Muuttuva virkistystaajuus (Variable Refresh Rate, VRR) synkronoi television tai näytön virkistystaajuuden vastaamaan PS5-konsolin antamaan ulostuloon. Ominaisuutta varten televisiossa tai näytössä tulee olla HDMI 2.1 -liitäntä.
Ominaisuuden ansiosta monissa PS5-peleissä pelaaminen tuntuu sujuvammalta ja grafiikka näyttää terävämmältä. Pelit eivät automaattisesti tue muuttuvaa virkistystaajuutta, joten vanhempiin peleihin pitää tuoda päivitys, mutta tulevat pelit todennäköisesti tukevat heti tätä ominaisuutta heti julkaisun yhteydessä.
Muuttuvan virkistystaajuuden voi kuitenkin halutessaan laittaa päälle peleihin, jotka eivät sitä tue. Tämä saattaa parantaa videon laatua, mutta voi myös aiheuttaa ongelmia.
VRR-tuki saapuu PS5:lle tällä viikolla julkaistavan päivityksen myötä! Kunnolla tuo muuttuva virkistystaajuus toimii vain niissä peleissä, joissa on sitä varten erillinen tuki. Lähiaikoina kuitenkin ainakin oheiset pelit saavat VRR-päivityksen. Lisäksi ominaisuus on mahdollista laittaa päälle myös kaikkiin muihinkin peleihin, mutta täydestä toimivuudesta ei anneta takeita.
Astro’s Playroom
Call of Duty: Vanguard
Call of Duty: Black Ops Cold War
Destiny 2
Devil May Cry 5 Special Edition
DIRT 5
Godfall
Marvel’s Spider-Man Remastered
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Ratchet & Clank: Rift Apart
Resident Evil Village
Tiny Tina’s Wonderlands
Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
Tribes of Midgard
Update! Jo nyt linjoille tupsahteli päivityksiä mm. molempiin Hämis-peleihin sekä R&C: Rift Apartiin.
Update 2! VRR toimii vain PS5-peleissä, ei lainkaan PS4-peleissä. Ei edes God Of Warin ja Days Gonen kaltaisissa peleissä, jotka ovat saaneet 60 fps -tilan PS5:llä.
Lähde: PS.Blog
Viimeksi muokattu: