Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Hyvin näkee kuvista C1 Black Crushin..hyi hyi.
No kuvista sitä ei näe, kameran dynamiikka ei kata mustaa ja kirkkainta osaa yhtä aikaa joten noissa on rajoitettu skaala pitkälti kirkkaimpaan erotteluun. Toisekseen black crush on aiheen eka viestin jälkeen osapuilleen säädetty ok tilaan.. kaikissa lähteissä ei ihan yhtä hyvin riippuen mille tasolle materiaali kirkkaudeltaan asettuu.

Mutta noin huomiona, C1 on kaikissa oletusasetuksissa tumman pään osalta tukossa, tästä on foorumeilla omistajien kokemukset ja arvosteluissa jossa asetuksia käsitellään. Säädettävissä kyllä mutta moniko mallin omistaja ottaa ikinä testikuvioita esille ja säätää..
 
Mulla on Lg oled b1. PS5:lla kun pelaa 60 fps pelejä niin toimii erittäin hienosti. Kun laitan pleikkarin asetuksista 30 fps vaihtoehdon päälle niin peli tuntuu liikkuvan hitaampaa kuin pitäis. Aikasemmassa telkkarissa (ei oled) 30 fps vaikutti sulavammalta. Ajattelin että 30 fps nyt vaan näyttää erilaiselta kun olen tottunu pelaan jo 60fps. Mutta tilanne on sama myös kun kattoo pleikkarin kautta youtubea. Siinäkin huomaa saman että videot ei vaan pyöri niin sulavasti kuin pitäis. Jos käyttää telkkarin omia sovelluksia niin ei mitään ongelmaa ja pyörivät niin kuin pitäis. Olen testannut samoilla videoilla telkkarin ja pleikkarin kautta. Oon käsittäny että johtuen oled tekniikan nopeudesta niin 30 fps tilassa huomaa eroa muihin telkkareihin. Mutta se ei selitä sitä minkä takia ero on niin iso jos ainoastaan lähde muuttu (pleikkari tai tv).
 
Mulla on Lg oled b1. PS5:lla kun pelaa 60 fps pelejä niin toimii erittäin hienosti. Kun laitan pleikkarin asetuksista 30 fps vaihtoehdon päälle niin peli tuntuu liikkuvan hitaampaa kuin pitäis. Aikasemmassa telkkarissa (ei oled) 30 fps vaikutti sulavammalta. Ajattelin että 30 fps nyt vaan näyttää erilaiselta kun olen tottunu pelaan jo 60fps. Mutta tilanne on sama myös kun kattoo pleikkarin kautta youtubea. Siinäkin huomaa saman että videot ei vaan pyöri niin sulavasti kuin pitäis. Jos käyttää telkkarin omia sovelluksia niin ei mitään ongelmaa ja pyörivät niin kuin pitäis. Olen testannut samoilla videoilla telkkarin ja pleikkarin kautta. Oon käsittäny että johtuen oled tekniikan nopeudesta niin 30 fps tilassa huomaa eroa muihin telkkareihin. Mutta se ei selitä sitä minkä takia ero on niin iso jos ainoastaan lähde muuttu (pleikkari tai tv).
Olisko kyse ihan siitä, että PS5n kautta katsoessa on käytössä pelitila, jolloin ei ole käytössä kuvan "parannuksia"? Taasen appien kautta katsoessa on eri kuvatila käytössä "parannuksineen".

Verkkokaupassa olisi 65" C1 1200€. Ja just nyt pitäisi päivittää olohuoneen ruutu. Onko samaan hintaan tai halvemmalla saatavissa mitään muita saman tason telkkareita? Ei ole pitkä tovi, kun 77" CXsta piti maksaa 4000. Toisaalta vuoden-parin päästä voisi päivittää CX:n 83":een EVO-paneeliseen sopuhinnalla, niin silloin joutaisi CX olohuoneeseen...
 
