Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Meillä on selvästi täysin erillaiset käsitykset konsolisodasta. Sitä on harrastettu kaveripiirissä jokainen laitesukupolvi kotimikroista alkaen. Hyvässä hengessä ja perusteltuina kommentteina. Voi olla foorumin informatiivisinta antia.

Lähinnä näen sotimisena sellaisen naljailun ja asiasta kukkaruukkuun viuhahtelevan keskustelun, joku kehuu jotain ominaisuutta, toinen vastaa siihen huonolla omaisuudella. Tuon "Hyvässä hengessä ja perusteltuina kommentteina" tyylisen keskustelun näen juuri sellaisena mitä se pitää ollakkin. En pidä sitä siis itsessään konsolisotimisena. Naljailun, piikittelyn ja perusteettoman dissaamisen näen sotimisena. Eli puhutaan samasta asiasta mutta eri nimillä. Kyllä sitä itsekkin on tullut 90-luvun alusta asti taisteltua kumpi on parempi, Nintendo,Sega vaiko jopa PC.

[video=youtube;NYbs0firps8]http://www.youtube.com/watch?v=NYbs0firps8[/video]

:D

Vastaus: Super Mario 3D World

Mutta kannattaa muistaa, että tuolla "kauhean inhalla" GamePadilla on myös tykkääjänsä. Itse otan mieluummin tämän kuin perinteisen Wiikaken ohjaimeksi. Puolen sekunnin fundeeraamisella mieleen tulevat esimerkiksi Deus Ex: Human Revolution Director's Cut ja Batman: Arkham City peleistä, joita en enää voisi kuvitella pelaavani vain ja ainoastaan televisioruudulta. Sen verran paljon olen tykästynyt siihen tapaan miten ylimääräistä ruutua käytetään niissä hyväksi.

Miltei kaikellehan löytyy tykkääjänsä, jopa PS Vitalle, mutta konsolin menestyksen kannalta on oleellista, paljonko niitä tykkääjiä on. Vähemmän pelaavilla tutuillani on ollut yllättäviä ja hämmästyttäviä vaikeuksia Gamepadin käytössä, kun he ovat sitä päässeet testaamaan, ja useimmat tuntemani Wii-omistajat eivät ainakaan tässä vaiheessa vaikuta innokkailta päivittämään Wii U:hun. Minä itse pystyn teknisestä näkökulmasta käyttämään Gamepadia täysin niin kuin on "tarkoitettu", mutta ongelmana on että en halua. On eri asia osata hyppiä tarpeettomien esteiden yli kuin haluta tehdä niin. Ymmärrettävästi en voi suositella tällaista konsolia kenellekään täysipainoisesti.

Kenties tässä vaiheessa Nintendokin jälkiviisaana miettii, kuinka paljon maailmalla on meitä, jotka haluaisivat konsolin jossa on oletuksena Wiikake-ohjaus, ja kuinka paljon vähemmän teitä Gamepadistä tykkääjiä näyttää olevan. Tässä vaiheessa Wii U:n paras toivo on, että Nintendo julkaisisi "Wii U Light"-version, josta Gamepad on tiputettu pois - ja samalla konsolin ydinominaisuuksia päivitettäisiin niin, että Gamepadia ei tarvitsisi käyttää esim. eShopissa, nettiselaimessa ja jopa laitteen asetuksissa.

Valitettavasti Gamepad on jatkuva ongelma, ja minusta olisi epärehellistä olla tuomatta sitä esille konsolin huonojen puolien joukossa. Minulle Wii U -omistajana Gamepadista on jatkuvaa harmia, ja Wii U:lle konsolina ja rajallisen elinkaaren pelialustana Gamepadista on jatkuvaa haittaa. Saahan Gamepadista tietenkin pitää, mutta samalla kannattaa tiedostaa, että sen "kauhean inhan" pakko-ohjaimen vuoksi Wii U:n mahdollisuudet saavuttaa kohtuullinen laitekanta elinkaarensa aikana heikkenevät koko ajan. Jos tilanne jatkuu samanlaisena kuin nyt, se voi hyvinkin vähentää tulevaa pelivalikoimaa sekä esimerkiksi vaikeuttaa tulevien Wii U -pelien saantia. Gamepadin kaltaisen virheen rampauttama konsoli saattaa ajautua itsestään vahvenevaan noidankehään, jonka lopputulema muutaman vuoden päästä voi olla jotain, mitä Wii-vuosina ei olisi voinut lainkaan kuvitella.

Wii U = Gamepad. Koita nyt ymmärtää se. Nintendo ei tule KOSKAAN julkaisemaan Wii U:sta versiota ilman Gamepadia, jos toisin käy niin tarjoan sulle Mahe korin kaljaa tai vastaavaa juomaa jos ei maistu. Itse keksin tuosta Gamepadista yhden huonon puolen ja se on akkukesto. Joutunee tilaamaan sen paremman akun tässä joskus kun jaksaa. Toki toinen huono puoli on tavallaan se, että Nintendolla on nyt jo vähän liikaa ohjaimia joilla voi mahdollisesti pelata. Siinä menee sekaisin asiakkaat ja firma itsekin välillä.

Wii U = Gamepad. Koita nyt ymmärtää se. Nintendo ei tule KOSKAAN julkaisemaan Wii U:sta versiota ilman Gamepadia, jos toisin käy niin tarjoan sulle Mahe korin kaljaa tai vastaavaa juomaa jos ei maistu. Itse keksin tuosta Gamepadista yhden huonon puolen ja se on akkukesto. Joutunee tilaamaan sen paremman akun tässä joskus kun jaksaa. Toki toinen huono puoli on tavallaan se, että Nintendolla on nyt jo vähän liikaa ohjaimia joilla voi mahdollisesti pelata. Siinä menee sekaisin asiakkaat ja firma itsekin välillä.

Siinäkin tuli ihan huomaamatta jo toinenkin huono puoli, joka johtaa moniin muihin ongelmiin ja lisäksi on ongelma sekä asiakkaille että firmalle itselleen ;)

Mutta ei sillä, kyllähän tänä jouluna toki nautitaan Wii U:n parissa, ja jossain määrin jopa Gamepadin, kiitos Wii Party U:n. Eivät kaikki Gamepadin sovellukset siis ole täysin tuhoontuomittuja, mutta positiiviset puolet ovat aika vähäisiä kaikkien haittojen painoa vastaan.

Toivottavasti ei kukaan. Olipa sitten vastakkain eri valmistajien konsolit, konsolit ja PC:t tai vaikka mobiili vs. kaikki muut, kaikki se on mielestäni ihan turhaa ja jopa vahingollista. Miksi suotta pitää koettaa aiheuttaa toisille pahaa mieltä, kun pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta harrastuksesta, pelaamisesta.

On eri asia antaa kiinnostavan tuotteen valmistajalle palautetta epäkohdista kuin ilkkua muiden laitteita. Ensimmäisestä on oikeasti hyötyäkin, jälkimmäisestä ei. Jos vahingonilo on ainoa ilo, kannattaa hakea sitä "iloa" jostain muualta kuin tältä foorumilta.

Vastasit omaan kysymykseesi. Konsolivertailu tai konsolisota ei ole kovin hirveä asia koska siinä puhutaan lopulta piirilevyistä ja prosessoreista, ei mistään sen vakavammasta. Harrastuksista väitellään jatkuvasti sekä harrastusvälineistä eikä sitä/niitä silti sodaksi kutsuta. Yhtälailla autoharrastaja tai auton omistaja voi verrata automallia/merkkiä toiseen eikä sitä pidetä kovin kauheana asiana. Voihan esim. autojen vertailua sanoa autosodaksi mutta siinä ei olisi mitään järkeä, tekee vaan kärpäsestä härkäsen. Autoissa on eroja kuten konsoleissakin ja kaikessa muussakin materiassa. On eri asia väitellä tuotteista/palveluista ja sitten taas jostain henk.kohtaisemmasta. Ongelmana on se että joillekkin tuote on henk.koht. asia vaikka se on vain tuote muiden joukussa. Eli jonkinlainen päähänpinttymä, syitä päähänpinttymälle voi olla monia.

