Mahewcoro
Active Member
Kuten Wii U -omistajille on varmaan hyvin tiedossa, Wii U on julkaisustaan lähtien tarjonnut taaksepäinyhteensopivuuden Wii-peleihin, eli Wii U:lla on pystynyt pelaamaan alkuperäisen Wiin pelejä erityisen Wii-menun kautta. Tämä vaatii Wiikaken (Wiin perusohjain, Wii Remote) sekä sensor barin ja joissakin tapauksissa myös lisäohjaimen kuten Nuntsan tai Wii Classic Controllerin.
Nyt tänäisessä Nintendo Direct -lähetyksessä Nintendo toi esille uuden tavan hankkia Wii-pelejä Wii U:lle, latauspeleinä eShopin kautta. Tällä erää tiedossa ovat siis ainakin nämä pelit:
Tänään julkaistu Super Mario Galaxy 2 piti tietenkin laittaa lataukseen ja testata, miten ominaisuus on toteutettu. Kun Wii U:lla normaalisti pelaa Wiin levypelejä tai Wii Shop Channelin digipelejä, niin täytyy siis mennä erilliseen Wii-menuun. Näistä uusista eShopista ostetuista latausversioista tulee kuitenkin kuvake suoraan Wii U -menuun, ja tästä pääsee suoraan peliin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että peli pyörisi Wii U -moodissa, vaan latauspeli vain ohittaa pelin valitsemisen erikseen Wii-menusta.
Kun Wii-pelin starttaa Wii U:n valikosta, laite ensiksi varmistaa, että Wii-ohjain on käyttövalmiina, samoin kuin Wii-menuunkin siirryttäessä. Ladattua Wii-peliä ei saa siis edes päälle ilman Wii-ohjainta. Tässä yhteydessä on myös saatavilla digitaalinen ohjekirja, joka ainakin SMG2:n perusteella tulee ilmeisesti kaikilla peleillä olemaan skannattu versio alkuperäisen Wii-pelin paperisesta ohjekirjasta. Tätä ohjekirjaa ei voi selailla enää pelin käynnistämisen jälkeen, toisin kuin natiiveilla Wii U -peleillä.
Ladattu Wii-peli myös käyttää samoja Wii-puolella olevia tallennuksia kuin Wii-levypelit. Super Mario Galaxy 2 luki suoraan minulla Wii-puolella valmiiksi olleen tallennuksen SMG2:n levyversiosta, ja myös tallentaa samaan tallennukseen. Itse pelitiedosto kuitenkin tulee Wii U -puolelle, eli tallennusta ei näy Wii U:n tiedostonhallinnan kautta missä itse pelitiedosto näkyy. Tämä tarkoittaa, että myös näiden latauspelien tallennuksia voi käsitellä vain Wii-menun kautta. Super Mario Galaxy 2 vaatii lataukseen 1,6 gigaa, ja asennuksen jälkeen vie 1,3 gigaa Wii U -puolen tallennustilasta. >Wii-tallennusten siirto ja hallinta Wii U:lla.
Myös ulkoasun puolesta ladattu versio näyttää täysin samalta kuin levyversio Wii U:n Wii-moodin kautta pelattuna. Latausversio ei siis lisää mitään ylimääräistä renderöintiä tai skaalausta, vaikka eShopin tietosivu näyttääkin pelin tukevan HD-resoluutioita. Ladattu versio siis näyttää toimivan kaikin puolin identtisesti levyversion kanssa, lukuunottamatta käynnistystä ja lopetusta: jos latausversiossa lopettaa pelin painamalla Home-näppäintä ja valitsee "Wii menu", konsoli ei mene Wii-menuun kuten Wii-levypeleissä ja Wii Shop Channelista ostetuissa peleissä, vaan buuttaa takaisin Wii U -moodiin. Peli ei siis myöskään tue Wii U -puolen erityisominaisuuksia kuten Miiverseä tai pelinaikaista taustalatausta. Toisin kuin Wiin levypeleistä, ladatuista peleistä kuitenkin tulee peliaika Wii U:n Daily Logiin, ja peleille voi antaa arvosanoja Wii U:n eShopissa.
Tässä vielä vertailun vuoksi nyt julkistettujen latausversioiden hintavertailua saatavilla oleviin levyversioihin:
Super Mario Galaxy 2 (Nintendo Selects), 23 - 30 euroa
Donkey Kong Country Returns (Nintendo Selects), 20 - 30 euroa
Metroid Prime Trilogy, harvinaisuus, käytettynäkin korkeat hinnat
Kirby's Adventure Wii, 40 - 60 euroa
Pandora's Tower, 45 - 60 euroa
Sin & Punishment 2, 20 - 40 euroa, harvinaistumassa
Punch-Out!!, 10 - 20 euroa
Useimmat näistä latausversioista tarjoavat siis varsin hyvää arvoa rahalle, erityisesti 10 euron julkaisuhinnalla ja useimmat vielä 20 euron normaalihinnallakin. Parhaana esimerkkinä kenties Metroid Prime Trilogy, joka sisältää 3 täyttä peliä, ja on levyversiona jo varsin harvinainen. Näiden pelien jälkeen Wii U:lle saattaa hyvinkin tulla ladattavaksi vielä lisääkin Wiin klassikkopelejä.
Tässä ketjussa voi keskustella niin näistä uusista latausversioista kuin myös kaikkien Wii-pelien normaalista taaksepäinyhteensopivuudesta Wii U:lla, ominaisuuksista ja ongelmista.
Nyt tänäisessä Nintendo Direct -lähetyksessä Nintendo toi esille uuden tavan hankkia Wii-pelejä Wii U:lle, latauspeleinä eShopin kautta. Tällä erää tiedossa ovat siis ainakin nämä pelit:
Julkaisussaan ainakin SMG2, DKC Returns ja MP Trilogy maksavat vain 10 euroa, mutta hinta kohoaa 20 euroon viikko julkaisun jälkeen. Ilmeisesti tämä tulee olemaan vakiohinta kaikille Wii-julkaisuille Wii U:n eShopissa.Tässä on katalogi wii peleistä, jotka tulee eShoppiin:
14.1: Super Mario Galaxy 2
22.1: Donkey Kong Country Returns
29.1: Metroid Prime Trilogy
- Kirby's Return to Dream Land tai Kirby's Adventure Wii täällä Euroopassa
- Pandora's Tower
- Sin & Punishment Successor of the Skies
- Punch-Out!!
http://www.nintendolife.com/news/2015/01/wii_disc_software_heading_to_the_wii_u_eshop
Wii pelejä tuli haalittua aikoinaan aika katalogi, mutta minulla ei ole mitään noista.
Tänään julkaistu Super Mario Galaxy 2 piti tietenkin laittaa lataukseen ja testata, miten ominaisuus on toteutettu. Kun Wii U:lla normaalisti pelaa Wiin levypelejä tai Wii Shop Channelin digipelejä, niin täytyy siis mennä erilliseen Wii-menuun. Näistä uusista eShopista ostetuista latausversioista tulee kuitenkin kuvake suoraan Wii U -menuun, ja tästä pääsee suoraan peliin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että peli pyörisi Wii U -moodissa, vaan latauspeli vain ohittaa pelin valitsemisen erikseen Wii-menusta.
Kun Wii-pelin starttaa Wii U:n valikosta, laite ensiksi varmistaa, että Wii-ohjain on käyttövalmiina, samoin kuin Wii-menuunkin siirryttäessä. Ladattua Wii-peliä ei saa siis edes päälle ilman Wii-ohjainta. Tässä yhteydessä on myös saatavilla digitaalinen ohjekirja, joka ainakin SMG2:n perusteella tulee ilmeisesti kaikilla peleillä olemaan skannattu versio alkuperäisen Wii-pelin paperisesta ohjekirjasta. Tätä ohjekirjaa ei voi selailla enää pelin käynnistämisen jälkeen, toisin kuin natiiveilla Wii U -peleillä.
Ladattu Wii-peli myös käyttää samoja Wii-puolella olevia tallennuksia kuin Wii-levypelit. Super Mario Galaxy 2 luki suoraan minulla Wii-puolella valmiiksi olleen tallennuksen SMG2:n levyversiosta, ja myös tallentaa samaan tallennukseen. Itse pelitiedosto kuitenkin tulee Wii U -puolelle, eli tallennusta ei näy Wii U:n tiedostonhallinnan kautta missä itse pelitiedosto näkyy. Tämä tarkoittaa, että myös näiden latauspelien tallennuksia voi käsitellä vain Wii-menun kautta. Super Mario Galaxy 2 vaatii lataukseen 1,6 gigaa, ja asennuksen jälkeen vie 1,3 gigaa Wii U -puolen tallennustilasta. >Wii-tallennusten siirto ja hallinta Wii U:lla.
Myös ulkoasun puolesta ladattu versio näyttää täysin samalta kuin levyversio Wii U:n Wii-moodin kautta pelattuna. Latausversio ei siis lisää mitään ylimääräistä renderöintiä tai skaalausta, vaikka eShopin tietosivu näyttääkin pelin tukevan HD-resoluutioita. Ladattu versio siis näyttää toimivan kaikin puolin identtisesti levyversion kanssa, lukuunottamatta käynnistystä ja lopetusta: jos latausversiossa lopettaa pelin painamalla Home-näppäintä ja valitsee "Wii menu", konsoli ei mene Wii-menuun kuten Wii-levypeleissä ja Wii Shop Channelista ostetuissa peleissä, vaan buuttaa takaisin Wii U -moodiin. Peli ei siis myöskään tue Wii U -puolen erityisominaisuuksia kuten Miiverseä tai pelinaikaista taustalatausta. Toisin kuin Wiin levypeleistä, ladatuista peleistä kuitenkin tulee peliaika Wii U:n Daily Logiin, ja peleille voi antaa arvosanoja Wii U:n eShopissa.
Tässä vielä vertailun vuoksi nyt julkistettujen latausversioiden hintavertailua saatavilla oleviin levyversioihin:
Super Mario Galaxy 2 (Nintendo Selects), 23 - 30 euroa
Donkey Kong Country Returns (Nintendo Selects), 20 - 30 euroa
Metroid Prime Trilogy, harvinaisuus, käytettynäkin korkeat hinnat
Kirby's Adventure Wii, 40 - 60 euroa
Pandora's Tower, 45 - 60 euroa
Sin & Punishment 2, 20 - 40 euroa, harvinaistumassa
Punch-Out!!, 10 - 20 euroa
Useimmat näistä latausversioista tarjoavat siis varsin hyvää arvoa rahalle, erityisesti 10 euron julkaisuhinnalla ja useimmat vielä 20 euron normaalihinnallakin. Parhaana esimerkkinä kenties Metroid Prime Trilogy, joka sisältää 3 täyttä peliä, ja on levyversiona jo varsin harvinainen. Näiden pelien jälkeen Wii U:lle saattaa hyvinkin tulla ladattavaksi vielä lisääkin Wiin klassikkopelejä.
Tässä ketjussa voi keskustella niin näistä uusista latausversioista kuin myös kaikkien Wii-pelien normaalista taaksepäinyhteensopivuudesta Wii U:lla, ominaisuuksista ja ongelmista.
Viimeksi muokannut moderaattori: