Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

Uhkana on, että pelit optimoidaan kaikille sukupolville ja laitteille epäedullisesti. Sitähän näkee jo nykyisten tehokonsolien kanssa, että osa peleistä on optimoitu niille niin huonosti, että karvalakkiversion pelaaminen tuntuu paremmalta. Nyt kun tulee optimointiin lisäportaita, hommalla on jokaisella portaalla suurempi todennäköisyys mennä pieleen. Yksi ratkaisu olisi PC-tyyliin sallia asetusten muokkaaminen miellyttäväksi paljon suuremmalla määrällä vaihtoehtoja. Minulle pelien sujuvuus vaikuttaa todella paljon enemmän kuin näyttävyys, monella muulla painopiste on aivan erilainen ja konsoleilla mennään usein valtavirran halujen mukaisesti.
Eiköhän suurin ongelma tässä ole se, että nykyiset tehokonsolit eivät ole tarpeeksi tehokas, jotta saataisiin riittävä ero ulkoasuun, kuin "base-konsoli". Eli uskon, että pelitalot ovat juuri nyt yrittäneet tuoda nimenomaan vaikkapa vielä paremman resoluution, kuin sulavan ruudunpäivityksen, jotta ero olisi paremmin nähtävissä.

Asetukset olisivat kieltämättä sellaiset, joilla tuo ratkaistaisiin, mutta konsolipeleissä nuo tuntuvat olevan sellainen asia, joilla osaamaton pelaaja voi saada pelistään aivan vääränlaisen kuvan. Tiedän, että pelaajina on esim. hyvin paljon sellaisia, joilla ei ole a) teknistä osaamista ja/tai b) lukutaitoa (esim. lapset).
 

Henkisesti olen varautunut 600e lappuun. Kohtalaisen tyytyväinen olisin tohon 400$ hintaan, joka kääntyy täällä varmaan 429 -499€ haarukkaan.
 
On hyvin vaikea uskoa alle 500 euron hintaan julkaisussa Suomessa noilla specseillä. Xbox one X käy turhaksi tuon saapuessa ja siitäkin varmaan saa käytettynä ihan hyvän hinnan vielä.
 
Itse uskoisin molempien uusien tehokonsoleiden kohdalla 500-549 euron hintahaarukkaan. Tämä tietysti ainakin omalla kohdalla tarkoittaa priorisointia vain yhden konsolin ostoon julkaisussa.
 
Xbox series x on kyllä niin kova teho mylly että jos 500e lähelle menee on se tosi halpa. Olen kyllä valmis maksamaan paljon enemmänkin :)
 
Olen yllättynyt jos xbox maksaa jenkeissä yli 499$. Suomessahan tuo voi kääntyä sitten mitä vain 549-599€.

Sonyn ps3 (se järkevämpi malli) maksoi 599$ ja sitä pidettiin yleisesti ihan liian kalliina. Eiköhän siitä ole opiksi otettu.
 
En nähnyt noissa trailereissa, mitä katsoin, yhtään mitään sellaista, joka olisi herättänyt mielenkiinnon. Oikeastaan tuo Inside Xbox laski mielenkiintoa tulevia pelejä kohtaan. Odotan uutta konsolia käytännössä vain sen takia, että se ainakin mahdollisesti saa nykyisin pelaamani pelit näyttämään vähän paremmilta ja/tai pyörimään sulavammin.
Itse olin aivan hiton pettynyt Inside Xboxiin. Odotin kovasti ja täysin valjun maun jätti tuo show.

Mutta ehkä se siitä sitten myöhemmin, itse ostan uuden boksin vasta syksyllä 2021 hyvin todennäköisesti.
 
Minulla taloudelliset syyt tukevat uuden Xboxin ostoa julkaisussa, koska sen vuoksi Xbox Onet voi myydä pois eikä hinta kuitenkaan laske ensimmäisen vuoden aikana kovin paljoa. Myyn varmaan X:n pois heti kun uuden konsolin hinta selviää ja sitten pelaan S:llä kunnes uusi konsoli on käsissä ja myyn senkin pois. En näe tuolla sukupolvella mitään käyttöarvoa tulevaisuudessa. Harmi sinänsä, koska molemmat ovat ihan hyviä konsoleita laadun puolesta. Ehkä jätän S:n säästöön, koska siitä tuskin saa kovin paljoa käytettynä.
 
Minulla taloudelliset syyt tukevat uuden Xboxin ostoa julkaisussa, koska sen vuoksi Xbox Onet voi myydä pois eikä hinta kuitenkaan laske ensimmäisen vuoden aikana kovin paljoa. Myyn varmaan X:n pois heti kun uuden konsolin hinta selviää ja sitten pelaan S:llä kunnes uusi konsoli on käsissä ja myyn senkin pois. En näe tuolla sukupolvella mitään käyttöarvoa tulevaisuudessa. Harmi sinänsä, koska molemmat ovat ihan hyviä konsoleita laadun puolesta. Ehkä jätän S:n säästöön, koska siitä tuskin saa kovin paljoa käytettynä.
4k soittimeksi voi vanhan xbox one s tai x jättää jos on kaksi telkkaria :)
 
Fishlabsin teknologiapomo Johannes Kuhlmann on kertonut Eurogamerille, että Xbox Series X on se konsoli, jolle kehitystyö on kaikkein vaivattominta.

