Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Yksinkertainen ratkaisu ylinopeuteen: autojen ei tarvitse kulkea yli 100 km/h. Taajama-alueella rajoittimet käyttöön.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Tai sitten sallittuja nopeuksia voitaisiin nostaa tekniikan ja osaamisen kehittyessä,
vaikka kymmenen vuoden välein 10km/h lisää rajoituksiin.

Miksi? Koska turvallisuus lisääntyy tekniikan myötä, ja samoin lisääntyvät paineet jouhevampaan
logistiikkaan yms. Tavara ja ihmiset kulkemaan nopeammin, niin monelta vähenee stressi
tuolla tien päällä alinopeutta madellessa. :mad:

Nopeuksien alentaminen vain lisää raivoa liikenteessä..
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Paolo sanoi:
Tai sitten sallittuja nopeuksia voitaisiin nostaa tekniikan ja osaamisen kehittyessä,
vaikka kymmenen vuoden välein 10km/h lisää rajoituksiin.

Taajamissa turvallisuus ja liikenteen sujuvuus varmasti parantuisivat jo muutamassa vuosikymmenessä huimasti.

Nopeuksien alentaminen vain lisää raivoa liikenteessä..

Tällöin vika ei liene rajoituksessa, vaan ratin ja istuimen välissä.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

phanatic sanoi:
Taajamissa turvallisuus ja liikenteen sujuvuus varmasti parantuisivat jo muutamassa vuosikymmenessä huimasti.
Taajamat harvemmin ovat niitä pullonkauloja tavaraliikenteessä. Tarkoitin raskaan liikenteen väyliä.

phanatic sanoi:
Tällöin vika ei liene rajoituksessa, vaan ratin ja istuimen välissä.
Siitä huolimatta.

Tai sitten Saksan tapaan lisää kaistoja, jotta pullop*rsesiat voisivat körötellä omaa vauhtiaan.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Sami Turunen sanoi:
Yksinkertainen ratkaisu ylinopeuteen: autojen ei tarvitse kulkea yli 100 km/h. Taajama-alueella rajoittimet käyttöön.

Jos näin käy, niin ainakin minun autooni tulee pienisoftapäivitys, joka ohittaa naurettavat rajoittimet. En todellakaan ajaisi ylinopeutta, kyse on vain periaatteesta.

Ja tilaistoihin tuijottamisessa on sellanen kiva juttu, että aika pitkälti kaikki on tapauskohtaista. Joskus 180 km/h moottoritiellä on turvallisempaa kuin 100 km/h. Nykyautoilla 100 km/h moottoritiellä on todella matelua, 140 km/h menisi monilla autoilla ongelmitta (ei se nykyinen 120 km/h:kaan ole nopeus jota kaikilla autoilla on turvallista ajaa), kunhan kaikki ymmärtäisivät, että se turvaväli on oikeasti ihan täyttä asiaa. Tosin minusta nopeuskeskustelut painottuvat muutenkin aivan liikaa moottoriteille, niitä kun tässä maassa on valitettavan vähän.

Käsittääkseni Saksassa on väkimäärään suhteutettuna suunnilleen yhtä paljon onnettomuuksia kuin Suomessa? Kuitenkin merkittävä osa Autobahnoista on yhä rajoittamattomia, ja liikenteen määrä maassa on moninkertainen Suomen verrattuna. Mitenköhän tämä on mahdollista?
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Progressiivinen sakotus taitaa olla kuitenkin aika toimiva tapa ennalta ehkäistä ylinopeuksia. Eihän siitä sakosta mitään hyötyä ole jollei se kirpase.

Lastsoul sanoi:
Käsittääkseni Saksassa on väkimäärään suhteutettuna suunnilleen yhtä paljon onnettomuuksia kuin Suomessa? Kuitenkin merkittävä osa Autobahnoista on yhä rajoittamattomia, ja liikenteen määrä maassa on moninkertainen Suomen verrattuna. Mitenköhän tämä on mahdollista?
Ei se olekaan, Saksassa on suhteutettunakin enemmän liikenneonnettomuuksia kuin suomessa.

edit: googletin: http://www.bast.de/htdocs/fachthemen/irtad/english/we2.html
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Lastsoul sanoi:
Käsittääkseni Saksassa on väkimäärään suhteutettuna suunnilleen yhtä paljon onnettomuuksia kuin Suomessa?

Kyllä niitä onnettomuuksia taitaa Saksassa olla väkimääräänkin suhteutettuna rutkasti enemmän kuin Suomessa (erään tilaston mukaan suunnilleen tuplasti) ja ne ovat yleensä luonteeltaan sellaisia, että romua ja vainajia tulee kun parinsatasen vauhdissa lähtee kärry lapasesta tai ABS:t ei pysäytäkään autoa kahdestasadasta nollaan kymmenen metrin turvavälin puitteissa. Tällähän ei tietenkään tarvitse olla mitään tekemistä vapaiden nopeuksien kanssa... :rolleyes:
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Hmm, olihan noissa lukemissa kyllä eroa Suomen hyväksi. Ei tosin mitenkään iso ero kuolleissa, Ruotsi pistää jo rutkasti paremmaksi.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Lastsoul sanoi:
Hmm, olihan noissa lukemissa kyllä eroa Suomen hyväksi. Ei tosin mitenkään iso ero kuolleissa, Ruotsi pistää jo rutkasti paremmaksi.
Täällä kun onnettumuustilastoihin pääsee pääasiassa nuo 70- ja 80-luvun katiskat, niillä jo törmäys 60 km/h vauhdissa voi olla kuolettava. Ruotsissa uudet autot suojaavat paremmin noissa hidasvauhtisissa kolareissa.

Ylinopeus on paha asia, mutta väärin mitoitetut nopeurajoitukset ovat myös. Hyvä suora asfalttitie keskellä metsäautiomaata, kesä ja nopeusrajoitus 80 km/h... Hillitse siinä kaasujalkaa.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Siinä tapauksessa voi valittaa tielaitokselle ja ilmoittaa kohtuuttoman hitaasta nopeusrajoituksesta tieosuudella ;) Eiväthän he voi tietää onko jokin nopeusrajoitus mennyt täysin nappiin jos niistä ei saa palautetta.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Suomen järjestelmä on aika hyvä. Suomen rangaistukset vain pitäisi suhteuttaa keskenään, nimittäin muilla rikoksilla sanktiot eivät toimi.
Sakkoja en ole vielä saanut, mutta ei tuo korttikaan kauaa ole ollut. Ei ole tapana ajaa ylinopeutta.

Hieman asian vierestä, olisi mielestäni syytä ottaa uudet nopeusrajoitukset käyttöön taajaman ulkopuolella. Joillakin teillä 80/100 on nimittäin liikaa, joillakin teillä taasen liian vähän. Nopeusrajoitukset: 70-90-110-130, viimeinen moottoriteille. Mieluummin näkisin enemmän valvontaa siellä missä liikkuu nuorempaa väkeä, eli pääsääntöisesti taajama-alueilla. Taajamassa ylinopeudetkin ovat yleensä vaarallisempia mitä taajaman ulkopuolella. Toisaalta, hidasteet ovat tehneet osansa jalankulkijoiden turvallisuudessa. En sitten tiedä miten muualla valvontaa tarvitsisi, mutta ainakin täällä Oulun läänissä monessa paikassa siitä olisi varmasti hyötyä.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Danzig sanoi:
Suomen järjestelmä on aika hyvä. Suomen rangaistukset vain pitäisi suhteuttaa keskenään, nimittäin muilla rikoksilla sanktiot eivät toimi.
Sakkoja en ole vielä saanut, mutta ei tuo korttikaan kauaa ole ollut. Ei ole tapana ajaa ylinopeutta.

Hieman asian vierestä, olisi mielestäni syytä ottaa uudet nopeusrajoitukset käyttöön taajaman ulkopuolella. Joillakin teillä 80/100 on nimittäin liikaa, joillakin teillä taasen liian vähän. Nopeusrajoitukset: 70-90-110-130, viimeinen moottoriteille. Mieluummin näkisin enemmän valvontaa siellä missä liikkuu nuorempaa väkeä, eli pääsääntöisesti taajama-alueilla. Taajamassa ylinopeudetkin ovat yleensä vaarallisempia mitä taajaman ulkopuolella. Toisaalta, hidasteet ovat tehneet osansa jalankulkijoiden turvallisuudessa. En sitten tiedä miten muualla valvontaa tarvitsisi, mutta ainakin täällä Oulun läänissä monessa paikassa siitä olisi varmasti hyötyä.

Hyviä pointteja kyllä, taajamien valvontaa voisi lisätä. Hidastetöyssyt ovat minusta tosin perseestä. Idea hiljentää asuinalueiden nopeuksia on hyvä, mutta toteutus ei. Kaikki lähinnä jarruttaa noihin, ajaa töyssyn hitaasti ja kiihdyttää taas edelliseen vauhtiin. Saadaan siinä pari sekuntia tietysti matalampaa nopeutta, "hyvää" tuuria uhrilla jos juuri töyssyn kohdalla päättää jäädä alle.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Lastsoul sanoi:
Idea hiljentää asuinalueiden nopeuksia on hyvä, mutta toteutus ei.
Jaahas, mikähän sitten olisi parempi toteutus? Millä muulla suomalaiset saa hidastamaan nopeutta kuin pakkokeinoin. Sniperit kadunkulmiin ;)
 
Vastaus: Ylinopeussakot

jryi sanoi:
Muutama kysymys ihan jokaiselle keskustelijalle:
1. Koska olet viimeksi jäänyt kiinni ylinopeudesta?
2. Selvisitkö rikesakolla vai menikö päiväsakoille? Paljonko napsahti?
3. Kuinka paljon olisi hyvä kiinteä tasasakko/maksimipäiväsakko? Tunnetko jonkun, jota tuo summa ei liikauttaisi mihinkään suuntaan?

1. Heinäkuussa
2. Päiväsakko - yhteensä 300e.
3. Tiedän montakin ihmistä joita to "tasasakko" yms. ei vaikuttaisi niihin millään tavalla, jos nyt ylinopeutta ajavat.

Itse ajan ylinopeutta lähinnä öisin enkä silloinkaan kovin lujaa... Ajan muuten taksia joten duuni on kortista kiinni. Vain idiootti/ylimielinen ajaa stadissa ylinopeutta. Siitä ei hyödy yhtään mitään. Onko niin kiire seuraaviin punaisiin valoihin?
 
Vastaus: Ylinopeussakot

Kerran olen jäänyt kiinni ylinopeudesta, vuonna 1998.

Täytyypä sanoa sen verran, että verrattuna Suomen yleiseen rangaistustasoon, saamani sakko tuntui täysin suhteettomalta ja epäoikeudenmukaiselta. Metsässä ollaan ja pahasti, jos kertaluonteisesta huolimattomuusvirheestä rankaistaan enemmän kuin esim. harkitusta väkivaltarikoksesta.

Tasasakkoa en kuitenkaan kannata. Hyvä ratkaisu olisi mielestäni jyrkkä progressio sakoissa ja muissa sanktioissa tekojen uusiutuessa.

Tuloihin perustuvan sakotuksen pohdinnaksi: hyvin monilla tavallisilla ihmisillä jää käyttörahaa kutakuinkin saman verran - kun vähän paremmin tienaavat uskaltavat ottaa isomman asuntolainan jne. Tällöin suurempi sakko hankaloittaa paremmin tienaavan arkielämää paljon enemmän kuin muiden.
 
Vastaus: Ylinopeussakot

Chemo sanoi:
Tuloihin perustuvan sakotuksen pohdinnaksi: hyvin monilla tavallisilla ihmisillä jää käyttörahaa kutakuinkin saman verran - kun vähän paremmin tienaavat uskaltavat ottaa isomman asuntolainan jne. Tällöin suurempi sakko hankaloittaa paremmin tienaavan arkielämää paljon enemmän kuin muiden.
Tuo on muuten hyvinkin totta, jos nyt ei oteta huomioon ihan ääripäitä. (miljonäärit ja asunnottomat)
Muutenkin huvin kirjoitettu Chemo! :)
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Viimeisen vuoden aikana on napsahtanut 3 sakkoa. Yksi niistä tuli nimikkeellä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja kaksi on rikesakkoja. Kutsu kävi myös poliisilaitokselle otsikolla "Ajo-oikeuden tarkastaminen". Kävin sitten komisaarion kanssa juttelemassa ja hän antoi vaihtoehdoiksi ottaa kuukauden ajokielto ja nollata "rekisteri" tai ottaa vuoden ehdollinen ajokielto. Vuoden aikana yksikin sakko vaikka rikkinäisestä lampusta niin kortti lähtee reiluksi kuukaudeksi. Reilu peli ja nyt pitää ajaa kusi sukassa. Pitäis ostaa varmaan joku ooppeli ettei pääsis edes liian lujaa tai jos pääseekin niin terve järki pakottaa hiljentämään. :D
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

dasb00t sanoi:
Pitäis ostaa varmaan joku ooppeli ettei pääsis edes liian lujaa tai jos pääseekin niin terve järki pakottaa hiljentämään. :D

Osta mun sierra.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

dasb00t sanoi:
Pitäis ostaa varmaan joku ooppeli ettei pääsis edes liian lujaa tai jos pääseekin niin terve järki pakottaa hiljentämään. :D

Mukavampi ratkaisu on hankkia vakionopeudensäädin.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Sinänsä täysin tyhmää, että rakennetaan moottoreita, jotka kuljettavat autoa yli 120 km/h, koska jokainen yleinen tie on kuitenkin rajoitettu. Ristiriitaisuuden elävä esimerkki. Sama kuin sallittaisiin huumeet, mutta niiden hallussapito olisi kiellettyä. Ja tiedän, etteivät ne Ferrari tai Lambo näytä kovin upeilta, jos niiden sisällä hyrrää vain kevyt 2-tahti.
 
Ylös Bottom