Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Ehkä asteikko on niin, että jos ylipäätään on riski kiinnipalamiseen, niin se on sitten heti 2/10. Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.

Tällöinhän esim. oman kohta kolme vuotiaan LG OLEDin olisi pitänyt palaapohjaan jo ajat sitten. Ei ole kuitenkaan edes merkkejä haamukuvista tai palamisesta, eikä kovin moni muukaan täällä tunnu painivan kiinnipalamisen kanssa, vaikka useammalta OLED tv löytyy. Ja ainakin oman TV:n käyttö on vahvasti pelaamiseen painottuvaa.

Joo, OLED tekniikasta johtuen kiinnipalamisen riski on olemassa, mutta ei se kyllä ole mikään todella suuri riski. Päinvastoin.
En edes puutu muutaman satasen säästöön high/middle end TV ostoksessa, mutta siis missä tälläinen kuvan palamisarvio on?
:oops:

Jos asteikko on tuollainen, kuvan palaminen pitäisi olla käytännössä melkein satavarma. Onko uusissa LG OLED telkkareisssa menty takapakkia kuvan palamisen suhteen? Miksei tästä ole mitään tietoa, no missään? Ja miten ne voi LG:llä edes myydä tätä?

Itte oon pitänyt kuvan palamista LG OLED telkkareissa lähinnä foliohattujen hommina. Uskokoon kuka haluaa mutta en pidä totena normaalissa TV/peli käytössä. Ehkä jos käyttää tietokonemonitorina. Eli kuvan saa ehkä palamaan kiinni jos todella todella haluaa sen tehdä.

Luulin kyllä että uusimmissa on kehittyneemmät toiminnot sen estämiseksi kun esim. omassa vanhemmassa. Mutta ilmeisesti ei?

Weird o_O
” Unfortunately, like any OLED TV, it has the risk of permanent burn-in. This could be problematic with constant exposure to the same static elements, like a game's user interface, but we don't expect this to be a problem for those who watch varied content. Besides its exceptional dark room performance, it also performs fairly well in a bright environment, as it has outstanding reflection handling and decent peak brightness. All things considered, if you're looking for an OLED, this is the best 4k TV for PS5 that we've tested.” Koko arvostelu löytyy tuolta https://www.rtings.com/tv/reviews/best/ps5 . Lg on hyvä, mutta kannattaa katsoa kaikki vaihtoehdot, kuten jo aiemmin kerroin. Muttei, tuota palamisen riskiä, kannata jättää kertomatta, jokainen sitten itse päättää ostaako vai ei.
 
Ei suuri riski, mutta esim. futisforum2:lla on kolme käyttäjää on kertonut kuvan palamisesta kiinni OLED:sta. Yhdellä käyttäjällä oli vaihdettu paneeli ja kävi sama uudestaan. Sanomattakin selvää, että se käyttäjä ei enää OLED-tekniikkaan koske.

Saa nähdä miten uusille 9-sarjan ja X-sarjan malleille käy ajan kuluessa. Kiinnipalamisen testithän sen osoittavat, että normaalissa käytössä ole mitään isoja riskejä. Kyseiset ongelmat todennäköisesti liittyvät jotenkin vialliseen paneeliin.
 
Minäkin päädyin sitten tilaamaan uuden telkun. Pitkään puntaroin Sonyn X900/XH90 ja LG CX:n välillä. Tulin siihen tulokseen, että tässä meikäläisen taloudellisessa tilanteessa LG:n ostaminen olisi sulaa hulluutta. Varsinkin kun Sonyn telkut näyttivät hyvältä kaupassa. Tietystikin muutamaa hiirenklikkausta myöhemmin ostoskoriin hujahti 65 tuumainen CX. Tänään pitäisi saapua. Tämä on ensimmäinen OLED jonka omistan, vanha telkku on 65", eli samankokoinen perus edge led, luulisi kuvan olevan LG:llä paljon parempi. Odotukset ainakin on korkealla. Tiedä sitten millä rahalla minä uuden konsolin aion ostaa. Pitää varmaan myydä kodin irtaimistoa.

Onko jotain hyviä sivustoja josta saisin kuva-asetukset kohdilleen? Olen hieman yrittänyt netissä tutustua telkun valikoihin, ja näyttää olen niin pirusti kaikkea säädettävää.
 
Minäkin päädyin sitten tilaamaan uuden telkun. Pitkään puntaroin Sonyn X900/XH90 ja LG CX:n välillä. Tulin siihen tulokseen, että tässä meikäläisen taloudellisessa tilanteessa LG:n ostaminen olisi sulaa hulluutta. Varsinkin kun Sonyn telkut näyttivät hyvältä kaupassa. Tietystikin muutamaa hiirenklikkausta myöhemmin ostoskoriin hujahti 65 tuumainen CX. Tänään pitäisi saapua. Tämä on ensimmäinen OLED jonka omistan, vanha telkku on 65", eli samankokoinen perus edge led, luulisi kuvan olevan LG:llä paljon parempi. Odotukset ainakin on korkealla. Tiedä sitten millä rahalla minä uuden konsolin aion ostaa. Pitää varmaan myydä kodin irtaimistoa.

Onko jotain hyviä sivustoja josta saisin kuva-asetukset kohdilleen? Olen hieman yrittänyt netissä tutustua telkun valikoihin, ja näyttää olen niin pirusti kaikkea säädettävää.


Lähde noilla liikkeelle ja säädä oman maun mukaan jos tuntuu että on tarvetta.

 
Säästämällä muutaman satasen, tuskin katuu. Lisäksi, kuten arvosteluissa on kerrottu, kuvan palaminen on todella iso riski. LG CX on kuvan palamisesta saanut arvion reilut 2, kun paras arvosana on 10 eli, mitä suurempi arvosana, sen pienempi riski kiinnipalamiselle on, joten todella suuri riski kyseessä. Toki, mikäli katsoo enemmän leffoja, kuin pelaa, niin sitten Lg on parempi, mutta pelaamisen... no jokainen miettiköön!
Höpön löpön. Normaalikäytössä palamisriski on hyvin pieni. Hölmöilemällä kuvan voi toki polttaa kiinni. Mikä arvostelu väittää että riski on todella iso?
 
Höpön löpön. Normaalikäytössä palamisriski on hyvin pieni. Hölmöilemällä kuvan voi toki polttaa kiinni. Mikä arvostelu väittää että riski on todella iso?
Lue muutama viesti ylempää... eikä tässä kukaan väitä, etteikö lg olisi hyvä, vaan kaikki faktat on hyvä tietää, kun niitä täällä joku kysyy. Se on aika höpö höpö, kun vain ylistetään aivan huikeaksi, eikä voida tosiasioita hyväksyä. Toki Lg on edelleen itselläni mietinnässä, johtuen neljästä HDMI 2.1 portista, mutta ostohaluja vie tuo riski. Varmaan myös alet taas alka kohta, jolloin sen voi jo ostaa. Alla vielä viesti, joka löytyy https://www.rtings.com/tv/reviews/best/ps5 linkin takaa, ehkä kannattaa tutustua.

Unfortunately, like any OLED TV, it has the risk of permanent burn-in. This could be problematic with constant exposure to the same static elements, like a game's user interface, but we don't expect this to be a problem for those who watch varied content. Besides its exceptional dark room performance, it also performs fairly well in a bright environment, as it has outstanding reflection handling and decent peak brightness. All things considered, if you're looking for an OLED, this is the best 4k TV for PS5 that we've tested.
 
Täällä foorumilla on muutama nimimerkki joiden mielestä joka toiseen oled-paneeliin pärähtää kuva välittömästi kiinni, kirkkaudet ei riitä mihinkään etc. Nämä arviot tuntuvat vielä perustuvan kaikkeen paitsi omaan käyttökokemukseensa.

Mistä lie tuollainen vimmattu bashaus kumpuaa, onko se oman taustavalaistun ruudun paremmuuden todistelua itsellä vai mikä juttu. Itselläni on ollut ja on tälläkin hetkellä molempien tekniikoiden televisiot ja oled vie kyllä ledejä kuin litran mittaa. Väitän että 99% vastakkaisen mielipiteen omaavista ei vain ole kotikäytössä oledia päässyt kokeilemaan. Vielä vajaan vuoden käytön jälkeenkin kuva jaksaa ihastuttaa kerta toisensa jälkeen.
 
Lue muutama viesti ylempää... eikä tässä kukaan väitä, etteikö lg olisi hyvä, vaan kaikki faktat on hyvä tietää, kun niitä täällä joku kysyy. Se on aika höpö höpö, kun vain ylistetään aivan huikeaksi, eikä voida tosiasioita hyväksyä. Toki Lg on edelleen itselläni mietinnässä, johtuen neljästä HDMI 2.1 portista, mutta ostohaluja vie tuo riski. Varmaan myös alet taas alka kohta, jolloin sen voi jo ostaa. Alla vielä viesti, joka löytyy https://www.rtings.com/tv/reviews/best/ps5 linkin takaa, ehkä kannattaa tutustua.

Unfortunately, like any OLED TV, it has the risk of permanent burn-in. This could be problematic with constant exposure to the same static elements, like a game's user interface, but we don't expect this to be a problem for those who watch varied content. Besides its exceptional dark room performance, it also performs fairly well in a bright environment, as it has outstanding reflection handling and decent peak brightness. All things considered, if you're looking for an OLED, this is the best 4k TV for PS5 that we've tested.
Niin, riski on olemassa, mutta ei se ole mikään todella suuri riski niinkuin aikaisemmin sanoit. Se on hyvin pieni riski, jonka ainakin itse otan mielelläni koska haluan sitä kuvanlaatua, jota OLED tarjoaa. Lisäksi Suomessa on sen verran hyvät takuut, että jos paneeli nyt sattuisi olemaan viallinen, niin sen saa hyvin suurella todennäköisyydellä korvattua.
 
Niin, riski on olemassa, mutta ei se ole mikään todella suuri riski niinkuin aikaisemmin sanoit. Se on hyvin pieni riski, jonka ainakin itse otan mielelläni koska haluan sitä kuvanlaatua, jota OLED tarjoaa. Lisäksi Suomessa on sen verran hyvät takuut, että jos paneeli nyt sattuisi olemaan viallinen, niin sen saa hyvin suurella todennäköisyydellä korvattua.
Siteerasin vain arvostelua, siinä arvosanaksi annetaan 2+ kun paras arvosana on 10. Eikä tästä nyt kannata riidellä.
 

Liitetiedostot

  • E69469E4-8E60-492B-A75C-2D474EEF4DCD.png
    E69469E4-8E60-492B-A75C-2D474EEF4DCD.png
    612,8 KB · Lukukerrat: 24
Itsellä on pari vuotta vanha Panasonicin Oled, eikä siinäkään näy jälkiä kiinni palamisesta, vaikka pelaan aika ajoin erittäin paljon. Mikäli Oledin hankkii pelaamiseen, kannattaa toki tiedostaa kiinni palamisen riski, jolloin asia lienee aikalailla kunnossa.
 
Itsellä on pari vuotta vanha Panasonicin Oled, eikä siinäkään näy jälkiä kiinni palamisesta, vaikka pelaan aika ajoin erittäin paljon. Mikäli Oledin hankkii pelaamiseen, kannattaa toki tiedostaa kiinni palamisen riski, jolloin asia lienee aikalailla kunnossa.
Juurikin näin. Voi palaa kiinni, mutta puheet isosta riskistä ovat surkuhupaisia ja ne kannattaa jättää omaan arvoonsa.
 
Taasko tätä jankataan? Siis kyllähän OLEDilla voi tietenkin pelata ihan surutta, jos telkan käyttö on tyypillistä ja välillä katsellaan telkkaa, sarjoja ja leffoja. Ei niinku tyyliin sama peli ole ruudulla useamman päivän ajan.

Se on sitten eri tarina jos käyttö on niinkuin täällä: Telkkaa käytetään tietokoneen pääasiallisena näyttönä ja osittain duunin koodailutkin menee telkalta. Tällä käyttöprofiililla en uskaltanut OLED laittaa. Samsung QLEDilla mennään, mutta ei siinäkään kuvanlaadussa mitään isompaa valittamista ole. Joskus on pakko tehdä kompromisseja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku miettii Lg:n oledin ostamista, voin ainakin omasta puolestani suositella. Nyt kun olen puoli päivää testaillut tv:n kanssa kaikenlaista ja löytänyt sopivat säädöt, on kuvanlaatu mielestäni aivan uskomattoman hyvä!