Nykytilanne on ihan terve kun on pelimarkkinoilla kilpailua. Kaikissa pelaamiseen soveltuvissa laitteissa ja palveluissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Niiden esiintuominen ei ole huono asia vaan hyvä asia. Ei pidä silti jankaten samasta asiasta miljoona kertaa, kyllä muutama kerta riittää. Keskustelupalstoille olisi hyvä perustaa jankkausthreadi/alue jossa saa/pitää jankata maailman tappiin asti samasta asiasta.

Vastasit omaan kysymykseesi. Konsolivertailu tai konsolisota ei ole kovin hirveä asia koska siinä puhutaan lopulta piirilevyistä ja prosessoreista, ei mistään sen vakavammasta.
Tässä taas olet mielestäni väärässä. Konsoleissa suuremmassa osassa on sisältö ja siinä samalla palvelut, vaikkei moni tätä uskoisikaan. Esim. ps3:n kohdalla pitkään oli ivan kohteena "pelien vähyys", sekä multiplattapelien heikompi toteutus (vaikka xboxilla oli yhtälailla heikosti toteutettuja pelejä). Konsolisodan hirveydestä taas voidaan olla montaa eri mieltä, varsinkin kun se menee liiallisuuksiin, ja väitetään vanhentuneilla asioilla tai täysin vääristyneillä "faktoilla".

Tässä taas olet mielestäni väärässä. Konsoleissa suuremmassa osassa on sisältö ja siinä samalla palvelut, vaikkei moni tätä uskoisikaan.
Miten mielipide voi olla väärä? Ymmärrettävästi jokainen pelaaja ei ole veistetty samasta puusta: osalle merkittävän tekijä konsolin valitsemisessa on laitteen sisältämä rauta, osalle multimedia ominaisuudet, osalle gimmick-sekoilut jne.

Tässä taas olet mielestäni väärässä. Konsoleissa suuremmassa osassa on sisältö ja siinä samalla palvelut, vaikkei moni tätä uskoisikaan. Esim. ps3:n kohdalla pitkään oli ivan kohteena "pelien vähyys", sekä multiplattapelien heikompi toteutus (vaikka xboxilla oli yhtälailla heikosti toteutettuja pelejä). Konsolisodan hirveydestä taas voidaan olla montaa eri mieltä, varsinkin kun se menee liiallisuuksiin, ja väitetään vanhentuneilla asioilla tai täysin vääristyneillä "faktoilla".

Pelien vähyys on suhteellista. En ikinä kokenut että ps3:lla olisi liian vähän pelejä, päinvastoin. Pelejä tulee liian tiuhaan ja varmaan tästäkin syystä moni peli julkaistaan rikkinäisenä/keskeneräisenä mutta silti täysihintaisena tai vastaavasti täysihintaisena hyvin pienillä muutoksilla edelliseen saman pelisarjan peliin verrattuna. Pakkohan niitä ei toki ole onneksi ostaa. Mutta tämä on taas vain mielipiteeni.

Konsoli on perimmiltään rautaa. Raudan päälle rakennetaan järjestelmät ja ohjelmat. Ilman rautaa ei voi olla pelikonsolia ainakaan tällä hetkellä. Tulevaisuudessa tilanne voi hyvinkin olla toisenlainen. Eli pelikonsoli voi tulevaisuudessa olla vain pelkkä palvelu/sisältö ja rautaa ei tarvitse olla omasta takaa. Konsolisota on mielestäni huono termi kuvaamaan piirilevyjen ja nettipalveluiden vertailua kuten edellisessä viestissäni sitä avasin.

Miten mielipide voi olla väärä? Ymmärrettävästi jokainen pelaaja ei ole veistetty samasta puusta: osalle merkittävän tekijä konsolin valitsemisessa on laitteen sisältämä rauta, osalle multimedia ominaisuudet, osalle gimmick-sekoilut jne.
Sanopas muuta, siinähän lainaamassasi tekstissä sen sanoin: Mielestäni hän oli väärässä. Se ei tarkoita, että hän olisi väärässä, muuten kuin pelkästään minun mielestäni. Olkoon se sitten minun mielipide.

Omasta mielestäni rauta ei ole kaikki kaikessa, vaan esim. Wii näytti sen, ettei pelkkä raaka laskentateho tee laitteesta hyvää, vaan heikoimmillakin spekseillä pärjää, kun sisältö on kunnossa. Tosin, Wii jäi 3rd-party-peleissä aika autioksi, ja tuntui laitteen elinkaarikin melko lyhyeltä monien hc-pelaajien käytössä.

edit:
Pelien vähyys on suhteellista. En ikinä kokenut että ps3:lla olisi liian vähän pelejä, päinvastoin.
Tottahan tuo on, silti, laitteen alkuvuosina "PS3 has no gaemz"-meemi oli kaikkien tiedossa. Oli pelejä sitten oikeasti ollut ihan yhtälailla kuin muillakin pelilaitteilla.

Edellinen poksu teki sen verti suuren negatiivisen latauksen kun niitä omakohtaisesti meni 7 hajalle, en liioittele yhtään. Kolmea konetta en saanut takuuseen koska olin toinen omistaja, sekin tosin muuttui jälkeenpäin, ne mitkä sai oli 7 viikon reissulla. Nyt on pleikkari ensimmäinen valinta ja poksu tulee joskus kun aika on kypsä. Molemmilla ok pelivalikoimat näin alkuun mutta nykyään niin satunnaisesti pelailen että en tarvi joka kuukausi läjää hittipelejä. Wii u kävi taloudessa mutta käteen ei oikeen muuta jäänyt kuin känsät, sen jätän muille. Olen kyllä kaveri ketä tekee asioita myös hetken mielijohteesta joten sitä voi olla että sanansa vielä pyörtää.

Edellinen poksu teki sen verti suuren negatiivisen latauksen kun niitä omakohtaisesti meni 7 hajalle, en liioittele yhtään. Kolmea konetta en saanut takuuseen koska olin toinen omistaja, sekin tosin muuttui jälkeenpäin, ne mitkä sai oli 7 viikon reissulla. Nyt on pleikkari ensimmäinen valinta ja poksu tulee joskus kun aika on kypsä. Molemmilla ok pelivalikoimat näin alkuun mutta nykyään niin satunnaisesti pelailen että en tarvi joka kuukausi läjää hittipelejä. Wii u kävi taloudessa mutta käteen ei oikeen muuta jäänyt kuin känsät, sen jätän muille. Olen kyllä kaveri ketä tekee asioita myös hetken mielijohteesta joten sitä voi olla että sanansa vielä pyörtää.

Siis mitä v*ttua? :O SEITTEMÄN? :O

Sanopas muuta, siinähän lainaamassasi tekstissä sen sanoin: Mielestäni hän oli väärässä. Se ei tarkoita, että hän olisi väärässä, muuten kuin pelkästään minun mielestäni. Olkoon se sitten minun mielipide.

Omasta mielestäni rauta ei ole kaikki kaikessa, vaan esim. Wii näytti sen, ettei pelkkä raaka laskentateho tee laitteesta hyvää, vaan heikoimmillakin spekseillä pärjää, kun sisältö on kunnossa. Tosin, Wii jäi 3rd-party-peleissä aika autioksi, ja tuntui laitteen elinkaarikin melko lyhyeltä monien hc-pelaajien käytössä.

edit:

Tottahan tuo on, silti, laitteen alkuvuosina "PS3 has no gaemz"-meemi oli kaikkien tiedossa. Oli pelejä sitten oikeasti ollut ihan yhtälailla kuin muillakin pelilaitteilla.

Minun tiedossani ei ollut mutta uskotaan nyt kun niin sitä jaksat mainostaa. Ps4:llä on nyt ihan hyvin pelejä. En tarvitse jokaisesta peligenrestä vähintään yhtä peliä samanaikaisesti pelattavaksi. Yksi hyvä peli riittää useammaksi kuukaudeksi. Makuasioita. Pc puolelta tulee vieläkin pelattua pelejä jotka ovat monia vuosia vanhoja. Konsoleilla tämä ei onnistu koska ei-yhteensopivuutta ja vanhojen pelien serverit ajetaan alas ja kun ei voi modata tai itse kehittää uusia nettipalveluita kyseisiin peleihin niin ne kuolevat pois mikä on harmillista.

Uusi rauta mahdollistaa uuden teknologian käyttöönoton. Pelit ovat audio-visuaalisia tekeleitä eli kyllä se rauta on aika kova tekijä niin video kuin audio puolella. Pelien mekaniikka on taas aivan eri asia. Joissain peleissä se on hyvä ja joissain huono. Itse rautaan tai konsoliin se ei enään nykyään liity juuri millään tavalla vaan kyseiseen peliin.

Sellainen konsoli olisi paras joka korvaisi pc:n. Eli että sillä voisi tehdä mitä vaan mitä pc:lläkin pystyy tekemään. Mutta sitten se ei enään olisi konsoli vaan pc. Tämä konsolisukupolvi on erikoistunut hieman eri alueille. Siinä missä ps4 on keskittynyt tehokkuuteen niin xbox on keskittynyt multimediaan. Wii u taasen keskittynyt erilaiseen sisältöön/peleihin. Ihan sama minkä kyseisistä laitteista ostaa niin nautintoa niistä varmasti saa. Mitkä ominaisuudet itse luokittelee ostopäätöksen määrääviksi on itsestä kiinni.

Minulle se oli ps4:n hankinnassa alun alkujaan no-drm. Siinä vaiheessa kun ms ilmoitti drm kikkailustaan yms. estoista niin ostopäätökseni oli melko pitkälle jo tehty. Se kuulosti niin anti-kuluttajamaiselta kuin vain voi. Toinen määräävä oli ps4:sen hyvät speksit eli käytännössä full-hd ja 60fps. Tämä siksi koska olin lopen (siis oikeasti lopen) kyllästynyt surkeaan resoon, nykivään ruudunpäivitykseen ja järjettömiin latausaikoihin.

Kyllä, parista kuvan tännekin postannut kun tuunaillut isoilla intelin jäähysiileillä niitä. Nopein kuolema oli tunti, asuin Ranskassa, hain poksun kaupasta, laitoin tulille ja tunnin jälkeen laite kuoli, voin sanoa että hieman kyrpi.

Kyllä, parista kuvan tännekin postannut kun tuunaillut isoilla intelin jäähysiileillä niitä. Nopein kuolema oli tunti, asuin Ranskassa, hain poksun kaupasta, laitoin tulille ja tunnin jälkeen laite kuoli, voin sanoa että hieman kyrpi.

Tuollaisella tuurilla laittaisin vaikka vähän useamman lottorivin vetämään joka lauantai. Ja siihen kylkeen myös perjantaisin vähän EuroJackpotia! Siis seitsemän hajonnutta X360-konsolia...Huh Huh!

Tuo ei ole enään tuurista kiinni vaan faktaa että raudassa on pahasti joku vialla, miljardinhan Microsoft taisi korjauksiin laittaa mutta nyt on uudet konsolit ja toivottavasti ei moista ei kellekään valmistajalle vastaisuudessa tule mutta sen verti lompakkoa ja hermoja kulutti että valitsen tällä kertaa toisen valmistajan ainakin näin aluksi.

Tuo ei ole enään tuurista kiinni vaan faktaa että raudassa on pahasti joku vialla, miljardinhan Microsoft taisi korjauksiin laittaa mutta nyt on uudet konsolit ja toivottavasti ei moista ei kellekään valmistajalle vastaisuudessa tule mutta sen verti lompakkoa ja hermoja kulutti että valitsen tällä kertaa toisen valmistajan ainakin näin aluksi.

Juu toivottavasti Microsoftillakin on nyt Boxeissaan vähän laadukkaampaa ja kestävämpää komponenttia. Pelaajien kannalta olisi toivottavaa, että juuri alkaneessa sukupolvessa nähtäisiin kaikilla laitteilla mahdollisimman vähän "lastentauteja".

Omastakin kaveripiiristä taisivat kaikki ensimmäisen aallon boksit lahota jossain vaiheessa ja tehdä saksan reissun. Kapea otanta toki, mutta varmaan melko lähellä 100% ensimmäisen aallon 360: pien hajoamiset. Tästä syystä MS pelasikin melko varman päälle Onen koon, tuulettimen yms kanssa.

Pc puolelta tulee vieläkin pelattua pelejä jotka ovat monia vuosia vanhoja. Konsoleilla tämä ei onnistu koska ei-yhteensopivuutta ja vanhojen pelien serverit ajetaan alas ja kun ei voi modata tai itse kehittää uusia nettipalveluita kyseisiin peleihin niin ne kuolevat pois mikä on harmillista.
Höpönlöpöjä! Älyttömän monet PC-pelit eivät ole taaksepäin yhteensopivia ilman modaamista. Kaikkia vanhoja konsolipelejä voi edelleen pelata, ellei sitten elä kädestä suuhun ja aina myy vanhan konsolin jotta saa uuden (asia jota en pysty ymmärtämään).

Minulle se oli ps4:n hankinnassa alun alkujaan no-drm. Siinä vaiheessa kun ms ilmoitti drm kikkailustaan yms. estoista niin ostopäätökseni oli melko pitkälle jo tehty. Se kuulosti niin anti-kuluttajamaiselta kuin vain voi. Toinen määräävä oli ps4:sen hyvät speksit eli käytännössä full-hd ja 60fps. Tämä siksi koska olin lopen (siis oikeasti lopen) kyllästynyt surkeaan resoon, nykivään ruudunpäivitykseen ja järjettömiin latausaikoihin.
Eli siis, mielestäsi X1:ssä on surkea reso, nykivä ruudunpäivitys ja järjettömät latausajat?

Ei, kyllä sulla oli tuurista kiinni, seittemän hajonnutta boxia, ohhoh. Oma day one Xbox360 on edelleen toiminnassa, mahdoton sanoa tarkkaan paljonko sillä on pelattu, mutta kyllä se vähintään 10000 tuntia on ollut päällä (pelaamisen lisäksi yks pikkuvekara tykkää painaa virtanappia kun siihen tulee valo ja näin konsoli on ollu välillä viikonkin putkeen päällä). Talosta löytyy myös elite malli ja sekin täysin viaton. Näiden "kaveripiirin jokainen boxi on vaihdettu" tarinoiden vastapainoksi kerron että mun kaveripiiristä vaihtoprosentti on noin 10%. Seitsemän boxia, ei kannata lottoa pistää vetään jos noin huono tuuri on :)

Höpönlöpöjä! Älyttömän monet PC-pelit eivät ole taaksepäin yhteensopivia ilman modaamista.

Pääpointti lienee se että ne toimii silti, ja sehän on tärkeintä? Eipä tuo jonkun widescreen-pätsin asennus nyt yleensä ole kovin vaikeaa, ja dosboxiakin on helppo käyttää. gog.com on lisäksi täynnä vanhoja pelejä jotka toimii ilman mitään kikkailuja uusilla koneilla. Uusilla konsoleilla et pelaa ollenkaan vanhoja pelejä, jos julkaisija ei niitä uudelleenjulkaise ja tällöin tietysti joudut ostamaan pelin uudestaan, joten PC voittaa taas kerran.

Kaikkia vanhoja konsolipelejä voi edelleen pelata, ellei sitten elä kädestä suuhun ja aina myy vanhan konsolin jotta saa uuden (asia jota en pysty ymmärtämään).

Vaikka ei myisikään niin aika harva pitää kaikkia vanhoja konsoleitaan toimintavalmiudessa tv:ssä kiinni kokoajan. PC:llä on paljon helpompaa kun sama rauta pyörittää ne ikiwanhat sekä uudet pelit. Ja voihan tietysti PC:llä pyörittää ikiwanhat konsolipelitkin emulaattorin avulla.

Ylös Bottom