Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mutta toiselta suunnalta kun katsoo täysin pleikkarin yksinoikeusjuttuja, vaikka Spider-man 2 tai Ratchet & Clank pelejä, niin eipä niissä näy mitään niin mullistavaa eikä niitä varmastikaan ole suunniteltu Series S tai joku muu heikompi laite mielessä. Suurin uutuus oli nopeat latausajat, mutta niihin nyt pystyy kaikki tämänhetkiset uusimmat konsolit.
Niin, siis nimenomaan monia pelejä ei ole suunniteltua tietyille laitteille, jonka kautta niiden kehitystä jarruttaisi jos ne pitäisi saada toimimaan myös heikommalla raudalla. Esimerkkinä vaikka lataustauoista ne tutut "ahtaat käytävät", jotka on olemassa vain siksi että peli ehtii ladata asioita taustalla. Niitä tarvitaan koska rauta ei riitä parempaan. Jos riittäisi, niin pelin voisi kehittää erilaiseksi. Vastaavia esimerkkejä varmasti on paljon.

Olen toki myös sitä mieltä että monet hehkutetut jutut voisi toteuttaa myös heikommalla raudalla. Mutta jostain joutuu usein tinkimään, mikä on sitten nimenomaan sitä että jokin asia jarruttaa.
 
Miten helvetissä on edes mahdollista, että ovat saaneet tuon menemään läpi.
Olisi kiva tietää paljon rahoitusta lisätty kokonais mittakaavassa tutkimukset yms yms...(En puhu suorasta lahjonnasta vaan vaikuttamisesta yms koska lahjonnasta jäädä näinä päivinä kiinni ,mutta jos se tehdään oikein niin laillisesti kukaan ei voi lain puolesta sanoa mitään)
Meinaan nyt kuulostaa juuri siltä ,mutta tiedä sitten.
Olisi kiva tietää paljon rahoitusta lisätty kokonais mittakaavassa tutkimukset yms yms...(En puhu suorasta lahjonnasta vaan vaikuttamisesta yms koska lahjonnasta jäädä näinä päivinä kiinni ,mutta jos se tehdään oikein niin laillisesti kukaan ei voi lain puolesta sanoa mitään)
Meinaan nyt kuulostaa juuri siltä ,mutta tiedä sitten.
Harmi ettei ESA näyttävästi paljasta mitään yksityiskohtaisia tietoja paljon rahaa liikkunut ja keltä se on tullut.
Nintendolla oli aika pieni lobbaus budjetti meinaan.
Asiasta en siis tiedä mitään vaan tutkin juuri asiaa ja vastasin vaan itselle:D
 
Viimeksi muokattu:
Tää ei oo tainnut vielä olla.
Suomen pelialan liikevaihto laski -pelit.fi
Markkinakehityksestä huolimatta Suomessa on enemmän toimivia pelistudioita kuin koskaan aikaisemmin ja alalla työskentelee ennätysmäärä väkeä. Vuoden 2024 lopussa Suomessa toimi 270 peliyhtiötä. Alalla työskenteli noin 4 300 henkeä, joista 500 ihmistä toimii suomalaistaustaisissa studioissa ulkomailla.

Toimittaja Elina Lappalainen on ollut huolissaan, että eikö peliala vedä enää uusia osaajia, mutta eiköhän tuosta pelintekijä lössistä muutama uusi huippu-osaaja kuoriudu. :D
 
Suhteellisen iso uutispommi. Uudet omistajat vetävät yhtiön samalla myös pois pörssistä. Saa nähdä miten tämä tulee vaikuttamaan EA:n tuleviin peleihin?

Kohtalaisen nihkeä uutinen, kun ottaa huomioon mihin PIF:finkin varallisuutta menee. Onneksi edelleen voidaan valita tuetaanko pennosillamme Saudien ihmisoikeusrikoksia vai esimerkiksi kiinalaista sotateollisuutta.
 
Huitsin yllättävää.
https://www.techpowerup.com/341464/...t-to-significantly-cut-operating-costs-report

After last week's leak of an EA buyout, an official agreement was announced that would see the game studio be bought out by PIF, Silver Lake, and Affinity Partners for a whopping $55 bn, with the current CEO, Andrew Wilson, remaining in his post for the time being. The deal is slated to go into effect in Q1 FY2027, pending shareholder and regulatory approvals. A subsequent report by The Financial Times, however, has provided slightly more details about the future of EA under its new ownership.

According to the new report, investors are banking on using AI to cut EA's operating costs and "manage a large debt load," indicating that we may see a drastic shift to the inclusion of AI in games, where it may replace developers and actors, although it is so far unclear exactly how EA and its new owners plan to leverage AI in the company's projects. This news comes mere months after the United Videogame Workers Union was founded, partially in response to the rise of artificial intelligence in gaming and mass layoffs that have plagued the gaming industry of late.

AI-paskalla kustannuksia alas.
 
Kuulostaa aivan hirvittävältä, AI tuhoaa pelit ja vie niiltä sielun, sen mitä EA'n peleissä nyt ylipäätään sitä on enää jäljelläkään. Sitten vielä kaikki vähemmistöihin ja naisiin viittaavat pois myös?
 
Oliko EA:lla ylipäänsä mitään sellaista, mikä nyt menisi huonompaan suuntaan? Itselle ei siis firman peleistä tule mitään sellaista mieleen mitä jäisi kaipaamaan. Tosin en ole varma mitä kaikkea ovat tehneet ja miten omistussuhteet menee, eli onko ollut joissain lähinnä julkaisijana. It Takes Two ja Split Fiction on ainakin listattu EA:n sivuilla mutta on se vain julkaisijana?

Ei siis missään nimessä hyvä homma mutta itsellä tosiaan päällimmäinen fiilis että "onneksi vain joku EA".
 
Oliko EA:lla ylipäänsä mitään sellaista, mikä nyt menisi huonompaan suuntaan? Itselle ei siis firman peleistä tule mitään sellaista mieleen mitä jäisi kaipaamaan. Tosin en ole varma mitä kaikkea ovat tehneet ja miten omistussuhteet menee, eli onko ollut joissain lähinnä julkaisijana. It Takes Two ja Split Fiction on ainakin listattu EA:n sivuilla mutta on se vain julkaisijana?

Ei siis missään nimessä hyvä homma mutta itsellä tosiaan päällimmäinen fiilis että "onneksi vain joku EA".
Itsellä on vuodesta toiseen pelatuimpien pelien kärkisijoilla F1 peli, joka on EA:lta. Sen kohtalo erityisesti mietityttää. Tai siis kehittäjä on Codemasters, mutta he ovat EA:n omistuksessa ja Formulalisenssit EA:n hallussa.

Omalla kohdalla tämä ei siis ole "onneksi vain joku EA", vaan pikemminkin "hitto jos nyt sössivät/lakkauttavat formulapelin".

Pakko vain toivoa parasta, että tietyt sarjat saisivat jatkaa eloaan.
 
Itsellä on vuodesta toiseen pelatuimpien pelien kärkisijoilla F1 peli, joka on EA:lta. Sen kohtalo erityisesti mietityttää. Tai siis kehittäjä on Codemasters, mutta he ovat EA:n omistuksessa ja Formulalisenssit EA:n hallussa.

Omalla kohdalla tämä ei siis ole "onneksi vain joku EA", vaan pikemminkin "hitto jos nyt sössivät/lakkauttavat formulapelin".

Pakko vain toivoa parasta, että tietyt sarjat saisivat jatkaa eloaan.
Joo, juuri näiden ns. vuosipäivitysten osalta itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa. Siis auto- ja urheilupelit. On aina olleet minulle täysin yhdentekeviä enkä ole ymmärtänyt miten porukka jaksaa ostaa niitä vuodesta toiseen.

Toki ikävää jos niistä tykkää ja ovat oikeasti hyviä eikä ole parempia muualla tarjolla.
 
Joo, juuri näiden ns. vuosipäivitysten osalta itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa. Siis auto- ja urheilupelit. On aina olleet minulle täysin yhdentekeviä enkä ole ymmärtänyt miten porukka jaksaa ostaa niitä vuodesta toiseen.

Toki ikävää jos niistä tykkää ja ovat oikeasti hyviä eikä ole parempia muualla tarjolla.
Virallista F1 peliä ei oikein muuta kautta pääse pelaamaan. Lisäksi sarjan pelithän on tosi hyviä ja niissä on sellaisia ominaisuuksia mitä muihin autopeleihin kaipaisi. Esim. täysin omat onlineliigat, joissa voi tehdä omia F1 kausia halutuilla radoilla ja säännöillä. Jos ei ole täyttä 20 ihmiskuskia, niin mukaan saa halutessaan tekoälykuskit, että saa lähtöruudukon täyteen. Onlineliigoissa on täysi crossplay tuki, joten Steamin, EA launcherin, Xboxin ja Pleikkarin pelaajat pääsevät kaikki samaan liigaan taistelemaan mestaruudesta. Ollaan pelattu vuoden 2018 versiosta asti aktiivisesti työ- ja kaveriporukan kanssa F1 onlineliigaa ja se on ehkä hauskinta onlinepelaamista mitä tiedän.

Niin ja kyllähän pelit nauttivat ihan kohtuu korkeista arvosanoista ja Steamissakin käyttäjien arvosana tämän uusimman vuosipäivityksen kohdalla on "erittäin myönteinen", joten en ainakaan ihan täysin yksin ole mielipiteeni kanssa. :)
 
Ylös Bottom