"I've got to say, the transition from coming from Xbox One to Xbox Series X was straightforward. We felt right at home on the new devkit. There weren't any particular challenges. You have way more freedom. You don't have to worry about the framerate as much. You can instead crank it up to a higher framerate. In the end it's easier to develop for Xbox Series X than any other console."

 
Olen yllättynyt jos xbox maksaa jenkeissä yli 499$. Suomessahan tuo voi kääntyä sitten mitä vain 549-599€.

Sonyn ps3 (se järkevämpi malli) maksoi 599$ ja sitä pidettiin yleisesti ihan liian kalliina. Eiköhän siitä ole opiksi otettu.
Toisaalta, huippuälyluurikin maksoi n.600e, jota pidettiin aivan kipurajan yläpäänä ps3:n aikoihin.

Nyt kipurajana on 1500e:n hintalappu
 
Toisaalta, huippuälyluurikin maksoi n.600e, jota pidettiin aivan kipurajan yläpäänä ps3:n aikoihin.

Nyt kipurajana on 1500e:n hintalappu

Meinasin sanoakkin tästä ja olisin vielä viime vuonna allekirjoittanut tämän. Mutta koronan aiheuttama talouskriisi tuskin puoltaa kovin korkeita lähtöhintoja vaikka ps3 ajoista elintaso on noussut. Siksi uskon tuohon 499$ lähtötasoon jenkeissä jos meinaa isommin saada konsoleita liikkeelle.
 
Fishlabsin teknologiapomo Johannes Kuhlmann on kertonut Eurogamerille, että Xbox Series X on se konsoli, jolle kehitystyö on kaikkein vaivattominta.

"I've got to say, the transition from coming from Xbox One to Xbox Series X was straightforward. We felt right at home on the new devkit. There weren't any particular challenges. You have way more freedom. You don't have to worry about the framerate as much. You can instead crank it up to a higher framerate. In the end it's easier to develop for Xbox Series X than any other console."

Itsekkin luulisin juuri näin olevan, näin se oli esim. Xbox 360-PS 3 sukupolvessakin, Xboxille oli helpompi tehdä pelit. Näihin asioihin vaikuttaa tietysti hyvin moni asia kuten kehitystyökalut, konsolin rauta (nythän se on X86 arkkitehtuuria) ja konsolin käyttis. Xboxissa käyttöjärjestelmä on customoitu Windows mistä ei luulisi ainakaan haittaa olevan multiplattareidenkaan kohdalla jos ja kun ne tehdään myös PC:n Windowsille.
Joo, täällä Series X hyppää olohuoneen paraatipaikalle One X:n siirtyessä työ-/pelihuoneeseen, josta sitten taas julkaisussa ostettu Xbox One jää ylimääräiseksi. Elämän kiertokulkua. :D
Series X paraatipaikalle, nyt käytössä oleva One X toisen TV:n alle. Perus One ja 360 ovatkin komerossa alkuperäisissä laatikoissaan. Orggis Xbox tuli aikoinaan myytyä, minkä vuoksi sarja ei ole täydellinen, harmittaa. No, ei voi mitään, jospa joskus tulisi vaikka mini-originaali Xbox, eihän sitä tiedä.
 
Series X paraatipaikalle, nyt käytössä oleva One X toisen TV:n alle. Perus One ja 360 ovatkin komerossa alkuperäisissä laatikoissaan. Orggis Xbox tuli aikoinaan myytyä, minkä vuoksi sarja ei ole täydellinen, harmittaa. No, ei voi mitään, jospa joskus tulisi vaikka mini-originaali Xbox, eihän sitä tiedä.
Torista tai huuto.netistä vaan metsästämään orggis boksia. Löytyy vaikka kuinka. Itsellä sellainen jo on, mutta joku erikoisversio orggiksesta tai 360:stä kiinnostais, jos sopivaan hintaan löytyy.
 
Originaali boxi tuli aikoinaan uutena ostettua kun sai "halvalla". Silloin oli PS2 ennestään enkä kokenut Xboxin pelejä tai ohjainta erityisen mielekkääksi. Onneksi ostin, muuttui kokemuksen myötä mielipide täysin. Oli vielä siitä erikoinen että ns.kristalli (= lähes läpinäkyvä, erotti piirit yms sisuskaluja.) kuorilla boxi ja ohjain, todella hieno peli. Harmittaa että jossain vaiheessa elämää se on jonnekki tullu hukattua, todennäköisesti myynyt. X360 jakso muutaman saksan kierroksen ajan ja kun pelasin netissä siihen aikaan paljon niin PS3 ilmaisine nettipeleineen houkutteli hetkeksi takas pleikkarin leiriin. Sit taas seuraavassa polvessa oli helppo palata takaisin boxille kun Sony poisti ainoan edun joka itelle oli eli ilmainen psn (eikä asiaa yhtään auttanut se hakkereiden PSN korkkaus, vitutti vaihdella pankkikortteja ja tunnareita). X:llä mennään nyt siihen asti että Series X tulee, nähtäväksi jää tuleeko 2 konsolin taktiikka käyttöön vai ei. Todennäköisesti ei koska aikaa ei riitä edes yhdelle tarpeeksi.

Edit: https://www.pelimies.fi/xbox-konsoli-crystal-clear-kaytetty.html Juurikin tuo setti, 2:lla ohjaimella.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom