Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Evil West

Sen verran jo tullut tätä pelattua, että vähän ihmettelen SkillUpin noinkin vuolaita kehuja. Ei peli minustakaan varsinaisesti huono ole, mutta ei mitenkään erityisen hyväkään sitten kuitenkaan.

Aika erikoista tai suorastaan hölmöä pelisuunnittelua löytyy pelistä aivan liian paljon. Jotenkin myös sellainen varsin viimeistelemätön ja amatöörimäinen ulkoasukin pelistä paistaa, vaikka ajoittain se onnistuu näyttämään jopa ihan hyvältä. Juoni on niin höttöistä huttua, ettei siitä sitten muuta voikaan todeta. Ja peli on omaan makuuni kyllä aivan liian suoraviivaista putkessa juoksemista, mikä ei vain millään onnistu olemaan minun juttuni. - ainakaan silloin kun on niinkin suoraviivaista kuin Evil Westissä.

Positiivisina asioina todettakoon, että taistelu on varsin monipuolista ainakin taitojen ja aseiden suhteen (toki vihollisissa ollut toistaiseksi liikaa toistoa) ja co-opin löytyminen pelistä on melkeinpä aina minulle mahtava juttu peleissä. Tässäkin se on toki ihan kiva juttu, vaikka pientä viilausta senkin toteutus olisi vaatinut. Toimii se kuitenkin vähintään kohtuullisen hyvin.

N. 5 tunnin pelaamisen pohjalta sellainen juuri ja juuri seiskan peli itselleni. Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin, mutta erinomaista lähellekään ei ainakaan minun silmissäni päästä. Toki on mahdollista, että peli jatkuessaan onnistuu vakuuttamaan minut nykyistä paremmin. PS5:llä olen tätä pelannut, ja siis kaverin kanssa co-oppina.
Oletkos jo pelannut läpi? Jos olet, niin mitkäs fiilikset jäi?
 
Oletkos jo pelannut läpi? Jos olet, niin mitkäs fiilikset jäi?
En ole kerinnyt nyt jatkamaan, kun on työt vienyt tästä viikosta iltoja myöten kovin paljon. Ja sitten vielä poikanikin tuli luokseni keskiviikkona, enkä silloin tällaisia pelejä pelaa kuin vasta yömyöhällä, jos vaan jaksan. Ja siis töiden puolesta en ole jaksanut. Co-op kaverilla myös omia haasteitaan tämän pelaamisen kanssa. Taitaa siis mennä ainakin jonkin aikaa ennen kuin päästään jatkamaan.
 
Tätä on tullut pelattua nyt jokunen ilta Series X:llä ja olen varmaan jo aika loppupuolella peliä. Todella hyvin on maistunut! Olen tämän ohessa pelannut pleikan puolelta God of waria (2018-ikuisuusprojekti, jonka halusin päätökseen ennen Ragnarökia) ja on selvää, että Evil West lainaa hurjasti tuosta pelistä taistelun osalta. Ei se toisaalta huono lähde ole lainailla.

Taistelun perusrunko on samankaltainen kuin God of Warissa, mutta pelissä on tietty omaa twistiä aseiden, erilaisten härpäkkeiden ja kykyjen myötä. Combat on normaalillakin paikoin haastavaa ja mitä pidemmälle pelaa, sen monipuolisemmaksi se muuttuu, yllättävänkin monipuoliseksi. Vampyyrien lahtaaminen on pääsääntöisesti pirun hauskaa, jos ei ota huomioon muutamia turhauttavia vaikeuspiikkejä. Välillä meno on hurjan hektistä kun mörköä puskee niskaan joka suunnasta, joku ampuu kauempaa ja itse yrittää parhaansa mukaan väistellä ja tehdä tilaa itselle samalla kun pistää mörköjä palasiksi eri kykyjä käyttäen. Todella näyttävän näköistä menoa.

