Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Virallinen Halo-ketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Halo on tärkeä osa omaa pelihistoriaani(ensimmäinen konsoleilla pelaamani fps) ja onkin harmillista että näinkin loistava sarja saa lokaan niskaansa vain sen takia että kantaa nimeä Halo. Viimeisimpänä räikeänä esimerkkinä nimimerkin Sentient6 letkautus uutiskommenteissa. Oli grafiikka räikeää tai ei. Halo hurmaa minut jollain muulla kuin visuaalisuudellaan, vaikka siinäkään ei ole mitään vikaa. Se mikä teki Halo Combat Evolvedista niin hyvän oli ohjattavuus ja samat loistavat kontrollit ovat olleet läsnä kaikissa sarjan muissakin peleissä.

Hyvänä esimerkkinä omasta Halo taustasta ja sen tuomista uusista tuulista konsolipelaamiseen; Itselläni ei ole ikinä ollut PS2 konsolia enkä näin ollen tarkaan tiedä sen alkuaikojen fps tarjonnasta, hyvällä kaverillani(joka nykyään omistaa Xbox360) oli pleikkari ja minulla sitten boksi. Tykkäsin Halosta kuin hullu puurosta ja pelasin sitä järkyttäviä määriä. Kaverini tutustui Haloon vasta kolmososan myötä. Playstation puolelta tulleena hän pelaa legacy kontrolleilla ja on niin iskostunut niihin että nykyisin joka pelissä olevat default kontrollit eivät häneltä taivu. Kysyin kerran kaveriltani että miksi alunperin valitsit legacyn(nykyään kaikki pelit eivät edes tue tätä kontrollimallia. Battlefield Bad Company jäi tämän takia häneltä pelaamatta)? Hän vastasi että niissä fps peleissä mitä hän pleikkarilla pelasi ei ollut mahdollista pelata muilla kontrolleilla. En väitä että Halo olisi nämä nykyiset default kontrollit tuonut konsolipelaamiseen, mutta jotain vaikutusta combat evolvedilla on varmasti ollut.

Olen pelannut Halot 1-3 + ODST läpi, mutta siihen omat kokemukseni Halon maailmasta jäävät. Tiedän, tämä on synti. Miksi en ole lukenut kirjoja, miksi en ole perehtynyt maailmaan paremmin? Halot ovat kuitenkin aina tarjonneet minulle loistavaa viihdettä niin kavereiden kanssa kuin yksin ja vaikka en ekspertti Halo universumin suhteen ole, niin osoitan nöyrimmät kiitokseni Bungien suuntaan. Kiitos loistavasta pelisarjasta ja kaikista niistä hauskoista hetkistä joita pelinne ovat minulle tarjonneet. Halo on pelisarjana yksi suurista. Olivat Metacriticin käyttäjäarviot mitä hyvänsä, luotan tässä huomattavasti enemmän peliarvostelijoiden mielipiteisiin(ja tietysti omiini):

Halo (2001) 97 User score 8.1
Halo 2 (2004) 95 User score 7.9
Halo 3 (2007) 94 User score 7.2
Halo 3: ODST (2009) 83 User score 6.3

Hauskinta noissa käyttäjien arvioissa on nämä nolla arviot. Saa olla kyllä tosi huono peli, että ansaitsisi arvosanan nolla...

Viimeksi muokannut moderaattori:

Karu totuushan on, että jokaista tulevaa ja tulematonta Halo-peliä tullaan haukkumaan aivan mielettömästi, vaikka kuka tekis mitä.

Niin varmasti, mutta samalla jokaista Halo-peliä myös kehutaan aivan mielettömästi. Mielestäni tässä on pieni Halo-pelien keskusteluun liittyvä "ongelma" (=sana sitaateissa): Joko sarjan pelejä hehkutetaan aivan estoitta (jopa sokeasti), tai sitten haukutaan suoraan (yhtä sokeasti). Mulle juuri tuo "välimaaston" keskustelu on mielenkiintoisinta, sillä sieltä löytyvät usein ne parhaat kommentit itselle.

Harva peli on kuitenkaan täydellinen ja sitten ovat nämä kuuluisat makuasiat. MINUSTA esim. Halo 3 ei ole 10/10 peli yhtään sen enempää kuin joku muukin MUN suosikkiräiskintä (esim. Gears 2, Killzone 2). Kaikilla on omia vahvuuksia ja tasan tarkkaan myös heikkouksia. Pointtini on siis se, että myös Halosta löytyy omat heikkoutensa, oli se miten kehuttu tai hehkutettu tahansa. Siitäkin pitäisi pystyä antamaan - ja ottamaan vastaan, kritiikkiä. Ainakin jos kuitenkin monia muita räiskintöjä sitten tutkitaan suurennuslasilla.

