Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Sami Turunen sanoi:
Sinänsä täysin tyhmää, että rakennetaan moottoreita, jotka kuljettavat autoa yli 120 km/h, koska jokainen yleinen tie on kuitenkin rajoitettu. Ristiriitaisuuden elävä esimerkki. Sama kuin sallittaisiin huumeet, mutta niiden hallussapito olisi kiellettyä. Ja tiedän, etteivät ne Ferrari tai Lambo näytä kovin upeilta, jos niiden sisällä hyrrää vain kevyt 2-tahti.

Tiedätkö miten kauan auto, jonka tehot eivät riitä yli 120km/h vauhtiin, kiihtyy siihen moottoritienopeuteen? Tai ylipäänsä maantievauhtiin. Ja miten paljon se hyytyy ylämäessä tai kovassa vastatuulessa. Välityksillä voisi toki estää autoa kulkemasta yli 120, jos kone hakkaisi isoimmalla vaihteella rajoitinta tuossa kohtaa. Vaan bensaa palaisi ja tekniikka arvostaisi. Järjenkäyttö on sallittua ;-)
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Sami Turunen sanoi:
Sinänsä täysin tyhmää, että rakennetaan moottoreita, jotka kuljettavat autoa yli 120 km/h, koska jokainen yleinen tie on kuitenkin rajoitettu. Ristiriitaisuuden elävä esimerkki. Sama kuin sallittaisiin huumeet, mutta niiden hallussapito olisi kiellettyä. Ja tiedän, etteivät ne Ferrari tai Lambo näytä kovin upeilta, jos niiden sisällä hyrrää vain kevyt 2-tahti.

Jokainen yleinen tie _Suomessa_ on rajoitettu, mutta käsittääkseni suurin osa maailman autoista myydään muihin maihin, joissain on jopa nopeusrajoituksettomia teitä/kaistoja.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

phanatic sanoi:
suurin osa maailman autoista myydään muihin maihin, joissain on jopa nopeusrajoituksettomia teitä/kaistoja.

Onko missään muussa länsimaassa kuin Saksassa vapaan nopeuden teitä? Ei ainakaan Euroopassa, USA:ssa eikä Australiassa / Uusi-Seelannissa ole. Eikä Saksassakaan maan tiekilometreihin nähden hirvittävän paljoa nopeusrajoituksettomia baanoja ole. Itse kruisailin kerran viikon Saksassa ajamatta metriäkään autobaanoilla. Sen verran olen joskus niille poikennut että tiedän että ne ovat loppujen lopuksi järjettömän tylsiä teitä, jotka on tarkoitettu vain nopeaan siirtymiseen paikasta A paikkaan B. Autolomalla on loppujen lopuksi paljon mukavampi ajella pienempien teiden kautta. Kiire kun ei lomalla ole mihinkään.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Jari Tomppo sanoi:
Onko missään muussa länsimaassa kuin Saksassa vapaan nopeuden teitä? Ei ainakaan Euroopassa, USA:ssa eikä Australiassa / Uusi-Seelannissa ole. Eikä Saksassakaan maan tiekilometreihin nähden hirvittävän paljoa nopeusrajoituksettomia baanoja ole. Itse kruisailin kerran viikon Saksassa ajamatta metriäkään autobaanoilla. Sen verran olen joskus niille poikennut että tiedän että ne ovat loppujen lopuksi järjettömän tylsiä teitä, jotka on tarkoitettu vain nopeaan siirtymiseen paikasta A paikkaan B. Autolomalla on loppujen lopuksi paljon mukavampi ajella pienempien teiden kautta. Kiire kun ei lomalla ole mihinkään.

Australiassa on rajoittamattomia teitä yhdistämässä itää ja länttä. Keskellä ei mitään olevia viivasuoria teitä, joissa voi ajaa kymmeniä minuutteja vaikka 250 km/h mittarissa. Eli niitä on, mutta meidän kannalta ovat täysin merkityksettömiä.

