Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

Telkkari tukee 1080p/120fps, downsamplääkö xbox series x 4k reson 1080p:lle vai antaako ulos natiivin 1080p:n silloin kun peli itsessään on 4k/120fps?
Äkkiseltään kuvittelisin, että joo, mutta hetkinen....ei.. Kun se HDMI 2.0 ei tue 4k/120fps niin sitten sen täytyy olla 1080p.. eiku mitenkäs tämä nyt menee?
Siinä olet oikeassa että HDMI 2.0 ei tue 4k/120fps, mutta sanoisin että voit olla aika levollisin mielin, koska mikään peli ei todennäköisesti tule muutamaan vuoteen, jos milloinkaan, pyörimään natiivina 4k:na ja 120fps virkistystaajudella Series X:llä/PS5:llä. Edes kovimmat PC:t eivät pääse tuohon.
 
Siinä olet oikeassa että HDMI 2.0 ei tue 4k/120fps, mutta sanoisin että voit olla aika levollisin mielin, koska mikään peli ei todennäköisesti tule muutamaan vuoteen, jos milloinkaan, pyörimään natiivina 4k:na ja 120fps virkistystaajudella Series X:llä/PS5:llä. Edes kovimmat PC:t eivät pääse tuohon.

En minä sitä kysynyt kuinka levollisena voin olla ja, että mitä rautaa tarvitaan ko. inputin aikaan saamiseksi :) vaan, että miten kuva tuotetaan tässä tapauksessa boxilla ja onko downsampläys mahdollista, mutta eihän se ole, koska tuota 4k/120fps video inputtia ei voida tunnistaa HDMI 2.0. Eli sitten boxin pitää pudottaa inputti 1080p:lle näille telkkareille.
 
Boxillahan on se valikko, mistä saa 120 fps, jos se on tuettu. Se varmaan määrää peleissä, voiko valita 120 fps moodin. Tuossa tapauksessa 4k 120 fps ei varmaan voi valita missään pelissä.
 
Telkkari tukee 1080p/120fps, downsamplääkö xbox series x 4k reson 1080p:lle vai antaako ulos natiivin 1080p:n silloin kun peli itsessään on 4k/120fps?
Äkkiseltään kuvittelisin, että joo, mutta hetkinen....ei.. Kun se HDMI 2.0 ei tue 4k/120fps niin sitten sen täytyy olla 1080p.. eiku mitenkäs tämä nyt menee?
Pelin renderöintiresoluutiolla ei ole merkitystä. Jo Xbox One X renderöi pelit aina samalla* resolla, ja sitten vaan supersamplataan alaspäin. Ja näistä toistaiseksi nähdyistä 120 fps -peleistä se yksi ja ainoa eli DiRT 5 pyörii 120 fps -tilassa joka tapauksessa 1080p-tarkkuudella.

Joten jos televisiossa on vain HDMI 2.0, ja tahtoo 120 fps -nopeuksista nauttia, voi konsolin huoletta laittaa 1080/1440p-tarkkuudelle, ja konsoli hoitaa loput.

* Pl. tietysti pelit joissa on pelin sisällä erilaisia grafiikkatiloja.
 
  • Like
Reactions: Jiz
Pelin renderöintiresoluutiolla ei ole merkitystä. Jo Xbox One X renderöi pelit aina samalla* resolla, ja sitten vaan supersamplataan alaspäin. Ja näistä toistaiseksi nähdyistä 120 fps -peleistä se yksi ja ainoa eli DiRT 5 pyörii 120 fps -tilassa joka tapauksessa 1080p-tarkkuudella.

Joten jos televisiossa on vain HDMI 2.0, ja tahtoo 120 fps -nopeuksista nauttia, voi konsolin huoletta laittaa 1080/1440p-tarkkuudelle, ja konsoli hoitaa loput.

* Pl. tietysti pelit joissa on pelin sisällä erilaisia grafiikkatiloja.

Aivan joo,

Meneehän se ihan samalla tapaa kuin xbox x:n ja ps4pron kanssa. Konsoli tunnistaa silloin 4k telkkarin 1080p telkkarina. Eli periaatteessa 4k/120fps supersamplattuna 1080p:lle 4k telkkariin antaa paremman kuvan mitä jos käytettäisiin natiivi 1080p resoa, koska lähdemateriaalissa oli käytössä enemmän pikseleitä.
 
Meneehän se ihan samalla tapaa kuin xbox x:n ja ps4pron kanssa. Konsoli tunnistaa silloin 4k telkkarin 1080p telkkarina. Eli periaatteessa 4k/120fps supersamplattuna 1080p:lle 4k telkkariin antaa paremman kuvan mitä jos käytettäisiin natiivi 1080p resoa, koska lähdemateriaalissa oli käytössä enemmän pikseleitä versus jos konsoli joutuisi sitten tiputtamaan reson suoraan natiiviksi 1080p resoluutioksi.
Xbox One X:n ja PS4 Pron välillä on tosin sellainen ero, että Prolla 1080p-telkkarin kanssa Supersamplingin voi halutessaan ottaa pois päältä, ja joissain peleissä natiivi-1080p-tilassa peli pyörii tasaisemmin. Xbox One X:llä (eikä varmastikaan myös Xbox Series X:llä) ei tuollaista mahdollisuutta ole. Ja tosiaan kunhan tämä tuleva sukupolvi on ohi, 4K@120 fps -pelien määrän voinee laskea kahden käden sormilla (jos unohdetaan jotkin yksinkertaiset indiepelit pois).
 


Tässä konkreettinen esimerkki MS:sän paljon puhumasta input latencyn vähentämisestä. Monelta mennee kokonaan ohi, mutta me enemmän pelaavat osaamme varmasti arvostaa.


Eikö input lagi ole sidoksissa enemmän siihen näyttöön minkä kautta kuvaa silmäillään? Tietysti konsoleillakin on se omansa, mutta se on ymmärtääkseni ihan muutaman ms luokkaa. Eli tämäkö seuraava boxiko nyt sitten vähentää sitä näyttöpäätteen lagia vai...? Ihme testejä muutenkin jos input lagi on jotain 120ms luokkaa.

1603312241023.png
 
Eikö input lagi ole sidoksissa enemmän siihen näyttöön minkä kautta kuvaa silmäillään? Tietysti konsoleillakin on se omansa, mutta se on ymmärtääkseni ihan muutaman ms luokkaa.
Näyttö on yksi osatekijä. Samoin kaikki muutkin osat mitä pelaajan reaktion ja näytöllä tapahtuvan toiminnan välissä on. Nykyaikainen televisio alkaa olla input lagiltaan hyvin lähellä esimerkiksi Onen ohjaimen input lagia.
 
Tämä on sinänsä mielenkiintoinen video, että tässä Series X syö aamupalaksi PS5:den isoimman (ainoan?) edun, eli I/O nopeuden. Käsittääkseni Sony ei ole vielä latausnopeuksiaan julkisesti esitellyt ja tuo videon PS5 osuus perustuu vuodettuun dataan, eli vieläkään ei päästä lopullisia johtopäätöksiä tekemään.
"Syö aamupalaksi"... :D

Tai sitten kahden konsolin erilaiset start up-metodit (toisessa varoituslotinat ja toisessa ei) eivät kerro kaikkea I/O-nopeudesta tai sitä mitenkä nuo näkyy sitten itse pelien sisäisissä latauksissa.
 
Tai sitten kahden konsolin erilaiset start up-metodit (toisessa varoituslotinat ja toisessa ei) eivät kerro kaikkea I/O-nopeudesta tai sitä mitenkä nuo näkyy sitten itse pelien sisäisissä latauksissa.
Yritän vastata yksinkertaisesti. Ei kukaan ole väittänytkään, että kertoisi jotain pelien latausajoista. Kertoo sen, että Series X saattaa käynnistyä (hard boot) nopeammin kuin PS5. Tämä on hyvin mielenkiintoinen lopputulos, koska PS5:den pitäisi sivaltaa puolet pois Series X:n latausajoista.
 
Eikö input lagi ole sidoksissa enemmän siihen näyttöön minkä kautta kuvaa silmäillään? Tietysti konsoleillakin on se omansa, mutta se on ymmärtääkseni ihan muutaman ms luokkaa. Eli tämäkö seuraava boxiko nyt sitten vähentää sitä näyttöpäätteen lagia vai...? Ihme testejä muutenkin jos input lagi on jotain 120ms luokkaa.

Suurimmat erot tulevat peleistä ja niiden engineistä.

 
Yritän vastata yksinkertaisesti. Ei kukaan ole väittänytkään, että kertoisi jotain pelien latausajoista. Kertoo sen, että Series X saattaa käynnistyä (hard boot) nopeammin kuin PS5. Tämä on hyvin mielenkiintoinen lopputulos, koska PS5:den pitäisi sivaltaa puolet pois Series X:n latausajoista.
Tämä on sinänsä mielenkiintoinen video, että tässä Series X syö aamupalaksi PS5:den isoimman (ainoan?) edun, eli I/O nopeuden

Niin no jokuhan voisi tuosta päätellä, että puhuit nimenomaan yleisesti latausnopeuksista etkä vain käynnistymisen nopeudesta niin kuin nyt korjailet. Vai miksi muuten tuollaiset provokatiiviset sanavalinnat jos itsekin ymmärsit, että konsolin käynnistymiseen menevä aika ei kerro kaikkea I/O nopeudesta ja siitä mitenkä ne latausajat näkyvät sitten itse peleissä? ;)
 
"Syö aamupalaksi"... :D

Tai sitten kahden konsolin erilaiset start up-metodit (toisessa varoituslotinat ja toisessa ei) eivät kerro kaikkea I/O-nopeudesta tai sitä mitenkä nuo näkyy sitten itse pelien sisäisissä latauksissa.

Väittäisin, että latausajat olisivat samat, vaikka PS5:lla ei olisi varoituslotinaa. Kyllähän pelienkin sisällä on tekstejä latausaikojen aikana ja niitä poistamalla ei vähennetä latausaikoja. Hieman tekniikasta tietävänä olisin itsekin kuvitellut, että PS5:n ultra fasting SSD olisi syönyt start up -nopeudessa Xbox Series X:n aamupalaksi. Molemmat käynnistyvät nopeasti, mutta tulos on silti mielenkiintoinen. Ehkä Microsoft on vain optimoinut käyttöliittymän nopeammaksi? Optimoinnillakin on suuri merkitys tällaisissa asioissa. Pelien latausnopeuksissa uskon eron näkyvän selkeämmin PS5:n eduksi.
 

Kyllähän tämä on ollut minulle alusta asti selvä, että Xbox Series S ei rajoita pelikehitystä. Ollaan nyt nähty, että miten alentamalla resoluutiota päästään suunnilleen samalle tasolle kuin Series X. Tulevaisuudessa tilanne voi olla sellainen, että joudutaan hieman vähentää detaileja, että suorituskyky pysyy hyvänä, mutta tuskin Series S:n potentiaaliset ostajat huomaavat tätä. Olen kyllä ihmetellyt, että miksi monet luulevat Series S:n vaikeuttavan devien työtä, sillä edelleen devit joutuvat kehittämään pelejänsä eri pc-kokoonpanoille.
 
Kyllähän tämä on ollut minulle alusta asti selvä, että Xbox Series S ei rajoita pelikehitystä. Ollaan nyt nähty, että miten alentamalla resoluutiota päästään suunnilleen samalle tasolle kuin Series X. Tulevaisuudessa tilanne voi olla sellainen, että joudutaan hieman vähentää detaileja, että suorituskyky pysyy hyvänä, mutta tuskin Series S:n potentiaaliset ostajat huomaavat tätä. Olen kyllä ihmetellyt, että miksi monet luulevat Series S:n vaikeuttavan devien työtä, sillä edelleen devit joutuvat kehittämään pelejänsä eri pc-kokoonpanoille.

Joo en minäkään näe mitään syytä siihen että X versiot kärsisivät S:tä, Phil tosin oli kotakun haastattelussa sanonut että kahden konsolin strategia voi tuottaa kehittäjille ongelmia mutta seki on varmana taas sitten kehittäjästä kiini miten tasapainossa ja kunnianhimossa sitä peliä optimoidaan:

 
Kyllähän tämä on ollut minulle alusta asti selvä, että Xbox Series S ei rajoita pelikehitystä. Ollaan nyt nähty, että miten alentamalla resoluutiota päästään suunnilleen samalle tasolle kuin Series X. Tulevaisuudessa tilanne voi olla sellainen, että joudutaan hieman vähentää detaileja, että suorituskyky pysyy hyvänä, mutta tuskin Series S:n potentiaaliset ostajat huomaavat tätä. Olen kyllä ihmetellyt, että miksi monet luulevat Series S:n vaikeuttavan devien työtä, sillä edelleen devit joutuvat kehittämään pelejänsä eri pc-kokoonpanoille.
Ne jotka ovat niin väittäneet (Series S "jarruna") ovat vain luulleet niin ja luulevat olevansa oikeassa : ) Itse asiassa eivät tiedä mitään pelien kehityksestä saati hardwaresta. Olen itse oikonut vuosia näitä erinlaisia luuloja PC/konsoli peleihin/pelien kehitykseen liittyen, mutta aina niitä noviiseja ilmaantuu väittämään jotain kivenkovaan vaikka eivät tiedä asiasta mitään, turhauttavaa välillä. En väitä itsekkään tietäväni läheskään kaikkea mutta PC, konsoli hardware ja softa ollut kiinnostuksen kohteena jo 27 vuotta (joskus jopa leipätyönä) niin luulen jotain tietäväni.
 
Ne jotka ovat niin väittäneet (Series S "jarruna") ovat vain luulleet niin ja luulevat olevansa oikeassa : )

Varmaan joutuvat esim ylläpitämään kahta eri versiota, tuon S mallin pienempi kovalevy aiheuttaa todennäköisesti tämän. Ei voida panna isoissa peleissä graffoja täydellä S pakettiin. PC:llä pelin koko ei ongelma.

Ja PC ilmoitetaan minimivaatimukset, ei kehittäjien tarvitse laittaa peliään toimimaan nuhapumppu PC, jos eivät halua. Series X ja S kohdalla on pakko laittaa myös toimimaan S tehoilla. Niin vaatii optimointia, että toimii sujuvasti. Toinen vaihtoehto, että tehdään S ehdoilla.

No kyllähän nämä kaikki pienet asiat varmaan lisää duunia kehittäjillä ja tämä vaatii porukkaa/rahaa -> jarruttaa. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Mutta ei voida sanoa, ettei kenelläkään vaikuta mitään S malli. Helpommin olisi mennyt yhtä tehoikkailla malleilla.

Eli väitän ja luulen olevan oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:
4k-tekstuurit vievät niin järjettömästi tilaa, ettei niitä varmaan kannata turhaan ladata S:lle, eli uskoisin myös, että peleistä tulee kutistetut versiot S:lle tai ainakin se olisi toivottavaa. MS pystyy varmasti omien studioiden peleissä hoitamaan tuon tyylikkäästi, mutta muissa peleissä voi olla erikoisempia ratkaisuja.
 
Ylös Bottom