Vastaus: Se on konsolisota nyt Kaz Hirai!!!
Voi pojat, väärä konsoli on harvinaisen totta nuorten ja myös lasten keskuudessa. Esimerkiksi jos 1980-1990 luvun taitteessa halusit jonkun muun konsolin kuin NESin, olit outo. Nykypäivänä nuoremmalle väelle tuntuu kelpaavan kaikki koneet. Edes Wiin hurjat myyntimäärät ei ole saanut sille leimaa 'se ainut oikea'.
Itse siis tarkoitan(tin) sitä, että ostaa Wiin, PS3:n tai Xbox 360:n, niin ei minusta tee mitään "väärää" valintaa. Kaikilta löytyy omia vahvuuksia. Ne, jotka oikeasti jaksavat hakea tietoa kunkin konsolin vahvuuksista ja heikkouksista ovat toki etulyöntiasemassa, mutta itse konsoleista ei ole mikään jotenkin radikaalisti muita huonompi (toki makuasioista puhutaan tässäkin - joten mielipiteitä on moneen lähtöön).
Toinen pointtini on(oli) se, että kuka meistä on sanomaan toiselle mikä on "oikea" ja "väärä", kun ei välttämättä tiedetä kuluttajien taustoja? On varmasti totta, että moni "iskä" ostaa lapsilleen sen Wiin, koska se on "lapsiystävällinen" liiketunnistuksineen ja se on vieläkin monen mielestä "halvin", mutta parhaimmat Wiin pelit ovat myös sarjassa "maailman parhaat pelit". Vaikea silloin puhua väärästä valinnasta tms.
(*tästä eteenpäin kommentteja omasta tuttavapiiristä - ei voi ottaa yleistyksenä)
Itse sanon suoraan, että mulla lähes kaikilla kavereilla on PS3 (yhdellä on ns. "kaikki" kuten mullakin - ja toisella on PS3&360) ja olen sarjaa 30v+. Syy on siihen lopulta yksinkertainen, eli juuri tuo monipuolisuus. Porukka haluaa pelata, mutta aika ajoin myös katsella DVD/Blu-ray leffoja (koska kaikilla se taulu-tv olohuoneessa myös). Samoin halutaan katsella photoja, saada reilusti kovalevytilaa yms. Ja nyt Slim on jo varsin ok hinnoissa ja vielä asteen viilattu tekniikaltaan. Edes PS2-tuen puute ei ole "kynnyskysymys" enää, koska vanhan PS2:n voi sitten laittaa lastenhuoneeseen tms.
Joillakin kavereilla on Wii, mutta tällä hetkellä kellään ei ole Xbox 360:sta niin, että se olisi ns. ainut konsoli taloudessa. En tiedä mistä se johtuu ja varmaan kyse on sattumasta. Monella tilanne on varmaan täysin toisinpäin (kaikilla 360, mutta harvalla PS3).
Multa on kysytty lukuisia kertoja neuvoja konsolinvalintaan (koska mulla on ne kaikki ja jotain aiheesta tiedän - osa on jopa tullut käymään ja olen demonnut kaikki) ja homma menee usein lopulta siihen, että juuri tuon PS3:n monipuolisuus, Blu-ray yms (ja hinta nyt about samalla tasolla) vaikuttaa lopulta valintaan niin, että se hankitaan. "Iskät" haluavat kuitenkin tehdä laitteella muutakin kuin pelata (mun kaveripiirissä suurimmalla osalla on lapsia - ne eivät ole pelaamassa "CODia" yötä päivää netissä..).
Asiaa voidaan kääntää miten päin vain ns. konsolisodan puitteissa, mutta totuus on se, että Blu-ray, laadukas DVD toisto, ym ovat kohtuulllisen isossa roolissa kun konsolia hankitaan perheeseen. Jos lähes samaan hintaan (kuin kilpailijoilla) saa nuo kaikki "herkut", niin suoraan sanottuna valinta on monelle aika helppo. Mutta puhdasta pelikonetta hankkivat ovat sitten jo vaikeamman valinnan äärellä ja siellä melkein makuasiat ratkaisevat. Ja Wii on monelle lapsiperheelle helppo valinta.
Mutta kuten sanoin, niin kerron (ja tarvittaessa demoan) aina *kaikkien konsolien* hyvät ja huonot puolet reilusti ja avoimesti - ja ostaja tekee aina lopullisen päätöksen. Mitään konsolia ei kannata kavereilla liikaa hehkuttaa, koska ei niistä mikään täydellinen ole. Missään tapauksessa en hauku toista konsolia tms typerää.
Pelikone mikä pelikone. Pelikoneen tärkeimmän ominaisuuden luulisi olevan olla hyvä pelikone.
Tavallaan niin varmasti luulisi, mutta kuten aiemmin kerroin omasta kaveri/tuttavapiiristä, niin pelikone on lopulta muussakin käytössä. Monet eivät siis osta "pelkkää pelikonetta". Tämä on mielestäni asia, joka forumeilla usein halutaan tarkoituksella unohtaa.
Me täällä forumeilla voidaan väitellä konsolien ohjaimista, nettikaupoista, achievement vs trophy.. ja muusta sellaisesta, mutta normi kuluttajalle ne eivät ole asioita jonka mukaan pelikone ostetaan tai jätetään ostamatta. Pelejä saa netistä ladattua jokaisella konsolilla ja valikoima on kaikilla laaja, joten kaikilla pärjää siinäkin suhteessa ("tavista" ajatellen siis, joka lataa jonkin pelin silloin tällöin).
Jos aletaan virittelemään termiä mediakeskus, pitää minun mielestä asiaan paneutua kunnolla.
Itse tarkoitin lähinnä siitä, että laite toistaa (laadukkaasti) pelien lisäksi myös DVD/CD (+DVD-R ym ym) ja Blu-ray -levyt, MP3:set, photot ja kovalevyn saa vaihdettua helposti. Langaton netti on sisällä. "Mediakeskus" termi on siis tässä vähän harhaanjohtava ja parempi olisikin vaikka "markkinoiden monipuolisin pelikonsoli".
Pointti siis se, että PS3 on pienimuotoinen mediakeskus monelle "tavalliselle" kuluttajalle. Se ei ole riittävä "mediakeskus" kuitenkaan niille, jotka hakevat laajempia asioita. Ja aika harva varmaan "surffailee" pelikonsolilla noin niinkuin muutenkaan.
Nämä asiat eivät ole kovinkaan yksinkertaisia, mutta se täytyy aina muistaa, että monelle kuluttajalle "enemmän on parempi". Oli se oikein tai ei, niin sen perusteella PS3 on vahvoilla kun konsolikauppoja tehdään. Mutta se ei ole toki ainut valinta, ei todellakaan.