Autolomien suhteen olen kyllä samaa mieltä, pikkuteillä näkee hieman muutakin kuin betonia ja takavaloja :)
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Jari Tomppo sanoi:
Onko missään muussa länsimaassa kuin Saksassa vapaan nopeuden teitä? Ei ainakaan Euroopassa, USA:ssa eikä Australiassa / Uusi-Seelannissa ole.


Usa:ssa on harvaan asutussa Montanan osavaltiossa (jossa olin vaihto-oppilaana) tiet kaupunkien ulkopuolella vapaita nopeusrajoituksista päiväsaikaan.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Onhan noita tuloihin/varallisuuteen suhteutettuja sakkoja muuallakin, en tosin tiedä onko ylinopeudesta. Juuri siksihän jenkeissäkin haastetaan rikkaita (firmoja ja ihmisiä) oikeuteen, että ne rangaistusrahat on kiinni sen toisen osapuolen varoista (ja toisin kuin Suomessa, ne saa se toinen osapuoli).
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

dasb00t sanoi:
En osta. Kuulin huhua, että siitä olisi juuri jotain mennyt rikki. :D

Kierroslukumittari on naisille, kuka sitä tarvitsee. Sierralla pääsisit poliiseja karkuun, eivätkä ne pääsis sakottamaan sua.
 
Vastaus: Ylinopeussakot

Paolo sanoi:
Muutenkin huvin kirjoitettu

Hei, kiitti.. tuli hyvä fiilis! :) Viikonloppuja!

Jarin ehdottama vakionopeussäädin on hyvä väline jos omaa liian raskaan kaasujalan.

Mä olen tottunut siihen, että kun istuu auton ratissa niin ei saa olla kiire. Kun lähtee ajoissa niin ei tartte tuskailla. Tai jos liikenne tökkii oikeasti tosi pahasti, niin sittenhän se on jo force majeure, eli myöhästyminen sellaisissa olosuhteissa on ihan ok. Muistaa vaan soittaa ennen sovittua aikaa ja varoittaa ettei ehdi ajoissa.

Toi on oikeastaan asennekysymys. Ottaa semmoisen leppeän ja rennon asenteen matkaan mukaan niin ei pitäisi tulla ongelmia. Mulle on tärkeää, että sen ajan mitä autossa istuu (eli aika paljon aikaa, kaikenkaikkiaan), voi olla mukavalla mielellä, kuunnella rauhassa musaa tai soitella puheluita, ilman että tarttee hätäillä tai hötkyillä. Kyllähän kiireisemmät mut aika monesti ohittavatkin tuolla - ja säästävät matka-ajassa ehkä minuutin ;)
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

mahakas sanoi:
Kierroslukumittari on naisille, kuka sitä tarvitsee. Sierralla pääsisit poliiseja karkuun, eivätkä ne pääsis sakottamaan sua.

Kuulin juttua ettei sierralla saa edes ajaa moottoritiellä.
 
Vastaus: Ylinopeussakot: hyvä vai paha

Sain ajokortin 1989, ja koskaan(kop kop) en ole ylinopeus- tai muitakaan sakkoja saanut. Ajan työssäni raskasta ajoneuvoa n. 250km päivässä aikataulun mukaan jotka ovat tiukat, kuten kaikki pysäkillä bussia venaavat voivat todeta kun autoa ei kuulu vaikka olisi jo pitänyt. Aikataulun mukaan ajaminen vaatii reipasta ajamista, mutta kun pitää ylinopeuden alle 10km/h ei poliisi siihen puutu. Sitten noista hidastetöyssyistä: toimii varsin hyvin raskaaseen liikenteeseen, joudut hidastamaan paljon töyssyn kohdalla josta henkilöautot suihkii yli kuin ei mitään. Tosin "nyky"töyssyt on tehty niin että henkilöautolla rytkäisee mutta suuremman raidevälin omaava auto pääsee tasaisesti yli. Olen työssäni huomannut että varsinkin kaupunkiliikenteessä hurjastelulla ei paljon voita, usein päinvastoin. Ehdottomasti sakkojen ja valvonnan kannalla!! :cool:
 
Ylös Bottom