Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Täytyy kyllä sanoa että en koe seuraavaa generaatiota vielä tarpeelliseksi vaikka mentäisiinkin täysin samalla aikavälillä kuin aiempienkin konsolien kanssa. PS4->PS5 oli vielä kohtuu iso harppaus jo yksin latausaikojen takia ja nyt Switch 1->Switch 2 on todellakin tarpeen, mutta en koe että PS5->PS6 siirtymä on oikeastaan edes tarpeen. Juu tehoa saadaan lisää, mutta aletaan olemaan jo sellaisella tasolla että harppaukset senkun pienenee ja pienenee joka generaation vaihteessa. Tätä kautta kyllä itselle riittäisi joku 2029 julkaisu PS6:lle vaikkei se todennäköisesti noin myöhään menisikään.

Nythän on ollut huhuja että Sony on myös julkaisemassa ihan kunnon käsikonsolin PS6:n julkaisun paikkeilla ja se pystyisi pelaamaan PS5 pelejä alennetulla suorityskyvyllä. Sekin tuntuu vähän turhalta Portalin takia, mutta ehkä huonon internetin omaavat sitä sitten käyttäisi. Tai jos PS6 remoteplay jostain syystä lukitaankin tälle uudelle käsikonsolille niin sittenhän sille on "tarvetta".
 
Forza Horizon 5 myy hyvin pleikalla. Indiana Jones sen sijaan taas ei.


Otanta on tietysti aika pieni, mutta näyttäisi siltä että pelit, joissa on vahva moninpelikomponentti mukana myyvät paremmin kuin kertakäyttöiset yksinpelit.

Samaahan on nähty PlayStationin PC-julkaisuissa tai peleissä, jotka tulee selvästi myöhemmin Xboxille. Jos puhtaasta yksinpelistä kyse, niin se auttamatta syö jonkin verran myyntejä. Pelin kun ovat siinä vaiheessa halukkaat jo herkästi pelanneet jollain toisella alustalla.
 
Kyllä se indiana jones on myös myynnyt hyvin
Myynnit pitää tietysti suhteuttaa myyntiodottamaan, mutta jos selvästi vanhemmat pelit kuten Forza Horizon 5 ja Sea of Thieves myyvät moninkertaisia määriä Indiana Jonesiin verrattuna (jos ylläolevaa dataa on uskominen), niin silloin voidaan tarkastella pelien eroja ja selkein ero on moninpelipainotteisuus.
 
Uskoisin että noissa entisten xbox exclusarjojen myynnissä on jonkinverran lisää myös niiden saamisesta vihdoin playstationille. Kun sarjat ovat tutumpia, tilanne tasoittuu.

Indysta en osaa sanoa, steamissä oli aika paljon heitteleviä arvioita sen myynnistä, mutta eiköhän sekin miljoonamyynnit saa. Ainakin PC-puolella on kauhisteltu sen vaatimaa VRAM määrää, se, ja PC puolelta ostavien taipumus ostaa vasta alemyynneistä, vaikuttanee PC myynteihin.
 
Uskoisin että noissa entisten xbox exclusarjojen myynnissä on jonkinverran lisää myös niiden saamisesta vihdoin playstationille. Kun sarjat ovat tutumpia, tilanne tasoittuu.

Indysta en osaa sanoa, steamissä oli aika paljon heitteleviä arvioita sen myynnistä, mutta eiköhän sekin miljoonamyynnit saa. Ainakin PC-puolella on kauhisteltu sen vaatimaa VRAM määrää, se, ja PC puolelta ostavien taipumus ostaa vasta alemyynneistä, vaikuttanee PC myynteihin.
Tuossa ylläolevassa datassa tarkasteltiin Playstationilla myytyjä kappalemääriä. Eiköhän Indy kokonaisuudessaan kaikilla alustoilla ole myynyt ihan ok.

Ja tietysti vielä siihen päälle Game Passin kautta pelanneet, minkä voisin tosiaan kuvitella vaikuttavan Playstation version myynteihin. Peli on kuitenkin viimeisen puolen vuoden aikana ollut todella helppo pelata todella halvalla läpi monella eri alustalla, joten kun kyseessä on "kertakäyttöinen" yksinpeli, niin ei ihmekään miksi moninpelipainotteiset pelit myy paremmin.
 
