Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vaihto-oppilata onko heitä

DemonWithin

New Member
Yksi kavereistani lähtee huomenna (4.8.2003) vaihto-oppilaaksi yhdysvaltoihin. Tämä merkitsee myös sitä, etten näe häntä yhteentoista kuukauteen. Onneksi edes puhelin ja internet on keksitty, joilla voi pitää jonkinlaista yhteyttä.

Onko boardilla siis porukkaa, jotka ovat joko lähdössä tai ovat peräti jo olleet vaihto-oppilaina? Minkälaista se oli? Olen myös kuullut kauhutarinoita, että toiset ihmiset muuttuvat tuolla reissulla niin paljon, etteivät enää pidä minkäänlaista yhteyttä "vanhoihin" kavereihin.

Olisi ihan kiva kuulla, millaista tuo olisi, koska itse päätin kyseisen kokemuksen jättää väliin.
 
Ei se vaihto ole sen kummempaa kuin ulkomailla työskenteleminen (kai?). No itse kuitenkin lähden tuossa parin kuukauden kuluttua Thaimaaseen opiskelemaan bisnestä 5 kuukaudeksi ja sitten töihin toiseksi mokomaksi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
...Thaimaaseen...
Thaimaahan. Ja aiheeseen, ei kannata turhaan lukiossa vielä lähteä. Vidhuddaa sitten vaan kun kaverit on abeja ja ittellä on vielä vuosi. Itse lähtisin kyllä yliopistosta vaihtoon ainakin puoleksi vuodeksi, mutta kun menen jo muutenkin yliopistoon englantiin, niin jää varmaan väliin.
 
Olen ollut, lukioikäisenä '87-'88 Massachusettsissa, USAssa. Semmoiset 30-40 kilsaa Bostonista lounaaseen. Mulla kokemus oli erittäin hyvä. Vieläkin sähköposteilen sikäläisten tuttujen kanssa.

Olen hyvinkin jyrkästi eri mieltä tuosta, ettei kannattaisi mennä vielä lukiosta. Mulle tuo aika opetti itsenäisyyttä ja vastuuntuntoa aivan valtavasti, ja se tekee hyvää aika monelle tuossa elämänvaiheessa. Maailmankatsomus laajeni myös, vaikken missään tynnyrissä ollut kasvanutkaan. Ja hauskaakin oli. Aika monet, joilla on joku harrastus jota voi siellä varsinkin koulun puitteissa harrastaa (kuten mulla musa, useammalla frendillä eri urheilulajit), ovat sopeutuneet vaihto-oppilaselämään erityisen hyvin - toi on mun oma kokemukseni siis.

Mutta nuohan ovat case by case tietysti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan remform
Thaimaahan. Ja aiheeseen, ei kannata turhaan lukiossa vielä lähteä. Vidhuddaa sitten vaan kun kaverit on abeja ja ittellä on vielä vuosi. Itse lähtisin kyllä yliopistosta vaihtoon ainakin puoleksi vuodeksi, mutta kun menen jo muutenkin yliopistoon englantiin, niin jää varmaan väliin.

Hehe. Käytän suomea nykyään lähes ainoastaan tällä boardilla joten suo anteeksi kielioppivirheeni :p Englanti on muuten kiva paikka, ajattelin katsoa jos siellä voisi lukea MBA:ksi. Ihastuin Brightoniin kun olin siellä jonkin aikaa.
 
Jes minä olin Usassa vaihto-oppilaana 97-98 lukion ekan jälkeen, ja oli tosi hyvä reissu. Suosittelen kovasti kaikille harkitseville. On ihan virkistävää nähdä vähän maailmaa. Minäkin olen yhä yhteydessä sinne ja yksi kaveri tuli jopa käymään Suomessa pari vuotta sitten. Joo kyllä siellä voi myös muuttua, itselleni tuli painoa 18kg lisää, mutta kävin kyllä salillakin aika ahkerasti, mutta söin myös PALJON:D . Eli ei muuta kuin helvettiin täältä;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Hehe. Käytän suomea nykyään lähes ainoastaan tällä boardilla joten suo anteeksi kielioppivirheeni :p Englanti on muuten kiva paikka, ajattelin katsoa jos siellä voisi lukea MBA:ksi. Ihastuin Brightoniin kun olin siellä jonkin aikaa.

No eipä tuo mitään, en olis varmaan tuota huomannut mikäli en olisi tehnyt kielioppitestissä samaa virhettä. :cool:

MBA:n lukeminen englannissa vaan vaatii ymmärtääkseni sitä että rahaa on kuin rosvopäälliköllä. Tai sitten että on joku sponsori esim. työnantaja. Brighton on kuulemma nättiä seutua, itse olen kuitenkin menossa hieman pohjoisempaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan remform
No eipä tuo mitään, en olis varmaan tuota huomannut mikäli en olisi tehnyt kielioppitestissä samaa virhettä. :cool:

MBA:n lukeminen englannissa vaan vaatii ymmärtääkseni sitä että rahaa on kuin rosvopäälliköllä. Tai sitten että on joku sponsori esim. työnantaja. Brighton on kuulemma nättiä seutua, itse olen kuitenkin menossa hieman pohjoisempaan.

Jep, pitänee selventää sen verran että ajattelin hommata työpaikan joka moiseen sponsoriksi ryhtyisi ;P mutta tämä sitten joskus. Nyt tuo Thaimaa ensin jos sieltä vaikka löytyisi jotain kiintoisaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dr Evil
Eli ei muuta kuin helvettiin täältä ;)

Juuri näin!
 
Jos nyt en ihan vaihto-oppilaaksi, niin kuitenkin koulun puolesta projektihommiin Swazimaahan välillä lokakuu-joulu. Pitäisi olla mielenkiintoista.
 
Runsas 10 vuotta sitten tuli jenkeissä vuosi vietettynä Rotary Clubin sponsoroimana. Pirun mielenkiintoinen reissuhan se oli! Aika lailla tuli nähtyä kaikennäköistä, mihin täällä kotosuomessa ei pahemmin törmää. Vaihto-oppilaiden tapaamisissa tapasin paljon mukavia ihmisiä eri puolilta maapalloa. Ja kyllähän suurin osa jenkeistäkin tietenkin oli mukavaa porukkaa. ;) Todellakin suosittelen! Ja varsinkin silloin, jos sattuu käymän pulla ja pääsee vaihtoon 'ilmaiseksi' niin kuin meikäläinen. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gimble
Ja varsinkin silloin, jos sattuu käymän pulla ja pääsee vaihtoon 'ilmaiseksi' niin kuin meikäläinen. :)

Mitenkäs tuo on mahdollista? Kaverin vanhemmat kustansi vai?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan remform
Gimblen viestissä nähdäkseni luki että Rotary Clubin sponsoroimana.

Juuh, luulin että "Rotary Clubin sponsoroimana" tarkoitti sitä että Gimble oli tämän yrityksen välityksellä vaihtiksena eikä mitenkään erityisemmin sponsoroituna.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Trevor
Juuh, luulin että "Rotary Clubin sponsoroimana" tarkoitti sitä että Gimble oli tämän yrityksen välityksellä vaihtiksena eikä mitenkään erityisemmin sponsoroituna.
Täältä löytyy tietoa Rotaryn nuorisovaihto ohjelmasta. Toki rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta Rotary vaihto on tavallaan Rotary Clubin sponsoroima ja mitään suurempia kuluja ei lentolippujen lisäksi koidu itselle maksettavaksi. Rotary Clubilla on myös pitkät perinteet 'tältä alalta' ja toiminta ulkomailla on hyvin organisoitua ja homma toimii! :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DemonWithin
Onko boardilla siis porukkaa, jotka ovat joko lähdössä tai ovat peräti jo olleet vaihto-oppilaina?
Terveisiæ Tanskasta!

Aurinko paistaa, smørrebrød maistuu ja naiset ovat kauniita :)
 
Vois se olla ihan jännää mennä johonki mutta ei oo mitään aikomusta nyt lähteä.
Mä vaikka kirjotan sitte tänne jos meen johonki vaihto-oppilaaksi.
Yhdysvalloissahan niitä on vaikka kuinka.
 
Ehkä..? Sain tänään University College Worcesterista kirjeen, jossa minua pyydetään saapumaan tilaisuuteen, jossa haastatellaan mahdollisisa tulevia oppilaita. Koskaan en ole koulusta kuullut. Ilmottautuminenkin piti tehdä 5.8 mennessä.:rolleyes:
 
Pariin otteeseen jutellut jo tuon kaverin kanssa ja tuntuu viihtyvän todella hyvin. Viikko vasta takana ja ennestään takkuillut englanti sujuu kuulemma jo melkein ongelmitta.

Kaikkien puheiden jälkeen alkaa tehdä mieli lähteä itse kokeilemaan. Luultavimmin päädyin kuitenkin opiskelemaan ulkomaille ja onhan se reissu sellainenkin.
 
Ylös Bottom