Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

Mielenkiintoinen veto AMD:ltä, en oikein ymmärrä mikä pointti tässä oli. AMD toki varmaan tietää miten liittimet boksiin tulee, mutta outo case kuitenkin.
 
Wccftechin mukaan Xbox Series X pystyy tuottamaan vähintään 9 teraflopsia tehoja, mutta enintään 12. Tämä väite perustuu Phil Spencerin julkaisemaan kuvaan, jota Wccftech on tutkinut. Odotan, että Digital Foundry tekisi oman arvion, koska heihin luotan kaikista eniten.

Scorpio had 2560 SPs with 2 CUs disabled and while the Xbox Scarlett APU is clearly bigger, it is not possible to speculate based just on the die size because of the different process node involved (7nm vs 16nm) but we can safely say that you are looking at at least 50% more power in the same die space. Since the Scorpio APU can output roughly 6 TFLOPs of power, we can guesstimate a range of at least 9 TFLOPs for the Scarlett APU ( up to 12 TFLOPS is within the realm of possibility).

Lähde: https://wccftech.com/xbox-scarlett-apu-die-shot-analysis-die-size-estimated/
 
Wccftechin mukaan Xbox Series X pystyy tuottamaan vähintään 9 teraflopsia tehoja, mutta enintään 12. Tämä väite perustuu Phil Spencerin julkaisemaan kuvaan, jota Wccftech on tutkinut.

Melko hilpeä artikkeli kun lasketaan tehoja, mutta kellotaajuudet unohtuvat täysin.

E: DF laskeskeli kooksi 405 mm^2, joten onhan siinä kokoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tässä, että mitä kaikkia pelejä sieltä onkaan tähän vuoteen ja ensi sukupolveen tulossa ja ainakin First Party -studioiden valossa Microsoftilla näyttää todella vahvalta:

343 Industries
- Kehityksessä Halo Infinite, julkaisu samaan aikaan Xbox Series X:n kanssa tämän vuoden jouluna

The Coalition
- Loistavan Gears 5:n jälkeen ovat jo toivon mukaan kovasti töissä Gears 6:n parissa. Kuitenkin sieltä on tulossa vielä tälle vuodelle Gears Tactics.

Compulsion Games
- Saivat jonkin aikaa sitten valmiiksi We Happy Few:n lisäsisällöt. Ovat varmaan siirtyneet jo uuden projektin pariin, mutta siitä ei ilmeisesti vielä ole paljastettu mitään.

The Initiative
- uusi studio, jonne palkkailtu kovia nimiä pitkin vuotta. Ovat jo vähän kiusoitelleet että kohta paljastavat jotain. Toivottavasti pian.

inXile Entertainment
- Wasteland 3, julkaisu 19.5.2020. Palkkaavat jo lisää henkilöstöä uuden projektin pariin.

Double Fine
- Psychonauts 2:n kehitys alkaa varmaan olla aika loppusuoralla. Ilmeisesti siellä on jo muutakin tekeillä.

Mojang
- Minecraft se vaan antaa antamistaan. Taitaa olla peräti yksi eniten myydyistä videopeleistä koskaan ja samalla hirveä rahasampo Microsoftille. Ihmettelen suuresti jos Minecraftia ei julkaista uusille konsoleille, mutta vielä ennen sitä sieltä on tulossa Minecraft Dungeons.

Ninja Theory
- Tälle sukupolvelle Bleeding Edge
- Seuraavalle sukupolvelle Senua's Saga Hellblade 2

Obsidian Entertainment
- Outer Worlds valmistui vastikään, ja nyt studio on ainakin kahden uuden projektin kimpussa. Toinen on vielä tälle konsolisukupolvelle ilmestyvä Grounded.

Playground Games
- Forza Horizon 5 sieltä on vääjämättä ensi sukupolvelle tulossa, mutta mitään tarkkaa ei ole vielä paljastettu. Sen sijaan se tiedetään, että studio työskentelee myös jonkin vielä nimeämättömän roolipelin parissa. Pliis, ole Fable 4.

Rare
- Toivon mukaan lähelle Xbox Series X:n julkaisuikkunaa osuva Everwild.

Turn 10 Studios
- Forza Motorsport 8 on hyvin todennäköinen Xbox Series X:n julkaisupeli.

Undead Labs
State of Decay 3 on epäilemättä tulossa ja studio hakeekin työpaikkailmoituksilla lisää henkilökuntaa.

World's Edge
- Studio on vastuussa Age of Empires -sarjasta. Kovasti painavat duunia Age of Empires IV:n parissa

Tähän päälle vielä Xbox publishing:
Asobo Studios
- Sieltä on tulossa sellainen pikkupeli kuin Microsoft Flight Simulator.

Moon Studios
- Äärettömän kaunis Ori and the Will of the Wisps

Dlala Studios
- Battletoads

DONTNOD
- Tell Me Why

Unohdinko jonkun studion? Korjatkaa ihmeessä jos näin.

Listaa kun katselee niin pari seuraavaa vuotta on aika hyvin turvattu tasaisena pelien virtana. Hyvältä näyttää.
 
Lisää kierroksia huhumyllyyn. Xbox Series X:ään tulossa "Windows-tila"? Steamin yms. käyttäminen konsolilla suoraan, ja näin PC:n pelikirjasto Xboxille.

Lähde
 
Lisää kierroksia huhumyllyyn. Xbox Series X:ään tulossa "Windows-tila"? Steamin yms. käyttäminen konsolilla suoraan, ja näin PC:n pelikirjasto Xboxille.

Lähde

Melko Huhu kyllä, voisi onnistua XCloudin kautta? Samalla jos ei halua siirtyä uuteen sukupolveen niin ainakin "muutaman" vuoden ajan kaikki Series X:n pelit tulevat myös perus boksille sekä tottakai PC:lle: https://muropaketti.com/pelit/ensimmaisia-xbox-series-xn-peleja-paasee-pelaamaan-myos-xbox-onella/
 
Windows-tila vaatii aikamoista riskinottoa ja luottamusta omaan strategiaan. Konsolithan myydään yleensä tappiollisina ainakin ensimmäiset pari vuotta ja voitot saadaan pelimyynnistä. Nyt Microsoft siis myisi tappiolla tuotetta, jonka voitot voisivat valua kolmannelle osapuolelle, jos vaikka Steam-pelaaminen tulisi yleiseksi. Steam pystyisi siis käytännössä kaappaamaan omaan kauppaansa MS:n asiakkaat. Se voi olla myös hyödyllistä MS:lle, jos laitekanta kasvaa ja osa hankinnoista tehdään kuitenkin MS:n kaupan kautta. Kuluttajalle tuollainen kehitys voisi olla varsinainen lottovoitto. Varsinkin pitkään PC:llä pelanneilla on helposti satojen tai tuhansien pelien kirjastot pelejä valmiiksi ostettuina ja ne olisivat sitten käytössä uudella konsolilla. Tulevaisuudessa pelien hintataso pysyisi edullisena, koska useampi mahdollinen kauppa tarkoittaisi kilpailun kiristymistä eikä konsolin oma kauppa voisi rahastaa monopoliasemallaan. Jos MS luottaa siihen, että esim. Gamepass on niin ylivoimainen palvelu, ettei ole pelkoa kilpailijoiden jalkoihin jäämisestä, tuolla strategialla se voisi kasvaa todella suureksi tekijäksi pelimarkkinoilla, kun se houkuttelisi niin PC- kuin konsolipelaajiakin ylivertaisille tarjonnalla ja edullisella laitteistolla.
 
Tätä povasin aiemmin tässä ketjussa. Kyse on koko kodin tieto- ja viihde-ekosysteemin rakentamisesta. Bye bye Apple ja Sony. Microsoft tekee muutakin kuin repii rahaa peleistä ja xboxista.

ihan mielenkiintoinen skenaario kyllä. Näen tässä silti niin monta haastetta, että tuskin tämä hetkessä toteutuu:
- xboxin oman storen pelitulojen menetys
- mahdolliset lisähackit koneeseen piraattien toimesta
- windows moodi voisi olla haasteellista lukita vain steamiin, eli mukana tulisivat epic store, oculus store (jos VR tuki) ym.ym. ja omien softien päälle mahd. erilaisiin haittaohjelmiin.

Ei tämä olisi pöllempi skenaario lainkaan, mutta yllämainituista syistä en usko, että ihan ensimmäisenä on toteutumassa.
 
Jos tämä Windows-tila pitää paikkaansa, uskoisin käyttöjärjestelmän perustuvan Windows 10 S -versioon, eli ulkopuolisia sovelluksia ei voisi ladata ja näin ollen tietoturva olisi taattu. En usko, että Microsoft laittaisi Xboksiin avointa Windowsia, koska silloin piratismi ja tietoturva olisivat suuria kysymyksiä. Esiasennetut sovellukset voisivat olla Microsoftin-sovellukset, Steam ja Epic Store.
 
Jos tämä Windows-tila pitää paikkaansa, uskoisin käyttöjärjestelmän perustuvan Windows 10 S -versioon, eli ulkopuolisia sovelluksia ei voisi ladata ja näin ollen tietoturva olisi taattu. En usko, että Microsoft laittaisi Xboksiin avointa Windowsia, koska silloin piratismi ja tietoturva olisivat suuria kysymyksiä. Esiasennetut sovellukset voisivat olla Microsoftin-sovellukset, Steam ja Epic Store.
En silti usko että Microsoft päästää kilpailevia pelikauppoja omalle laitteelle. Samasta huhusta lukenut kyllä netistä.
 
Dave Williams on aloittamassa työskentelyn tulevalla viikolla InXile Entertainmentin uudessa projektissa. Dave Williams oli mukana tekemässä myös The Outer Worldsia.

 
Videolla käsitellään sitä että onko se hyvästä että Xbox onelle julkaistaan seuraavan "muutaman" vuoden aikana samat Microsoft yksinoikeudet jotka tulevat myös Series X:lle



Edit: Oma mielipide on että tämä pahimmassa tapauksessa jarruttaa pelien teknistä kehitystä josta en pidä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Videolla käsitellään sitä että onko se hyvästä että Xbox onelle julkaistaan seuraavan "muutaman" vuoden aikana samat Microsoft yksinoikeudet jotka tulevat myös Series X:lle



Edit: Oma mielipide on että tämä pahimmassa tapauksessa jarruttaa pelien teknistä kehitystä josta en pidä.


Mietin myös itse että se voisi rajoittaa pelien kehitystä kun ne täytyy kuitenkin suunnitella vanhan raudan mukaan, toki siihen sitten voidaan nostaa resoluutiota, frameratea ja silmäkarkkia tehokonsoleille. Kuitenkin sen pelin kenttäsuunnittelu, fysiikat, pelattavuus ja kaikki grafiikan ulkopuolellakin täytyy tehdä vanhojen konsoleiden ehdolla, en kuitenkaan usko että siellä kahta eri versiota peleistä tehdään. No katsotaan mitä sieltä tulee, Halohan sen näyttää jarruttaako vanhat konsolit pelin suunnittelussa ja tuntuuko se last-gen kokemukselta.
 
Molemmat tulevat konsolit tietenkin ostetaan mutta ihmetyttää kyllä tämä microsoftin meno, tuntuu ettei edes haluta että konsolia menisi kaupaksi.
 
Videolla käsitellään sitä että onko se hyvästä että Xbox onelle julkaistaan seuraavan "muutaman" vuoden aikana samat Microsoft yksinoikeudet jotka tulevat myös Series X:lle

Edit: Oma mielipide on että tämä pahimmassa tapauksessa jarruttaa pelien teknistä kehitystä josta en pidä.
Pahimmassa tapauksessa joo, mutta ensimmäisen vuoden pelit ovat usein muutenkin cross-gen -pelejä. Nyt kun vielä arkkitehtuuuri edellisen ja uuden sukupolven välillä on sama, niin skaalaaminen on paljon helpompaa. Tämähän nähdään jo nyt Xbox Onen ja Xbox One X:n välillä. Ajattele sama tilanne, mutta tehoero on vaan isompi. Ehkä jossain massiivisissa avoimen maailman peleissä tämä voisi tuottaa ongelma, mutta silloinkin ympäristön yksityiskohtia karsimalla sama peli saataisiin varmasti myös pyörimään heikompi tehoisilla laitteilla. Siellä vaan latausajat ovat pidemmät. Siellä on myös tyytyminen heikompaan resoluutioon ja ruudunpäivitykseen ja niin edelleen. Näen siis, että skaalaamalla homma toimii aika näppärästi. Ja tosiaan kolmannen osapuolen julkaisijat tekevät tätä samaa, kuten tekivät viime sukupolvessakin.

Kyllä edellisen sukupolven alussa pelasin mieluummin esim. Assassins Creed Black Flagin, Shadow of Mordorin, Titanfallin, Destinyn, Watch Dogsin, Call of Duty: Ghostsin ja Battlefield 4:n uuden sukupolven laitteella. Suurin osa näistä peleistä oli vieläpä hyviä, joten en kokenut että kokemus olisi pahasti "jarrutettu" edellisen sukupolven takia. Ja kuten sanottu, skaalaaminen on tulevassa sukupolvessa vielä helpompaa.
 
Molemmat tulevat konsolit tietenkin ostetaan mutta ihmetyttää kyllä tämä microsoftin meno, tuntuu ettei edes haluta että konsolia menisi kaupaksi.
Microsoft on vahvasti siirtymässä laiteriippumattomaksi ekosysteemiksi, joten yksittäisen konsolin myynneillä ei ole niin suuri merkitys kuin esim. Xbox Game Pass -tilaajien määrällä.

Microsoftille ei ole väliä pelaatko pelit tietokoneella, Xbox Onella, Xbox Series X:llä vai xCloudilla, kunhan olet heidän palvelunsa tilaaja ja ostat heidän pelejään. Sieltä ne rahat tulee. Konsolit vielä usein valmistetaan tappiolla - varsinkin aluksi. Vielä tämän sukupolven alussa ja viime sukupolvessa oli pakko myydä konsoleita, että sai myytyä pelejä. Nyt tilanne ei ole enää näin mustavalkoinen.
 
Ylös Bottom