Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
wasteland2.jpg

Kehittäjä ja julkaisija: inXile Entertainment
Julkaisu: 19.9.2014
Genre: Seikkailu/RPG
Alustat: PC, Mac, Linux, Xbox One, PlayStation 4
Pelaajia: 1
Kotisivut: https://wasteland.inxile-entertainment.com/

Vuonna 1988 kylmä sota oli vielä voimissaan, vaikka Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen välinen sapelinkalistelu olikin jo hiukan hiljennyt. Silti post-apokalyptiset visiot pelottivat ja kiehtoivat, ja tähän markkinarakoon iski yksi kaikkien aikojen kovimmista futuristisista roolipeleistä, Wasteland. Radioaktiivisen Arizonan ja Nevadan maisemissa seikkailleet Aavikkopartion miehet ja naiset kahlitsivat useammatkin teinit kuuslankkujensa ja alkeellisten PC:idensä ääreen, ja kun maailma oli pelastettu, jäätiin luonnollisesti odottamaan jatko-osaa. Electronic Arts ei moista kuitenkaan fanien toiveista huolimatta julkaissut.

Mutta vuonna 2013 legendaarinen pelintekijä Brian Fargo ja hänen inXile-studionsa ostivat pelin oikeudet Konamilta, ja julkaisivat Kickstarter-projektin, joka nousi kolmanneksi parhaiten menestyneeksi kampanjaksi sivustolla. Lähes kolmen miljoonan budjetti ja puolentoista vuoden kehitysaika poikivatkin 2010-luvulle roolipelin, joka kunnioittaa perinteitä mutta hyödyntää tekniikan ja pelisuunnittelun kehitystä viimeiseltä kahdelta vuosikymmeneltä.

Pelimekaniikka

Wasteland 2 on suurinpiirtein yläviistosta kuvattu seikkailu-ropellus, jossa ohjataan neljän desert rangerin ryhmää sekä näiden seuraan lyöttäytyviä hengailijoita. Ohjailu tapahtuu kolmella tasolla: suurella maailmankartalla liikutaan kohteesta toiseen, kohteessa ohjataan joko ryhmää yhtenä rykelmänä tai jokaista yksittäistä jäsentä erikseen. Kolmas taso on vuoropohjeiset taistelut, joihin siirretään vihollisten ilmestyessä kuvaan ja havaitessa tiimin.

Jokaisella ryhmäläisellä on sekä ominaisuuksia (kestävyys, voimakkuus, ketteryys jne) ja kykyjä (ampumataito, paskanjauhanta, leivänpaahdinten korjaaminen), joita hyödyntämällä selvitään erilaisista haasteista. Matkan aikana tutkitaan paikkoja, kaivellaan maahan haudattuja esineitä, käydään kauppaa ja autetaan ihmisiä näiden pulmien kanssa sekä ammutaan monenlaista örmelöä päähän.

Haaste

Wasteland 2 muistuttaa kultaisen 80-luvun pelejä siinä, että se on sekä monimutkainen että säälimätön. Kaikille kyvyille voi olla käyttöä, mutta peli ei anna liikaa vinkkejä siitä, milloin mikäkin toimii. Pelaajaa ei myöskään pidetä kädestä, vaan huolimattomasti ramppaamalla ja keskustelut yli hyppimällä voi ajaa itsensä melkoiseen umpikujaan. Ammukset ovat jatkuvasti vähissä, eikä valuuttaa jaella niin vapaamielisesti, että niitä tai lääkintätarpeita voisi surutta haaskata. Myös nesteytyksestä täytyy aavikolla talloessa pitää huolta, ja tietysti radioaktiiviseen pilveen kävelemällä pääsee helposti ylipainosta ja hengestä.

