Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Samalla se antaa myös vahvistuksen ettei Horizon forbidden westin kaltainen peli voi olla kaukana jos se kerta neloselle myös päätetään julkaista.
Voi se aika kaukana olla kun nyt puhutaan PS4:n tukemisesta 3-4 vuoden päähän. Toki mieluummin saisi tulla jo ensi vuonna.
Kuvittele mikä meteli tästä nousisi jos kyseessä olisi Xbox :D Nyt juttu varmaan vain lakaistaan vähin äänin maton alle.
Jep, jos Phil Spencer olisi tehnyt näin, niin voi herranjestas sitä valituksen ja meemien määrää.
 
Toivotaan, että PS4 pelaajille tulee myös hyvä kokemus Horizon Forbidden Westistä. Ei kukaan huonoa versiota halua pelata.

Todennäköisesti peli vielä nippa nappa skaalautuu ihan riittävän hyvin vanhalle raudalle. Sekin on toki mahdollista, että sieltä tulee jonkun toisen studion tekemä kehno porttaus, kun tehot ei riitä. Tässä tulee mieleen vaikkapa Forza Horizon 2 aikoinaan Xbox 360:lla.

Noin henkilökohtaisesti pidän ratkaisua tehdä myös PS4-versio turhana, kun hyppään itse kuitenkin uuteen alustaan. Vähän omituinen ratkaisu Sonylta niiden alkuperäisten puheiden perusteella, varsinkin ensi vuoden pelien kohdalla. Tänä vuonna julkaistavan uuden Spidermanin ymmärtää hyvin saapuvan myös PS4:lle.

No palvelee tuo päätös tässä maailman tilanteessa vähän laajempaa joukkoa kuin pelkästään kovimpia pelaajia.
 
Toivotaan, että PS4 pelaajille tulee myös hyvä kokemus Horizon Forbidden Westistä. Ei kukaan huonoa versiota halua pelata.

Todennäköisesti peli vielä nippa nappa skaalautuu ihan riittävän hyvin vanhalle raudalle. Sekin on toki mahdollista, että sieltä tulee jonkun toisen studion tekemä kehno porttaus, kun tehot ei riitä. Tässä tulee mieleen vaikkapa Forza Horizon 2 aikoinaan Xbox 360:lla.

Noin henkilökohtaisesti pidän ratkaisua tehdä myös PS4-versio turhana, kun hyppään itse kuitenkin uuteen alustaan. Vähän omituinen ratkaisu Sonylta niiden alkuperäisten puheiden perusteella, varsinkin ensi vuoden pelien kohdalla. Tänä vuonna julkaistavan uuden Spidermanin ymmärtää hyvin saapuvan myös PS4:lle.

No palvelee tuo päätös tässä maailman tilanteessa vähän laajempaa joukkoa kuin pelkästään kovimpia pelaajia.

Tottakai tämä myös että vaikka Sony ja Microsoft tukee myös edellista sukupolvea niin en minäkään toivo että niillä pelaaminen olisi huono kokemus, se ei ole kenellekään oikeutettua.
 
Hmm...itsekin meinasin jo painaa tilausnappii Verkkokaupassa PS5 kohdalla.
Sitten tulin järkiini, että miksi ostaa ainakaan vielä julkkarissa huonompaa rautaa vrt. XsX kalliimmalla.
Alelaarista sit joskus.

Pelaatko pelejä vai tuijotat specsejä? Aika outo asenne kytätä jotain teoreettisia lukuja.

Jos sille tielle lähdetään niin molemmilla on jotain etuja toisiinsa nähden, xboxilla on teoreettisesti 15-18% enemmän TFlopseja, pleikalla taas 100-200% nopeampi SSD, korkeampien kellojen ansiosta suurempaa graafista suorituskykyä poislukien tflopsit, todennäköisesti enemmän customoitua rautaa ja insinöörityön ansiosta syntyneitä xboxia pidemmälle vietyjä ominaisuuksia esim 3D-äänien ja muiden osalta. Lisäksi paljon kehittyneempi ohjain jne.

Lisäksi on aivan mahdollista että pleikkarin tehot saadaan hyödynnettyä paremmalla hyötysuhteella kuin xboxilla, eli menee vähemmän "hukkaan" suorituskyvystä = puntit on aika tasan.

Että ehkä sun ei kannata edes miettiä aihetta jos et ymmärrä siitä juuri muuta kuin "12 tflops > 10.3 tflops" ? Koska on aivan naurettava väittämä että olisi jotenkin huonompaa rautaa vain yhden pienen osa-alueen takia.

