Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pokémon Legends: Z-A

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarcheM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
No minkä ihmeen takia tulit tänne sitten alunperinkään haukkumaan peliä ja ihmisiä jos et tästä pelistä halunnut puhua? Ihme valittamista valittamisen ilosta. Toivottavasti siirrät tämän keskustelun haluamaasi paikkaan tästä edespäin.

Itselle tämä peli kyllä sopii todella hyvin. Näissä Pokémonien avoimissa maailmoissa on jotain sellaista että tykkään niitä tutkia ja tykkään niissä haahuilla vaikka yleisesti vihaankin avoimia maailmoja. Täytyy kyllä myöntää että kesti turhan pitkään tajuta että vesi-iskuilla sai niitä liiloja kasoja tuhottua tai että tuli-iskuilla sai maassa olevat kasvustot tuhottua. Oletin että niillekin tulee omat TM:t kuten kivienkin tuhoamiseen tuli :D

Sain tänään myös vihdoinkin megat avattua ja onhan se hienoa taas päästä niitä käyttämään muuallakin kuin Pokémon Go:ssa pitkän tauon jälkeen. Pelasin tuossa ranked matseja onlinen puolella jo aiemmin niin kyllä kateellisena tuli katsottua kun kaikki muut niitä jo käyttivät.

Huomiona muuten tuohon rankediin niin siellähän on 5. marraskuuta asti Greninjite palkintona K rankille pääsystä. Rankkeja tulee aika nopeaa tahtia ja itse pääsin parissa tunnissa K:lle.
 
No minkä ihmeen takia tulit tänne sitten alunperinkään haukkumaan peliä ja ihmisiä jos et tästä pelistä halunnut puhua? Ihme valittamista valittamisen ilosta. Toivottavasti siirrät tämän keskustelun haluamaasi paikkaan tästä edespäin.
Viestini jatkoivat sitä, mitä täällä oli jo kirjoitettu, joten ihan tyhjästä en asiaa päähäni saanut.

Missään kohtaa en sanonut etten aiheesta haluaisi puhua, vaan ainoastaan että olisi hyvä siirtää yleisesti Pokemon-pelejä koskeva keskustelu parempaan paikkaan mikäli joku sitä vielä jatkaa.
 
Itse läksin pelaamaan tätä sillä asenteella että JRPG:t näyttävät aina vähän edellisen konsolisukupolven tuotteilta ja ainakin ensimmäiset tunnit menivät hyvissä merkeissä Switch 2:lla pelatessa. Silti pidän sormet ja varpaat ristissä toivoen että Arceus saa vielä 60fps-päivityksen S2:lle, avoimessa maastossa seikkaileminen olisi sekin hauska kokea yhtä sujuvissa merkeissä.
 
- Vuorokausi voi vaihtua kesken taistelun joka nollaa taistelun, ihan käsittämättömän ratkaisu 2025 julkaistulta peliltä!
Tämä on kyllä alkanut itseäkin jo ärsyttämään hieman. Eilen yhdellä wild zonella oli paljon aggressiivisia Pokémoneja enkä huomannut yhtään noita ilmoituksia siinä kaiken keskellä. Oli jo Kadabra taistelun jälkeen poképallossa ja tehnyt kaksi hypähdystäkin, mutta sitten päivä vaihtuikin yöksi ja Kadabra resetoitui. Todella omituinen ratkaisu. Luulisi että olisi voinut koodata pienen bufferin että taistelun kesken ei voisi vuorokauden aika vaihtua.

Mutta hyvänä uutuutena huomasin tässä juuri lounastauolla että peli ilmoittaa pienellä fanfaarilla että lähettyvillä on shiny Pokémon! Käppäilin ympäri kaupunkia etsiessäni erivärisiä Flabebeja sivutehtävää varten ja yhtäkkiä kuulin jonkinlaisen torvifanfaarin ja jäin ihmettelemään että mikä juttu. Aina kuului tietyssä kohtaa katua niin jäin sitten tutkimaan ympäriinsä ja kappas vain, puussahan oli shiny Weedle! Ei olisi kyllä tullut ollenkaan huomattua tuotakaan ilman äänimerkkiä ja vielä sitä että shinykimallus näkyy ilman taisteluakin.
 
Mutta hyvänä uutuutena huomasin tässä juuri lounastauolla että peli ilmoittaa pienellä fanfaarilla että lähettyvillä on shiny Pokémon! Käppäilin ympäri kaupunkia etsiessäni erivärisiä Flabebeja sivutehtävää varten ja yhtäkkiä kuulin jonkinlaisen torvifanfaarin ja jäin ihmettelemään että mikä juttu. Aina kuului tietyssä kohtaa katua niin jäin sitten tutkimaan ympäriinsä ja kappas vain, puussahan oli shiny Weedle! Ei olisi kyllä tullut ollenkaan huomattua tuotakaan ilman äänimerkkiä ja vielä sitä että shinykimallus näkyy ilman taisteluakin.
Tää äänimerkki oli itseasiassa jo aiemmassa Legends-pelissä, eli Arceuksessa. Soisi kyllä tän yleistyvän noihin pääsarjankin peleihin, nimittäin Scarlet ja Violetissa ei tätä ollut ja oli vähän tympeää tihrustaa niistä kolmesta pikselistä 15 fps:n voimalla että joko se shiny löytyi :D Mut hyvä ominaisuus siis kyl tää!

Jaan samalla aiempien kommentoijien mietteitä pelistä. Pokemon-peleissä on aina itselle sitä omanlaista imuaan, oli se miten lapsellinen, helppo tai rosoinen. Aina niistä samalla jää myös kaipaamaan sellaista modernia otetta. Sieltä on menty taas kerran, mistä aita on matalin, mutta koska se pelaajille riittää niin sillä jatketaan. Aina jotain muutoksia on, mut ne on aina pieniä. Onneks kuitenkin yleensä oikeaan suuntaan.

Tästä pelistä jos laittaisin plussat ja miinukset nii se näyttäis ehkä tältä:

+todella hyvät Pokemonit, lähes kaikki omat lempparit kerranki samoissa kansissa
+reaaliaikaisempaan suuntaan siirtynyt taistelu on omaan mieleen
+musiikit on hyvät, niinku Pokemon-peleissä yleensä
+tekemistä ja kerättävää piisaa jos siitä innostuu
+pienet quality of life - jutut, kuten ohi menneet pallot saa takaisin kerääjältä jne.
+"pomo"-taistot on mun mielestä harppaus eteenpäin aiemmista
+paikoin haastetta kyl riittää
+suorituskyky parempi kuin Scarlet&Violet...

-...mutta lähinnä sen vuoksi että alueita on tiivistetty ja Pokemoneja vähennetty runsaasti alueilta
-katoilla liikkuminen ja samoilu on todella ärsyttävää
-sivutehtävät on suurimmalta osin tosi tylsää
-kaupunki on todella tylsä ympäristö, kaikkialla näyttää samalta. Pari wild zonea eroaa muista ja joku viemäri löytyy, mut muuten kaikki on sitä samaa settiä. Kaupunki on myös hyvin "kuollut"
-ei vieläkään ääninäyttelyä
-ei riittävästi uudistusta tai kehitystä
-lukitus on ihan karseeta taisteluissa

Ja rehellisesti, jos tää ei ois Pokemon-peli, niin arvioissa tän numerot alkais sieltä toisesta päästä taulukkoa. Mut kyl mie tästä silti oon tykänny, nimenomaan Pokemon-pelinä ja sarjan fanina. Samalla myös ärsyttää ja jää toivomaan parempaa.
 
Tää äänimerkki oli itseasiassa jo aiemmassa Legends-pelissä, eli Arceuksessa. Soisi kyllä tän yleistyvän noihin pääsarjankin peleihin, nimittäin Scarlet ja Violetissa ei tätä ollut ja oli vähän tympeää tihrustaa niistä kolmesta pikselistä 15 fps:n voimalla että joko se shiny löytyi :D Mut hyvä ominaisuus siis kyl tää!
Kimalluksen siinä huomasinkin, mutta äänimerkkiä en silloin kyllä tajunnut. Tiedä sitten olenko äänettömällä pelannut kun bongasin ainoan siinä pelissä löytämäni shinyn. Kuinkahan monta on tullut missattua sen takia o_O
 
Pokemon lävitse ja kaikki Wild Zonet saalistettu Alphoja myöten, höpönassuja puuttuu vielä, mutta sivutehtävät tarjoaa niin järjettömän yksitoikkosta contenttia että ei jaksa niitä suhata enää.

Se on maailman luokan sääli, että Pokemon on niin vahva brändi. Sille kun ei löydy oikein edes kilpailijaa markkinoilta, Palworld tuli ryminällä ja katosi vähin äänin oikeus haasteiden kera, ja nyt siitä ei puhu enää kukaan.
Ja valitettavasti kilpailun puute näkyy poikkeuksellisen heikkona tai vähintäänkin hitaana pelinkehityksenä.

Peli parantaa aina edellisestä osasta, mutta juuri niin vähän kun tarvitsee, ei tippaakaan enempää.

Ai millä korjattiin edellisen pelin ongelmat, no tietenkin paremmalla optimoinnilla! NO ÄLÄ HULLUJA PUHU, tehdään tästä smoothimpi
A) poistamalla nopeasti teillä kulkeva kulkuneuvo, joka aiheutti ruudunpäivitys ja piirto-ongelmia
B) poistetaan epätasaisia ja pystysuuntaisia pintoja pitkin kulkeva kulkuneuvo ja tarjotaan erittäin rajattu valikoima hissejä
C) poistetaan lentotaito kokonaan ja annetaan tilalle Maija Poppasen sateenvarjo
Ja vielä parhaimpana:
D) Rajataan Wild zonet niin pieniksi että suorituskyky varmasti riittää kaikkien seitsemän pokemonin näyttämiseen kerralla, sijoitetaan katoille yksittäisiä pokemoneja ettei pelaaja unohda mitä pelaa

Missä on tyhjästä ilmestyvä Rakettiryhmä just silloin kun sulla on HPt vähissä ja kiire pokecentteriin? Missä on niistä ihan ensimmäisistä peleissä asti nähdyt sokkeloiset luolat, jota varten hommattiin game boyhin erillinen valo, joka näytti oikean polun oikein tumman ruskeina pikseleinä? Missä on kaikki alkuperäisten pokemonien hauskuus sen pokemonien nappailun lisäksi? Missä on Arceuksessa nähty hiippailu pitkien matkojen takaa erilaisia puskia kiertäen ja lopulta pokepallolla yllätys?

Pokemonissa on uskomatonta vetoa vieläkin ja olin aivan näyttöön liimautuneena ja omaan maailmaani uppoutuneena metsästämässä (ja huutamassa ärräpäitä kun Alphat eivät jääneet pokepalloihin) koko 40h mitä tähän meni, mutta onhan nämä peleinä muinaisjäänteitä, ei siitä pääse mihinkään. Uusi taistelutyyli toi modernimpaa otetta, mutta sekin kaipaisi vielä hiontaa. Parhaillaan hauskaa, pahimmillaan ihan mahdottomuus saada lukittua oikeaan tyyppiin ja vaikeus syntyi oikeastaan vain siitä että päälle hyökkää kerralla 4-5 Pokemonia ja et saa kiinni siitä eniten vahinkoa tekevästä. Se että Pokemonit hyökkäsi kouluttajaa vastaan oli hyvä lisä, mutta todellisuudessa 90% ajasta liikkuminen oli täysin turhaa. Varsinkin kun vastustajat tuntui olevan paikalleen liimattuja aina.

Todella moni vanhoista alkuperäisistä Pokemoneista on mahdollista saada viimeiseen muotoon vain treidauksen kautta kaverin kanssa konsoleita vierekkäin pitäen, tai netissä maksullisen lisäpalvelun kautta (Ninskan maksullinen nettijäsenyys).

Jos tuo on ärsyttävää niin entäpä viimeiseltä Wild Zonelta löytyvät Pokemonit, miksi vasta nyt? Näitä olisi halunnut kehittää ajan kanssa loppuvastusta varten, mutta ei. Nyt ne tarjoillaan tarjottimella ja samantien yli 50lvl, joten ne on kehitettävissä viimeiseen muotoon heti nappaamisen jälkeen, tekemättä mitään.

En sano että näiden pitäisi olla nykypelien kaltaisia valtavia open worldeja, tai realismiin pyrkiviä (kuten näytelty Pokemon leffa pari vuotta sitten) tai sisältää monimutkaisia juonikuvioita jne, mutta hyvän mielen/Cozy pelikin saisi oikeasti tarjota hyvää, monipuolista ja rikasta sisältöä ja Pokemon jos joku on brändi joka siihen pystyisi, jos tahtoisi.

Todennäköisesti tämä on itselle vuoden paras peli, koska onhan tämä mahdottoman addiktoivaa touhua, mutta pelinä kaukana erinomaisesta.

8/10, Pokemon toimii aina, niin hyvässä kuin pahassa
Tähän päättyi oma matka tällä erää. Tuon viimeisen legendaarisen saaminen on tehty ihan kohtuuttoman työlääksi.
pitää voittaa 15 ranking matsia ja joka matsin välissä kerätä 50tuhatta pistettä että pääset seuraavaan matsiin, hyi helvetti

Tipsinä muuten että viimeiseltä Wild Zonelta voi löytää Alpha muodossa aika monta niistä Pokemoneista jotka pitäisi saada vain vaihtamalla. Toki näiden spawnaaminen, ainakin Switch ykkösellä on TODELLA harvinaista ja itsellä meni n. 4h saada muutama hassu Pokemonni, mutta hampaat irvessä painettiin kun kyseessä oli omia lapsuuden lemppareita.

Pari jäi uupumaan, joita ei saa kuin vaihtamalla
+ viimeinen legenda, alias 'vilkkuva peräreikä'

2025102212193600-406E08C26FAE3D61E0FDD492A49B8D8E.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tähän päättyi oma matka tällä erää. Tuon viimeisen legendaarisen saaminen on tehty ihan kohtuuttoman työlääksi.
pitää voittaa 15 ranking matsia ja joka matsin välissä kerätä 50tuhatta pistettä että pääset seuraavaan matsiin, hyi helvetti
Tämähän kuulostaa omaan korvaan jopa hyvältä! Harmitti nimittäin se kun
rankilta V heitettiinkin suoraan rankille F. Olisin halunnut kaikki tasot itse vetää, mutta hyvä että tuota samaa pääsee jatkamaan enemmänkin myöhemmin.
Mites muuten se vain PvP-pelaamisesta saatava mega evolution? Onko hyvinkin työläs saavuttaa?
Tosi nopeaan saa, monet ovat maininneet 1-3 tuntia netin puolella ja itsellä kesti se 2 tuntia. Kannattaa ottaa mukaan täysin kehittyneet Pokémonit ja mahdollisesti megoja jos sellaisia on jo. Sitten vain rupeat mättämään siellä. Se on aika kaoottista aluksi, mutta aika nopeasti siinä näkee miten sitä kannattaa pelata. Eikä tarvitse matseja voittaa että saa pisteitä, jo esim kahdella tyrmäyksellä kolmossija riittää 10 kokonaispisteen saamiseen. Tyrmäyksestä saa aina 10 pistettä, ensimmäisestä ja viimeisestä iskusta saa 10 pistettä ja monia muitakin tällaisia on. Voitosta sitten saa 30, kakkosijasta 10, kolmossijasta -10 ja nelossijasta -30. Rankkeja ei voi kuitenkaan menettää niin ei nuo miinuksetkaan niin paljoa haittaa jos niitä välillä tulee.
 
Tosi nopeaan saa, monet ovat maininneet 1-3 tuntia netin puolella ja itsellä kesti se 2 tuntia. Kannattaa ottaa mukaan täysin kehittyneet Pokémonit ja mahdollisesti megoja jos sellaisia on jo. Sitten vain rupeat mättämään siellä. Se on aika kaoottista aluksi, mutta aika nopeasti siinä näkee miten sitä kannattaa pelata. Eikä tarvitse matseja voittaa että saa pisteitä, jo esim kahdella tyrmäyksellä kolmossija riittää 10 kokonaispisteen saamiseen. Tyrmäyksestä saa aina 10 pistettä, ensimmäisestä ja viimeisestä iskusta saa 10 pistettä ja monia muitakin tällaisia on. Voitosta sitten saa 30, kakkosijasta 10, kolmossijasta -10 ja nelossijasta -30. Rankkeja ei voi kuitenkaan menettää niin ei nuo miinuksetkaan niin paljoa haittaa jos niitä välillä tulee.

No niin, täytynee sitten vaikka viikonlopulla yrittää hieroa tuota eteenpäin ettei mene rajoitetun tarjonnan megamonni täysin ohitse.
 
Ja rehellisesti, jos tää ei ois Pokemon-peli, niin arvioissa tän numerot alkais sieltä toisesta päästä taulukkoa. Mut kyl mie tästä silti oon tykänny, nimenomaan Pokemon-pelinä ja sarjan fanina. Samalla myös ärsyttää ja jää toivomaan parempaa.
Tämä onkin juuri se ajatus ja käsitys, jonka olen näistä saanut: Pokemon saa anteeksi ihan hirveästi vain siksi että se on Pokemon. Enkä sano etteikö nykyinen (tai jo pitkään jatkunut) taso riittäisi monellekin mutta onhan se silti ihan perusteltu kritiikki sanoa että tältä voisi oikeasti vaatia ja toivoa paljon enemmänkin. Ehkä siinä on osaksi jotain sellaista, että toivoisi että tulisi niin mielenkiintoinen Pokemon-peli että voisi itsekin harkita.

Nytkin kun luin täältä plussia ja miinuksia, niin aika oikeat käsitykset minulla Pokemon-peleistä on vaikka en niitä itse pelaa.

Tosin pelasin kyllä niitä ensimmäisiä GBC:llä ja joskus näin kuvia/videoita niistä valokuvauspeleistä, miettien miten huikeita nämä voisivat joskus olla. No eipä ole tullut mitään huikeaa vastaan vaan siellä pysytään jossain minimitasolla näiden kehityksen suhteen.
 
Ylös Bottom