Tunnustan toki, että mulle Halo-peleillä ei ole samaa "oi niitä muistoja" -tyyppistä vaikutusta (kuten jollain MGS-sarjalla tai WW2-peleillä), sillä aloitin itse sarjan suoraan Halo 3:sta ja senkin varmaan vuoden tms itse pelin ilmestymisen jälkeen. Sarjan aloitus suoraan kolmosesta ei ehkä ole ideaalein vaihtoehto, sillä toiminta alkaa tosi suoraan (se on todellakin "jatko-osa" isolla J:llä) ja alussa sitä on vähän pihalla siitä missä mennään. Ts. peli tuntui pitkään hyvin tavanomaiselta räiskinnältä, mutta sitten homma alkoi muuttumaan kun peli eteni ja juoni/tarina/henkilöt/ym alkoivat avautua. Sieltähän paljastui hieno saaga.

Minusta Halo-pelien etuna on juuri tuollainen kohtuullisen rikas sci-fi-maailma, joka on vahvasti taka-alalla, vaikka itse pelaaminen olisikin välillä aika perus-räiskintää (hei, sehän on sitä välillä.. ;) ). Juoni ja maailma tavallaan "imaisee" pelaajan mukaansa ja fiilis säilyy sitten vahvasti taka-alalla koko pelin ajan. Jonku (esim) MW2:sen "juonihan" on melkein vitsi verrattuna näihin vähänkin "sci-fimäisiin" räiskintä-peleihin. ;)

Tämä kirjoitus oli nyt enemmänkin ajatuksenlentoa, mutta MINUSTA Halo-peleistä voi keskustella aivan kuin muistakin peleistä: Avoimesti ja joskus jopa kriittisesti. Eikä koko ajan tarvitse vääntää jokaisestä pienestä asiasta pelisarjan tiimoilta. Ei Halon tarvitse olla koko ajan "paras" joka osa-alueella. On muitenkin pelejä, jotka operoivat loistavasti räiskintä-rintamalla. Niillekin voi välillä antaa arvostusta, ilman että Halo-pelien muistot kärsivät. ;)

Ei mikään Halo ole missään nimessä täydellinen. Voih, ei lähelläkään. Oikeastaan jokaista sarjan osaa tähän mennessä ovat vaivanneet hirmuiset kompromissit, joita on tietysti kaikissa peliprojekteissa, mutta Haloissa tämä oikein korostuu. Kolmonen on ehkä päässyt tähän mennessä lähimmäs täydellisyyttä (sanan siinä mielessä, ettei hirmuisia kompromissien aiheuttamia puutteita huomannut), mutta se olikin kahden aiemmin pelin hiomisen ja oppimisen tulos.

Kyllähän Halo-hatereiden suurta määrää voi selittää voiman tasapainolla, sillä Halon fanbase on poikkeuksellisenkin vahvaa ja fanaattista. Silti jokainen ymmärtää, että yhden pelisarjan fanikunta ei millään riitä vastaamaan kilpailevan konsolin fanikuntaa yhdistettynä kilpailevien pelisarjojen fanikuntiin. Näin siis kärjistettynä, ei se kaksijako tietenkään ihan noin selkeä ole. Tuloksena on se, että Haloa bashataan netissä täysin armotta ja törkeästi, mitä pidän erittäin ikävänä mm. Bungien kovaa työtä tekevien miesten ja naisten vuoksi, jotka ansaitsisivat tunnustusta työstään ihan universaalisti.

Oli Halosta mitä mieltä tahansa, niin sarjan ja sen tekijöiden ansioita esimerkiksi konsoli-FPS:ien edelläkävijänä ei voi oikein kiistää, varsinkin konsoli-FPS:ien ollessa nykyään melkeimpä se suosituin, suurin ja laadukkain peligenre. Tämä olisi kaikkien hyvä pitää mielessä, oli siellä tv-tasossa sitten mikä tahansa konsoli tai konsolin kelkassa pyörimässä mikä tahansa peli. Mitään palvontaa en tietenkään halua, mutta kunnioitusta olla edes haukkumatta ilman syytä. Asiallinen kritiikki on toinen asia ja Bungien uskoisin jopa toivovan sellaista.

En tietenkään muista mitä silloin H3:n trailerin aikaan netissä huhuttiin, mutta mielestäni Bungie teki alusta asti selväksi, että se on pelkkä promo-traileri. Sen sijaan tästä Reachin trailerista ollaan alusta pitäen puhuttu pelin alku-cimematicista leikattuna pätkänä. Tosin, kyllähän Bungie hienoja alku-cinemoja osaa tehdä, eikä se visuaalinen tykitys välttämättä kanna sitten itse peliin saati gameplayhin asti. Mm. ODST:n alku oli aivan kerpuleen hieno.

Kyllähän ne siinä H3:n ekan trailerin jälkimainingeissa hehkutti, että "This is what we are aiming for. This is what Halo 3 is gonna look like." yms jaadajaadaa.

Mutta tietysti tuossahan on se "gonna"-faktori. Reachin kohdalla lause meneisi "This is what Reach looks like."

Lupaavaa, lupaavaa.

Totta tuokin, mutta en usko ennen kuin näen pelikuvaa, niin kova luotto mulla on nykyään Bungien kykyihin luoda upeaa grafiikkaa. :p Reachin trailerin HD-versiossa näkee selvästi ettei se mitään CGI:tä ainakaan ole. Ihan alussa kypärän visiirin kuvioissakin näkyy sahalaitaa jos tarkkaan katsoo, mutta tämähän on varmaan kerrottu jo traileria analysoivissa videoissa.

Toivon tosiaan, että pelatessa ulkoasu olisi yhtä hieno kuin trailerissa. :o

Tuossa IGN:n läpileikkauksessakaan ei mielestäni kiinnitetty huomiota tähän outoon ympyrä-jutskaan (mikä on siis eri kuin lopussa näkyvä Covenant-cruiser):

reach1.jpg

Teorioita?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Näyttää joltain planeetalta, jota ympäröi rengas. Onko Reachin lähellä muita planeettoja? Toisaalta se näyttää vähän joltain Deathstariltakin.. :p Tuskin Covenanteilla on mitään sen kaltaisia tuhovälineitä..?

Tuossa IGN:n läpileikkauksessakaan ei mielestäni kiinnitetty huomiota tähän outoon ympyrä-jutskaan (mikä no siis eri kuin lopussa näkyvä Covenant-cruiser):

reach1.jpg

Teorioita?

Tuo on todennäköisesti ensimmäisestä trailerista tuttu planeetta, jolla on renkaat.

planetnearreach.jpg

En tietenkään muista mitä silloin H3:n trailerin aikaan netissä huhuttiin, mutta mielestäni Bungie teki alusta asti selväksi, että se on pelkkä promo-traileri. Sen sijaan tästä Reachin trailerista ollaan alusta pitäen puhuttu pelin alku-cimematicista leikattuna pätkänä. Tosin, kyllähän Bungie hienoja alku-cinemoja osaa tehdä, eikä se visuaalinen tykitys välttämättä kanna sitten itse peliin saati gameplayhin asti. Mm. ODST:n alku oli aivan kerpuleen hieno.

Bungie ja Microsoft mainostivat kyllä tuolloin, että "tähän me tähtäämme" ja "tältä sen pelin pitäisi näyttää". Kyllähän tuo silloin samalla pelimoottorilla pyörikin, mutta myöhemmin tekstuurien tasoa yms jouduttiin karsimaan, sillä käytännössähän Halo 3:n pelimoottori renderöi saman ruudun kahdesti valaistuksen takia, mikä syö julmetusti tehoa. Toivottavasti Reachiin on saatu Microsoftiltakin vähän enemmän apua teknologian suhteen vaikkapa Corrinne Yulta. Tuosta Reachin trailerista tietenkin pistää esille epäilyttävän hyvä kuvanlaatu eli ei sahalaitoja käytännössä lainkaan. Välinäytöksissä kehittäjät voivat toki tehdä näyttävämpiä asioita, kun tapahtumat on määritelty tarkasti etukäteen.

Visuaalista loistoa tärkeämpiä ominaisuuksia minulle ovat edelleen Saved Films, paranneltu Forge ja miksei neljän tai kuuden pelaajan drop-in-drop-out yhteistyötila.

EDIT: Ja vielä vähän lisää editiä. Tuo IGN:n analyysi missasikin monia pointteja, eikä tuon Army of Two -spartanin visiiriin ole maalattu mitään, se on naarmutettu puukolla.

Visuaalista loistoa tärkeämpiä ominaisuuksia minulle ovat edelleen Saved Films, paranneltu Forge ja miksei neljän tai kuuden pelaajan drop-in-drop-out yhteistyötila.
No juu, tottahan tuo. Grafiikan ihmettely kestää aina vain sen hetken ja sen jälkeen sitten pelin pitkäikäisyyteen ja loistavuuteen vaikuttavat ihan muut seikat.

Grafiikasta pulina on vain luonnollista, koska pelin ominaisuuksista ei tiedetä mitään ja lähes ainoa, mitä trailerista voidaan edes jollakin tapaa järkevästi analysoida on juuri grafiikka.

Kaikki muu analysointi on aina niin haparointia:

Hei! Tol dudel on traileris puukko, joten pelissä on varmasti tosi siistiä puukko-melee-mättöä! tai Toi liideri sanos skill set! Ihan varmasti sanoi! Joten pelin hahmoil on varmaan erilaisii skillei, joita me päästään käyttää, hii!

Tosin tarina on minulle etusijalla tämän kohdalla. Fall Of Reachia en tosin aio lukea, sillä tämähän saattaisi tietysti sisältää merkittäviäkin käänteitä itse pelin tapahtumista.
Pöh, mitä tällanen nyt on. Ei kirjassa ole edes Noble Teamia, joten korkeintaan pelissä on hienoja viittauksia kirjan muihin tapahtumiin ja sitten kaikki sillee tsiidusti natsaa yhteen, ehkä. Ja kyllähän sä nyt jo tiedät miten tossa lopussa käy. Kun kerran trailerissakin niin sanotaan. :rolleyes:

Minkäs teet, kun käytännössä ainoa informaation palanen pelistä mitä voimme käyttää on yksi parin minuutin traileri. Luonnollista ja terveellistä hypetystä, sanon ma.
Niin, kuten sanoin: haparoivaa analysointia, eli käytännössä hypetystä tai yhtä sen muodoista.

Niin, eikös ne jätkät sitten lopussa vaan teurastaneet kaikki Covenantit, kuten aina? :p

No ei vais, tietysti jos Reach keskittyy eri asioihin kuin kirja, niin ongelma poistunee. Itse vain pelkään tässä, että peli jollain asteella noudattelisikin kirjan kässäriä(?), joten siitä syystä ei ole hirveä hinku lukea noita.

Ensimmäinen lukemani pelikirja on edelleen The Stolen Throne, uskokaa tai älkää.

Suosittelen lukemaan sen Fall of Reachin kuitenkin. Kirja kyllä käväisee pinnalla taistelevien Spartaneiden kuulumisia kysymässä, mutta suurimmaksi osaksi tuon taistelun kohdalla pääosaa näyttelee Chief ja kumppanit.

No, Paavilla on ehkä tarkempi muistikuva kirjan tapahtumista, niin hän voi arvioida paremmin mahtaako peli tuosta jotenkin spoilaantua. Tietysti se on lähes mahdotonta sanoa.

Fall of Reachissa on kyllä paljon tooosi mielenkiintoista juttua Spartaneiden koulutuksesta ja Master Chiefin toimista Reachin aikaan, joten loistavaa luettavaa se ainakin on.

Tosin jos nyt lähden tilailemaan mulle pukinkonttiin awesomia Halo-shittiä, niin teen juuri vastoin kuin uhosin; lupasin meinaan viettää täysin materiavapaan Joulun. :)
Ja mä kun luulin, että Joohanh:lle tulisi Activision-pukki kylään tuomaan useammankin helmen lafkan katalogista.

Ei kannata lähtee noita Halo-kirjoja lukemaan, meinaan se on loputon suo. Once you pop, you can't stop.

Tuohon kun pistät vielä parhaan linkin kirjojen tilaamiseen, niin bueno. Tylsinä iltapäivinä on kiva harrastella heräteostoksia.

Bookplussasta on itse tullut joitain peliaiheisia kirjoja tilailtua. Tossa näyttäisi olevan myynnissä 3- pack, josta löytyy The Fall of Reach, The Flood ja First Strike. Eiköhän noilla pääse alkuun. Hintaa yhteensä 18,95 €. Voi toki löytyä jostain halvemmallakin.

E: Laitetaas se linkkikin tähän mukaan: http://www.bookplus.fi/kirjat/dietz,_william_c./halo-4763946

E2: Tosta löytyy myös pelkkä The Fall of Reach hintaan 6,95 €: http://www.bookplus.fi/kirjat/nylund,_eric/halo_:_the_fall_of_reach-397046

Koska halosta on se leffa tulossa, jota joskus lupailtiin, jos sitä edes tulee?

Ton trilogian saa Amazonista 16 dollarilla + postikulut, jos on varaa odottaa.

Niin ja käynnissä ollut Halo-leffa proggis peruttiin, mutta tällä hetkellä 343 "etsii sopivaa kumppania", jonka kanssa toteuttaa leffa. Tuotannossa ei ole mitään.

Nyt loppu tuo Halo kirjojen suosittelu! :)

Hiljainen iltapäivä töissä, nettiselain auki, hypettyminen Reach trailerista ja luottokortin kuumotus takataskussa = kulutusjuhla nettikaupoissa

No yritän nyt kuitenkin hillitä itseni. Jouluksi on jo niin paljon materiaa tulossa, että josko sitten ensi vuoden puolella...

Ylös Bottom