Tähän vielä viimeisenä niittinä Sonyn todella lahjakkaat pelitalot jotka osaa kyllä repiä suorituskykyä irti konsoleista, jonka seurauksena veikkaisin että PS5 pelit tulee näyttämään paremmilta loppupeleissä. Eikös se ole se pointti, eikä se kummalla on isompi luku sarakkeessa?

Näkeehän tuon jo nyt ennen julkaisua, että kummalta on komeammat ja monipuolisemmat pelit näytetty. Xboxilta ei olla vieläkään nähty juuri mitään aitoa konsolilla pyörivää pelikuvaa.

Raudan osalta ovat aika tasoissa. Xboxia vaan rampauttaa hidas series s + se, että ainakin first party pelien pitää toimia useampia vuosia xbox onellakin ja kaupan päälle vielä hitailla pc koneilla jotka pitää ottaa suunnittelussa huomioon.

Että voi miettiä kummalle saadaan hienommat pelit jos se on tärkeintä, sille jolle ne kehitetään pelkästään, vai sille jolla on riippakiviä matkassa?
 
On kyllä outoa, että kaikki tärkeimmät asiat saatiin molemmilla hieman oudosti. Xbox twiittasi hinnat ja Sony julkisti ennakkotilauksen, pelien hinnan ja mille alustalle mikäkin peli tulee vasta tapahtumansa jälkeen.
 
Mietin juuri eilen game passin arvoa. Sitä on oikeastaan aika vaikea määrittää objektiivisesti. Palvelussa olevien pelien myyntihintojen perusteella voitaisiin puhua helposti tuhansista euroista, käytännön subjektiivinen arvo käyttäjälle on varmaan jostain 100 eurosta useampaan sataan euroon vuodessa, kuitenkin monille selvästi arvokkaampi kuin sen hinta vuodessa. Game pass maksaa itsensä takaisin, jos pelaa sen kautta 2,5 täysihintaista peliä läpi vuodessa, tai käyttää niihin merkittävän paljon peliaikaa. Pikkupelejä pitää tietysti pelata enemmän.

Itse näen kuitenkin suurempana arvona pelien kokeilun mahdollisuuden. Tykkäsin 2000-luvun vaihteessa ostaa pelilehtiä, joissa oli demo-cd mukana. Game pass on kuin pysyvä tilaus demo-cd:eistä, joita voi pelata niin pitkään kuin jaksaa, vaikka läpi, siihen asti kunnes ne poistuvat palvelusta. Ulkomaisen pelilehden ostaminen ei ollut silloin halpaa, varmaan samalla tasolla game passin tilauksen kanssa. Jos olen ennen ollut valmis maksamaan huonommasta tuotteesta saman verran, game passin tilaus on järkevää.
 
Mietin juuri eilen game passin arvoa. Sitä on oikeastaan aika vaikea määrittää objektiivisesti. Palvelussa olevien pelien myyntihintojen perusteella voitaisiin puhua helposti tuhansista euroista, käytännön subjektiivinen arvo käyttäjälle on varmaan jostain 100 eurosta useampaan sataan euroon vuodessa, kuitenkin monille selvästi arvokkaampi kuin sen hinta vuodessa. Game pass maksaa itsensä takaisin, jos pelaa sen kautta 2,5 täysihintaista peliä läpi vuodessa, tai käyttää niihin merkittävän paljon peliaikaa. Pikkupelejä pitää tietysti pelata enemmän.
Itse lasken Game Passin arvoa ja sen kannattavuutta itselle juurikin noin, että jos pelaan sitä kautta kolme täysihintaista peliä (tai samaan rahasummaan vaadittavan määrän pienempiä pelejä) vuodessa, niin olen plussalla. Totuushan on että kun on tällainen palvelu, josta voin vaan napata pelin pelaukseen, niin pelaan paljon enemmän kuin tuon määrän. :)
 
Kyllähän PS5 on tähän mennessä ollut selvästi parempi laite, niin raudan kuin esiteltyjen pelien osalta. Xboxilta ei ole oikein vieläkään tullut oikealla konsoliraudalla pyöritettyä pelikuvaa.

Ei ne specsit kerro kaikkea, jos pelejä vääntää vähemmän taitavat tiimit ja pitää ottaa huomioon PC:t hitaasta nopeaan, xbox one, one s, one x, series s ja series x vastaan se, että tehdään peli vaan lahjakkaimpien tiimien avulla PS5:lle niin meneehän siinä helposti ihan eri kastiin lopputulos.

