Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Sunshine FAQ (spoilereita)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kulipoika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kulipoika

New Member
FAQ

Tein pienimuotoisen FAQ:n siitä, montako jassoa eli shineä tarvitaan mihinkin. Mukana on myös mitä tarvitaan, että saa Yoshin ja luettelo kaikista maista ja bonustasoista. Tässä se on. Spoilaa siis juuri edellämainitut asiat. :)


Kuinka monta Shineä tarvitaan, että _______ avautuu?
1. shine -> Delfino Plaza avautuu ja Bianco Hill avautuu.
3 shineä -> Ricco Harbor avautuu.
5 shineä -> Gelato Beach avautuu.
10 shienä -> Rannalla oleva punainen laite tulee kuntoon -> Pinna Park avautuu. Laitteen vierelle ilmestyy salaperäinen vihreä vene.
20 shineä -> Noki Bay avautuu.
25 shineä, pelasta Yoshi -> Turbo Nozzle saatavilla.
30 shineä, aja Shadow Mariota takaa -> Rocket Nozzle saatavilla.
30 shineä -> Voit hakea aurinkolasit Plazasta rannalta olevalta tyypiltä.
n.50 shineä -> Läpipeluu mahdollinen jos on noutanut oikeat shinet. Mario saa hienon paidan.
120 shineä -> Peli on 100% läpi.

Miten saan Yoshin?
Suorita Pinna Park Episode 4 -> Saat Yoshin. Kun olet saanut Yoshin, Sirena Beach avautuu.

Mitä eroa on erivärisillä Yosheilla?
Eräässä episodissa Yoshin avulla tehdään tasanteita, jotka liikkuvat Yoshin värin mukaan. Violetti = tasanne liikkuu eteen ja taakse, pinkki = ylös ja alas ja oranssi = paikallaan.

Voiko Yoshilla tehdä mitään hyödyllistä?
Paitsi että Yoshia tarvitaan parissa tehtävässä, voi Yoshilla etsiä Delfino Plazasta ainakin kahta sinistä kolikkoa ja yhtä piilotettua kenttää. Yoshin mehulla voit sammuttaa keltaista hyllyvää mönjää, jonka takana on yleensä jotain mielenkiintoista. Yoshin syö myös kätevästi vihollisia ja ainoa keino saada sinisestä perhosesta sininen kolikko on syödä se Yoshilla.

Voiko Yoshilla kävellä veden alla?
Ei ja kyllä. Yoshi ei normaalitilanteessa kestä vettä, mutta eräs erikoinen glitch (eli pelissä oleva harmiton virhe) antaa mahdollisuuden myös tähän. Eräällä saarella on nimittäin salainen kenttä, jonka avaamiseen tarvitset Yoshia. Ainoa keino päästä saarelle on käyttää rasittavasti suunniteltua laivaliikennettä.

-Tällä glitchillä pääset saarelle kävelemällä veden alla, joten säästät niin hermoja kuin aikaakin.

1. Hae Yoshi ja mene sen kanssa aukealle, jossa on portti Noki Bayhin. Aukean laidalla on nainen, joka haluaa koriinsa banaaneja. Asetu Yoshilla häneen viereensä, aivan talon seinään kiinni. Tee Yoshin pyörrehyppy (tattia ympäri + A) ja paina Yoshia samalla kohti seinää. Ideana on, että Yoshi katoaa seinän ja katon rajasta talon sisälle. Kohta on ehkä hieman enemmän katon kuin seinän puolella. Tämä vaatii hiukan harjoittelua, mutta parin onnistumisen jälkeen se on helppoa.
2. Kun Yoshi putoaa talon sisälle, työnnä tattia eteenpäin ja hypi jatkuvasti, sillä muuten Mario ja Yoshi kuolee. Työnnä niin kauan eteenpäin, kunnes olet meren alla. Tee pyörrehyppy uudelleen, ja Yoshi kävelee merenpohjassa... Voit nyt suunnistaa kohti autiota saarta.

Mistä maassa tarvitsen Rocket Nozzlea ja Turbo Nozzlea ensikertaa?
Rocket Nozzlea tarvitaan ensimmäisen kerran Ricco Harborin episodissa 3 (The Caged Shine Sprite), joten on todennäköistä, että saat sen sieltä. Turbo Nozzlea tarvitaan (käsittääkseni) vain Delfino Plazassa Shinen saamiseen ja bonustason avaamiseen.

