HideoMiyamoto
Well-Known Member
Läpi män. 34h Story tasolla.
Stellar Blade tuli aika kohun saattelemana kun heti kärkeen pelin ohjaaja valehteli ettei asuja ole sensuroitu. Itse pelihän on kuitenkin todella erinomainen ja ehkä jopa vuoden kovin tähän mennessä.
Grafiikat on hienot ja Korealais studio näyttää miten Unreal pelimoottorilla saadaan erinomaisen näköinen peli joka pyörii suurimaksi osaksi todella hyvin. Siihen on syynsä miksi pelin avoimet alueet on niin tyhjiä, koska heti kun menet alueelle missä on rakennuksia ja vihollisia paljon niin peli alkaa yskähtelemään, onneksi nämä paikat on niin harvassa että ne voi laskea yhden käden sormilla missä peli tuntuvasti laskee frameja ja tähän ei auta edes performace modi joten kannattaa suosiolla mennä sillä keskimmäisellä koska se on paremman näköinen ja pyörii yhtä hyvin omaan silmään. Peli tarjoa useita kertoja todella upean näköisiä maisemia ja yksi parhaimman näköisistä peleistä PS5. Se täytyy myös sanoa että pelin demo ei anna hyvää kuvaa sen ulkonäöstä koska se ensimmäinen alue on niin synkkä ja sateinen että peli näyttää ankealta, aina kun sinne ekalle alueelle meni takaisin myöhemmin niin olin vaan et "huh en edes tajunnut miten synkältä ja ankealta tää paikka näyttää" Joka kerta se hämmästytti uudestaan.
Äänipuoli on myös yhtä rautaa, upeita kappaleita jotka toimivat tilanteissaan hyvin, tosin kuten jo aikaisemmin mainitsin niin osasta kappaleista tulee niin Nier Autoamata mieleen että jos joku sanoisi niiden olevan Nierin soundtrackiltä niin menisi täydestä, tosin ei mikään ihme kun saman miehen studio musiikin takana joka teki Nierin musiikit. Enkku ääninäyttely on toimivaa, ei mitään palkintoja voita mutta en voi sanoa että olisi koskaan tullut mieleen "Ewww toi kuulosti heikolta/huonolta", toimii ja ajaa asiansa.
Pelin tähti on sen pelattavuus. Taistelu on äärimmäisen hyvin tehty ja blockkia ja parryä pitää käyttää kuten Sekirossa konsanaan, pelissä on kuitenkin avustuksia jotka tekevät siitä paljon rennomman pelata kuten hidastus kun pitää painaa väistöä tai blokkia oikeaan aikaan. Siinä on muitakin Soulslike elementtejä kuten bonfiret ja aina palaat edelliselle jos kuolet, tosin jos putoat rotkoon et kuole vaan spawnaat takaisin ylös, korkealta putoaminen kuitenkin tappaa. Löytyy myös tavaroita joilla voi herättää itsensä henkiin jos kuolee kesken taistelun ja näitä saa olla kai 3 mukana kerralla, itse käytin niitä kaksi kappaletta koko pelin aikana ja lopulta niitä oli yli 30 säilössä. Mukana on myös kevyttä tasohyppelyä joka ei toimi niin hyvin koska Even liikkeet niin ärhäkät jos vähänkin kosket tattia niin hahmo liikkuu aika paljon, tekee niistä välillä vähän turhauttavia.
Hahmoa voi kehittää kuten aseen damagea, maximi healthia ja power liikkeiden energia mittaria. Estus flaskien määrää voi lisätä, kaikennäköisiä chippejä joilla voi parantaa hahmon eri osa-alueita. On skillipuut joissa saa lisää voimaa ja uusia comboja. Omalla hahmolla oli loppupomolla kaikki maksimissa joten tuli ainakin siivottua nurkat. Asuja löytyy pelin läpäistyä myös 34 kappaletta joten iso kiitos siitä ettei näistä tehty mikromaksuja kuten helposti olisi voinut kuvitella ja varmasti jokaiselle oma tyyli löytyy.
Kaikenlaista kerättävää ja tutkittavaa löytyy todella paljon ja en kertaakaan tuntenut oloani tylsäski mennessäni sivutehtävien perässä samalla koluten kaikki nurkat.
Tarina oli hyvä pidin sen seuraamisesta mutta se oli ihan uskomattoman ennalta arvattava, jokainen juonenkäänne näkyy kilomoterin päähän joten se vähän vesitti kokemusta. Pelissä on paljon hyvää lorea logien muodossa ja pelin maailma on ihan uskomattoman surullinen paikka, ihmisten kohtalot tuntuu pahalta.
Miinuksia jos pitäisi antaa niin tarinan ennalta arvattavuus ja jotkut todella ärsyttävät hyppely kohtaukset jotka sai vähän turhautumaan. Mutta pelin mittakaavassa kyse on niin pienistä asiosita ettei ne omaa nautintoa haitannut. Kokonaisuutena raudanluja peli jossa on myös new game plus joka tuo mukana kaikki muut keräämäsi ja kehittämäsi jutut paitsi tarinaan liittyvät. NG+ on myös uusia uusia tehokkaampia chippejä, uusia slotteja kyky puuhun, voit päivittää hahmostasi ja aseestasi voimakkaamman ja löytyy uusia versioita asuista. Pelistä kun löytyy vielä kolme eri loppua joten uudelleenpeluu arvoa löytyy kohtalaisesti jos peli vaan vie mennessään, itse ainakin aloitin suoraan NG+ kun pelin pääsin läpi ja oli mukava pelata super tehokkaalla hahmolla. Pelin läpäisyn jälkeen aukeaa myös hard taso joten siitäkin saa uutta liitoa NG+. Itse yritän etsiä niitä tölkkejä joita sain 41/49 jotta saa sen ultimaattisen sotilaan haarniskan.
Sanoisin että pelissä on sen 60-70h pelaamista jos haluaa kaikki loput nähdä ja kerätä kaiken. Toki se tulee usean läpipeluun kautta mutta itselle ei kyllä ensimmäinen kerta vielä riittänyt, tahdon lisää. GotY tähän asti ja pudottaa Yakuzan kakkos sijalle.
Stellar Blade tuli aika kohun saattelemana kun heti kärkeen pelin ohjaaja valehteli ettei asuja ole sensuroitu. Itse pelihän on kuitenkin todella erinomainen ja ehkä jopa vuoden kovin tähän mennessä.
Grafiikat on hienot ja Korealais studio näyttää miten Unreal pelimoottorilla saadaan erinomaisen näköinen peli joka pyörii suurimaksi osaksi todella hyvin. Siihen on syynsä miksi pelin avoimet alueet on niin tyhjiä, koska heti kun menet alueelle missä on rakennuksia ja vihollisia paljon niin peli alkaa yskähtelemään, onneksi nämä paikat on niin harvassa että ne voi laskea yhden käden sormilla missä peli tuntuvasti laskee frameja ja tähän ei auta edes performace modi joten kannattaa suosiolla mennä sillä keskimmäisellä koska se on paremman näköinen ja pyörii yhtä hyvin omaan silmään. Peli tarjoa useita kertoja todella upean näköisiä maisemia ja yksi parhaimman näköisistä peleistä PS5. Se täytyy myös sanoa että pelin demo ei anna hyvää kuvaa sen ulkonäöstä koska se ensimmäinen alue on niin synkkä ja sateinen että peli näyttää ankealta, aina kun sinne ekalle alueelle meni takaisin myöhemmin niin olin vaan et "huh en edes tajunnut miten synkältä ja ankealta tää paikka näyttää" Joka kerta se hämmästytti uudestaan.
Äänipuoli on myös yhtä rautaa, upeita kappaleita jotka toimivat tilanteissaan hyvin, tosin kuten jo aikaisemmin mainitsin niin osasta kappaleista tulee niin Nier Autoamata mieleen että jos joku sanoisi niiden olevan Nierin soundtrackiltä niin menisi täydestä, tosin ei mikään ihme kun saman miehen studio musiikin takana joka teki Nierin musiikit. Enkku ääninäyttely on toimivaa, ei mitään palkintoja voita mutta en voi sanoa että olisi koskaan tullut mieleen "Ewww toi kuulosti heikolta/huonolta", toimii ja ajaa asiansa.