Arvostelut

Metacriticissä pelillä on tällä hetkellä pisteinä 79, vaihdellen Game Informerin 88:sta Joystiqin 60:een. Kritiikkiä on annettu pelin bugisuudesta, kiitosta puolestaan saa pelin runsas sisältö. Makuasia on se, kuinka paljon pitää pelin verkkaisesta tahdista ja sen haastavuudesta. Selkeästi Wasteland 2 on kuitenkin paluu siihen pelisuunnittelun aikaan, jolloin pelaajalta odotettiin jotain muuta(kin) kuin salamannopeita refleksejä.

Julkaisutraileri:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Onko inXile korjannut bugeja ja jos on, niin kuinka hyvässä kuosissa Wasteland 2 on tänä päivänä?

Tällä hetkellä tämä löytyisi Steamin 24h alennuksesta 19,99 eurolla (-50%), mutta mietityttää vain toistuuko samat kokemukset mitä Fallout: New Vegas aikoinaan tarjosi: muutoin hyvä peli, muttei tätä selvinpäin pystynyt pelata kaatumisten ja erinäisten bugien johdosta.

Save 50% on Wasteland 2 on Steam
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Ai että, kun ei ole vähään aikaan tullut kiroiltua näin paljon pelin ääressä... aivan uskomatonta paskaa. Ensinnäkin tektinen toteutus hakee vertaistaan ruudunpäivityksen heiluessa 50-8 välillä. Esimerkiksi karttanäkymässä, missä siirrytään kaupungista toiseen fps vajoaa alle 10. Sama ongelma vaivasi myös koko AG Center aluetta, jonka läpäiseminen vaati helposti pari tuntia. Maltti oli koetuksella kun joutui katsella diashowta useamman tunnin putkeen.

Toiseksi lukuisat bugit. Lista ongelmista, mitä tuli eteen nyt viimeksi päättyneen pelisession aikana.
- Hiiren kursorin katoaminen, johon auttoi pelin uudelleen käynnistäminen.
- Lukuisat jäätymiset inventaariovalikossa.
- Ystävällinen NPC-hahmo näkyi vihollisena (ts. punaisena)
- Kameraa ei voinut siirtää taistelussa pariin vuoroon

Lisäksi on pakko ihmetellä kuka on vastuussa pelisuunnittelusta. Pelaajille jotka eivät omista Wasteland 2:sta pelissä jaetaan kykypisteitä erinäisille taidoille. Yhtenä kategoriana on "General Skills" johon lukeutuu mm. seuraavat kyvyt:

- Computer Science
- Lockpicking
- Safecracking
- Toaster Repair
- Surgeon

Tyypilliseen tapaan kyvyt noudattaa asteikkoa 1-10. Näihin ei sisälly minkäänlaista minipeliä, vaan onnistuminen ilmaistaan prosentteina. Sitä olettaisi, että tasolla 10 pelaaja voi hakkeroida vaivatta tietokoneita ja tiirikoida ovia, mutta tämä on turha toive. Jokainen aiemmin mainittu kyky on kehitetty tappiin asti. Silti eteen tulee tilanteita, joissa onnistuminen on pahimmillaan ollut luokkaa: "25% success, 35% critical failure". Toisin sanoen on todennäköisempää, että esimerkiksi kassakaapin tiirikointi tuottaa "critical failure" tilanteen, jonka myötä et enää voi yrittää uudestaan. Hetki sitten tajusin etten pysty suorittaa sivutehtävää loppuun sillä tarvittava esine juurikin löytyy kassakaapista, jota en enää pysty avata uudestaan. Fantastic!

Mihin tämä sitten johtaa? Tietenkin jatkuvaan pelitallennuksen latailuun:
-> koitat tiirikoita kassakaappia
-> critical failure
-> pelitallennuksen lataus
-> koitat tiirikoita kassakaappia
-> critical failure
-> pelitallennuksen lataus
-> rinse & repeat.

F9 ja F11 on ollut todella kovassa käytössä. Kenen mielestä tämä on ollut fiksua suunnittelua?

Kyllä muitakin marmattamisen aiheita on, mutta tässä löytyy parempaakin tekemistä. Sen vinkin annan ettei Wasteland 2:sta todellakaan kannata maksaa täyttä hintaa. Etenkin jos viimeistelemättömät pelit aiheuttavat harmaita hiuksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Kassakaapit voi myös räjäyttää auki, heität dynamitin tai granaatin ym. vaan siihen viereen. En ainakaan ole huomannut että olisi mitään haittavaikutuksia tällä.

Täytyy kyllä myöntää että ei tämä peli itsellekään ollut ihan sitä mitä odotin, eli Fallout 3:n tarina, huumori ja maailma + XCOM: Enemy Unknown:in taistelu systeemi.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Kassakaapit voi myös räjäyttää auki, heität dynamitin tai granaatin ym. vaan siihen viereen. En ainakaan ole huomannut että olisi mitään haittavaikutuksia tällä.

Kiitos! Pitää koittaa tätä seuraavan kerran.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Vihdoin ja viimein tuli kampanja läpäistyä enkä vieläkään tiedä miten peliin pitäisi suhtautua. Tuntui, että laatu heilahteli vähäsen väliä riippuen mihin kaupunkiin eksyi. Esimerkiksi Damonta tarjosi yllättävän asetelman astuessani ensimmäistä kertaa kyläpahaseen tarjoten useita mielenkiintoisia sivutehtäviä. Sitä vasten Canyon of Titan oli täyttä roskaa alusta loppuun asti. Pahinta oli, että alue oli kestoltaan ~5 tunnin mittainen. Jälleen kerran on nostettava esille pelin idioottimainen suunnitelu, minkä johdosta en pystynyt suorittaa kyseisen alueen valtataistelua haluamallani tavalla. Steam Communityn perusteella en ollut ainoa jolla oli ongelmia tämän kanssa:

Diamondback Militia implementation needs some work.

On myös mainittava tylsät taistelut. Tarina kesti kaikkiaan arviolta 50-70 tuntia ja taistelut ei missään kohtaa muuttunut ensimmäisen tunnin jälkeen. Nämä noudatti aina samaa kaavaa:
1) Aseta tiimi riviin
2) Ammu tarkka-ampujalla ensimmäinen laukaus
4) Taistelu alkaa, jonka myötä viholliset juoksevat suoraan pelaajan kimppuun ilman minkäänlaista itsesuojevaistoa*
5) Tämän jälkeen riittää kun pysyt samassa paikassa ja ammut kohti tulevia vihollisia.

*Hyvän esimerkin tästä tarjosivat haulikolla ja naateilla varustetut viholliset eli lobberit, jotka usein vahingoittivat omiaan omalla vuorolla. Pelin puolivälin jälkeen ilmestyy myös HP:lla kyllästettyjä vihollisia, jotka pysyvät vain paikoillaan ja näihin sitten pitääkin upottaa helposti monen monta vuoroa. Taktisuus oli tästä kaukana. Ainakin Ranger vaikeustasolla nämä ns. vaikeimmat viholliset eivät tarjonneet suurempaa haastetta.

Entä sitten tarina? No ei tämäkään pelastanut Wasteland 2:sta. Ihan kiva 2/5. Mitä tuosta muutakaan voi sanoa, kun Wasteland 2:n epätasaisuus näkyi myös tarinankerrossa. Oli vaikea uppoutua maailmaan, sillä immersiota söi todella paljon se seikka, miten pelissä oli vain kourallinen character portraitteja. Esimerkiksi alla oleva hahmo esitti ties kuinka monessa roolissa pelin aikana.

Wl2_portrait_genericmale01.tex.png


Hahmojen kuvien uudelleen kierrättäminen tuntui todella laiskalta ratkaisulta. Jopa merkittävien hahmojen kuvia oli kierrätetty. Miksei inXile ulkoistainut taidekuvien tekoa vaikkapa faneille? Varmasti olisi löytynyt kiinnostuneita, jotka olisivat ilmaiseksi työstäneet tukun taidekuvia.

