Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

Ilmeisesti 3d-tilaäänien eli "äänten ray-tracingin" (en helposti keksisi harhaanjohtavampaa nimitystä) laskeminen vaatii aika paljon tehoja. Saavutetut hyödyt näkee sitten. Voi olla, että niistä nauttimiseen joutuu hankkimaan taas perustasoa paljon paremmat toistolaitteet, tuskin telkkarin kajareista saa ainakaan mitään ihmeellistä irti ja aika moni pelaa vain telkkarin kajareita hyödyntäen jostain syystä.
Tuota kuulokkeiden käytön yleistymistä vastaan taistelee konsolinvalmistajien järjettömältä tuntuva tarve estää bluetooth-kuulokkeiden käyttö pelatessa. Itse en tykkää ainakaan roikkua narun päässä kiinni kun käytän langattomia kuulokkeitani, tuntuu vain niin jälkeenjääneeltä touhulta. Langattomiin kuulokkeisiin siirryin jo yli 10 vuotta sitten käyttömukavuuden vuoksi.
Tämän hetkinen windows sonic for headphones ja dolby atmos for headphones tekee jo kuulokkeiden äänistä todella hyvät xbox one x saa nähdä kuinka paljon paremmaksi oikein muuttuu.
 
Tämän hetkinen windows sonic for headphones ja dolby atmos for headphones tekee jo kuulokkeiden äänistä todella hyvät xbox one x saa nähdä kuinka paljon paremmaksi oikein muuttuu.
Oleellistahan tuossa on, että se vapauttaa CPU-tehoja muihin puuhiin. Eli vaikkei äänimaailma välttämättä dramaattisesti muutukaan, voidaan sitä CPU:ta käyttää tehokkaammin muihin tarkoituksiin (kuten vaikka tekoälyyn, animointiin ja/tai fysiikoihin).
 
Oleellistahan tuossa on, että se vapauttaa CPU-tehoja muihin puuhiin. Eli vaikkei äänimaailma välttämättä dramaattisesti muutukaan, voidaan sitä CPU:ta käyttää tehokkaammin muihin tarkoituksiin (kuten vaikka tekoälyyn, animointiin ja/tai fysiikoihin).
Hyviä juttu kyllä sekin :)

Sitten vielä kun pääsee näkemään näiden muiden uusien ominaisuuksien etuja että mitä kaikkea niillä saavutetaan.

Machine learning
Vrs
Sampler feedback streaming
Mesh shading

Muut vielä päälle.
Raytracing tietääkin mitä kaikkea se tuo.
 
Nuo uudet ominaisuudet ovat siitä tylsiä, että ne saavat lähinnä pelit pyörimään nopeammin ja paremmin ja siten mahdollistavat vähän hienomman ulkoasun tehokkaamman tekstuurien käsittelyn vuoksi. Raytracing taitaa olla ainoa, joka oikeasti tuo jotain selvästi nähtävää uutta lisää peleihin. Machine learning voisi olla hieno, jos sitä hyödynnetään muuten kuin itsestään selvillä tavoilla parantamaan suorituskykyä ja silloinkin kun ei hyödynnetä muuhun, se voi olla potentiaalinen DLSS:n korvike.
 
Jotenkin tuntuu että Phil Spencer tietää mitää mitä tekee.. Mies rakkautta pukkaa kyllä Spenserin suuntaan...
Sama täällä. Suorastaan inhosin Don Mattrickia. Muistan sen päivän kun Don Mattrick erosi, kuin lapsen syntymän. Ja Offtopic tämäkin.
Tämän hetkinen windows sonic for headphones ja dolby atmos for headphones tekee jo kuulokkeiden äänistä todella hyvät xbox one x saa nähdä kuinka paljon paremmaksi oikein muuttuu.
Itse omistan Sonyn WH-1000XM3 langattomat vastamelukuulokkeet. Aivan varmasti sopivat kaikkiin 3d-audio ominaisuuksiin, mutta toimivatko ne Xboxilla? Sonyn kuulokkeet ovat ja muutenkin aina pitäisi olla jotain valmistajan lisälaitteita, että saa ominaisuuksista tehon irti.

Mitä mieltä olette?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä 1000XM3 toimii Xbox onella eikä ole mitään syytä olettaa, ettei se toimisi myös tulevilla. Joudut kuitenkin kiinnittämään sen piuhalla ohjaimeen aivan kuten ps4:llä pelatessa. Dolby Atmos ja Windows sonic toimivat kaikilla kuulokkeilla. Vaikea sanoa onko tulevissa konsoleissa etua jostain erikoiskuulokkeista, mutta epäilen, että hyvät stereokuulokkeet ovat edelleen järkevä valinta.
Innostuin tässä testaamaan noita WH-1000XM3 kuulokkeita, kun minullakin on sellaiset, niin niissä ei toimi Dolby Atmos bluetoothin välityksellä ollenkaan, edes PC:llä. Ainoa tapa saada Atmos toimimaan on kiinnittää laite piuhalla kiinni äänilähteeseen. Toisaalta käsittääkseni Dolby Atmos toimii kännykällä näiden kuulokkeiden kanssa, joten jotain Sonyn sekoiluja tässä voi olla taustalla. Itse en jaksa alkaa kännykällä testailemaan, kun käytän näitä pääasiassa PC:n kuulokkeina.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mitään pois Series X:ltä, mutta taisi kilpailla lähinnä ilmaa vastaan tuolla sillä esimerkiksi PS5 ei ollut jostain syystä ehdolla. :D
 
Ei mitään pois Series X:ltä, mutta taisi kilpailla lähinnä ilmaa vastaan tuolla sillä esimerkiksi PS5 ei ollut jostain syystä ehdolla. :D

Mielenkiintoista, että Playstation 5 ei ollut ehdolla. Olikohan tämä Sonyn vai Gamescomin järjestäjien päätös? Nyt Microsoft sai ainakin tilaisuuden markkinoida konsoliaan Gamescomin ”voittajina”.
 
Ei mitään pois Series X:ltä, mutta taisi kilpailla lähinnä ilmaa vastaan tuolla sillä esimerkiksi PS5 ei ollut jostain syystä ehdolla. :D
Useimmathan kaiketi odottavat enemmän PS5:sen pelejä kuin itse konsolia. Itse ainakin odotan enemmän Spider-Mania ja RC:tä kuin Xboxin pelejä, mutta enemmän XSX:ää konsolina kuin PS5:sta.
 
Useimmathan kaiketi odottavat enemmän PS5:sen pelejä kuin itse konsolia. Itse ainakin odotan enemmän Spider-Mania ja RC:tä kuin Xboxin pelejä, mutta enemmän XSX:ää konsolina kuin PS5:sta.
Eiköhän ne pelit ja konsolit mene ihan käsi kädessä. Kukaan tuskin ostaa Series X huusholliinsa, koska se on hienon näköinen vaan nimenomaan sitä pelaamista varten.
 
Eiköhän ne pelit ja konsolit mene ihan käsi kädessä. Kukaan tuskin ostaa Series X huusholliinsa, koska se on hienon näköinen vaan nimenomaan sitä pelaamista varten.
Juuri tämän takia kaikissa Twitter-äänestyksissä PS5 johtaa XSX. Kokonaisuus tämä on, eli ei riitä, että on parempi konsoli. Tässä palkinnossa oli kuitenkin kyse vain itse laitteesta, joista parempi on XSX.
 
Eiköhän ne pelit ja konsolit mene ihan käsi kädessä. Kukaan tuskin ostaa Series X huusholliinsa, koska se on hienon näköinen vaan nimenomaan sitä pelaamista varten.

Olen tämän jo aiemmin sanonut, mutta omasta mielestäni Playstation 5 ja Xbox Series X ovat kulkeneet samaa viivaa pitkin. Kumpikaan firmoista ei ole tehnyt yhtä suuria mokia kuin Microsoft vuonna 2013. Molemmat laitteet vaikuttavat hyviltä pelaamiseen, mutta Sonylla on tutut pelisarjat jo heti julkaisussa, kun taas Series X:lla todennäköisesti pelataan multiplättärit ”paremmilla” asetuksilla ja odotetaan niitä suuria first-party pelejä pari vuotta, kuten Awovedia ja Fablea. Se on nyt vain kuluttajasta kiinni, että kumman brändi iskee paremmin Microsoftin vai Sonyn.
 
Ei mitään pois Series X:ltä, mutta taisi kilpailla lähinnä ilmaa vastaan tuolla sillä esimerkiksi PS5 ei ollut jostain syystä ehdolla. :D
Kukaan taho ei ole tainnut edes nähdä ps5 virallisesti tai sitä ei ole näytetty missään. Mutta ei se tähän keskusteluun edes kuulu niin ei siitä sen enempää.
 
Luin vain hänen linkkaaman twiitin kommenteja ja oli aivan validi pointti joten ajattelin nostaa esille. Sori siitä.
Ei mitään. Tämähän oli hyvä viesti linkata tänne. Hauskaa vaan, että oli tosiaan foorumillakin vaikuttavan nimimerkin kirjoittama.
 
Ylös Bottom