Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onpa fiksua kuljettaa läppärin lisäksi näyttöä joka paikkaan, kun ei siinä oo tarvittavia liitäntöjä. Kylläpäs vitsin murjaisit.
Monitori on työpaikalla kiinteästi, ei sitä tarvitse mihinkään liikutella. Kotona ollessa en tarvitse mitään lisäkilkkeitä, vaan koneen omat antimet riittävät.

Käytännössä hyvin harvoin tulee tarvetta liittää tähän kotioloissa minkään sortin USB-vehjettä ylipäätään.

Mutta "horses for courses", eli jokaiselle välineet oman tarpeensa mukaan. Minulle tämä ratkaisu sopii mainiosti, jollekin toiselle ei.

VÄLIKYSYMYS: miksi uusia laitteita ei vain myydä pelkästään C-liittimellä, johon voi itse valita piuhan, jonka toinen pää on joko C tai A? Jos se on mennyt ohi aiemmista viesteistäni, niin minä en vastusta että liitettävät laitteet (hiiri, näppis, ohjain, kuuloke, kovalevy) olisivat vain C-liitännällä.

Minulle vain se vastaanottava laite (eli tietokone tai vastaava, johon voi laittaa erilaisia laitteita kiinni) on aina ollut sellainen, että niihin laitetaan vaikka ja mitä laitteita kiinni ja ne voi olla ties miltä aikakaudelta, joten liittimiä olisi hyvä olla ainakin viimeisimpien aikojen tarjonnasta tarjolla.

Ongelma siis yhä on vain siinä, että historiaa ja vanhoja laitteita ei noin vain pyyhitä kerralla pois. Jos työpaikalleni ostettaisiin nyt uusi tietokone, joutuisi aika hiton moneen lisälaitteeseen ostamaan vähintään uuden piuhan tai adapterin että ne saa käyttöön, joten sellainen kone jäisi varmaan ostamatta kun siitä tulee lisävaivaa ja turhia hankintoja. Tilalle tulisi sellainen kone, johon ne aiemmat ja toimivat vehkeet menee kiinni ongelmitta. Sama homma kotona: en minä kerralla halua ostaa kaikkea uusiksi jos ostan koneen.

Mutta sinänsä käytännön tasolla ei ole ongelma koska en osta edes uusia koneita ja valikoimissa on vaihtoehtoja, joissa on liittimiä. Toisin kuin jotkut toivovat.

No äläpä! Ja silti sitä täytyy jatkaa, syystä että?
No sen kun tietäisi. Sen verran osaan vastata että itsellä on tapana vastata, jos joku vielä keskustelua jatkaa. Toki tässä kohtaa viimeistään pitää ainakin typistää viestejä jos saman on jo moneen kertaan sanonut aiemmin.

Totta, en enää kovasti jaksa edes lukea viestejäsi, olen pahoillani siitä. Kun on vaan sitä toistoa ja jankutusta.
Tässä on tuntunut jo pidempään ettet ole tosiaan lukenut viestejä mutta vastannut siitä huolimatta.

"Kuluttaja ostaa herran vuonna 2026 USB-A oheislaitteen + epäonnistunut taktisen tason transitio (laitetta on edelleen saatavilla USB-A) = ympyrä sulkeutuu ja noidankehä jatkuu."
Logiikka turhankin hitaaseen USB-C transitioon on aukoton. Kuluttajilta en odota että ne lähtisi massoissa jonkun 'aatteen' tai 'isomman kuvan' takia tekemään muutoksia omiin tottumuksiinsa mutta oheislaitetuottajilta ja tietokonevalmistajilta tällaista voisi jo alkaa pikkuhiljaa toivoa.

Ei ole teksti seinää niin tuo on helpompi lukea, ja ehkä jopa ymmärtää. En ole opettaja enkä osaa opettaa :) Pahoitteluni siitä, olen yrittänyt selittää oman näkövinkkelini niin yksinkertaisesti etten enää yksinkertaisempi osaa olla.
Olet siis käyttänyt aikaasi laatikoiden piirtämiseen ja minun kouluttamiseen asiassa, jossa ei ole minulle ollut mitään epäselvyyttä. Asian ymmärtäminen käy ilmi myös viesteistäni, sillä minä olen nimenomaan painottanut sitä ettei kuluttajat tuota muutosta tee. Samoin sitä eivät tee valmistajat, koska ne haluavat tarjota sitä, mikä myy.

Tämä ei vieläkään ole mitenkään vaikea asia ymmärtää.

Ja ihan vielä että metsä näkyy puilta - osaatko arvata mitä tavoitteita on uuden standardin julkaisemisella?
Korvata vanhat standardit. Tämä on se strategialaatikko. Siellä tehdään uusia standardeja. Taktinen taso pitää huolen että kehitys etenee ja yhteensopivuudet yms. Nyt me ollaan jääty pahasti jälkeen tuossa USB-C siirtymässä. Tämä on niin taivahan simppeli juttu etten itsekään oikein usko että olen käyttänyt tällaisen asian selittämiseen näin paljon aikaa mutta on se välillä kiva vängätäkin :)
Missä kohtaa mielestäsi en ole tätä asiaa ymmärtänyt? Minusta vain laitevalmistajien ei kannata tarjota kuin sellaisia tuotteita, jotka myyvät. Kuluttajat taas ostaa, mitä haluavat.

Sinä tunnut taas väittävän (vaiko vain toivovan?) että kun tehdään standardi, niin voittoa tavoittelevat yritykset alkaisivat levittämään standardia eivätkä myisikään sitä, mille on tilausta. Minä taas olen sanonut koko ajan nämä asiat:
1) Pakotus ei toimi, kuluttajat ostaa mitä haluavat.
2) Yritykset tuottavat sitä mikä myy.
+ Minun tarpeeni ovat yhä, että en haluaisi laitetta, jossa on vain yhtä liitintyyppiä.

Edit: En itsekään oikein usko että kieli poskella vaivauduin, mutta sama asia ihan omilla nimillään - nyt jos ei mene kalloon edelleenkään niin luovutan:
Näytä liitetiedosto 20424
Ylin taso strategia, noi päällekkäiset alempana, taktinen taso. Sissit jätin pois kuvasta sotkemasta. Huom, jätin USB 1.0, 2.0 mitkä myös tuohon USB-A muotoon perustui pois kuvasta ko loppu miehestä voimat ja powerpointista muste + vielä se että varmaan noitakin on edelleen olemassa siellä kaupan hyllyllä koska se 'noidankehä'
Mitä sinä pohjimmillaan tässä yrität sanoa kun tässä olen lähinnä hukassa että miksi kerrot minulle tällaista asiaa? Se ainoa ongelma tämän suhteen minulla on siinä, että sinä tunnut luottavan standardin yleistymisen tuotteita myyvien yritysten vastuulle. Se taas ei todellakaan pyri muuhun kuin voittoa tekemään ja jos sitä saa myymällä laitteita vanhoilla liittimillä, niin sitä sitten tehdään.

Monitori on työpaikalla kiinteästi, ei sitä tarvitse mihinkään liikutella. Kotona ollessa en tarvitse mitään lisäkilkkeitä, vaan koneen omat antimet riittävät.

Käytännössä hyvin harvoin tulee tarvetta liittää tähän kotioloissa minkään sortin USB-vehjettä ylipäätään.

Mutta "horses for courses", eli jokaiselle välineet oman tarpeensa mukaan. Minulle tämä ratkaisu sopii mainiosti, jollekin toiselle ei.
Tämän saman yksinkertaisen asian takia siis minullakaan ei ole ongelmia eri johtojen kanssa: ne on valmiina siellä ja on ihan yksi ja sama että onko se C-, A- vai B-piuha, jolla laite yhdistetään.

Se onki hyvä, että liittimet ovat samoja, eli USB-C-mallin liittimiä, niin saa kaikki laitteet kiinni ja tarvitsee vain yhden laturin. Onneksi EU on ottanut asian hoitaakseen niin pikku hiljaa loppuu perseily. Sama oli sähköverkon rakennusvaiheessa. Oli monta eri standardia, jotka eivät olleet yhteensopivia. Nytkin eri maissa on eri standardit. Ihanne olisi, että koko ihmiskunta käyttäisi samoja standardeja joka asiassa niin, ettei olisi mitään yhteensopivuusongelmia.

Niin, tosiaan, puhuin johtomäärästä mitä tarttee mukaan reissuun. En liitäntämääristä tietokoneessa. Sinä taisit sekoittaa nuo kaksi asiaa?
Vaikka kaikki mun käytössä olevat laitteet tukisi Ceetä, niin 4 johtoa tarvitsisin silti. Juttusi on semantiikkaa, enkä alunperin puhunut mitään johdoista.

Totesin sarkastisesti ettei ratkaisu mulle sovi.

Mun näkemys on kerrottu. Hyvää viikonloppua vaan kaikille!

Ylös Bottom