Kaiken valittamisen jälkeen on kuitenkin todettava ettei Wasteland 2 missään nimessä ole viime vuoden huonoimpia pelejä. Vuoropohjaisten naksutteluiden ystävänä odotukset peliä kohtaan oli suht korkealle ja täten seurasi sitäkin katkerampi pettymys kun huomasi pelin puutteet. Napakampi (ts. lyhyempi) kampanja olisi ollut paljon mieluisampi vaihtoehto kuin nykyinen 50-70 yksinpelikampanja. Shadowrun Returns on hyvä esimerkki tästä. Kickstarterista kerätty raha oli puolet pienempi, mutta tästä huolimatta Shadowrun tarjosi paremmin veistetyn maailman, joka näytti, kuulosti ja pelasi huomattavasti sulavammin, mitä Wasteland 2.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat pelit (huhut, uutiset)

Tiedä kuinka railakkaasti tässä pitäisi nauraa Wasteland 2:n Xbox One ilmoitukselle. Peli edelleen halkeilee liitoksistaan pääalustalla ja nyt tätä ollaan jo työstämässä konsolille.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Kieltämättä melko hämmentävä uutinen. Pelattavuus on hiirellä ja näppikselläkin aika kankea kokemus, joten käyttöliittymä vaatisi täydellisen remontin.

Itselle peli kaatui taistelun ankeuteen. Jagged ykkösessäkin on enemmän taktisuutta ja variaatiota, puhumattakaan X-Comeista tai Silent Stormista.
 
Vastaus: Tulevat pelit (huhut, uutiset)

Tiedä kuinka railakkaasti tässä pitäisi nauraa Wasteland 2:n Xbox One ilmoitukselle. Peli edelleen halkeilee liitoksistaan pääalustalla ja nyt tätä ollaan jo työstämässä konsolille.


Tulossa myös PS4:lle.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Noniin about 30 min ja pääsee pelaamaan ps4-versiota. Pakko oli päästä aavikolle Fallout 4:ää odotellessa.:p
Saas nähdä minkälainen tekele on, ilmeisen paljon tweakkausta tehty monilla pelin osa-alueilla mm. combat, perkit, dialogit.
Padille tehty sopivaksi ohjaus, mikäli kriitikoihin on uskominen. Pistän mietteitä myöhemmin.

The Director's Cut runs on the Unity 5 engine and the graphics have been updated. There are Perks & Quirks for more character depth, Precision Strikes to use in combat, redesigned encounters, expanded voice overs - with over 8000 new recorded lines of dialogue - a redesigned user interface, requisite controller support, and more things on top of all that, a press release said.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

GameFaqsista lukenut hiukan populan mietteitä kyseisestä pelistä. Ohjaus hiukan tuntuu sakilla olevan hukassa, nähtävästi eivät ole tutoriaaleja pelanneet. Ja pienestä tekstistä valitettu, jostain ihmeellisestä syystä, koska pelissä pystyy säätämään tekstin koon. Itse pitkään harkinnut tämän hankkimista, MacBook Prolle, mutta hinta on kuitenkin sama PS4:lle, ja mieluummin pelaan konsolilla, niin kyllä PS4-version ostan. Olisipa nyt jo rahaa, voisi potea flunssaa Wastelandissa. :D
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Nyt otettu tyypit pelistä ps4:llä ja itse tykännyt hitosti. Vanhat Falloutit tulee mieleen, synkkä tunnelma on läsnä. Joten niistä pitäville mitä mainion peli. Peli ei ole kenelle tahansa, dialogia riittää ja itse on selvitettävä suurin osa asioista. Kädestä ei niin sanotusti pidetä yhtään. Välillä tuntuukin että on hukassa, mutta en ole turhautunut kertaakaan, onnistumisen tunteet tulee kun pääsee eteenpäin. Tätä on oldskool rope, peli ei ole kasuuali, jos näin haluaa asian ilmaista. Hirveä määrä on säädettävää perkeissä, skilleissä ja tavaroiden siirtelyssä valikoissa. Peli on hidastempoinen, joten mitään nopeita sessioita on turha odottaa. Ohjaus toimii padilla tosi hyvin, mikä oli positiivinen yllätys. Aluksi tietysti on hukassa sen ja kaiken muunkin kanssa. Mutta painotankin että pitäkää ne tutorialit päällä!