Series X:llä 60fps/1080p tai 30fps/4k(?) "quality", joka nyt ei juurikaan eroa kuvanlaadullisesti tuosta sulavammasta. Joo, hieman sumealta näyttää, mutta pääsääntöisesti oikein näyttävä peli. Kentissä on mukavasti vaihtelua. On lunta, vuoristoa, suo-alueita, aavikkoa jne. Toki aika tiukassa putkessa tässä mennään. Välillä kentät aukeavat hieman, jolloin pääsee enempi tutkimaan. Kaikenlaista piilotettua rojua on ympäriinsä joita voi halutessaan etsiä.

Sanoisin, että vahva kasin peli, jos tälle joku arvosana pitää heittää. Jossain mainittiin, että Evil West on kuin throwback ps3/x360 aikakaudelle, muistuttaa sen ajan action-pelejä. Vähän sama fiilis itsellekin jäi. Kenttäsuunnittelu ja jotkin hud-elementit tuovat vahvasti tuota fiilistä. Toisaalta ei tuo minua ainakaan häiritse, mukavan virkistävää lähinnä!
 
Tämä kyllä vaikuttaa hyvältä. Sitä mietin miten tämä soolona maistuu, kun tästä tulee vähän cooppi vibat? Itse kun en cooppeja pelaa nykyään satunnaisen peliaikataulun takia.
 
Tämä kyllä vaikuttaa hyvältä. Sitä mietin miten tämä soolona maistuu, kun tästä tulee vähän cooppi vibat? Itse kun en cooppeja pelaa nykyään satunnaisen peliaikataulun takia.
Yksin on tullut pelattua koko peli. Hyvin on maistunut.

Tämä on sellaista rehellistä ja konstitonta mäiskettä. Tyylikästä, aivotonta ja viihdyttävää vampyyrinlahtausta. Ei sen kummempaa mutta toisaalta myös toimivaa. Juonelta ei myöskään mitään maata mullistavaa kannata odottaa.
 
Minulle kyllä maistuisi vähän yli kymmenen vuotta sitten vanhentuneilla pelimekaanikoilla toteutettu toimintapeli. Nykyään arvostan aika paljon pelejä, jotka ovat yksinkertaisia ja joissa ei tarvitse opetella koko ajan jotain epäolennaista tai puuhata ylimääräistä. Aika usein jaksaminen riittää vain sellaiseen pelaamiseen, jossa voi vaan ottaa ohjaimen käteen ja alkaa tappamaan kaikkea.
 
Komppaan kyllä teitä. Tälläisiä pelejä on kyllä mahdottoman hauska pelaa aivot narikassa :D Ei vaan oikein viitti täyteen hintaan ehkä tätä ostaa, mutta katsotaan nyt kunhan saan Ragnarökin pelattua.
 
Läpi meni PS5. 11 tuntia se kesti. Peli on oikein kunnon aivot narikkaan mättöä. Mutta hyvää sellaista. Pelattavuus on hyvää ja visuaalinen anti hienoa. Tästä tuli muuten ensimmäinen peli, jossa alkoi jo ärsyttää L2 ja R2 nappien vastaan hangoitteleva moottori. Joutuu rämpyttämään sen verran pelissä nappeja että alkoi jo sormet väsyä kun kimpussa 10+ vihollista. Teki mieli laittaa ohjain polvea vasten ja nyrkillä takoa liipaisimia.

Normaalilla menin johonkin asti kunnes oli pakko vaihtaa helpoimmalle. Helpollakin ihan kiitettävästi tekemistä vihujen kaatamisessa niin voin vaan kuvitella miten mahdoton peli on vaikealla. Ehkä joskus vois ottaa uusinnan ja kerätä youtuben avulla kaikki.

