Vuoden hyvät, pahat ja rumat by FilmiFIN.com

  • Viestiketjun aloittaja Jussi U. Pellonpää
  • Aloituspäivämäärä
J

Jussi U. Pellonpää

Guest


Vuonna 2019 Suomen elokuvateattereissa sai ensi-iltansa 176 elokuvaa, joista osa laitetaan nyt niille kuuluville paikoilleen. Ilman sen suurempia aasinsiltoja, aloitetaan karsinta ja erotellaan hyvät pakanoista.

Varsin miellyttäviä hetkiä elokuvateattereiden hämärissä tarjoilivat muun muassa Peter Farrellyn Green Book, joka tosin sai ensi-iltansa jo viime vuoden puolella, mutta meillä se tuli valkokankaille vasta 2019. Hieno oli myös Adam McKayn Vice - Vallan oikeat kasvot, Pedro Almodovarin Kärsimys ja kunnia, Barry Jenkinsin upea If Beale Street Could Talk ja Rian Johnsonin hulppea Agatha Christie -tribuutti Veitset esiin - Kaikki ovat epäiltyjä.

Parhautta edustivat taas sellaiset elämykset kuin Todd Phillipsin hyytävä Joker, Quentin Tarantinon eeppinen rakkaudentunnustus kotikaupungilleen eli Once Upon a Time...in Hollywood, sekä James Mangoldin erinomainen historiantunti Le Mans 66 - Täydellä teholla. Yksi vuoden odotetuimmista ensi-illoista oli tietenkin Martin Scorsesen Netflixille tekemä, mutta onneksi myös valkokankailla nähty ylevä krimikronikka The Irishman, joka tässä mittauksessa nousee komeasti vuoden parhaiden elokuvien joukkoon. Suoratoistopalvelu Netflixistä vielä sen verran, että sen, jolla moinen on tilattuna, kannattaa ehdottomasti katsastaa Noah Baumbachin ohjaama ja kirjoittama Marriage Story, sillä kyseessä on ehdottomasti yksi vuoden parhaita elokuvia.

Kauhun ystäviä hemmoteltiin monenlaisilla esityksillä, joista parhaiten jäivät mieleen Jordan Peelen hypnoottinen Us, Ari Asterin häiritsevän psykoottinen Midsommar - loputon yö, sekä Mike Flanaganin huikea kumarrus Stephen Kingin ja Stanley Kubrickin Hohdolle, eli Stephen Kingin Doctor Sleep. Toimintaelokuvia nähtiin niitäkin kaikenlaisia, joista parhaiten tykittivät ainakin Chad Stahelskin John Wick: Chapter 3 - Parabellum, sekä tietenkin Marvelin Kinemaattisen Universumin, MCU:n ensimmäisen vaiheen päättänyt Avengers: Endgame. Musiikkielokuvien parhaimmistoa edustivat Dexter Fletcherin valloittava Rocketman, sekä vasta vuoden lopulla teattereihin tullut Western Stars, jossa Bruce ”Pomo” Springsteen esitti uusimman albuminsa kaikki kappaleet hienojen kertomusten saattelemina. Dokumenteista parhain oli Peter Jacksonin taikakosketuksella restauroitu kunnianosiotus 1. Maailmansodan veteraaneille, eli They Shall Not Grow Old. Koko perheen herkkuja olivat Disneyn valloittava Toy Story 4 sekä Aardmanin hilpeä Late Lammas -elokuva: Farmageddon. Kotimaan ykkönen oli Miia Tervon Aurora.

Sitten epäonnistumiset: Ketäänhän ei tahallaan tee huonoja elokuvia, mutta syystä tai toisesta (useimmiten huonosta käsikirjoituksesta johtuen) seuraavat esitykset floppasivat, ainakin allekirjoittaneen mielestä: Timo Vuorensolan hartaasti odotettu, mutta pahasti pettänyt Iron Sky The Coming Race, Guy Ritchien tilaustyönä duunaama pökkelö Aladdin, Simon Kinbergin typerä kierrätys X-Men: Dark Phoenix, F. Gary Grayn plagiaatti Men in Black: International ja Roland Emmerichin huonolta pleikkaripeliltä tuntunut Midway. Kotimaan rimanalituksiksi voidaan laskea ainakin Mikko Koukin jo kuolleena syntynyt Fingerpori sekä Taru Mäkelän aivan kamala Täydellinen joulu.

Vuosi 2020 tuo tullessaan muutamankin orginaalin esityksen sekä tietenkin jatko-osia. Tammikuusta alkaen odotuslistalla ovat ainakin Sam Mendesin jo etukäteen ylistetty Taistelulähetit- 1917, Adil El Arbin ja Bilall Fallahin kimppatykitys Bad Boys for Life, sekä Guy Ritchien paluu omimpaan muotoonsa, kimuranttiin gangstakomiikkaan eli The Gentlemen. Katsojia teattereihin kerääntyy varmasti myös, kun Cathy Yan päästää Margot Robbien iki-ihanan Harley Quinnin jälleen irti soolossaan Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn, eikä aika kulu tarpeeksi nopeasti huhtikuuhun, jolloin valkokankaat valloittaa 007, eli Daniel Graigin viimeiseksi Bond-vedoksi uumoiltu No Time to Die. 34 vuotta saatiin odotella, että Tom Cruise palaa hävittäjän ohjaimiin, mutta toukokuun lopulla se tapahtuu, kun ensi-iltansa saa Joseph Kosinskin ohjaama Top Gun: Maverick. Ryan Reynolds riekkuu pelihahmona elokuvassaan Free Guy ja lisää kasarisuosikkeja kankailla nähdään kun teatteriin tulee originaalien ohjaajan, Ivan Reitmanin pojan Jason Reitmanin ohjaama Ghostbusters 3 - Afterlife. Vuoden taatusti yksi odotetummista ensi-illoista nähdään 17, heinäkuuta, kun ensi-iltansa saa Christopher Nolanin vakoilua ja aikamatkustusta omaperäisesti yhdistelevä mielenkääntäjä Tenet, jota seuraa perässä vanhat pölvästit Bill ja Ted, kolmannessa elokuvassaan Bill & Ted Face the Music. Syksymmällä Matthew Vaughn jatkaa mainion sarjissaagansa laajentamista toimintapätkässään The King´s Man, eikä Pyhäinmiesten päivästä näköjään päästä vieläkään ilman Michael Meyersia, kun leffoihin saapuu ties jo kuinka mones jatkojatko nimeltään Halloween Kills. Kuka pelkää noitia, kysyy Robert Zemeckis, ja kaikkia musikaalien ystäviä hemmotellaan sitten joulun tienoilla, kun enskariin saadaan Steven Spielbergin remake klassikosta West Side Story. Myös suurohjaajien joukkoon ansaitusti nousseen Denis Villeneuven tuleva Dyyni kannattaa huomioida kalenterissa huutomerkein. Näiden lisäksi jo pelkästään Suomessa on odotettavissa liki 200 ensi-iltaa, eli elokuvan ystäviä hemmotellaan jatkossakin.

FilmiFIN elokuvatoimitus toivottaa lukijoilleen oikein hyvää uutta vuotta 2020 ja sanoo, kuten aina, :See You At The Movies”.

Lue sivustolla...
 
Ylös Bottom