Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Xbugs

New Member
(Jos oltaisiin taksonomisesti pedantteja, tää ketju kuuluis peliosastolle muiden softien sekaan, mutta sijoitin tän nyt epäloogisesti rautapuolelle, kun myös PSP:n emulaattorit ja homebrew -ketju on siellä).

Vaikka XO:n asennettavaa mod-piiriä ei ole vielä julkistettukaan, enää ei ole liian optimistista aloittaa keskustelua Ristinollan emulaattoreista ja muista kotitekoisista ohjelmista ("homebrew"). Ensimmäisenä limppuun on päässyt iskemään NESCafe-projekti, jonka avulla NES-pelejä pääsee nyt pelaamaan kakkosboksilla:
http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=500366

NESCafe-porttaus on vasta kokeiluvaiheessa (äänet eivät toimi), mutta emulointinopeus on jo kunnossa (mIkä laitteiden tehoeroa ajatellen onkin vähintään kohtuullista).

Teknisesti ottaen kyse ei ole XO:lla ajettavasta emulaattorista, sillä homma viritetään toimimaan Windows Media Centerillä, mutta lopputuloksena on silti Kalan näytöllä ja ohjaimilla pelattavat Nintendo-klassikot.
 
Vastaus: Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Uutisista:

Konsolipelien tekeminen on yleensä ollut harvojen herkkua, mutta Microsoft päättää muuttaa perinteitä tuomalla tarvittavat työkalut kaikkien ulottuville. Yhtiö ilmoitti kehittäjille suuntaamassa Gamefest 2006 -tapahtumassaan käynnistävänsä uuden "Creator's Club" -ohjelman.

Luojien klubiin liittyvät pääsevät 99 dollarin (n. 77 euroa) vuosimaksua vastaan tekemään pelejä XNA-työkaluilla Xbox 360:lle, jakamaan tuotoksensa klubissa sekä tietenkin lataamaan muiden jäsenten aikaansaannoksia. Työvälineenä toimii XNA Game Studio Express, mikä tulee olemaan saatavilla ilmaiseksi Windows XP:lle jo elokuun 30. päivä. Itse "Creator's Club" käynnistyy tämän vuoden joulusesongin aikana. Ammattilaisille suunnatut XNA-työkalut julkaistaan ensi kevään aikana.

XNA on Microsoftin lanseeraama uuden sukupolven Xbox/DirectX -arkkitehtuuri, joka mahdollistaa yhtäaikaisen ohjelmoimisen sekä PC että Xbox 360 -alustoille. Microsoftin mukaan itse pelintekoprosessi helpottuu, jotta yhä useammat pääsevät tuomaan luovuutensa muiden näkyville ja ammattilaisille perusasioiden kanssa painimiseen kuluu vähemmän aikaa. Yhä kasvavien pelintekokustannusten kanssa taistelevien julkaisijoiden keskuudessa XNA onnistuessaan otettaneen ilolla vastaan.

Konsolikoodaaminen on herättänyt innostusta myös oppilaitoksissa, sillä Microsoft on haalinut joukkoihinsa jo kymmenen arvostettua yhdysvaltalaista yliopistoa, jotka ottavat XNA-kurssit ohjelmaansa ensi lukukaudesta alkaen.

Tuommoinen kotikoodarien yhteisö konsolipuolella on kyllä ihan hieno asia. Itselläni ainakin on innostusta aiheeseen vaikka hinta vähän kirpaiseekin.
 
Vastaus: Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Hieno hetki X360 historiassa! Avaamalla näin pelinkehitysympäristöt ja maailmanlaajuiset jakelukanavat, ollaan tämän koneen ympärille luomassa luovien ihmisten yhteisöä. Tälläiset aivoriihet pystyvät tuottamaan todella mielenkiintoista sisältöä. Usein syntyy jotain uutta ja odottamatonta.

Saapa nähdä miten korkeaksi on kynnys tehty näiden ympäristöjen omaksumiseen. Joskus polven korkuisena tuli tehtyä faijalle yksinkertaisia tekstiseikkailuja, basic-kieli kun ei liikoja vaadi tähän. Kaverit teki ensimmäisellä viikolla koneen hankittuaan, yhteen pekkaan ihan hauskan, graafisen Strip Pokerin :) Tässä pokerissa ei viimeisenä kuvana ollut mikään skanni, vaan koodattu viehkeä Lyyli :p

Toivoa sopii, että MS antaa tavallisten livettäjien imuroida näitä teoksia vapaasti. Noista uutisteksteistä on hiukan saanut sellaisen kuvan, ettei niihin pääse käsiksi kuin Luojien Klubin jäsenet?
 
Vastaus: Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Nisupulla sanoi:
Saapa nähdä miten korkeaksi on kynnys tehty näiden ympäristöjen omaksumiseen. Joskus polven korkuisena tuli tehtyä faijalle yksinkertaisia tekstiseikkailuja, basic-kieli kun ei liikoja vaadi tähän.

XNA GSE pohjautuu Microsoft Visual Studio Expressiin ja .NETtiin. GarageGamesin (Marble Blast Ultra) visuaalinen 2D-pelinrakentaja ja vaativammille soveltuva Torque Shader Engine on lisäksi käännetty XNA-ympäristöön.
 
Vastaus: Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Noilla omilla esimerkeillä halusin vain tuoda esille, miten matala kynnys on joskus aiemmin ollut. Ehkä nyt ei kuitenkaan ylletä aivan yhtä matalalle tässä merkityksessä. Kotimikroissa kun basic-tulkki tuli vastaan joka kerta kun koneen käynnisti. Siitä vaan suoraan koodia vääntämään ja puolessa tunnissa oli jo valmista :)
 
Vastaus: Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Nisupulla sanoi:
Toivoa sopii, että MS antaa tavallisten livettäjien imuroida näitä teoksia vapaasti. Noista uutisteksteistä on hiukan saanut sellaisen kuvan, ettei niihin pääse käsiksi kuin Luojien Klubin jäsenet?
Pelaaja kertoo huhuja GameFestistä:
Microsoft avaa Xbox 360:n kotikutoisille peleille tulevaisuudessa oman Arcade-palvelun, kertovat epäviralliset pelintekijälähteet Microsoftin Seattlessa käynnissä olevasta Gamefest-tapahtumasta. Live Arcaden rinnalle kehitteillä olevaan Creators Arcadeen lähetettävät pelit tarkastetaan Microsoftilla tekijänoikeusrikkomusten ja turva-aukkojen varalta, mutta muuten palvelu sallii tulevaisuudessa itse tehtyjen pelien jakamisen kaikille Xbox 360 -pelaajille.

Lisää täältä: http://pelaajalehti.com/2006/08/14/xbox-360n-harrastajapeleille-creators-arcade/
 
Vastaus: Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Hiukan kuitenkin vielä arvelluttaa, tämä seikka; salliiko Microsoft todella XNA-ohjelmien jakelun myös täysin ohi heidän seulansa? Jengi imuttaa ohjelmia PC:llä netistä ja siirtelee niitä ilman mitään ongelmia Mediia Connectionin kautta X360:lle? Jos näin todella on, ovat näkymät aika mielenkiintoiset.
 
Vastaus: Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Ronkka sanoi:

Q: Can I create non-gaming applications (such as a Media Center/Player) with XNA Game Studio Express?

A: On Windows this is possible, but the initial release on Xbox 360 is tuned to writing games. This is an area we are actively looking to the community for feedback on the types of applications they want to write for their Xbox 360.

:rolleyes:
 
Vastaus: Xbox 360: Emulaattorit ja kotikutoiset softat

Hakkiz sanoi:
Q: Can I create non-gaming applications (such as a Media Center/Player) with XNA Game Studio Express?

A: On Windows this is possible, but the initial release on Xbox 360 is tuned to writing games. This is an area we are actively looking to the community for feedback on the types of applications they want to write for their Xbox 360.

:rolleyes:

Uskokaa pois, vielä tänne tulee se viestiketju: Next-Genin lippulaivaohjelmat :D
 
Ylös Bottom