Ensimmäiseksi mainittakoon että tämä peli vahvasti olettaa että ensimmäinen osa on pelattu läpi. Pohjustus siitä miten mukava tyttönen se Elliekin oikein on, tai ainakin oli, tapahtui siinä. Minulle ei myöskään tullut yhtään noin vahvasti tunnetta siitä että olisi yritetty manipuloida pelaajia pitämään Abbya hyviksenä ja Ellietä pahiksena. Abbyn taustoja selvästi avattiin tässä enemmän, mutta kuten jo sanoinkin niin ne tunnesiteet Ellieen luotiin ensimmäisessä pelissä. Kieltämättä koiran käyttäminen peleissä on yleensäkin vähän halpa veto kerätä sympatiapisteitä kotiin, mutta onneksi itse olen sellainen ihmishirviö joka ei erityisemmin välitä koirista, niin olen immuuni moiselle. Toki koiria käytettiin myös siellä wolfien puolella noin niinku muutenkin, eli oli sille joku syy sen maailmankin kautta.
Toiseksi se Abbyn seksikohtaus. Mielestäni se oli ihan... järkeenkäypä, jos niin voi sanoa ? Onhan tuollaisia kohtauksia ollut leffoissa ja sarjoissa muutenkin että ollaan vihaisia ja hengitetään raivokkaasti otsat suunnilleen vastatusten ja sitten... se on menoa. Kai se on joku juttu ? Olihan siinä selvästi ollut ainakin sen miehen suunnalta sellaista pientä kiinnostusta havaittavissa ja kun olivat ex-pariskuntakin niin... Toki, aika paskamainen temppu molemmilta (varsinkin mieheltä) sitä raskaana olevaa naista kohtaan, mut oh well. Se on toinen stoory.
Kolmanneksi mieleen jäi kamala määrä valitusta plot armorista

Mikä on sinällään aika outo kriitikin kohde, koska sitähän ei noin niinkuin muuten esiinny missään. Esimerkiksi about kaikissa videopeleissä ? Ihan perus meininkiä mielestäni ollut yleisesti että tehtävissä pelaaja yksinään ampuu / päihittää hirveän läjän vihollisia mutta sitten on jotain perus jamppaa vastaan ihan kusessa koska se on tarinan kannalta tärkeä hahmo. Noissakin Joen klipeissä miestä hiersi vastaan että aidan läpi yrittää infectedit napata kiinni, siinä onnistumatta ? Tai että kuulustelukohtaus pitkittyy sopivasta jotta päähahmo voidaan pelastaa. Mitä ihmettä ? Ihan perus kauraa ? Kyllä siinä ekassa Last of Usissakin Joel otti sitä hittiä siinä määrin että olisi ollut perus rivijamppa vainaa jo monet kerrat. Ja siis todellakin se on plot armoria parhaimmillaan. Mutta sitä tosiaan esiintyy aika pitkälti kaikissa videopeleissä, minkä takia tuntuu todella oudolle että se nyt tässä nousi jotenkin ylitsepääsemättömäksi mielipahan aiheeksi.
Se on myös lähestulkoon kaikkien videopelin ongelma joissa yhtään pyssyillä paukutellaan menemään, että äkkiä ollaan lahdattu niin suuri määrä populaa että voi tuntua vähän pinnallisella kuinka päähahmolle onkin yhtäkkiä iso asia välivideossa painaa liipaisinta. Tai kuinka nopeasti kokematon siviili muuttuu apex predator tappajaksi. GTA:t, Far Cry 3 ja Tomb Raider nyt ainakin ihan ensimmäisenä tulevat mieleen. Ihan oikea ongelma sinällään tämäkin, mutta ei todellakaan sidoksissa vain tähän peliin.
Toki ihan asiallisiakin huomioita siellä oli mukana, kuten se että tekoälykaveri on niissä hiippailukohtauksissa aivan kujalla samoin mitä ykkösessä. Joen lailla myös itseä hiersi vastakarvaan se että vastustajat ampuvat kohti rynnäkkökivääreillä ja ties millä cooleilla pyssyköillä ja sitten niitä ei kuitenkaan saanut itselle. Parhaimmillaankin sinne oli pesään jäänyt yks kuppanen ammus minkä sai ladata omaan hirvikivääriin. Molemmat näistä varmaan ihan gameplayn / balanssin takia tällä tavoin, mutta silti olivat immersion rikkojia itselle. Toki enemmän se varmaan ärsyttäisi että tohelo tekoäly sotkee omat hiippailupläänit olemalla peura ajovaloissa joka ikinen kerta.
Tänään töiden jälkeen kaverin kanssa terassilta puhuttiin tästä ja tultiin siihen tulokseen että vaikka juonta pitäisi täysin kelvottomana kikkareena, niin kyllä 6/10 olisi aika minimi score tälle antaa jo ihan puhtaasti teknisen toimivuuden, visuaalisen ilmeen ja audiosuunnittelun takia. Siihenhä se Joen arviokin sitten napsahti.
Se viekä Joelle annettakoon että se raskaan olevan naisen palloilu vähän hirvitti itseäkin

Siellä se könysi mennä jossain venehallissa, mahan kautta aina ylös ponnistellen. Yikes.
Ugh. I have spoken.