Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time

JTahti

Well-Known Member
Nimi: Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time
Kehittäjä: Level-5 Osaka Office
Julkaisija: Level-5
Alustat: Steam (Win), PS5, PS4, XSX, Switch 1 ja 2
Lajityyppi: Roolipeli
Julkaisu: 22.5.2025

Lopullinen traileri:
 
Peli kiinnostaa tosi paljon, mutta harmittaa ettei tästä ole Xboxille fyysistä versiota. Millään ei viitsisi maksaa digiversiosta täyttä hintaa.
 
Tuli tämä hankittua. Vähän ennalta oli pelko että onko tää riittävän syvä peli omaan makuun. Toisaalta eri klipeissä oli ominaisuuksia jotka innosti tosi paljon, toisaalta oli paljon sellaista kevyttä höttöä mitä ei ehkä niin jaksais.

Alku on ainakin ollut vielä melko rauhallista, turhan simppeliä menoa. Noi lifet on mielenkiintoinen ominaisuus ja kyllä niiden kehittäminen innostaa, mutta toi alun tutoriaalit ja toistuvat kaavat joka Lifen kanssa on kyl aika tylsää. Onneksi niitä voi skipata halutessaan.

Vielä ei oo seikkailun tuntumaan päässyt kiinni, ja sitä odotan eniten.
 
Tämä lähtee kyllä heti ostoon kun Switch 2 versio tulee. Tämä on kyllä yksi eniten odottamiani pelejä tänä vuonna.
 
Switch 2 version hinnoittelu tiedossa!


2,27€ päivitys Switch 1 versioon tai 62,26€ suoraan Switch 2 versio.
Siis jos päivittää Switch 2-versioon, niin joutuu pulittaa tuon 2,27?

No vaikka tuo ei ole hinnalla pilattu, niin mitäköhän erilaista tuossa Switch 2-versiossa sitten on? Peli näyttää jo valmiiksi joltain mobiilipeliltä, niin tuskin nyt mitään ihmeellistä tähän tulee. On kyllä jotenkin huvittavaa, että kehtaavat edes pyytää tuollaisia roposia. Tuskin hirveää voittoa tekis, vaikka päivitys olisi ilmainen.
 
mitäköhän erilaista tuossa Switch 2-versiossa sitten on?
Linkissä lukee:
This enhanced version takes full advantage of the hardware’s capabilities, offering significant improvements.

● Reduced Load Times:
Enjoy smoother scene transitions and faster game launches for a seamless experience.

● Improved Graphics and Frame Rate:
Visuals are more beautiful and animations more fluid than before.

img_02_01.webp


img_02_02.webp
 
Linkissä lukee:
This enhanced version takes full advantage of the hardware’s capabilities, offering significant improvements.

● Reduced Load Times:
Enjoy smoother scene transitions and faster game launches for a seamless experience.

● Improved Graphics and Frame Rate:
Visuals are more beautiful and animations more fluid than before.

img_02_01.webp


img_02_02.webp
Lukee lukee. Mutta onko tämä nyt todella niin grafiikkasyöppö peli, etteikö tuota ihan normi-Switchille olisi saatu samanlaiseksi? Okei, nuo latausajat ymmärrän, mutta en noita grafiikkaehostuksia.

Mutta joo. Tätähän tää pelaaminen nykyään on. Maksa kolikkoja jotta saat muutamat freimit lisää uudella pelikoneella. Loppujen lopuksi et edes huomaa mitään eroa. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin, niin en todellakaan usko että nuo "graafiset parannukset" olisi täys mahdottomuus ekalla Switchillä. Mutta mistäpä minä mitään tietäisin.
 
Nyt ilmestyi pari vertailuvideota.

Tässä näkyy, jos katsoo tarkkaan alempaa Switch 1 suurennosta, puunhakkaajan kasvot ovat jotenkin sumeat.


Tässä näkee, että Switch 2 latausajat ovat puolet lyhyemmät.
 
Päätarina napsahti eilen tässä läpi. Alkuun sitä vähän säästelin mut lopussa vaa tykitin sen läpi, että pääsee niin sanotun end gamen pariin. Tarina oli ihan mielenkiintoinen, ja iha hyvillä mielin sen käänteet jaksoi seurata läpi. Pelikellossa on nyt vähän alle 40 tuntia kaikkinensa. Grindaamista on myös tullut tehtyä.

Peli on ihan mukavasti vienyt mennessään. Sellaista tosi leppoisaa meininkiä ja koko ajan on jotain puuhaa eri paikoissa mitä voi tehdä. Noiden elämien levuttamiseen saa kyllä aikaa käytettyä. Omaa kylää en oo juurikaan vielä jaksanut väsäillä, mutta nyt on sillekin sopiva väli. On myös ollut koukuttavaa etsiä noita apureita maailmasta, vähä ku Pokemon konsanaan, eli kaikki pitää kerätä totta kai.

Vähän enemmän haastetta olisin kaivannut peliin, sillä aika läpsyttelyä on tähän saakka meno ollut. Katsotaan tarjooko tää tarinan jälkeinen kattaus sitä vähän enemmän. Toki, pelasin pääasiassa pitkänmatkan hahmolla, eli hunterilla/maagilla, ja ne on olleet melko helppoja.
 
Switch 2:n näytöllä pelatessa on jotenkin super sulava ruudunpäivitys - voisiko fps olla 120? Welcome Tour pelin ruudunpäivityksen arviointi minipelissä tuli usein virheitä, niin en osaa sanoa. Digital Foundrylläkin voi olla muita kiireitä.
 
Switch 2:n näytöllä pelatessa on jotenkin super sulava ruudunpäivitys - voisiko fps olla 120? Welcome Tour pelin ruudunpäivityksen arviointi minipelissä tuli usein virheitä, niin en osaa sanoa. Digital Foundrylläkin voi olla muita kiireitä.
Pikainen googletus sanoisi että pyörisi 60fps, mutta mitään virallista testiä en pikaisella haulla löytänyt.
 
Nyt oon pelannut tätä 30 tuntia. Tässä oli kovasti hakusessa puunhakkaaja mun seikkailija jengiin ettei tarvitsisi ostaa aina puuta puusepän hommia varten. Piti hakea googlella että mistä löytäisi puunhakkaajan ja piti mennä Ginormosian toiseen päähän jotta löytyy. Ei sinänsä paha rasti. Early adopterit saivat Pegasus ratsun niin sillä pääsee nopeasti maiden ja mantujen halki. Nyt on hyvä kun laitan puuhakkaajan hommiin niin päähenkilön puusepän kykyihin ilmestyy uusia kraftaus mahdollisuuksia, kuten palmu puutavara mitä ei saanut aiemmin kuin ostamalla suoraan puutavaraa.

Jos puuhapeliä kaipaa niin tässä saa puuhastella mielin määrin. Päätehtäviä pelaan satunnaisesti kun kaipaan vaihtelua puuhasteluun.

Niin ja Switch kakkosesta niin olen pelannut tätä koko ajan istumalla terassilla niin aurinko välillä häikäisee silmiä, mutta enemmän silmät häikäistyvät kuin näyttö. Jos tässä on joku näyttölotto niin mulle on varmaan lottoontunut hyvä näyttö.
 
Täällä on kanssa tullut parvekkeella pelailtua Switch 2:lla ja oikein hyvin näkee. Mulla on vain 14 tuntia takana kun Death Stranding 2 vie koko ajan hyvin mukanaan, mutta tämä on aika mukavaa "päätöntä" pelaamista. Senkun jotain tekee niin jollain osa-alueella pelissä kuitenkin etenee. Tarina on vielä tosi alkutekijöissään, mutta kaikki classit on avattu ja kaikki on apprentice tasolle nostettu.