Forzan myyntiluvut voivat ainakin selittyä sillä, että sarja on kai suhteellisen kiinnostava pleikkarikansalle. Itselläkin on monta kaveria ja työkaveria, joilla on pelkkä pleikkari ja jotka ova sanoneet, että Forza kiinnostaa, mutta eivät ole viitsineet ostaa toista konsolia yhden pelin takia.
 
Mitä itse tykkään käyttää jonkinmoisena indikaattorina pelien myynneistä ainakin Pleikkarin puolella, on PSNProfiles nettisivun pelatuimpien pelien lista. Kyseessä on siis nettisivusto, joka on tarkoitettu lähinnä Trophyjen kyttäämiseen ja niihin liittyviin asioihin, mutta yhtenä ominaisuutena on tuo, että sivustolta näkee kuinka paljon mitäkin pelejä on pelailtu sivulle liitetyillä/päivitetyillä käyttäjätileillä. Tosiaan, läheskään kaikki ei ole profiiliaan tuonne laittaneet, mutta käyttäjiä on kuitenkin jokusen sataatuhatta, niin otanta on melko hyvä. Saa aika hyvän kuvan, mikä pelit oikeasti nousee niitten suosituimpien joukkoon julkaisussaan.

Nyt esim. Clair Obscur ja Oblivion Remastered ovat olleet pari viikkoa pelatuimpien listan kärjessä. Korkealla on ollut myös tuo Forza Horizon. Idiana Joneskin on aika korkealla listalla, mutta paljon pienemmillä pelaajamäärillä kuin esim nuo em. pelit. Kun esim Dragon Age Veilguard julkaistiin, se ei noussut kovinkaan korkeisiin lukuihin, mikä oli aika mainio osoitus siitä, että peli ei nyt ihan oikeasti myynyt ihan huippuhyvin. Kuten todettu, oikeita myyntilukuja ei tietenkään tällä tavalla saa, mutta aika hyvän otannan kuitenkin.

 
Tosiaan, läheskään kaikki ei ole profiiliaan tuonne laittaneet, mutta käyttäjiä on kuitenkin jokusen sataatuhatta, niin otanta on melko hyvä.
On siellä ainakin kolmatta miljoonaa käyttää. Sivuston suosituin peli, GTA V:n PS4-versio löytyy 1,96 miljoonalta käyttäjältä, joten varsin hyvä otanta kyllä. Toki tuonne keskittyy enemmänkin se hc-porukka, joten siinä mielessä se hieman vääristää codien, fifojen yms todella kasuaalien pelaajien erityisessä suosiossa olevien pelien kohdalla.
 
Otanta on tietysti aika pieni, mutta näyttäisi siltä että pelit, joissa on vahva moninpelikomponentti mukana myyvät paremmin kuin kertakäyttöiset yksinpelit.
Mähän en muuta pelaakkaan ku yksinpelejä. Kyl toistakymmentä vuotta sitten CoDia runsaasti veivasin netissä, mut en enää muuttuneen tai monipuolisemman pelimaun takia.
 
Mähän en muuta pelaakkaan ku yksinpelejä. Kyl toistakymmentä vuotta sitten CoDia runsaasti veivasin netissä, mut en enää muuttuneen tai monipuolisemman pelimaun takia.
Me tällaisella (konsoli)pelaamiseen keskittyvällä palstalla tehdään varmaan muutenkin vähän päinvastoin mitä yleiset pelaamisen trendit näyttää.

Tykätään kaikenlaisista yksinpeleistä keskivertokuluttajaa enemmän, tykätään fyysisistä pelijulkaisuista, pelataan konsolilla enemmän kuin mobiililaitteilla tai jopa tietokoneella.

Minullakin on moninpeliräiskinnät jääneet aika vähällä peliajalle, mutta toisaalta rata-autoilua menee moninpelinä joka viikko useampi tunti.

Yksinpeleissä silti tälläkin suunnalla selvästi isoin painotus.
 
Mähän en muuta pelaakkaan ku yksinpelejä. Kyl toistakymmentä vuotta sitten CoDia runsaasti veivasin netissä, mut en enää muuttuneen tai monipuolisemman pelimaun takia.
Mulla jäi myös codi pois kun mitään muuta ei tullut pelattua. Oli se niin addiktoiva silloin.

Nyt ongelma on ajanpuute ja ainoa peli, mitä ehtii pelata kirjastosta on rocket league lyhyen matsiensa vuoksi, joten ehkä olisi aika hankkia codi taas nopeisiin free-for-all pelisessioihin.