Olen tuossa jonkin aikaa testaillut huippu spekseillä olevaa 65" TCL C935 telkkua (taaskin että onko siitä Sony xe9305 seuraajaksi)
Jotain speksejä:
- hinta 1700-1800€
- quantum dot / qled / kvanttipiste tekniikka väreissä
- Korkean kontrastin VA paneeli laajemmalla katselukulmalla ( hva?)
- maksimikirkkaus 2000nits (ihan itse todettu/mitattu)
- joku onkyo 2.1 dolby atmos?
- 4K 120hz vrr (144hz pc)
- 4K 120hz HDR tuntuisi pyörivän täydellä resoluutiolla vaikka tämäkin käyttää jotain mediatek sirua (sonyllä oli jotain ongelmaa tämän kanssa tuossa hz & reso kombossa)
- miniled, n. 1000 paikallishimmennys aluetta, toimii myös peli/vrr tilassa
- taustavalo/paikallishimmennys toimii korkealla taajuudella aina.. kuten sonyssa, ei tupla/haamukuvia 60hz peleissä..
- allm, pelihud, hgig
- aivan törkeen hyvä tuo mustan taso lcd telkuksi, blooming ihan mitätön (toki makuasia & itsellä vain hämärä olkkari)
- youtube & muu leffa striimaus.. lähes kaikessa kokonaiskirkkaus kuvassa suurempi kuin sonyssa.
- Antero tv os 11 käyttis, nopea ja näpsäkkä, valikot järkevästi toteutettu jne.


TCL mielletään halpis telkujen tekijänä mutta tämä ja loogisesti C835 (vähemmän zoneja) on kyllä ihan terävimmässä kärjessä, ei voi muuta sanoa..

Entä ne huonot.. en osaa sanoa miten nämä vastaa muita kilpailijoita mutta
- jonkinmoinen dirty screen on kuten aika monessa (oma sony on kyllä todella tasainen, reunoille tulee vain hiukan vinjetti/tummennus)
- Tosielämän kirkkaus maksimi tuppaa jäämään 1000-1100 tienoille (vs jopa 1800 sonyssa) -> kirkas mutta ei ihan poraa silmään.
- SDR moviemode on ihan kalibroimatta speksin mukainen, dE 0.5...2% harmaasävy skaalalla mutta siinä ja hdr kuvassa esiintyy jännä ylipunainen tietyssä kohtaa kasvojen sävyä.. vaatii kalibrointia minun silmiin, ei korjaanny perus asetuksilla tai 2pisteen väritasapaino säädöillä.
- automaattinen väriavaruus valinta ei aina toimi eikä sitä voi säätää noin vain.. esim. youtuben perusnäkymä menee ns. native tilaan ja näyttää överi väriskaalaa vaikka ei pitäisi.. ehkä korjautuu app tai fw päivityksellä?

Että sinänsä kuitenkin huippu tason vehje.. puolet halvempi kuin Samsungin vastaavat.. Sonyn korvaaja.. kuva on kuitenkin niin lähellä että ei taida vieläkään vaihtua..
 
Tuoreena LG C1 oledin omistajana täytyy ihmetellä kuinka telkkari himmentää kuvaa automaattisesti. Esim. pelien HUD-elementit muuttuvat vähän väliä suunnilleen valkoisesta harmaaksi ja kuva muutenkin himmenee selkeästi. Netflixiä katsoessa en ole huomannut mitään mutta pelatessa vaikkapa CoDia tuon näkee selkeästi. Virransäästö asetus on pois päältä.

Oledin ominaisuus vai joku asetus vielä väärin?
 
Oledin ominaisuus vai joku asetus vielä väärin?
Sekä että.

Kannattaa katsoa tämä video läpi ja säätää sen perusteella asetuksia, jos mahdollista. Ääritapauksessa täytyy käydä huoltovalikon puolella, mutta se saattaa mitätöidä takuun.

 
Tuoreena LG C1 oledin omistajana täytyy ihmetellä kuinka telkkari himmentää kuvaa automaattisesti. Esim. pelien HUD-elementit muuttuvat vähän väliä suunnilleen valkoisesta harmaaksi ja kuva muutenkin himmenee selkeästi. Netflixiä katsoessa en ole huomannut mitään mutta pelatessa vaikkapa CoDia tuon näkee selkeästi. Virransäästö asetus on pois päältä.

Oledin ominaisuus vai joku asetus vielä väärin?
Logohimmennys ja AI-palvelut pois päältä.
 
Kannattaa päivitysten jälkeen aina tarkistaa asetukset. Itsellä on ainakin AI-palveluiden automaattisen kirkkauden säädön laittanut päälle päivitysten yhteydessä.
 