Oli aikamoinen yllätys kun käynnistin pari vuotta vanhan bluray-soittimen ja tajusin, että soittimen alkuvalikko onki musta, eikä harmaa, niin kuin vanha televisio sai minut uskomaan. Ainoa asia mikä minua hieman askarrutti alussa oli että kuva näytti aivan pienen piirun verran liian tummalta ja jotenkin utuiselta. Näytti myös siltä että kuvassa olisi lcd-telkuista tyypillistä blooming -efektiä, enkä tajunnut miten se oli mahdollista. Tuossa vaiheessa olin 99% tyytyväinen kuvanlaatuun. Ongelma kuitenkin korjaantui kun ymmärsin poistaa suojakalvon ruudun päältä.:oops: En todellakaan kadu CX:n ostamista.
 
Jos joku miettii Lg:n oledin ostamista, voin ainakin omasta puolestani suositella. Nyt kun olen puoli päivää testaillut tv:n kanssa kaikenlaista ja löytänyt sopivat säädöt, on kuvanlaatu mielestäni aivan uskomattoman hyvä!

Oli aikamoinen yllätys kun käynnistin pari vuotta vanhan bluray-soittimen ja tajusin, että soittimen alkuvalikko onki musta, eikä harmaa, niin kuin vanha televisio sai minut uskomaan. Ainoa asia mikä minua hieman askarrutti alussa oli että kuva näytti aivan pienen piirun verran liian tummalta ja jotenkin utuiselta. Näytti myös siltä että kuvassa olisi lcd-telkuista tyypillistä blooming -efektiä, enkä tajunnut miten se oli mahdollista. Tuossa vaiheessa olin 99% tyytyväinen kuvanlaatuun. Ongelma kuitenkin korjaantui kun ymmärsin poistaa suojakalvon ruudun päältä.:oops: En todellakaan kadu CX:n ostamista.
Jos cx niin sielä tv:n takanakin on sitten suojamuovi. Ihmettelin kun tv tuoksuu pitkän käytönjälkeen lämmettyään muoville niin auttoi kun poisti sen muovin takaa myös
 
Jos cx niin sielä tv:n takanakin on sitten suojamuovi. Ihmettelin kun tv tuoksuu pitkän käytönjälkeen lämmettyään muoville niin auttoi kun poisti sen muovin takaa myös
Juu, tuonkin huomasin kun katsoin että takapuolella on pieni naarmu, mutta se olikin onneksi pelkkä ryppy siinä muovissa. Pirunmoisia sähköiskuja sain vaikka kuinka monta kun irrottelin styrokseja ja muoveja telkkarin ympäriltä.
 
Huomasin, että LG CX:ssä ei ole VRR välkettä näkynyt enää Warzonessa tai Cold Warissa (muita en ole vielä testaillut). Liekö TV on saanut päivityksen vai onko pelin koodissa tehty joku muutos joka olisi asiaan vaikuttanut.
 
2017 ostettu 55LG C7 Oledi on palvellut hyvin. Nyt muutto isompaan asuntoon missä tilaa useammalle töllölle. CX 77" ajattelin tilata kotiin kannettuna.
Mistä tuli mieleen, miten tuollainen Oled telkku pitäisi muuttaa jos alkuperäinen boksi on laitettu jo kierrätykseen? Vai nakitanko vain muuttofirmalle?
 
2017 ostettu 55LG C7 Oledi on palvellut hyvin. Nyt muutto isompaan asuntoon missä tilaa useammalle töllölle. CX 77" ajattelin tilata kotiin kannettuna.
Mistä tuli mieleen, miten tuollainen Oled telkku pitäisi muuttaa jos alkuperäinen boksi on laitettu jo kierrätykseen? Vai nakitanko vain muuttofirmalle?
Ei ole minulla oledia, mutta kääräsin koko 55lg telkun kuplamuoviin ja henkilöautolla kuljetin muuttaessa. Ei ihan viittiny pakuun heittää heilumaan. :D
 
Ylös Bottom