Mitä Forzaan tulee, ni se oli myös itelle se ainoa peli mitä todella himoitsin boxilta. Pleikalla kun ei ole mitään hyviä arcaderälläyksiä.

Tosin en oo varma, että saako forzasta samanlaisia adrenaliinikiksejä, mitä Blurista sai aikoinaan. Sen pelin flow oli vain niin upea kun oppi pelaamaan.
 
Xbox käsikonsoli mahdollisesti hyllytetty toistaiseksi.

Harmi, mutta samalla ymmärrettävää että Windows 11 pitää saada toimimaan mahdollisimman hyvin pelikäytössä ja muutenkin kannettavilla PC-laitteilla nyt ja heti, ettei SteamOS nappaa kolmasien osapuolien suosiota käyttöjärjestelmänä.

Asusksen Xbox laite on onneksi silti edelleen tulossa. Toivottavasti se olisi onnistunut vekotin.
 
Minusta SteamOS:lla ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailla suurista markkinoista Windowsin kanssa, mutta se voi menestyä halpojen käsikonsolien markkinoilla, jotka ovat edelleen vain pieni siivu PC-pelaamisesta. En ole vakuuttunut siitäkään, että SteamOS suoriutuisi paremmin tehtävästä kaikilta osin. Se tarjoaa kyllä tehokkaan ympäristön silloin kun pelit on erikseen optimoitu toimimaan sillä. MS:llä omaa käsikonsolia on palloteltu pitkään ja se on enemmänkin ikuisuusprojektin roolissa. Jos Xbox lähtee leviämään käsikonsoleihin muiden toimesta, miksi vaivautua ottamaan riskiä oman version epäonnistumisesta?
 
Steam os jää aina pieneksi vaikka onkin siis hyvä juurikin steam pelaamiseen. Windowsin etu tulee aina olemaan kun tuolla voi tehdä kaikkea muutakin. PC pelaaminen on 99% pöytäkoneella tapahtuvaa. Niin ja nuo tärkeimmät eli moninpelit ei toimi Steam os johtuen huijauksen esto ohjelmista esim. call of duty. Nyt on hyvä et keskittyvät tekemään windowsista konsolimaisen. Avaa ihan uudet mahdollisuudet pelaamiseen. MS haluaa keskittyä softaan eikä tuohon kalliseen hardwareen joka ei vie kuin rahaa. Noita hardwaren tekiöitä on PC puolella pilvin pimein. Uusia PC peliläppäreitä, pöytäkoneita ja käsiveivejä julkaistaan joka vuosi aina uusimmilla speceillä. Poistuu samalla tämä ikiaikainen framerate ongelma mikä on konsoleilla ongelma kun jäävät PC kehityksestä jälkeen. Eli nekin jotka haluaa parasta niin tämän jälkeen se on mahdollista toki maksaa sitten enemmän. Itseasiassa uskoisin tämän suunnan olevan voitto resepti PC on ainoa pelaamisen muoto jonka markkina kasvaa edelleeen..
 
Minusta SteamOS:lla ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailla suurista markkinoista Windowsin kanssa, mutta se voi menestyä halpojen käsikonsolien markkinoilla, jotka ovat edelleen vain pieni siivu PC-pelaamisesta. En ole vakuuttunut siitäkään, että SteamOS suoriutuisi paremmin tehtävästä kaikilta osin. Se tarjoaa kyllä tehokkaan ympäristön silloin kun pelit on erikseen optimoitu toimimaan sillä. MS:llä omaa käsikonsolia on palloteltu pitkään ja se on enemmänkin ikuisuusprojektin roolissa. Jos Xbox lähtee leviämään käsikonsoleihin muiden toimesta, miksi vaivautua ottamaan riskiä oman version epäonnistumisesta?

Pelit toimivat tällä hetkellä tehokkaammin jopa protonin läpi... SteamOs on tullee laajentumaan muuallekin kuin käsikonsoleihin.

Sonyn huhuttu käsikonsoli saattaa kokea saman kohtalon kuin Xboxin. Teknisesti liian haastavaa ja kallista pyörittää edes Series S tasoisia pelejä natiivisti. Pelkkä striimauslaite paljon kannattavampi.. 60-120fps stream vs 30fps natiivi lagissa ei ole merkittävää eroa.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom