Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Töihin pelialalle?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bandicoot
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Töihin pelialalle?

Tuo pelialan koulutus (Game Lab) kuuluu kaiken järjen mukaan tietotekniikan koulutusohjelmaan. Samanlainen "Game Lab" alkaa myös Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. ( Haluatko peliohjelmoijaksi? Kymenlaakson ammattikorkeakoulu auttaa! – Dome.fi )

Ainakin KyAMK:n GameLab sivulla kerrotaan heti että GameLab on "oppimisympäristö tietotekniikan koulutusohjelmassa". GameLab – KyAMK

Mites, kun tuolla kai opiskellaan nimenomaan peliohjelmoijaksi? Mitä kautta pääsee pelisuunnittelijaksi tai vastaavaksi?
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Aavistuksen aiheeseen liittyen mainittakoon, että tuoreimmat tilastot pelintekijöiden palkoista on julkaistu Jenkeissä: Gamasutra - News - Game Developer reveals 2011 Game Industry Salary Survey results.

Siis esimerkiksi pelialan taide- ja animaatiotyypit ovat tienanneet keskimäärin noin 53492.31 euroa vuodessa, joka tekee ~4460 € kuukaudessa. Oikeesti? :0 Mitä mä googlettelin pelialan palkoista, niin siellä pyöri jopa luvut 1200 euroa, mutta kuitenkin selvästi alle 3000, jopa 2500 euron. Onko palkat vaan niin eri luokkaa tuolla Jenkeissä, vai enkö osannut ottaa selvää noista suomalaisen palialan palkoista?

Ja vastausta edelliseen kyssäriin.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Onko palkat vaan niin eri luokkaa tuolla Jenkeissä.

Mututuntumalla juurikin näin, onhan pelibisnes Jenkeissä paljon suurempaa. Mutta onhan ala nyt suomessakin hyvässä nousussa, samalla palkka.

Luulisi että suoraan pelisuunnittelijaksi on vaikea päästä, kuulostaa nimittäin aika hienolta hommalta. Mutta monet ovat aloittaneet itse ohjelmoimalla (esim. Richard Garriot, Will Wright) ja perustaneet kokonaan oman firman. Tai edenneet koodinvääntäjistä isompiin pesteihin, lopulta pelisuunnitelijaksi. Jotkut pelisuunnitelijat eivät taida tietää mitään ohjelmoinnista (Kazunori Yamauchi, David Cage). Jotkut ovat varmasti päätyneet pelisuunnitelijaksi muilta aloilta, esim. elokuva, taide, kirjallisuus tms.jne.

So You Wanna Be a Game Designer - GameSpot.com
Pelisuunnittelijan ksikirja - ideasta eteenpin
 
Vastaus: Töihin pelialalle?


Tuolla monikin tunnettu pelisuunnittelija neuvoi, että hakeutuu ensin ohjelmoijaksi tai taiteelliselle alalle. Ja kuten TexMex'kin sanoit, niin moni noista tyypeistä on päätynyt pelisuunnittelijoiksi juuri ohjelmoijan tai muun tallaisen peruskoodarin pestin kautta. Taidanpa siis huomenissa hakea tuonne AMK:n Game Labiin ja jos paikan saan, niin intin jälkeen pääsen sinne ainakin pariksi kuukaudeksi opiskelemaan, kunnes on yhteishaku ja voin hakea vaikka sinne arkkitehtuurin koulutusohjelmaan yliopistoon. Ja jos se ei nappaa, niin voi aina vaihtaa takaisin tuonne pelialalle. Tai jos kumpikaan ei nappaa, niin korotetuilla YO-arvosanoilla pääsen suoraan opiskelemaan vaikka matikkaa tai fysikkaa. Katotaan nyt mihin sitä lähtee ja mikä nappaa. Tällä hetkellä ainakin tuo peliala nappaisi ihan kybällä. Mieltäkohottavia faktoja ovat myös laajalti ja nopeasti kasvava peliala Suomessa Angry Birdsin ja Ridge Racer: Unboundedin myötä, joten samalla myös luonnollisesti palkat on nousussa (ettei tarvii tonniviidensadan kuukausipalkalla (ainakaan kovin kauaa) kituutella, vaikka pelialalle ryhtyisi).

Varmaan järkevää myös aloittaa itsenäinen opiskelu jo näin etukäteen. CC+, Java, ja mitä näitä nyt onkaan. Lähes tuntemattomia käsitteitä itselleni. HTML:ää ja monimutkaisimillaan CSS:ää olen joskus kotisivujen koodaamisen ohella opetellut itsekseni, mutta nekin taidot ruosteessa. Enkä usko niistä kovin ihmeempää apua pelialalla olevan, vaikka muistaakseni Ken Levine tuossa GameSpotin artikkelissa mainitsi kotisivujen koodaamisen olevan myös yksi hyvä lisäkeino päästä pelialalle. Noh, pitää huomenna tehdä yhteishaut, niin saa olla stressaamatta ja katellaan sitten intin jälkeen asioita uusin silmin, että vieläkö peliala kiinnostaa.

Näin terveisinä KonsoliFINille, Pelaaja-lehdelle ja viimeisimpänä MoonTV:n Gamerille: te kaikki ootte innoittaneet mua lähtemään pelialalle. Kiitän.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Noniin, huominen voi olla siis merkittävä päivä suomen pelihistoriassa:D;)
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Vaatimus taisi olla että Oulun sisällä pysytään mutta kerrotaan vielä että Kajaanissa on myös pelipuolelle koulutusta ja ainakin heidän "Game Development Lab" sivujen mukaan jonkun verran monipuolisempaa, mm. suunnitelua: "Kiinnostaako peliohjelmointi, grafiikka, suunnittelu ja tuottaminen tai kenties äänituotanto peleihin?"

Kajak3d peliala
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Vaatimus taisi olla että Oulun sisällä pysytään mutta kerrotaan vielä että Kajaanissa on myös pelipuolelle koulutusta ja ainakin heidän "Game Development Lab" sivujen mukaan jonkun verran monipuolisempaa, mm. suunnitelua: "Kiinnostaako peliohjelmointi, grafiikka, suunnittelu ja tuottaminen tai kenties äänituotanto peleihin?"

Kajak3d peliala

Juup, en minnekään tuppukylään ole muuttamassa ja Oulu on tällä hetkellä Suomen toiseksi suurin pelialan kaupunki (heti Helsingin jälkeen), joten turha kai täältä on minnekään muuttaa, varsinkin kun perhe ja kaverit asuu täällä. Mukava mestahan tämä muutenkin on. ;)

Hain nyt äsken tuossa sitten. AMK-haussa hain vain tuonne Tietotekniikan koulutusohjelmaan Oulun AMK:hon ja siellä sitten sinne Game Lab -hommeliin. :D Ja sen lisäksi hain YO-haussa vielä ykköstoiveena matemaattisten tieteiden koulutusohjelmaan, toisena sähkötekniikan koulutusohjelmaan ja kolmantena vielä fysiikan koulutusohjelmaan. En tiedä menenkö edes noihin kaikkiin valintakokeisiin. Oi, kun olisin jaksanut lukea niihin YO-kokeisiin, niin ei olis tarvinnut edes hakea tuonne matemaattisiin tieteiden ja fysiikan ko:hon. :|

Tällä hetkellä nyt suunnitelmissa läpäistä tuo AMK:n tietotekniikan koe ja jos tuonne pääsen, niin menen armeijan jälkeen sinne sitten kokeilemaan, ja jos ei jostain syystä tunnukaan omalta hommalta, niin haen arkkitehdiksi.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Missä yhdistyisi kaikki nämä pitämäni asiat: matikka/fysiikka, luovuus/kuvataiteellinen osaaminen ja ennen kaikkea, PELAAMINEN!
Kaikki muu, paitsi pelaaminen, yhdistyy mukavasti kun alat hamppariksi. Henkilökohtaisella kokemuksella voin suositella. Pelaamiselle jää hyvin aikaa ja varaa töiden jälkeen :D Ja tätäkin voit opiskella äitin helmassa, lähtemättä Oulusta minnekään! :p
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Kaikki muu, paitsi pelaaminen, yhdistyy mukavasti kun alat hamppariksi. Henkilökohtaisella kokemuksella voin suositella. Pelaamiselle jää hyvin aikaa ja varaa töiden jälkeen :D Ja tätäkin voit opiskella äitin helmassa, lähtemättä Oulusta minnekään! :p

Hammaslääkäri, hyh.. Alkaisinko ammatiin, jossa joutuisin työskentelemään rakennuksessa, joka ahdistaa suurinta osaa ihmisistä ja josta ei ole itsellänikään kuin kamalia kokemuksia. =D Ja äiti asuu jo nyt eri paikkakunnalla. ;)
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Hammaslääkäri, hyh.. Alkaisinko ammatiin, jossa joutuisin työskentelemään rakennuksessa, joka ahdistaa suurinta osaa ihmisistä ja josta ei ole itsellänikään kuin kamalia kokemuksia. =D Ja äiti asuu jo nyt eri paikkakunnalla. ;)
Ja kukaan ei halua olla Darh Vaderkaan? ;-)
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Hain nyt äsken tuossa sitten. AMK-haussa hain vain tuonne Tietotekniikan koulutusohjelmaan Oulun AMK:hon ja siellä sitten sinne Game Lab -hommeliin.

