Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

VRR eli Variable Refresh Rate PS5:llä

DF-Johnin twiittiin sellainen täsmennys, että tuo Freesync-tuki tuntuu olevan aika hit & miss, ja saa epäilemään, että niissä telkuissa/näytöissä joissa se PS5:n kanssa toimii, on todellisuudessa myös HDMI-VRR-tuki. Eli oikeasti Freesynciä ei tueta. Mutta odotetaan vielä lisätietoja.
 
Update! Video Output Information -näkymän perusteella LG OLED C9:llä VRR toimii vain 48-120 hertsin virkistystaajuuksilla, eli jos 60 fps -peli dippaa alle 48 fps:n, niin silloin edes VRR ei pelasta. Onkohan tuo TV-mallikohtainen rajoitus vai onko Sony päättänyt, että 48 hertsin alle ei PS5:n VRR:n kanssa mennä?

Omassa Sonyn telkkarissa on myös tuo 48-120hz tuolla VRR:llä.

En oo vielä testannu omalla ps5:lla mutta pc käytössä oma LG oled on vrr/freesyncillä 40-120hz ja pojan pc näyttö 60-144hz, eli kyllä tuo lienee ihan näyttö/tv kohtainen miten tuo toimii. Ellei sitten teilläkin ole oikeasti 40:stä ylöspäin mutta Sony vain jotenkin rajoittanut sen tohon 48:iin.

edit: jaa tästä olikin puhetta jo et on pleikan rajoitus.

edit2: Tuo onkin niin, että vrr kykenee siihen 40-120hz, mutta sit on lisänä LFC (Low Framerate Compensation) jok mahdollistaa tuon alle menemisen. Eli siinä vaaditaan pc puoleltakin esim näyttiksille ajurituki. Eli rautapuolen juttuja eikä näytöstä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
LFC toimii vain jos signaali 120hz ja PS5:lla pelin pitää itse pyytää sitä. Jos Sony vain antaisi pakottaa 120hz signaalin kuten kilpailija..
 
En tiedä millä frameratella pyörii, mutta Miles Morals on aivan häämmentävän smoothi kokemus fidelity modessa kun 120fps+vrr päällä. Ihan huikea päivitys tekee jopa tällaisella framerate huoralle fidelity modesta pelattavan.

Hassua että ratchetissä ja miles moralesissa kun käyttää jompaa kumpaa performance modea niin LG CX kun painelee sitä vihreää nappia niin se näyttää kun framerate muuttuu kaikkea 60 ja 120 välillä, mutta fidelity modessa se näyttää vain 118 fps kokoajan.
 
Mistä toi löytyy pleikalta? TV sanoo VRR off ja pleikasta en löydä mitään asetusta moiselle. Konsoli sanoi et ajan tasalla käyttis.
 
Ei näköjään mitään asetusta tolle olekaan? On vaan siellä tiedoissa mikä näyttää mitä kaikkea on käytössä.
Kaksikin VRR-asetusta on siellä missä kaikki muutkin näyttöasetukset. Jos ei vielä näy, kokeile käynnistää konsoli kokonaan uusiksi ja/tai vaihda kieli englanniksi.

Hassua että ratchetissä ja miles moralesissa kun käyttää jompaa kumpaa performance modea niin LG CX kun painelee sitä vihreää nappia niin se näyttää kun framerate muuttuu kaikkea 60 ja 120 välillä, mutta fidelity modessa se näyttää vain 118 fps kokoajan.
Fidelity Mode pyörii aika lailla lukittuna 40 fps:nä, eli jokainen frame näytetään kolme kertaa putkeen 120 hertsin tilassa. Se hertsilukema ei siis ole sama kuin ruudunpäivitys. Se miksi se näkyy 118 hertsinä on hieman erikoista.
 
Kaksikin VRR-asetusta on siellä missä kaikki muutkin näyttöasetukset. Jos ei vielä näy, kokeile käynnistää konsoli kokonaan uusiksi ja/tai vaihda kieli englanniksi.
Käynnistetty on. Englanniksi vaihto ei muuttanut mitään. Mitään asetuksia tuolle ei ole. Mutta kun menen siihen tietoja kohtaan, siellä on kaikki ne resoluutiot jne ja siellä lukee VRR 48-120hz.

Edit. Uudelleenkäynnistys siis toi tuon tonne tietoja kohtaan. Eli sen verran muuttui. Ja käynnistyksen jälkeen tv sanoo et VRR on käytössä. eli päällä se on, mutta asetuksia ei ole.
 
Suurin odotuksin ryhdyin eilen testailemaan tätä, mutta jätti vielä vain monia kysymysmerkkejä.

Laitoin asetuksen päälle myös niille peleille, jotka eivät tätä tekniikkaa suoranaisesti päivityksellä tue. Ajattelin, että tämä voisi tehdä Elden Ringin pelaamisesta nyt sulavamman kokemuksen ja olin jo ehtinyt Youtubesta katsoa muutamia videoita, joissa pelin mainittiin pyörivän nyt erinomaisesti ilman nykimistä.

Oman kokemuksen mukaan ainakin Elden Ring ei hyötynyt VRR:stä lainkaan, vaan nyki jonkin verran enemmän ja näytti liikkeessä suttuisemmalta. Game Barin infoa osasi kertoa, että fps heitteli jatkuvasti siinä 54-60 väliä. Mietin että mitäs hemmettiä ja tsekkasin sitten pelitilan asetuksia, josta kaikki Motion Plus-asetukset olivat menneet pois päältä ja harmaaksi VRR-tilan myötä. En nyt sitten tiedä onko Motion-asetuksista nyt vaan omaan silmään sitten enempi iloa kuin VRR-asetusten kanssa vai mikä siinä on Tiedän että näistä kuvanparannusasetuksista voi olla montaa mieltä, mutta olen useammalla pelillä testaillut jo todennut omalla Samsung QN 95A:lla kuvanparannusten kanssa pelaamisen olevan huomattavasti miellyttävämpää (poistaa sellaiset suttuisuuden/blurrin nopeasta liikkeestä ja muuttaa värimaailman huomattavan paljon dynaamisemmaksi, etenkin Elden Ringissä).

Lisäksi VRR-tilassa television Game Bar näytti, että VRR-tila ei ole päällä (pleikkarin tiedot samaan aikaan näyttivät, että se on päällä)

Tekninen puoli on itselleni melko mysteeri, eli saako VRR käytännössä aikaan nyt vain sen, että peli pyörisi ikäänkuin tasaisemmalla fps:llä? Ei ole kuitenkaan mahdollista saada esim. Elden Ringiä tämän teknologian avulla pyörimään 120fps-tilassa, kun peli taitaa kuitenkin pyrkiä tuohon 60 fps:ään? Pitäisi varmaan hommata vaikka tuo Miles Morales, niin näkisi miten tämä homma toimii kun peli oikeasti tukee tuota.
 
Tekninen puoli on itselleni melko mysteeri, eli saako VRR käytännössä aikaan nyt vain sen, että peli pyörisi ikäänkuin tasaisemmalla fps:llä?
Juuri näin.

Ei ole kuitenkaan mahdollista saada esim. Elden Ringiä tämän teknologian avulla pyörimään 120fps-tilassa, kun peli taitaa kuitenkin pyrkiä tuohon 60 fps:ään?
Kyllä, ei ole mahdollista.
 
Hmm...

Täällä LG CX ja kokeilin Astros playroomia, että lähteekö virkistystaajuus (Hz) liikkumaan yhtään ylöspäin.

LG CX kun rämpyttää kauko-ohjaimesta vihreää nappia niin saa "VRR Information" -ikkunan näkyviin.

Kun VRR on päällä, niin infotaulu näyttää että olisi 59.34Hz ja VRR päällä. Hz saattaa harvoin heitellä vain pari sadasosaa.
Kun VRR on pois, niin infotaulu näyttää 60Hz ja FIXED

...mitä suurta muutosta tässä pitäisi oikeasti huomata? Vaikuttaa turhan hifistelyjutulta.

Ja nyt VRR tuki on olemassa, niin kannattaako tuo täppä laittaa päälle, jossa sitä ei tueta?

Pah.
 
Hmm...

Täällä LG CX ja kokeilin Astros playroomia, että lähteekö virkistystaajuus (Hz) liikkumaan yhtään ylöspäin.

LG CX kun rämpyttää kauko-ohjaimesta vihreää nappia niin saa "VRR Information" -ikkunan näkyviin.

Kun VRR on päällä, niin infotaulu näyttää että olisi 59.34Hz ja VRR päällä. Hz saattaa harvoin heitellä vain pari sadasosaa.
Kun VRR on pois, niin infotaulu näyttää 60Hz ja FIXED

...mitä suurta muutosta tässä pitäisi oikeasti huomata? Vaikuttaa turhan hifistelyjutulta.

Ja nyt VRR tuki on olemassa, niin kannattaako tuo täppä laittaa päälle, jossa sitä ei tueta?

Pah.
En muista miten tasainen framerate astrossa oli, mutta jos se on lähes lukittu 60 ei VRR tee mitään. Siitä on hyötyä silloin kun peli dippailee 50-60 välillä paljon tai kun framerate on yli 60.
 
Ylös Bottom