Kelpo aivoton mättö, jonka parissa kyllä viihtyi ja mielenkiinto riitti. 8/10
 
Tästä tuli muuten ensimmäinen peli, jossa alkoi jo ärsyttää L2 ja R2 nappien vastaan hangoitteleva moottori. Joutuu rämpyttämään sen verran pelissä nappeja että alkoi jo sormet väsyä kun kimpussa 10+ vihollista. Teki mieli laittaa ohjain polvea vasten ja nyrkillä takoa liipaisimia.

Olisit vaan käynyt ottamassa ne pois päältä konsolin asetuksista.
 
Juu tuli aloitettua jo peliä, kun Alan Wake poistui backlogista kun se ei oikein iskenyt.

Onhan tämä tosiaan mukavaa mäiskettä ja huisketta. Yllättävän haastava normaalilla. Ruudunpäivitys suorituskykymoodissa välillä kyykkää PS5:llä mutta ei onneksi jatkuvasti.

Katsotaan onnistuuko tämä pitämään otteessaan. Ei ole ilmeisesti kovin pitkä peli, mikä on iso plussa itselle tällä hetkellä
 
Siis mitä ihmettä? Onko Evil West mielestäsi God of War-klooni?! Enpä voisi juuri enempää olla eri mieltä. Toki kuvakulma peleissä on varsin samankaltainen, mutta siihenhän se aika pitkälle jää se samankaltaisuus. Ympäristöt ovat aivan erilaisia, tarinat aivan erilaisia,
hahmot aivan erilaisia, graafiset tyylisuunnat ovat varsin erilaisia ja pelimekaniikatkin eroavat varsin paljon toisistaan. God of War on paljon Melee-painotteisempi, kun taas Evil West on enemmänkin räiskintäpeli pienellä melee-vivahteella. Lisäksi Evil West on co-oppina pelattavissa, kun taas God of War on puhtaasti yksinpeli. Ja kun vielä toteaa, että Evil West on kauhupeli, eikä God of Warissa juurikaan kauhuelementtejä ole, niin kyllä mielestäni tuo kloonimaininta tässä yhteydessä kuulostaa kovin hakemalla haetulta. Jos samankaltaisen kuvakulman pelejä sanotaan klooneiksi keskenään sen pelkän kuvakulman takia, niin sitten kaikkien erillisten genrejen pelit olisivat klooneja saman genren sisällä. Itse en kyllä ihan näin pysty tätä kuviota ajattelemaan
Jotenkin vain kaikki nuo hahmon taisteluliikkeet ym, tuntuu, että pelaisi God of Waria. Tätä voisi kuvailla God of Wariksi aseilla :)

Tarina tässä on kyllä aika onneton, niin ehkäpä sekin on yksi syy miksi lässähti pelaaminen omalla kohdalla. Saattaa olla, että pelaan loppuun jos vaikka tuo tarina ottaisi hieman kierroksia siellä. Kauhupeliksi en tätä kutsuisi, vaan ihan toimintapeli tämä tuntuu olevan ja kauhua ei oikein ole omasta mielestä.
 
Jotenkin vain kaikki nuo hahmon taisteluliikkeet ym, tuntuu, että pelaisi God of Waria. Tätä voisi kuvailla God of Wariksi aseilla :)

Tarina tässä on kyllä aika onneton, niin ehkäpä sekin on yksi syy miksi lässähti pelaaminen omalla kohdalla. Saattaa olla, että pelaan loppuun jos vaikka tuo tarina ottaisi hieman kierroksia siellä. Kauhupeliksi en tätä kutsuisi, vaan ihan toimintapeli tämä tuntuu olevan ja kauhua ei oikein ole omasta mielestä.
Tarkoitat varmaan God of War tuliaseilla? Aseita kummassakin pelissä on joka tapauksessa. Mielestäni tuo Evil Westin räiskintäpainotteisuus tekee pelien välille jo hyvinkin merkittävän eron. Itselleni pelien ympäristöt ovat myös hyvin suuressa asemassa siinä, miltä peli tuntuu. GoW:in ja EW:n ympäristöt ovat kyllä niin erilaisia, että niidenkin kautta tulee kyllä itselleni vaikutelma ihan eri peleistä.

Se onko kauhupelistä kyse on varmaan sitten kovin paljon kiinni yksilön tulkinnasta. Mutta kyllä tuossa Evil Westissä vahvoja kauhupelien elementtejä joka tapauksessa on. Jo vampyyrit sitä ovat ja muutkin hirviöt. Jotkut tuntuvat toki ajattelevan, että kauhu olisi vain äkkisäikäytyksiä tai kovin painostavaa psykologista tunnelmaa. Itse kyllä koen Evil Westinkin kaltaiset pelit tietynlaisiksi kauhupeleiksi jo ihan teemansa puolesta. Toki voisin todeta EW:n olevan ehkä enemmän toimintapeli kauhuelementeillä.

Siitä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että tuo Evil Westin tarina on aika onneton, ja peli jäikin jonnekin loppupuolelle itselleni kesken, kun oli sen verran tökeröä huttua. Toki sama kohtalo on minulla ollut God of War Ragnarokin kanssa. Kesken jää aina, kun hetken yritän pelata eteenpäin. Joku 12 tuntia nyt pelattuna, eikä mitään paloa jatkaa peliä loppuun.

Sinänsä nämä nykyajan tarinapainotteisten pelien tarinat ovat kyllä melkoista Hollywood-roskaa kaiken kaikkiaankin, joten eipä tämä sinänsä yllätä. Se kerronnan johdattelu, shock valuen hakeminen typerien juonenkäänteiden ja niihin liittyvän jatkuvan plot armorin kautta, on todella ärsyttävää enkä meinaa millään sellaista jaksaa enää.

Elokuvienkin katsomiseen on itselläni loppunut suurelta osin mielenkiinto samasta syystä. Muutenkin yleisesti elokuvan konsepti ei enää oikein toimi minulle. Tuntuu jotenkin väkinäiseltä, että joku suurempi tarina puristetaan kahden tunnin muottiin ja sitä sitten sivusta seurataan jonkun videokameralla kuvaaman tarinankerronnan kautta. Ei vaan jotenkin toimi itselleni, vaikka tämähän on ihmisille yleisesti hyväksytty kerronnan muoto, ja joskus aikoinaan itsekin elokuvia fanitin. Toki katson jonkun verran niitä vieläkin, mutta tämä epäluontevat elementit minua kuitenkin yleensä nykyään vaivaavat elokuvissa tuon yleisesti heikon tarinankerronnan lisäksi. Tässä myöskin syitä joiden takia en yleensä ole elokuvamaisten tarinapainotteisten pelien suuri ystävä
 
Viimeksi muokattu:
Toki sama kohtalo on minulla ollut God of War Ragnarokin kanssa. Kesken jää aina, kun hetken yritän pelata eteenpäin. Joku 12 tuntia nyt pelattuna, eikä mitään paloa jatkaa peliä loppuun.
Mulla vähän sama ja tuota tulee pelattua ehkä 1-2 tuntia parissa kuukaudessa eteenpäin.
 
Peli läpi.

Villi länsi, vampyyreja, vaikea isä-poika suhde, kirosanoja ja brutaalia toimintaa. Näistä palasista on Evil West tehty. Jesse Rentier on vampyyrinmetsästäjä toisessa polvessa ja samalla erittäin hyvä työssään. Kun hän ja hänen työparinsa saavat vihiä vampyyrien laajemmasta sotasuunnitelmasta ihmisiä vastaan, on syytä toimia nopeasti. Ollaan teollistumisen kynnyksellä ja pelko teknologian kehittymisestä ajaa vampyyrit niin ikään suorempaan toimintaan kuin ennen hyväksi todettuun varjoissa vaanimiseen. Evil West ei voita tarinallaan Oscareita, mutta putkessa etenevän pelin kanssa yhtä suoraviivaisesti eteenpäin laukkaava tarina onnistuu pitämään mielenkiinnon yllä aina seuraavaan välinäytökseen ja pomotaisteluun.

