Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

urot

DemonWithin

New Member
Itse huomasin tässä muutama viikko sitten, että eurojen tulo on tehnyt minusta huomattavasti avokätisemmän rahan suhteen. Ennen sitä katseli kodinkone katalogeja tms. ja sellaiset 500-1000 mk laitteet kauhistutti. Nyt, kun niiden alla on "vain" 100-200, niin ei se vaikuta tuntuvan enää missään. 1000 kesätyöpalkkakin hävisi kuin pieru Saharaan.

Onko kenellekään muulle käynyt vastaavaa, vai olenko minä ainut, jolle haamumarkat ovat edelleen iskostuneet ohimoon?
 
sama homma! ei se 100uroa ole juuri paljoa mitään mutta 500mk on on kyl jo iso summa... :(
 
Jep, vaikka jos käy ostamassa naposteltavaa niin sitäkin ostetaan vitosella kun ennen se oli parikymppinen ;P Kävin tuossa muuten ruotsissa ja pistin pari ecua laivalla pokeriin ja sain siitä 200 euroa. Aloin oikein miettimään että ei saatana se on 1200 markkaa - eli aika julmetusti rahaa tempaista jostain halvatun pokerista. ja tuo 200 euroa menee varmasti nopeammin kuin se 1200mk olisi mennyt :p
 
Jep sama homma! Huuto.netissä tulee aina tarjoiltua tosta vaan vaikka 50 euroa. Eihän se ole kuin viiskybää :)
300mk on sen sijaan iso raha :mad:
 
Salaliittoteoreetikot älähtivät aiheesta jo aikoja sitten: Eräiden tahojen mukaan urojen käyttöönotto oli vain markkinointivoimien halpamainen keino nostaa yleistä hintatasoa ja kerätä rahat pois hämmentyneiltä kuluttajilta. Samaiset tahot uskovat, että paluu vanhaan valuuttaan tapahtuu vielä 20 vuoden kuluessa.

Itselleni kaksikymppisestä on tullut samanlainen käsite kuin satasesta aikanaan. Onko muilla samoin?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Itselleni kaksikymppisestä on tullut samanlainen käsite kuin satasesta aikanaan. Onko muilla samoin?

Tuolleen jotenkin pitäs tulla, mutta minulla kanssa ongelmaa käsittää miten paljon euro oikeesti on markoissa.

Eli tulee tuhlattua vähän liikaa, kun aina tuntuu ettei tuo nyt paljoa maksa :( Hyvä esimerkki on hedelmäpelit ja muut. Ei välillä tajuu paljonko niihin tulee työnnettyä.
 
Sama juttu baareissa. Oho! Happyhour olut vain 3.5 e. No sehän on halpaa. Sitten kun siirtyis Kallion puolelle, siellä olut joku 1.70 e. Mä ainakin ennen normaalisti pärjäsin 100mk baarissa pohjien jälkeen. Nykyään menee vähintään 30 e+pussikaljat.

Sit kanssa toi ruokapuoli. Kato, pizza vain 3.80e. Ei paha. Helkkari yli 20 mk. Mutsikin ihmetteli, että Siwan kahvitarjous tarjoaa 2 pakettia jotain Juhlamokkaa 4 e. Yksi pakettihän maksaa sen 2e eli mikä tarjous se nyt on.
Että tälleen täällä.
 
Sama homma täälläkin. Luulen teidostavani että 20 euroo on paljon, mutta sitten kuitenkin se tulee tuhlattua tosi helposti, koska se tuntuu niin vähältä. Oikeen rupeaa ärsyttämään kun ajattelee miten helposti saakin sitä rahaa menemään, toisaalta mitäpä sillä rahalla tekee jos ei sitä käytä.
 
Kaupasta menee ostamaan karkkeja, paljon mitään ei saa nykyään enää alle eurolla. DVD;itä sai ennen n. 50 mk;lla tarjouksesta, nykyään harvemmin alle 10 euroa.
 
Kuinkas moni muuten täällä vielä kääntää eurot markoiksi? Itse ainakin en osaa vielä ollenkaan olla eurojen kanssa. Aina nimittäin tulee käännettyä eurohinta markoiksi, vaikka olisikin täysin normaali kauppareissu ("maitoa, ruisleipää, voita ja leikkelettä... jaaha, mitähän tuo tekee markoissa", ym).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Kuinkas moni muuten täällä vielä kääntää eurot markoiksi? Itse ainakin en osaa vielä ollenkaan olla eurojen kanssa. Aina nimittäin tulee käännettyä eurohinta markoiksi, vaikka olisikin täysin normaali kauppareissu ("maitoa, ruisleipää, voita ja leikkelettä... jaaha, mitähän tuo tekee markoissa", ym).
Sama täälä.
 
jooh, 20e = 100mk, ja kaikki summat muutetaan vielä markoiksi... vaikka uutta tietokonetta ostaessani muutan 1400 euroa markoiksi, ei siinä ole mitään järkeä. Mielummin katson paljon tilillä on euroja, ja suhteutan summan siihen. Noh, katsotaan miten meidän lapset tulevat asian hoitamaan... heille kun markka on vain historiallinen käsite.
 
Rahaa menee tavallista enemmän ja tavallista turhempaan. Kyllä se euro aika turha juttu on periaatteessa. Markassa oli sitä omaleimaisuutta =)
 
Toissakesänä kun sain kesätöistä n. 3500mk, elin niillä ihan hyvin ja pihtailematta aina seuraavaan kesään asti. Nyt kun pääsin viime kesänä täysi-ikäisenä parempaan duuniin, niin rahaa paloi n. 700 parissa viikossa. En minä mikään tyhmä ole, mutta kun piru vie se kymmenen euroa ei tunnu vieläkään niin paljolta.

Noh, ainakin kesän jälkeinen aika on tuntunut kuin miljonäärin arjelta konsanaan, koska kerrankin on ollut hyvä syy miksi tuhlata päättömästi.
 
Sama täällä rahan arvon taju on HÄVINNY!!!!!!!
 
Visalaskussa sen näkee parhaiten, ennen maksupäivänä kirpaisi 750-1000 mk, nyt 750-1000 kirpaisee suhteellisesti yhtä paljon.
Taitaapa euro-ajan ennätys olla ~1980 kuukaudessa, en muista koskaan höylänneeni markan aikana yli 10000 mk kuukaudessa. Noin se homma etenee ... nappulat kiertoon.

Pikkuostoksissa iskee sokeus, muutama euro ei ole mitään. Joku aika sitten kävi niin, että kaveri jääkiekkopelissä halusi ostaa purtavaa ja kyseli hiluja. Minulla ei ollut "yhtän rahaa", mutta kummasti taskuista löytyi hiluja n. 4 Euron edestä. Monestiko markan aikana oli taskussa huomaamatta parikymmentä markan kolikkoa? Never.

Olen aktiivisesti koittanut vältellä 5.945:n kertotaulun käyttämistä, mutta kummasti vieläkin ajatus harhailee muuntamaan eurot markoiksi. Oletteko esim. ajatelleet, kuinka paljon "halvempia" pelit ovat nykyään, kun hinnat on vain kymppejä eikä satasia? Meitä pelaajia hellitään ...

-=Pacdam=-
 
Multakin tuntuu rahat häviävän aika helposti. Varsinkaan kännissä ei oo mitään tolkkua rahan käytön kanssa. Kerran tuli nostettua 100 automaatista. Onneks amuzella löyty vielä jotain 40 pussista. Vanhan rahan aikaan tommonen ei ois tullu mieleenkään. Muutenkin tulee tuhlattua jotain 100-200 välillä tosta vaan kun se on niin pieni raha. Ja oon lähes työtön sivutoiminen opiskelia :)
 
Ylös Bottom