Montako Shineä tarvitaan läpipeluuseen?
Pelin voi läpäistä suorittamalla kaksi ensimmäistä pakollista shineä ja kaikista 7 maasta 7 ensimmäistä episodia. Kovat kaverit hoitavat homman yhdellä vähemmän, koska Bianco Hillin ekan tehtävän shineä ei tarvitse noutaa, sillä voit jatkaa suoraan toiseen episodiin eli Petey The Piranan kimppuun (ainakin teoriassa, en tiedä toimiiko).

Kuinka monta Shine pelissä on?
-Jokaisessa maassa on 11 shineä: 8 episodeista, 2 salaista shineä sekä yksi kun kerää 100 kolikkoa. Eli seitsemästä maasta saa yhteensä 77 shineä.

-Jokaisessa seitsemässä maassa on 30 sinistä kolikkoa, eli 210, Dolphin Plazassa 20 ja Corona Mountainilla 10, joten kolikoita on pelissä yhteensä 240. Yksi shine maksaa 10 sinistä kolikkoa, joten näistä saa 24 shineä.

Eli: Seitsemässä maassa on 77 Shineä, sinisistä kolikoista saa 24 Shineä, Delfino Plazassa on 16 Shineä, Corona Mountainilla on 1 Shine, lentokentällä on 2 shineä. Yhteensä 120 shineä.

Pikkulintu FAQ
Pelissä on kolmen värisiä pikkulintuja: punaisia, vihreitä ja sinisiä.
Punainen lintu: Esiintyy vain tasoissa, joissa tehtävänä on kerätä punaisia kolikoita. Lintua ruiskuttamalla, se muuttuu punaiseksi kolikoksi.
Vihreä lintu: Yleinen papukaijamainen lintu. Ruiskuttaessa antaa keltaisen kolikon.
Keltainen lintu: Näitä on ainoastaan kaksi koko pelissä. Ruiskuttaessa muuttuu Shineksi. SPOILER: Ensimmäinen lintu löytyy Delfino Plazan saarelta, jossa on haaksirikon tehnyt mies. Toinen keltainen lintu löytyy Noki Baysta kun lähdet aloituspaikalta vasemmalla olevalle jyrkänteen reunalle, kiipeät seinähypyillä korkean railon ylös ja astut tunneliin. Tunneli johtaa toiseen tunneliin, josta kimpoudut korkealle tasanteelle. Tasanteella on palmu, jonka yläpuolella lentää keltainen lintu. Ruiskuttamalla sitä, saat toisen Noki Bayn salaisen Shinen.´
Parissa episodissa on mukana myös suuri lentävä kanamainen lintu, joka ruiskuttelee ruskeaa mönjää (mitäköhän mahtaa olla..) ympäriinsä. Ruiskuttamalla tätä töhriää saat useita keltaisia kolikoita.

Kuinka monta maata pelissä on?
Delfino Airstrip (aloitusmaa)
Delfino Plaza (suuri yhteysmaa muihin maihin)
- "Fortuna-peli" (kenttä, punaiset kolikot)
- "Ärsyttävä koskisekoilu" (kenttä, punaiset kolikot)
- "Ruohokenttä" (kenttä, punaiset kolikot)
- "Liukumäki" (kenttä)
- "Putka" (kenttä)
Bianco Hills (maa)
- The Hillside Cave Secret (kenttä)
- The Secret of the Dirty Lake (kenttä)
Gelato Beach (maa)
- Dune Bud Sand Castle Secret (kenttä)
- The Sand Bird is Born (kenttä)
Ricco Harbor (maa)
- Blooper Surfing Safari (kilpa-ajokenttä)
- The Secret of Ricco Tower (kenttä)
Pinna Park (maa)
- The Beach Cannon's Secret (kenttä)
- The Yoshi-Go-Round's Secret (kenttä)
Noki Bay (maa)
- The Shell's Secret (kenttä)
- Red Coins in a Bottle (vedenalainen kenttä)
- Eely-Mouth's Dentist (vedenalainen kenttä)
Sirena Beach (maa)
- The Hotel Lobby's Secret (kenttä)
- The Secret of Casino Delfino (kenttä)
Pianta Village (maa)
- Secret of the Village Underside (kenttä)
Corona Mountain (lopputaistelu)