Yllättävän ison vaikutuksen nuo huoltovalikon TPC ja GSR asetukset tekevät C1:ssä. Nehän on helppo käydä muuttamassa telsun oman nettisellaimen kautta, jos niin haluaa… harmi tietysti nuo takuu jutut, jos niillä vaikutusta.
Itse olin lähinnä huomannut Disney plussan Dolby vision elokuvissa/sarjoissa tuon tummenemisen, mutta näyttää siltä, että sitä on tapahtunut aivan kaikessa.
 
Logohimmennys ja AI-palvelut pois päältä.
Kaikki tuollaiset ovat pois päältä tietenkin.

Kirkasta kuvaa tuo näyttää himmentävän. Esimerkkinä bäfän uusin mappi jossa paljon kirkasta taivasta näkyvissä. Parhaimmillaan upeaa väriloistoa, mutta vähän väliä kuva ja kaikki värit yms. himmenevät todella silmiin pistävästi.

Ei tämä oled tainnut niin jumalainen telkkari ollakaan kun luulin. Qledissa näitä ongelmia ei ilmennyt.
 
Kaikki tuollaiset ovat pois päältä tietenkin.

Kirkasta kuvaa tuo näyttää himmentävän. Esimerkkinä bäfän uusin mappi jossa paljon kirkasta taivasta näkyvissä. Parhaimmillaan upeaa väriloistoa, mutta vähän väliä kuva ja kaikki värit yms. himmenevät todella silmiin pistävästi.

Ei tämä oled tainnut niin jumalainen telkkari ollakaan kun luulin. Qledissa näitä ongelmia ei ilmennyt.
Taitaa olla enemmän LG:n huonoutta, kuin oledin. LG taitaa ottaa vaan varman päälle ja suojelee paneelia turhan radikaalisti. Itse valitsisin Panasonicin, jos nyt ostaisin uuden telsun. Ainakaan oma vanhempi kakkos telsu, Panasonicin oled ei tee vastaavaa mitä LG C1:n.
Varsinkin kaikki, mikä tulee dolby visionina, muuttuu todella tummaksi C1:ssä. Jos pelaat Xboxilla ja käytössä on dolby vision, kannattaa muuttaa se HDR:si. Tosin tummumista tapahtuu, myös HDR:kin, mutta vähemmän(myös viiveen suhteen hdr on parempi, jos pelaat 120hz). Viimeinen keino on tosiaan huoltovalikon asetukset, minkä itsekin tein.
 
Mennyt sitten LG huonompaan suuntaan näissä myöhemmissä malleissa? Itselläni on LG C9 eikä mitään yllä mainittuja ongelmia.
 
Se on vähän kuin karkkia söisi. Joku tykkää tietystä mausta ja toisen mielestä se maistuu paskalta. Sama pätee miltä se näyttää. Itselläni LG CX käytössä enkä kertakaikkiaan löydä siitä mitään moitittavaa. En käytä mitään hemmetin mittareita tai vastaavaa kertomaan onko tämä hyvä vai ei. Mulle riittää, että omaa silmää miellyttää.

Sillä ei ole paskanrantuakaan merkitystä jos joku toinen on sitä mieltä, että mun töllön kuva on säädetty päin perberiä ja ei ole hyvä jos se mun omasta mielestäni on. Ug! Ei mulla muuta :D
 
Se on vähän kuin karkkia söisi. Joku tykkää tietystä mausta ja toisen mielestä se maistuu paskalta. Sama pätee miltä se näyttää. Itselläni LG CX käytössä enkä kertakaikkiaan löydä siitä mitään moitittavaa. En käytä mitään hemmetin mittareita tai vastaavaa kertomaan onko tämä hyvä vai ei. Mulle riittää, että omaa silmää miellyttää.

Sillä ei ole paskanrantuakaan merkitystä jos joku toinen on sitä mieltä, että mun töllön kuva on säädetty päin perberiä ja ei ole hyvä jos se mun omasta mielestäni on. Ug! Ei mulla muuta :D
Juurikin näin. Paremmin tätä asiaa ei voisi sanoa. Itse en myöskään maksaisi penniäkään näistä kalibrointipalvelujen ryöstöhinnoista. Itse olen kalibroinnit suorittanut netistä löytyvien testien/ohjeiden mukaan ja tulokseen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Juurikin näin. Paremmin tätä asiaa ei voisi sanoa. Itse en myöskään maksaisi penniäkään näistä kalibrointipalvelujen ryöstöhinnoista. Itse olen kalibroinnit suorittanut netistä löytyvien testien/ohjeiden mukaan ja tulokseen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.
Sama periaate täällä. Villi veikkaus, että tiettyjen ketjujen kalibrointiin tuskin edes oikeita kalibrointi välineitä käytetään. Todennäköisesti warm 2 päälle ja perussäätöjä valikoista.

