Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Ei enää ikinä Samppaa. Sony tai LG OLED olisi pitänyt ostaa. Tuli paha epäonnistuminen tv:n hankinnassa.
 
Eli uutta samppaa tulevaisuudessa että HDR saadaan mukaan!

Nojuu...tai sitten ei. Hommahan on kuitenkin niin, että 4K@60 HDR on se millä mennään pääpiirteittäin tässä sukupolvessa.

Jotkin harvat pelit pyörii 120 fps, mutta esim. ainoa jota itse so far olen pelannut enempi (Siege) ei HDR edes tue. Eli kokemus Xbox Series X konsolin kanssa "alelaarista" poimitulla HDMI 2.0b televisiolla on about 1:1 verrattuna ostohetkellä 500 € kalliimpaan Samppaan joka HDMI 2.1 tukee. Tämän vuoden malleissa tosin pääsee jo alle tonnillakin HDMI 2.1 makuun.

Ongelma uutukaisissa vaan näyttää olevan se, jota tässä ketjussa taisin povailla jo joskus vuosi sitten. Nyt nämä uudet mallit, jotka uusia juttuja tukee kuten mm. HDMI 2.1 ja 4K@120 bugittaa ja saattaa olla käytännössä jopa huonompia 120 fps käytössä kuin vanhan liiton vehkeet. Ei mitään kiiretää päivittää Q60R Samppaa vielä pitkään aikaan...
 
Menin sitten ostamaan tuon LG 55" CX mallin ja pakko tulla kommentoimaan, että ei mennyt metsään. Tosi hyvä kuvanlaatu ja oledin mustan taso tuo kyllä just peleihin hienosti lisää kontrastin syvyyttä. Jos joku siis täällä vielä epäilee, että olisiko tuo hyvä hankinta, niin melko varaukseton suositus. Asennukseen kannattaa varata kaveri mukaan, muuten on jalustan kiinnitys vähän haastavaa.
 
Nojuu...tai sitten ei. Hommahan on kuitenkin niin, että 4K@60 HDR on se millä mennään pääpiirteittäin tässä sukupolvessa.

Jotkin harvat pelit pyörii 120 fps, mutta esim. ainoa jota itse so far olen pelannut enempi (Siege) ei HDR edes tue. Eli kokemus Xbox Series X konsolin kanssa "alelaarista" poimitulla HDMI 2.0b televisiolla on about 1:1 verrattuna ostohetkellä 500 € kalliimpaan Samppaan joka HDMI 2.1 tukee. Tämän vuoden malleissa tosin pääsee jo alle tonnillakin HDMI 2.1 makuun.

Ongelma uutukaisissa vaan näyttää olevan se, jota tässä ketjussa taisin povailla jo joskus vuosi sitten. Nyt nämä uudet mallit, jotka uusia juttuja tukee kuten mm. HDMI 2.1 ja 4K@120 bugittaa ja saattaa olla käytännössä jopa huonompia 120 fps käytössä kuin vanhan liiton vehkeet. Ei mitään kiiretää päivittää Q60R Samppaa vielä pitkään aikaan...

Eli ostohousut maltillisesti jalassa, eillei tuu jotaki Uber tarjouksia :D
 
Menin sitten ostamaan tuon LG 55" CX mallin ja pakko tulla kommentoimaan, että ei mennyt metsään. Tosi hyvä kuvanlaatu ja oledin mustan taso tuo kyllä just peleihin hienosti lisää kontrastin syvyyttä. Jos joku siis täällä vielä epäilee, että olisiko tuo hyvä hankinta, niin melko varaukseton suositus. Asennukseen kannattaa varata kaveri mukaan, muuten on jalustan kiinnitys vähän haastavaa.

Onnea uudelle telkalle! Pakko lisätä, että melko varaukseton suositus JOS ei käytä telkkaa tietokoneen näyttönä. Itsekin käytän tyyliin 10 tuntia päivässä, kyseinen kultakimpale menisi minun käyttöprofiililla varmastikin pilalle pidemmässä juoksussa...

Tuo jalustan kiinnitys, varsinkin 65" 2019 Samppaan oli kans aivan helvettiä. Ennen kun mokoman ostikin, niin katselin Youtubesta käyttäjäarvoita niin ainakin yksi siitä kitisi aikalailla...ärsyttävää soheltaa sitä jalkaa millilleen paikalleen ja koittaa saada ruuvia tarttumaan. Noh siitä selvittiin, mutta hiki tuli ja varsinkin 65" on aika iso käpisteltävä tilanteessa...

Asensin jokin aika sitten 2020 mallisen Sampan 55" 6000-sarjan halpistöllön. Huomasin ilokseni, että tuotekehitystä oli tapahtunut. Jalat meni siinä paikalleen "naks" työntämällä, 2 sekuntia kesti eikä tullut hiki. Hianoo! Kyllä ne siellä yrittää koko ajan parantaa asioita.
 
Samsungin kaikki muut tämän vuoden mallit sai Rtings sivustolta aika samantasoiset arviot kuin edellisvuonna, mutta Q80A on jostain syystä ottanut todella paljon takapakkia monessa asiassa.

 
Ei hittolainen. Elokuva-asetukset menee kyllä "suositusten"mukaan, mutta minä en vain kertakaikkiaan voi sille mitään, että nautin värikylläisyydestä kun pelaan pimeässä huoneessa. Saan varmasti lynkkauksen tästä, mutta tunnustan silti. Warm on liian keltainen kuva-asetus ja siksi medium ja dynamic tone mapping on päällä! Kiitos ja anteeksi. Tuli parempi mieli kun sain avautua. :D
 

Liitetiedostot

  • 20210414_231821.jpg
    20210414_231821.jpg
    1,1 MB · Lukukerrat: 61
Ei hittolainen. Elokuva-asetukset menee kyllä "suositusten"mukaan, mutta minä en vain kertakaikkiaan voi sille mitään, että nautin värikylläisyydestä kun pelaan pimeässä huoneessa. Saan varmasti lynkkauksen tästä, mutta tunnustan silti. Warm on liian keltainen kuva-asetus ja siksi medium ja dynamic tone mapping on päällä! Kiitos ja anteeksi. Tuli parempi mieli kun sain avautua. :D
Kunhan miellyttää omaa silmää, niin ei muulla ole väliä :D
 
No nyt on tullut muutamia sampan qn90a arvosteluja.. vaikuttaa erinomaiselta HDR telkulta 90% porukasta.. siitä vaan kesää tai mustaa perjantaita odottamaan.
Ainut mikä tuossa itseä tökkii on tuo pelimoodissa oleva taustavalo pulssitusnopeus pudotus 120hz.. 60fps peleissä haamukuvaa :(
 
Harmi, ollut itsellä listalla vaihtoehtona seuraavaksi tv:ksi.
En tiedä miksi monikaan ei tuota vieroksu tai huomaa.. oli kyllä edellisessä sampassa melko rasittava katsoa 60fps pelissä tuplakuvaa vaikka muuten liike/ruudunpäivitys tasainen.. kun tuokin qn90a hoitaa ilmeisesti muissa kuvatiloissa sen pulssituksen niin suurella taajuudella että lieveilmiötä ei tule.

Tuossa testi jos joku haluaa testailla esim. erilaisia bfi tapoja (monesti 120hz pulssitus)
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ollut jo täysin varma, että 65" CX on tuleva telkku, mutta sitten hiipii Sonyn XH95 välillä kummittelemaan, että jos sittenkin se (tarjouksessa 1299€ vieläpä). Leffoja tulee katseltua, mutta toki pleikallakin pelailtua. Eikä ole kuin normi-4. Vitonen sitten joskus, jos sellaisia vaikka loppuvuodesta jostain jo saisi. Mitään älyttömän alhaisia vasteaikoja ei roolipeleihin ym. tarvitse ja HDMI 2.1:n hyötyäkin itselleni olen alkanut kyseenalaistamaan, jolloin Sony voisi olla hyvä valinta. Ilmeisesti HDR-matskukin voisi näyttää joidenkin lähteiden mukaan paremmalta kuin CX:ssä. Toisaalta CX..
 
Tässä ollut jo täysin varma, että 65" CX on tuleva telkku, mutta sitten hiipii Sonyn XH95 välillä kummittelemaan, että jos sittenkin se (tarjouksessa 1299€ vieläpä). Leffoja tulee katseltua, mutta toki pleikallakin pelailtua. Eikä ole kuin normi-4. Vitonen sitten joskus, jos sellaisia vaikka loppuvuodesta jostain jo saisi. Mitään älyttömän alhaisia vasteaikoja ei roolipeleihin ym. tarvitse ja HDMI 2.1:n hyötyäkin itselleni olen alkanut kyseenalaistamaan, jolloin Sony voisi olla hyvä valinta. Ilmeisesti HDR-matskukin voisi näyttää joidenkin lähteiden mukaan paremmalta kuin CX:ssä. Toisaalta CX..
Ota CX semmoisesta liikkeestä jossa tuotteen voi palauttaa testauksen jälkeen jos ei miellytä niin ei jää vaivaamaan kannattiko vai ei. Kokemuksesta voin kertoa, että ei harmittanut yhtään.
 
Tässä ollut jo täysin varma, että 65" CX on tuleva telkku, mutta sitten hiipii Sonyn XH95 välillä kummittelemaan, että jos sittenkin se (tarjouksessa 1299€ vieläpä). Leffoja tulee katseltua, mutta toki pleikallakin pelailtua. Eikä ole kuin normi-4. Vitonen sitten joskus, jos sellaisia vaikka loppuvuodesta jostain jo saisi. Mitään älyttömän alhaisia vasteaikoja ei roolipeleihin ym. tarvitse ja HDMI 2.1:n hyötyäkin itselleni olen alkanut kyseenalaistamaan, jolloin Sony voisi olla hyvä valinta. Ilmeisesti HDR-matskukin voisi näyttää joidenkin lähteiden mukaan paremmalta kuin CX:ssä. Toisaalta CX..
Jos oikein näin, XH95 tais olla Suomenojan Gigantin poistolaarissa alle tonnilla, jos kiinnostaa.
 
Ei toimi auto game mode enää uusimman Samsung käyttöjärjestelmä päivityksellä ainakaan itsellä. Pitää itse käydä laittamassa yes or no koskee xsx ja ps5. En ainakaan keksi mitä tehdä.

Näin lg cx 65" kaverin tykönä ja on kyllä kuvanlaatu aivan eri maailmasta :)
 
Ylös Bottom