Ne jotka kuvittelee ettei xboxin "ei sukupolvia" ajatusmaailma ei rajottaisi lopputulosta on selvästi pihalla.

Sehän ei nyt varsinaisesti ole mielipideasia, että kumpi sisältää parempaa rautaa, sillä annettujen tietojen perusteella Xbox Series X pönkittää Sonya joka osa-alueella paitsi SSD:n kohdalla, jonka merkitys ei ole minulle vieläkään täysin selvinnyt. Odotin eiliseltä Sonyn lähetykseltä enemmän tech demoa SSD:stä, koska se on kuitenkin Sonyn ainoa tekninen ominaisuus, jolla voi näyttää keskisormea Microsoftin suuntaan. Hienoa, että latausajat pienenevät, mutta jääkö muutokset siihen?

Yhtä lailla Microsoftilla on taitavia tiimejä kuin Sonylla, jotka saavat kaiken irti raudasta - esimerkiksi Playground Games ja The Coalition.

Unohditko jo, että Sonykin luopui yhden sukupolven ajatusmaailmasta? Horizon: Forbidden West, Sackboy ja Spiderman: Mile Morales saapuvat PS5:n lisäksi myös PS4:lle.
 
Minusta on hauskaa näissä kumpi on tehokkaampi arvioissa, että huomioidaan toisen konsolin erilaiset tehostavat ominaisuudet ja toisesta katsotaan vain speksit ja sitten sanotaan, että toinen on toista 200% tehokkaampi. Taisin jo useampi kuukausi sitten tässäkin ketjussa ottaa esille sen, että ratkaiseva taistelu käydään softan tasolla siinä, miten hyvin rautaa osataan hyödyntää. Siihen ei ole vielä selvää vastausta onko Xboxin arkkitehtuuri kokonaisuudessaan parempi kuin PS5:n, vaan pitää arvailla sen suhteen, kuinka paljon Sonyn omat kikkailut tuovat tehohyötyä suhteessa Xboxin Dx12u:n perustalle rakentuvaan järjestelmään ja onko Xboxin kokonaisratkaisu kuitenkin PS5:ttä paljon tehokkaampi. Siinä pitää miettiä niin montaa eri asiaa, esim. kuinka kumulatiivisia eri tehonlisäykset ovat, kuinka paljon oikeassa tilanteessa säästetään jollakin tekniikalla, joka lupaa vaikka teoriassa 2.5 kertaista säästöä resursseissa jne. Kysymyksiä on paljon enemmän ilmassa kuin vastauksia. Katsoisin näyttöjen olevan kuitenkin Xboxin puolella, kun monia sen teknologioita on jo onnistuneesti hyödynnetty aiemmin, eli niistä on kokemusta.
 
Itsekin haluaisin nähdä esimerkkejä viesteistä jossa ensiksi ollaan haukuttu MS tuosta cross gen ratkaisusta ja nyt hypetetään Sonya samasta ratkaisuista tiettyjen pelien kohdalla.

Edelleenhän tuolla on kumminkin suurin osa peleistä pleikan studioilta ainoastaan PS5:lle saatavilla sen sijaan, että julkaisisivat pelin cross geninä, joten on tuossa silti hieman eroa MS:n ratkaisuun.

Silti suuret risut Jim Ryanin suuntaan, kun antoi niin paljon viitteitä erilaisesta ratkaisusta mikä sieltä lopulta tuli. Haisee vähän siltä, että tietyistä peleistä joista oli mahdollista nipistää tekniikan puolesta vielä PS4-versio, päätettiin toteuttaa sellainen jotta saadaan hieman launchissa menetettyjä rahoja takaisin.

Jos uudet pelit tulevat maksamaan jopa 80e, nostaa se gamepassin arvoa entisestään.
On vain valitettavasti ajan kysymys milloinka on MS:n vuoro nostaa palvelun hintaa jos muutkin yhtiöt nostavat peliensä hintoja. Tuon on pakko vaikuttaa Microsoftiin. Tietenkään eivät tuosta vielä puhu tässä kohtaa, mutta erittäin yllättänyt olen jos vaikkapa kahden vuoden päästä palvelun hinta ei ole muutamalla eurolla noussut, etenkin jos MS pyrkii palvelua vielä isontamaan.
 
On vain valitettavasti ajan kysymys milloinka on MS:n vuoro nostaa palvelun hintaa jos muutkin yhtiöt nostavat peliensä hintoja. Tuon on pakko vaikuttaa Microsoftiin. Tietenkään eivät tuosta vielä puhu tässä kohtaa, mutta erittäin yllättänyt olen jos vaikkapa kahden vuoden päästä palvelun hinta ei ole muutamalla eurolla noussut, etenkin jos MS pyrkii palvelua vielä isontamaan.
Ero on siinä, että parin euron hinnan nostollakin Game Pass olisi edelleen järkyttävän hyvä diili, kun taas 80 euron hintalappu pelin kyljessä luotaantyöntävä.

Microsoftin ei myöskään ole pakko nostaa palvelunsa hintaa, jos sinne saadaan selvästi lisää kuukausittainen maksavia asiakkaita. Kuukausimaksullisessa mallissa on helpommin ennakoitavissa mikä milloinkin on tilanne ja jatkuva rahavirta takaa jatkuvaa tuloa. Jos Game Passin käyttäjämäärä esim. onnistutaan tuplaamaan, niin paineita hinnan nostolle on varmasti selvästi vähemmän.
 
Yhtä lailla Microsoftilla on taitavia tiimejä kuin Sonylla, jotka saavat kaiken irti raudasta - esimerkiksi Playground Games ja The Coalition.
No Playground Gamesista varmaan voidaan sanoa, että ovat Forza-sarjallaan todistaneet olevansa autoilu-genren aatelia, mutta The Initiativelta emme ole nähneet vielä yhtään mitään. Myös se mitenkä Playground Gamesilta onnistuu Fablen tyylinen RPG on vielä suuri mysteeri, koska yhtään emme ole pelikuvaa nähneet.

Toisin sanoen on mielestäni väärin/vähättelevää yrittää harjoittaa "MS:llä on yhtä osaavia tiimejä kuin Sonylla"-tyylistä narratiivia vielä tässä kohtaa, kun Sonyn tiimeiltä on kumminkin huomattavasti enemmän tullut näitä kriitikkojen ja kansan rakastamia pelejä viime aikoina ja MS:ltä taas nämä ovat valitettavasti jääneet muutamaan hassuun. Enkä sano niitä MS:n pelejä huonoiksi vaan nimenomaan eivät ole onnistuneet monen mielestä ottamaan sitä viimeistä steppiä jotta niistä voitaisiin puhua system sellereinä tai GOTY-tason peleinä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin haluaisin nähdä esimerkkejä viesteistä jossa ensiksi ollaan haukuttu MS tuosta cross gen ratkaisusta ja nyt hypetetään Sonya samasta ratkaisuista tiettyjen pelien kohdalla.
Tätä juttua löytyy esim. Twitteristä todella paljon pitkältä ajalta. Xboxia on jatkuvasti sätitty siitä kuinka vanha rauta jarruttaa pelin kehitystä Xboxille, koska julkaisevat pelinsä myös Xbox Onelle. Sen sijaan fanipojat ovat toitottaneet kuinka Sony kehittää pelinsä suoraan vain ja ainoastaan PS5:lle tehden sellaisia teoksia jotka eivät vanhalla raudalle toimi jne. Toisaalta sitähän Sony on sanonut tähän asti.
 
Ero on siinä, että parin euron hinnan nostollakin Game Pass olisi edelleen järkyttävän hyvä diili, kun taas 80 euron hintalappu pelin kyljessä luotaantyöntävä.
Mielestäni tuossa kohtaa ero tulee siinä, jos tarjolla on God of War 2, Horizon 2 tai Demon's Souls Remakea tuohon 80€ hintaan ja pelit todellakin näyttävät "pakko pelata"-tyyliseltä next gen setiltä, ei siinä ainakaan meikäläinen jää murehtimaan kymmenen euron hinnan nousua tai jos olisikin GP:n alaisuudessa josta voisin kenties pelata jotain takavuosien helmeä vielä edullisemmin. Premium-tason Sonyn uudet AAA-pelit tulevat kyllä aina menemään kaupaksi tuolla 80 euron hintalapullakin jos ihmiset haluavat pelin oikeasti pelata.
 
mutta The Coalitionilta emme ole nähneet vielä yhtään mitään.
Höpönlöpö, Gears 5 on yksi sukupolven näteimmistä peleistä, joten kyllä Coalition on osaamistaan jo näyttänyt. Pelimekaniikoista tai Gearssista yleensä voi olla mitä mieltä vaan, mutta Gears 5 kyllä näyttää ja kuulostaa todella hyvältä. Niin ja pyöriikin vielä oikein sulavasti.
 
Ylös Bottom