Kolmannen persoonan toiminnassaan Evil West on parhaimmillaan. Tuliluikkuja on kuudestilaukeavasta revolverista varsijouseen ja minigunista liekinheittimeen. Jessellä on käytössään myös kokeellinen sähköistetty taisteluhansikas, jonka avulla vampyyrien piekseminen helpottuu. Lähitaistelua ja räiskintää yhdistelevä toiminta on yllättävän monipuolista. Uusia aseita ja kykyjä avautuu sopivin väliajoin. Pelin edetessä vihollistyypit monipuolistuvat ja pelaajan kimppuun heitetään yhtä aikaa isompia laumoja erilaisia taistelutaktiikoita vaativia hirvityksiä. Välillä tuntui, että peli vaikeutui kuin yllättäen vain tajutakseni, että ainiin tässähän minulla on kaikki nämä uudet kyvyt käytössä ja taas meni vampyyria palasiksi oikein urakalla. Myös pomovastukset ansaitsevat kehuja. Ne olivat uhkaavia ja ilahduttavan erilaisia kohtaamisia.

Villi länsi osoittautui hienoksi paikaksi seikkailla. Tarjolla oli paljon erilaisia lokaatioita, kevyitä pulmia ja kivasti löydettävää rahapussukoiden ja arkkujen muodossa. Peli ei viipyillyt yhdessä paikassa liian kauaa, jotta maisemiin olisi ehtinyt kyllästyä, vaan eteni höyryjunan tavoin kohti seuraavaa päämäärää. Pelasin suurimman osan ajasta Performance -tilassa ja vaikka tämä resoluutiota tiputtaakin, niin peli näytti isolta ruudulta edelleen hyvältä ja pyöri todella sulavasti. Graafinen tyyli on jotain tyylitellyn sarjakuvagrafiikan ja realismin väliltä. Taidesuunnittelu on onnistunut. Peli ei missään nimessä ole parhaimman näköinen peli markkinoilla, mutta tyylivalinta mahdollistaa laajan väripaletin isoilla kontrasteilla ja maalauksellisella lopputuloksella. Hahmot ovat myös tyylikkäitä, varsinkin päähahmo Jesse, mutta myös viholliskavalkaadissa on nähtävissä hienoja yksityiskohtia.

Vietin pelin parissa reilut 14 tuntia, joka on tällaiselle putkessa etenevälle toimintamätkeelle aika sopiva mitta. Tässähän olisi myös yhteistyöpeli mahdollisuus, joka antaisi pelille kivasti uudelleenpeluuarvoa, mutta typerä suunnitteluratkaisu pilaa sen heti alkuunsa. Vain hostin pelin eteneminen tallentuu. Oli kyseessä hahmon kehitys tai itse pelissä eteneminen. Todella ärsyttävä systeemi, joka ei kannusta cooppipelaamiseen yhtään. New Game+ sen sijaan kannustaa lähtemään uudelle kierrokselle.

Tykkäsin tästä selvästi enemmän kuin osasin odottaa tai millaisen kuvan yleisesti arvosteluista saa. Melkein uskaltaisin sanoa, että vuosien päästä kun joku kyselee piilotettujen helmien perään, niin saatan mainita Evil Westin.
 
Tää peli on mulla "ostoskorissa" ollut julkaisusta lähtien mutta joku pelissä vähän arveluttaa joten olen jäänyt odottelemaan alennuksia. Tän pelin kohdalla ei vaan ole tuntunut olevan mitään kunnon tarjouksia että sais esim alle 20€ kuten ei atomichearttikaan tunnu menevän alennukseen millään.
 
Ylös Bottom