Nyt takaisin pelin äärelle, kysykää vain jos jokin pelin suhteen askarruttaa. Itsekkin vielä keltanokkana wastelandissa, joten vastaan parhaani mukaan! ;)
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Tuli tämä peli hankittua PS4:lle, ja hemmetti, aivan mahtava tekele! Muistuttaa niin paljon Fallout 1 & 2-ajoista, että melkein tuli tippa linssiin. Enkä muista koska viimeksi olisin ollut näin koukussa mihinkään peliin. Ja mitä aikaisemmassa postauksessani mainitsin ihmisten valituksista, niin itsellä ei ole mitään pahaa sanottavaa. Tekstin saa suuremmaksi Optionsista ja tutoriaalit todellakin selventävät paljon asioita. Ohjausta aluksi pelkäsin, mutta sehän toimii täydellisesti. Jos diggaa yhtään kahdesta ensimmäisestä Falloutista, suosittelen. Painun takaisin Wastelandiin!
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Niille, ketkä tämän pelin omistavat, ja ovat tehneet oman hahmonsa:

(Varmuuden vuoksi spoilerit)

Tekemälläni hahmolla on General Skills-kohdasta Animal Whisperer, Hard Ass, Perception sekä Smart Ass. Huomannut, että en pysty menemään lainkaan alas General Skills-kohdassa, eli selaamaan kyseisiä Skillejä. Onkohan kyseessä joku bugi? Onko 4 maksimi, mitä voi valita yhdesta Skills-kohdasta? En keksi mitään selitystä tälle, ja koittanut etsiä muualta neuvoa. Eli, pystyn nostamaan SP:llä nuo edellä mainitsemani skillien tasot, mutta en pysty valitsemaan lainkaan uusia skillejä General Skills-kohdasta. En tosiaan pysty edes selailemaan mitään niistä tekemälläni hahmolla, muilla ryhmän jäsenillä kyllä. Anteeksi hiukan sekava teksti. Kuume ja väsymys sekä turhautuminen. :D
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Niille, ketkä tämän pelin omistavat, ja ovat tehneet oman hahmonsa:

(Varmuuden vuoksi spoilerit)

Tekemälläni hahmolla on General Skills-kohdasta Animal Whisperer, Hard Ass, Perception sekä Smart Ass. Huomannut, että en pysty menemään lainkaan alas General Skills-kohdassa, eli selaamaan kyseisiä Skillejä. Onkohan kyseessä joku bugi? Onko 4 maksimi, mitä voi valita yhdesta Skills-kohdasta? En keksi mitään selitystä tälle, ja koittanut etsiä muualta neuvoa. Eli, pystyn nostamaan SP:llä nuo edellä mainitsemani skillien tasot, mutta en pysty valitsemaan lainkaan uusia skillejä General Skills-kohdasta. En tosiaan pysty edes selailemaan mitään niistä tekemälläni hahmolla, muilla ryhmän jäsenillä kyllä. Anteeksi hiukan sekava teksti. Kuume ja väsymys sekä turhautuminen. :D

Kuulostaa bugilta. Muistaakseni perus versiossa ei ollut rajoituksia ja vaikea kuvitella, että tätä olisi muutettu Director's Cut -versiossa.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Kuulostaa bugilta. Muistaakseni perus versiossa ei ollut rajoituksia ja vaikea kuvitella, että tätä olisi muutettu Director's Cut -versiossa.