Mistä ja miten saan salaiset Shinet?
Salainen Shine on yleensä kätketty jo pelattuun episodiin. Jos tehtävänä on kerätä punaisia kolikoita, kertaalleen pelattuun episodiin on ilmestynyt suuri punainen nappula, jonka päälle pershyppäämällä aktivoit salaisen tehtävän.
Bianco Hills:
-Pelaa episodi 3 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 60 sekunnissa.
-Pelaa episodi 6 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 90 sekunnissa.
Ricco Harbor:
-Pelaa episodi 2 uudelleen. Aja mustekalakilpa uudelleen alle 40 sekunnissa.
-Pelaa episodi 4 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 90 sekunnissa.
Gelato Beach:
-Hiekkalinnun munahautomorakennuksen takana on hiekkakukan taimi. Ruiskuta sitä ja maahan "kasvaa" kuoppa, jonka pohjalla on muutama keltainen kolikko. Ruiskuta kuopan takaseinää ja Shine ilmestyy.
-Pelaa episodi 1 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 60 sekunnissa.
Pinna Park:
-Pelaa episodi 2 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 60 sekunnissa.
-Pelaa episodi 6 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 120 sekunnissa.
Noki Bay:
-Mene aloituspaikasta hieman vasemmalla olevalle rannalle. Seinähypi kallioseinässä olevaa korkeaa koloa pitkin ylhäällä olevaan tunneliin. Tunneli johtaa toiseen tunneliin, joka linkoaa sinut ylhäällä olevalle vihreällä tasangolle, jossa on palmu. Palmua kiertää keltainen lintu. Suihkuta lintua vedellä muutaman kerran ja lintu antaa Shinen.
-Pelaa episodi 6 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 90 sekunnissa.
Sirena Beach:
-Pelaa episodi 2 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 90 sekunnissa.
-Pelaa episodi 4 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 60 sekunnissa.
Pianta Village:
-Pelaa episodi 8 uudelleen. Mene kylän keskellä olevan korkean puun huipulle. Kun pääset tasolle, jonka lattialla on auringon kuva, katso aurinkoon ja ruiskuta sitä vedellä. Salainen Shine ilmestyy.
-Pelaa episodi 5 uudelleen. Kerää 8 punaista kolikkoa 90 sekunnissa.

Delfino Plazalla on myös yksi keltainen lintu, jonka lisäksi rannalle on kätketty yksi ruiskuttamalla esiin tuleva Shine.

---
Jos löytyy virheitä, niin ilmoitus asiasta ja minä korjaan. Kuka muistaa kuinka monessa Shinessä laivaliikenne lähti käyntiin? Olen itse tällä hetkellä reilussa 90 shinessä, mutta jos jotain erikoista tapahtuu 100-120 välillä, niin voi tiedottaa.

[EDIT: Paita korjattu. Rocket nozzle lisätty. Siirsin tuon kenttälistan tähän, alkuperäinen viesti poistettu. Kaksi uutta kenttää lisätty.]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja näin on kulipojan ohjeista tehty pysyvä FAQ. Syy miksi näin tämän tarvittavaksi oli siinä, että huomasin ihmisten avuksi tarkoitetun "Mario Sunshine"-ketjun muuttuvan Shienejen ennätyslistaksi.

Kysymykset voi siis laittaa tähän ketjuun ja jos ne ovat hyviä, saattavat ne päästä jopa itse FAQiin (kulipojasta tietysti riippuen). Kysymyksiin saa tietysti vastata kuka tahansa; tuo FAQ on vain sitä varten ettei kysytä samoja asioita useaan kertaan.
 
Tarvittis apua tehtävään missä joku myyrä ampuu niitä jutskia.
Tää tehtävä on ilmeisesti Pinna Parkissa (?).
Eli miten Shinen saa.
 
mene sen lähelle niin se alkaa heittelemään pommeja.Ruiskuta pommia niin se muutuu siniseksi.Ota se käteen ja heitä myyrää kohti.Kun on muutaman osuman saanut myyyrä kuolee ja pystyt hyppäämaan sen tykin sisään

mutta sieltä ei löydy vielä shineä vaan...
 
Ricco Harbor, Episode 3 (The Caged Shine Sprite)

Itse sain tämän Shinen ilman Rocket Nozzlea, mutta se oli kyllä vaikeaa.

Pointtina siis, että tuo ei ole ensimmäinen kohta pelissä jossa tarvitsee Rockettia.
 
Re: FAQ

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kulipoika
n.50 shineä -> Läpipeluu mahdollinen jos on noutanut oikeat shinet. Mario saa hienon paidan.

Peli on menty läpi 74:n Shinen kanssa eikä mitään hemmetin paitaa ole ilmestynyt. Tuleeko se johonkin ihme paikkaan, josta se haetaan, vai ilmestyykö se vain Mariolle? Sillä nimittäin ei ole mitään erikoista päällään, vain sama punainen haalari...
 
Re: Re: FAQ

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -freezer-
Peli on menty läpi 74:n Shinen kanssa eikä mitään hemmetin paitaa ole ilmestynyt. Tuleeko se johonkin ihme paikkaan, josta se haetaan, vai ilmestyykö se vain Mariolle? Sillä nimittäin ei ole mitään erikoista päällään, vain sama punainen haalari...
Mene puhumaan sille aurinkolasi-duudsonille. Delfino Plazassa siinä itärannalla, aurinkovarjon alla.
 
Se paita pitää käydä hakemassa siltä aurinkolasien myyjältä.
Saako sitä paitaa mitenkään että se pysyis Mariolla koko ajan
 
Lisäsin tuon nyt tuohon. Mutta minkäköhän ihmeen takia se ei antanu sun muokata sitä... *raapii päätään*
 
Kiittäkäämme kulipoikaa että hän jaksoi tehdä noin kattavat peli ohjeet sms:ssään! Siitä ei silti löytynyt vastausta näihin omiin pulmiini:

Miten pinnapark episode vitosessa missä pitää herättää se nukkuva turtlesi, saa sen spriten joka kohoaa kiusallisesti liian korkealle taivaisiin?

Miten rikkoharbour episode (en muista mikä mut tais olla) 8 pääsee läpi? yoshin saa kyllä herätettyä mutta miten yoshin kanssa muka pääsee sinne paikkaan asti missä on sitä keltaista heiluvaa mönjää(jonka takana on shinesprite)?

Miten yoshin saa mukaan, vai saako sitä edes mukaan muihin maailmoihin kuin plazaan ja satamaan?

On kyllä tyhmiä kysymyksiä, mutta vastatkaa silti pleease! (Onko kukaan muu muuten huomannu että ne sadistiset minipelit on aivan perkuleen vaikeita?)
 
Miten pinnapark episode vitosessa missä pitää herättää se nukkuva turtlesi, saa sen spriten joka kohoaa kiusallisesti liian korkealle taivaisiin?

Itse hyppäsin sellaisen "vaunun" päälle, mikä pyörii siinä. Menin "vaunun" kyydissä sellaiselle tasanteelle, mistä voi oottaa Shinen. Saattoi olla huonosti selitetty, mutta minkäs teet...

Miten rikkoharbour episode (en muista mikä mut tais olla) 8 pääsee läpi? yoshin saa kyllä herätettyä mutta miten yoshin kanssa muka pääsee sinne paikkaan asti missä on sitä keltaista heiluvaa mönjää(jonka takana on shinesprite)?

Oksentele sitä mehua niiden kalojen päälle, niin ne muuttuvat tasanteiksi. Hyppää tasanteelle ja se lähtee liikkeelle. Hyppää tasanteelta teräsrakennelmalle. Rakennelman vasemmalla puolella on kieleke, jossa on palmu, hyppää kielekkeelle, syö hedelmä ja mene takaisin teräsrakennelmalle.

Oksentele taas mehua kalojen päälle, ja ne muuttuvat ylöspäin meneviksi hisseiksi. Hyppää hissiin, ja kun olet tarpeeksi korkealla hyppäämään teräsrakennelmalle, hyppää siihen. Toista alleviivattua kuviota, kunnes olet Shine -häkin luona. Oksenna siihen keltaiseen mönjään ja se lähtee mäkeen. Hyppää häkin päälle, tee Ground Pound (A+L) ja ota Shine

Miten yoshin saa mukaan, vai saako sitä edes mukaan muihin maailmoihin kuin plazaan ja satamaan?

Yosheja (ainakin) pitäisi löytyä joka maailmasta...


(Onko kukaan muu muuten huomannu että ne sadistiset minipelit on aivan perkuleen vaikeita?)

Ei ne niin vaikeita ole, muutamia poikkeuksia luukuunottamatta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -freezer-
Miten pinnapark episode vitosessa missä pitää herättää se nukkuva turtlesi, saa sen spriten joka kohoaa kiusallisesti liian korkealle taivaisiin?

Itse hyppäsin sellaisen "vaunun" päälle, mikä pyörii siinä. Menin "vaunun" kyydissä sellaiselle tasanteelle, mistä voi oottaa Shinen. Saattoi olla huonosti selitetty, mutta minkäs teet...

Miten rikkoharbour episode (en muista mikä mut tais olla) 8 pääsee läpi? yoshin saa kyllä herätettyä mutta miten yoshin kanssa muka pääsee sinne paikkaan asti missä on sitä keltaista heiluvaa mönjää(jonka takana on shinesprite)?

Oksentele sitä mehua niiden kalojen päälle, niin ne muuttuvat tasanteiksi. Hyppää tasanteelle ja se lähtee liikkeelle. Hyppää tasanteelta teräsrakennelmalle. Rakennelman vasemmalla puolella on kieleke, jossa on palmu, hyppää kielekkeelle, syö hedelmä ja mene takaisin teräsrakennelmalle.

Oksentele taas mehua kalojen päälle, ja ne muuttuvat ylöspäin meneviksi hisseiksi. Hyppää hissiin, ja kun olet tarpeeksi korkealla hyppäämään teräsrakennelmalle, hyppää siihen. Toista alleviivattua kuviota, kunnes olet Shine -häkin luona. Oksenna siihen keltaiseen mönjään ja se lähtee mäkeen. Hyppää häkin päälle, tee Ground Pound (A+L) ja ota Shine

Miten yoshin saa mukaan, vai saako sitä edes mukaan muihin maailmoihin kuin plazaan ja satamaan?

Yosheja (ainakin) pitäisi löytyä joka maailmasta...


(Onko kukaan muu muuten huomannu että ne sadistiset minipelit on aivan perkuleen vaikeita?)

Ei ne niin vaikeita ole, muutamia poikkeuksia luukuunottamatta.
Kiitti paljo!!! vinkeistä. mutta sitä en ymmärrä vieläkään miten siinä pinna parkin jaksossa pääsee niitten kotteroitten päälle?! Ooon tehny vaikka minkä laista vonkula,vynkylä volttia ja spruutannu sillä suihkulla mutta ei vaan mee millään...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Griever
Lisäsin tuon nyt tuohon. Mutta minkäköhän ihmeen takia se ei antanu sun muokata sitä... *raapii päätään*

Saan tämän näköisen ilmoituksen:
"The administrator has specified that you can only edit messages for 10000 minutes after you have posted. This limit has expired, so you must contact the administrator to make alterations on your message."
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kepu
Missä päin Sirena Beach on?
En ole vieläkään löytänyt.
Suoraan kello 12 aloituspaikasta. Talon katolla , ison ananaksen alla. Ananas pitää ensin syödä yoshilla.
 
Mitenkäs tuonne Delfino Airstripille pääsee uudestaan?Kun olen saanut sieltä vain sen ihan ensimmäisen Shinen ja sillä kun pitäisi olla 2.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan GBA Fan
Mitenkäs tuonne Delfino Airstripille pääsee uudestaan?Kun olen saanut sieltä vain sen ihan ensimmäisen Shinen ja sillä kun pitäisi olla 2.

Kulipoika, voisit lisätä tämän FAQ:iin,jos jaksat.

Airstripille pääset sen jälkeen kun olet voittanut pelin loppupomon/avannut Corona Mountainin, en muista tarkalleen kumman ( tapahtuu jossain 60-70 shinen kohdalla, kun olet voittanut Shadow Marion jokaisessa kentässä).
Menet vain puhumaan Delfino Plazan itäisellä laiturilla sijaitsevalle kapteeni-Piantalle (yksi kolmen Piantan ryhmästä) ja pulitat kymmenen kolikkoa.
 
Raketilla jokaisen altaan "kahvan" kärjestä taivaisiin, ja korkeimmassa kohdassa L pohjaan. Tätä superjunttaa kun toistat jokaiselle kahvalle, niin Bowsah' on pian entinen.
 
Ylös Bottom