Toisaalta jos taaloja olisi liikaa niin olisi mielenkiintoista kalibroida töllö ammattilaisen toimesta, jotta näkisi mikä vaikutus sillä olisi.
 
Ei ne oikeat kalibrointivälineet ole kovin kalliita ja kalibroinnin oppii muutamassa tunnissa. Telkun kalibroinnissa ei vaan ole mitään järkeä, kun tuskin kukaan käyttää telkkua kuvankäsittelyyn.
 
Se on vähän kuin karkkia söisi. Joku tykkää tietystä mausta ja toisen mielestä se maistuu paskalta. Sama pätee miltä se näyttää. Itselläni LG CX käytössä enkä kertakaikkiaan löydä siitä mitään moitittavaa. En käytä mitään hemmetin mittareita tai vastaavaa kertomaan onko tämä hyvä vai ei. Mulle riittää, että omaa silmää miellyttää.

Sillä ei ole paskanrantuakaan merkitystä jos joku toinen on sitä mieltä, että mun töllön kuva on säädetty päin perberiä ja ei ole hyvä jos se mun omasta mielestäni on. Ug! Ei mulla muuta :D
Näinhän se menee ja itse taisin kirkkautta vähentää omasta Sony XH90 telkusta, kun sen ostin ja muuten taitaa olla ihan tehdasasetuksilla ja hyvältä näyttää.
 
Se on vähän kuin karkkia söisi. Joku tykkää tietystä mausta ja toisen mielestä se maistuu paskalta. Sama pätee miltä se näyttää. Itselläni LG CX käytössä enkä kertakaikkiaan löydä siitä mitään moitittavaa. En käytä mitään hemmetin mittareita tai vastaavaa kertomaan onko tämä hyvä vai ei. Mulle riittää, että omaa silmää miellyttää.

Sillä ei ole paskanrantuakaan merkitystä jos joku toinen on sitä mieltä, että mun töllön kuva on säädetty päin perberiä ja ei ole hyvä jos se mun omasta mielestäni on. Ug! Ei mulla muuta :D
Kyllähän se vaan on niin että noiden lg n oledien abl,absl pilaa muuten loistavan telkkarin tolla järjettömällä pumppaamisella jos pidät taustavaloa yhtään isommalla että kuvasta jotain selvääkin saa. Pahin tossa oli cx sän kanssa että pitkissä kohtauksissa jossa kuva staattinen mutta pimeä telkkari heittää jonkun asbl n päälle ja tummentaa kuvaa lisää. Huoltovalikosta tpc ja gsr offille niin auttaa alkuun mutta ei poista sitä kokonaan kuitenkaan.

Itsellä oli puol vuotta cx ja vaihtoon läksi noiden syiden takia.

Oledia voisin itse harkita uudelleen ainoastaan jos bulled proof palamisen esto ja kirkkautta riittää ilman että himmentelee kone itsekseen.
 
Itse en ole ottanut huoltovalikosta mitään pois ja ainoa materiaali missä näkee mitään kirkkauden muuttumista on jääkiekkolähetykset. Ei siinäkään kyl häiritse vaan lisää yksityiskohtia.

Toki osa ihmisistä on palautellu QD-OLEDejakaan kun Ozark ei ole näyttänyt kirkkaalta. Itse kyl pidän DVn niin peleissä kuin leffoissa ja se on aivan timanttista niinkuin kuuluukin olla. Hämärät kohtaukset on hämäriä kuten masteroija on halunnut ja kirkkaat kirkkaita. Kaiken ei ole tarkoituskaan olla silmät polttavan kirkasta.

Eikös se oo C2:kin, kuten kaikki aiemmat sukupolvetkin, valittu Rtingsissä ja muissa teknomedioissa vuoden televisioksi tai ainakin pelitelevisioksi. Aika ihme homma, että näin käy aina ammattilais ja hifistiraadeissa, jos tuo kuva on ihan pilalla. Vähän epäilen, että joskus vikaa voi olla aasiakkaassakin.
 
Ylös Bottom