Olisikohan viestintäpuoli ollut kuitenkin se reitti josta olisit päässyt graafista sisältöä GameLabiin hoitamaan? Tietotekniikkapuoli rajoittaa opetuksen pelimaailmaa silmälläpitäen varmaankin täysin koodauslinjalle.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Olisikohan viestintäpuoli ollut kuitenkin se reitti josta olisit päässyt graafista sisältöä GameLabiin hoitamaan? Tietotekniikkapuoli rajoittaa opetuksen pelimaailmaa silmälläpitäen varmaankin täysin koodauslinjalle.

Tjaa-a. Minusta kun tuntuu tällä hetkellä, että tekis mieli toteuttaa melkein jokainen osa-alue pelissä itse. Siis itse pelin suunnittelu, tarinan ohjaus, grafiikka ja graafinen ohjaus, jopa joidenkin pätkien koodaaminen... Ehkä sellasesta moniosaajasta vois sitten olla hyötyäkin. :D Kyllähän kun katsoo noita suurimpien pelifirmojen tyyppejä, niin usein siellä yks tyyppi hoitaa sekä käsikirjotuksen, että ohjaamisen, tai vaikka jotkut Houserin veljekset Rockstarilla, jotka taitaa sekä käsikirjottaa, ohjata että suunnitella.

En oo yhtään perillä AMK:ssa / YO:ssa opiskelusta ja mitä nää "sivuaineet" sun muut termit tarkottaa, mutta luulisin, että voin tuolla AMK:ssa samalla myös käydä vaikka viestinnän tai muun graafisen suunnittelun kursseja.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Eräs kaveri on opiskellut nyt vuoden tuolla Kajakissa. Pitäisi kysyä hieman tuosta mestasta, niin voisin kirjoitella mielipiteitä tänne.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

...tai vaikka jotkut Houserin veljekset Rockstarilla, jotka taitaa sekä käsikirjottaa, ohjata että suunnitella.

Ehkä nyt kuitenkin kannattaa laittaa hieman haaveissa jäitä hattuun ja palata ensiksi vaikka Suomen kamaralle. Rockstarin kokoisia megapuljuja ei Suomessa ole ja Remedylläkin on varmaan alle 50-60 henkeä duunissa. Roviolla on varmasti tosin enemmän jo.

Jos pelialalle vakavasti haluat, niin sinun pitää varmasti aloittaa opiskelusta ja sitä kautta päästä johonkin pelifirmaan harjoitteluun - ja sitä kautta mahdollisesti sitten ihan perusduuniin. Eli edetä ihan normaalin prosessin kautta työelämään. Ainahan opiskelujen ohessa voi kerätä pienen porukan ja kehittää esim. pienen pelin iPhonella tms - siinä saa sitten parhaimmillaan suunnitella ja tehdä.

Ja äidin helmoista on varmaan ihan virkistävää päästä pois välillä, joten älä esim. Kajaania täysin hylkää. Eihän siitä ole kuin 180 km (tms) Ouluun. Itse opinahjo on mielestäni tärkeämpi kuin kaupunki. Kuitenkin opiskeluaika on aika pieni osa elämän kaarta. Kaikki ovet siis avoimeksi ainakin alkuun.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Ainahan opiskelujen ohessa voi kerätä pienen porukan ja kehittää esim. pienen pelin iPhonella tms - siinä saa sitten parhaimmillaan suunnitella ja tehdä.

Tämä on vähintään yhtä hyödyllistä kuin opiskeleminen. Pelifirmasta töitä hakiessa ei mikään ole niin arvokasta kuin näytöt. Jos voi esitellä jotain itse tekemäänsä peliä, niin pisteitä tulee huomattavasti enemmän kuin mistään todistuksesta.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

En suosittelisi ammatinvalintaa tämän hetken suhdanteiden perusteella. Ehkä sellainen perusporvarillinen on turvallisempi valinta. Arkkitehti kuulostaa erittäin hyvältä, sellaisia kavereita tarvitaan aina vaikka meidät palautettaisiin takaisin keräilytalouteen. Tila-avaruuksien hallinta sopii hyvin myös silloin, jos ura ajautuu syystä tai toisesta pelipuolelle. Tässä tehdään kuitenkin valintaa hyvin pitkälle tulevaisuuteen ja kokemuksesta voin sanoa, ettei liikoja kannata laittaa panoksia tämän hetkisiin suhdanteisiin ja trendeihin. Maailma muuttuu, niin myös ajatukset pään sisällä.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

Liian mielenkiitoinen ala, mutta palkka on todella pieni nähden kuinka raskasta työtä on pelialalla ja varmasti todella vaikeaa.
 
Vastaus: Töihin pelialalle?

En nyt voi hirveästä kokemuksesta puhua, mutta yliopistossa piti ohjelmointi 1 kurssilla väsätä peli, moottori annettiin valmiiksi. Turhauttavin kokemus ikinä, suurella osalla ihmisistä on aivan liian makea kuva pelien tekemisestä, siinä kun ei ole mitään hauskaa. Kaippa se pitää ensin itse kokea täysin ymmärtääkseen.
 
Ylös Bottom