Täytyy sanoa että tätä on suoraviivaistettu hyvin paljon verrattuna ekaan osaan ja hyvä vain. En kauheasti tykännyt alkuperäisen bounty systeemistä koska se määritteli pelaamisen rytmitystä aivan liikaa. Tässä ei bountyjä ole ollenkaan ja se tekee pelaamisesta ensinnäkin rennompaa, mutta myös mukavampaa. Toinen hyvä parannus on classien vaihtamismahdollisuus aivan kaikkialla. Aiemmassa pelissä suorastaan kyrsi se että piti käydä guild officessa vaihtamassa classia ihan vain että pystyi hyväksymään haasteista saatavat pisteet.
 
Kivasti tämäkin edennyt täällä. Kohta n. 30 tuntia takana eikä mitään käryä kuinka paljon tarinaa on jäljellä. Tuntuu edelleen että tosi alkupäässä ollaan, mutta vaikea sanoa.

Ollut kyllä virkistävää näinkin laajassa pelissä se kuinka kaikki tarvittava tieto löytyy pelin sisältä eikä google tarvitse käyttää. Yleensä tämänkaltaisissa peleissä on vaikea tietää mistä mitäkin löytyy tai mistä pystyy mitäkin ostamaan, mutta tässä kaikki on kerrottu pelin sisällä todella hyvin. Tehtävien/haasteiden kohteet saa kartalle näkyviin aktivoimalla kyseisen tehtävän ja tuntuu toimivan myös droppien kanssa.

Tässä on jonkin verran viittauksia ensimmäiseen peliin, vaikkakin todella merkityksettömiä, joista suurinta osaa en kyllä osaa yhdistää/muistaa ja onkin tullut vähän fiilis pistää 3DS tulille tämän jälkeen ja koittaa pelata uudestaan. Voi olla kyllä että alkupäähän loppuisi innostus kun joutuu ilman näitä loistavia QoL muutoksia pelaamaan.

Nyt on useampia elämiä jo expert tasolla ja loput adept tasolla eli aika hyvä tovi on kaikilla aikaa vietetty. Tai no, painter on vielä lukittuna. Miner ja woodcutter ovat omia suosikkeja, niiden pelityylissä on jotain niin mukavan tyydyttävää että jaksaa vain hakata menemään. Taisteluelämät ovat vähän tylsiä, mutta mercenary niistä soveltui parhaiten omaan käteen. Paras asia mercenaryssä on parannettu R(R1/RB)-näppäimen kyky kun hahmoon iskee salama taivaalta sitä käyttäessä. Tein omasta hahmosta hieman SS2 Teen Gohanin näköisen niin sopii hyvin sellaiseksi DBZ-tyyliseksi voimien keräämiseksi :D

Ginormosian päälle en kyllä vieläkään oikein ymmärrä. Tuntuu olevan sellaista päämäärätöntä haahuilua etten ole kauheasti siellä jaksanut aikaa käyttää. Ehkä täältä löytyy pelin endgame sitten, mitä se sitten onkaan.
 
Ginormosian päälle en kyllä vieläkään oikein ymmärrä. Tuntuu olevan sellaista päämäärätöntä haahuilua etten ole kauheasti siellä jaksanut aikaa käyttää. Ehkä täältä löytyy pelin endgame sitten, mitä se sitten onkaan.
Suurmantereelta löytyy strangelingsejä, joita voi muuntaa takaisin ihmisiksi nykyajassa. Nykyajassa niitä saa valita kaksi kumppaneiksi mukaan craftaukseen ja niiden taidot ja varusteet kasvattavat craftauskykyä.
 
Mietin vähän pelin levelöinti systeemiä voisiko sitä kehittää. Jos ottaa level 1 maanviljelijän mukaan seikkailuun ja menee kalastamaan level 40 kalaa. Kun maanviljelijä huutelee rannalta aikansa ja pelaaja on saanut saalista, maanviljejilän leveli nousee kerralla 15:sta. Että kalareissulla ollaan opittu yhtä sun toista maanvijelyksestä. Levelin rinnalla oleva rank systeemi on jotenkin loogisempi.
 
Ylös Bottom