Joo, onhan se bugi. Joutuu ensin toisella hahmolla menemään kyseiseen General Skills-kohtaan, sitten valitsee sieltä vaikkapa ensimmäisenä olevan Skillsin, palaa takaisin itse tekemänsä hahmoon, ja pystyy selailemaan noitakin Skillsejä. Mutta heti, kun menee pois siitä, sama ongelma. Hemmetti. Ei se nyt kamalaa ole, mutta turhauttavaa säätämistä.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Tuli vihdoin hankittu tämä, ahdisti niin kuin aikonaan tuli PC:lle eikä ole kone millä pelata.

Alle kymmenen tuntia pelattu ja onhan se hidastempoista, aivan loistavaa, tuli kyllä Fallout fiilis, samaa naksuttelua vaikka toi padi:illa pelaaminen vaatii vähän tottumusta kuin se selvästi EI ole suunniteltu padille, huomaa hyvin kuin inventorya ym. selailee mutta kyllä se tästä.

Ainoa huono asia joka tulee mieleen on se että tuota pelinäkymää pitäisi saada zoomattu poispäin vielä enemmän, nyt kuin ei montaa metirä eteenpäin näe ilman että pitää jättää ukkelit seisomaan ja siirtää näkymää eteenpäin mikä on hieman rasittavaa pidemmän päälle, mitä tuossa selasin foorumeja niin tähän olisi tulossa konsoliversioon korjaus jolloin zoomit olisi samat kuin PC versiossa mikä olisi tietenkin tosi hieno juttu.

Min/Max ukkeleilla mennään kuin kerran neljä hahmoa + NPC:t käytettävissä, yksi sniper/leader, yksi medikki ja kaksi rynkkymiestä ja ei ole ainakaan tähän asti tullut mitään hankalaa paikkaa vastaan , Ranger(hard) tasolla pelaan.

Heiman ärsyttää tuo tilanne Ennen kuin taistelut siirtyy naksuttelumoodiin kuin haluasi saada siinä sen yhden laukauksen menemään sniperillä mutta jos ei mene tarpeeksi lähelle vihua niin ei saa valittu että voi ampua sitä jolloin on se vaara että taistelu-alkaa "liian aikaisin" mutta sen nyt on vain pientä, toki yksi ylimääräinen laukaus voi vaikuttaa paljon itse taisteluun.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Miltäs peli on maistunut niiltä ketkä ovat vähän pidemmälle ehtineet? Kiinnostaisi hankkia, etenkin kun hinta on normipeliä alhaisempi ja melko hyviä arvioitakin on peli saanut. Pelattavaakin ilmeisesti riittää ja meikäläisen pelaamiselle käytettävissä olevalla ajalla kestää pienen ikuisuuden.
 
Vastaus: Wasteland 2 - "Tätä setä pelasi, kun setä oli pieni"

Miltäs peli on maistunut niiltä ketkä ovat vähän pidemmälle ehtineet? Kiinnostaisi hankkia, etenkin kun hinta on normipeliä alhaisempi ja melko hyviä arvioitakin on peli saanut. Pelattavaakin ilmeisesti riittää ja meikäläisen pelaamiselle käytettävissä olevalla ajalla kestää pienen ikuisuuden.


Oikein hyvin on maistunut, näin Falloutia odotellessa.. Itseasiassa oli tarkoitus hakata tämä läpi, ennen Falloutin julkkaria, mutta tekemistä piisaa siinä määrin ettei mitään jakoa. Varsinkin, kun peli on todella hidastempoinen nykystandardein. Isompia bugeja en ole huomannut, vaikka tuntja mittarissa jo kymmeniä. Kerran on kait peli jumahtanut taistelussa paikalleen, jolloin piti ladata edelliseen saveen, mutta ei muuta. Käyttis on padillä vähän kehno, mutta menettelee. Suurimmat ongelmat käyttöliittymässä on juurikin inventoryssä ja tavaroiden siirtelyssä matkakumppaneille. Tunteja tämän kanssa tulee vielä vietettyä ja toiset mokomat, sitten toisella peluu kerralla joskus. Suosittelen! Varsinkin jos vähääkään edullisemmin saa jostain. Alustana Xbone
 
Ylös Bottom