Pelin tähti on sen pelattavuus. Taistelu on äärimmäisen hyvin tehty ja blockkia ja parryä pitää käyttää kuten Sekirossa konsanaan, pelissä on kuitenkin avustuksia jotka tekevät siitä paljon rennomman pelata kuten hidastus kun pitää painaa väistöä tai blokkia oikeaan aikaan. Siinä on muitakin Soulslike elementtejä kuten bonfiret ja aina palaat edelliselle jos kuolet, tosin jos putoat rotkoon et kuole vaan spawnaat takaisin ylös, korkealta putoaminen kuitenkin tappaa. Löytyy myös tavaroita joilla voi herättää itsensä henkiin jos kuolee kesken taistelun ja näitä saa olla kai 3 mukana kerralla, itse käytin niitä kaksi kappaletta koko pelin aikana ja lopulta niitä oli yli 30 säilössä. Mukana on myös kevyttä tasohyppelyä joka ei toimi niin hyvin koska Even liikkeet niin ärhäkät jos vähänkin kosket tattia niin hahmo liikkuu aika paljon, tekee niistä välillä vähän turhauttavia.
Hahmoa voi kehittää kuten aseen damagea, maximi healthia ja power liikkeiden energia mittaria. Estus flaskien määrää voi lisätä, kaikennäköisiä chippejä joilla voi parantaa hahmon eri osa-alueita. On skillipuut joissa saa lisää voimaa ja uusia comboja. Omalla hahmolla oli loppupomolla kaikki maksimissa joten tuli ainakin siivottua nurkat. Asuja löytyy pelin läpäistyä myös 34 kappaletta joten iso kiitos siitä ettei näistä tehty mikromaksuja kuten helposti olisi voinut kuvitella ja varmasti jokaiselle oma tyyli löytyy.
Kaikenlaista kerättävää ja tutkittavaa löytyy todella paljon ja en kertaakaan tuntenut oloani tylsäski mennessäni sivutehtävien perässä samalla koluten kaikki nurkat.
Tarina oli hyvä pidin sen seuraamisesta mutta se oli ihan uskomattoman ennalta arvattava, jokainen juonenkäänne näkyy kilomoterin päähän joten se vähän vesitti kokemusta. Pelissä on paljon hyvää lorea logien muodossa ja pelin maailma on ihan uskomattoman surullinen paikka, ihmisten kohtalot tuntuu pahalta.
Miinuksia jos pitäisi antaa niin tarinan ennalta arvattavuus ja jotkut todella ärsyttävät hyppely kohtaukset jotka sai vähän turhautumaan. Mutta pelin mittakaavassa kyse on niin pienistä asiosita ettei ne omaa nautintoa haitannut. Kokonaisuutena raudanluja peli jossa on myös new game plus joka tuo mukana kaikki muut keräämäsi ja kehittämäsi jutut paitsi tarinaan liittyvät. NG+ on myös uusia uusia tehokkaampia chippejä, uusia slotteja kyky puuhun, voit päivittää hahmostasi ja aseestasi voimakkaamman ja löytyy uusia versioita asuista. Pelistä kun löytyy vielä kolme eri loppua joten uudelleenpeluu arvoa löytyy kohtalaisesti jos peli vaan vie mennessään, itse ainakin aloitin suoraan NG+ kun pelin pääsin läpi ja oli mukava pelata super tehokkaalla hahmolla. Pelin läpäisyn jälkeen aukeaa myös hard taso joten siitäkin saa uutta liitoa NG+. Itse yritän etsiä niitä tölkkejä joita sain 41/49 jotta saa sen ultimaattisen sotilaan haarniskan.
Sanoisin että pelissä on sen 60-70h pelaamista jos haluaa kaikki loput nähdä ja kerätä kaiken. Toki se tulee usean läpipeluun kautta mutta itselle ei kyllä ensimmäinen kerta vielä riittänyt, tahdon lisää. GotY tähän asti ja pudottaa Yakuzan kakkos sijalle.