Dualsense ohjainten jokseenkin krooniseen tattien driftaus-ongelmaan tympääntyneenä, päätinpä hankkia joku aika sitten Dualsense Edge ohjaimen. Hinta hirvitti, mutta ajatuksena oli, että eipähän tarvitse sitten tuskailla tattidriftailun kanssa, kun tattimoduulit saa kätevästi vaihdettua uuteen.
Ostinpa siis Dualsense Edgen Gigantin outletistä tuossa vähän ennen joulua. Uudenveroinen, alkuperäisen takuulla hintaan 169€. Ohjaimeen olen ollut puolisen vuotta varsin tyytyväinen. Aika vähän on minulla käyttöä noille "pro-ominaisuuksille", kuten takanapeille, mutta lennosta vaihdettavat nappikalibroinnit on varsin hyvä juttu kun parissa eri pelityypissä suosin aika erilaisia kontrolleja. Hyvä ohjain siis ollut.
Ongelma alkoi ilmenemään jo pari kuukautta sitten, tatti alkoi irtoilemaan ohjaimesta. Siis kun ohjaimen tattimoduuleissa on mahdollista vaihtaa tatin päätä erilaisiin, niin se pää alkoi irtoilemaan oikeasta tatista pelatessa. Aluksi tätä tapahtui pari kertaa kuussa, sitten pari kertaa viikossa, ja lopulta, piti jo alkaa pelatessa vähän varomaan, ettei tuo tatinpää lähtisi irti kesken matsin vaikkapa änärissä. Ajattelin että vienpä sitten takuunalaisen ohjaimen Giganttiin, näytän ongelman, ja saanen uuden tattimoduulin tilalle. Siitä tattimoduulista kun tuntui se tatin kiinnitysmekanismi olevan jotenkin kulunut/murtunut. Tatinpää kun ei enää normaalisti kiinnitettäessä "kliksahtanut" samaan tapaan kuin toisessa tatissa. Tuo tattimoduulien helppo vaihdettavuus kun on minun käsitykseni mukaan tuon Edgen suurin iso ominaisuus ja myyntivaltti.
Gigantin kaveri vilkaisi ohjainta, totesi suurennuslasia käyttämällä, että kyllähän se tattimoduulin tatinpään kiinnitysmekanismin yksi pikku klipsukka on kulunut/murtunut. Sanoi tosin, että näissä tapauksissa lähetetään koko ohjain huoltoon jonnekin toiselle puolen maailmaa, sen sijaan että annettaisiin vain uusi tattimoduuli. Fair enough. Selviäisin viikon tai kolme ilman Edgeäni. Vähän hassua, että tällaisessa tilanteessa lähetetään koko ohjain jonnekin kaukomaille, kun tuon uuden tattimoduulin antamisen luulisi tulevan halvemmaksi ja helpommaksi myös Sonylle, mutta mennään nyt näillä käytännöillä.
Eilen sitten, ohjaimen oltua kolmen viikon verran huoltomatkalla, tuli soittoa Gigantilta. Kerrottiin, että ohjaintani ei ole mahdollista korjata, saisin uuden, tuliterän ohjaimen tilalle. Siis mitä? Ohjain, jonka tapauksessa kuvittelisi, että "korjaaminen", eli uuden tattimoduulin tilalle vaihto olisi suunnilleen viiden sekunnin homma, olikin siis nyt niin sökönä, että pitää ottaa kokonaan uutta tilalle? Tuntui, kuin veisi auton korjaamolle puhjenneen renkaan takia, ja sieltä soitettaisiin, että saat nyt uuden auton tilalle, kun ei voida korjata.
Kyselin että mites se nyt näin, puhelimessa vastattiin, että huollossa tai Gigantilla ei ole nyt sopivia varaosia, niin ainoa ratkaisu on uusi ohjain. SIIS TÄH? Ohjain, jonka myyntivalttina on tuo tattimoduulin vaihtamisen mahdollisuus ja helppous, ei saada korjattua edes virallisessa huollossa, kun "varaosaa", eli arvatenkin uutta tattimoduulia ei ole saatavilla? Gigantin soittaja vastasi, että ei tiedä asiasta enempää, näin vaan on huollosta ilmoitettu. Sanoi, että laittaa minulle uuden tuliterän ohjaimen nyt tilaukseen, ja saapuu minulle parissa päivässä.
Missään nimessä en valita että saan alunperin puolivuotta sitten outletista ostetun ohjaimen tilalle ihan uuden ohjaimen, mutta mikähän tässä on nyt oikeasti selityksenä, että tuo edellinen ohjain oli tattimoduulin takia mahdotonta korjata? Nousee pakostakin mieleen, että onko Sony yksinkertaisesti lopettanut noiden tattimoduulien valmistamisen, jos ei edes virallisesta huollosta löydy tuohon varaosaa? Kun nyt nettikauppoja vilkaisin, niin monella suomalaisellakin kaupalla näkyy olevan noita tattimoduuleja tilattavissa ja varastossa. Vähän nousee pelko puseroon, että onko se suurin syy minkä takia tuon ohjaimen ostin nyt katoamaisillaan oleva mahdollisuus, jos tattimoduulit on kohta sukupuutossa?
Onhan se kai joo mahdollista, että todellisuudessa ovat vaikka hävittäneet ohjaimen matkalla. Tai sitten siellä huollossa ovat onnistuneet jotenkin pahemmin hajottamaan koko vehkeen. Tämä tosin ei kuulostaisi kovinkaan mahdolliselta, tuon tattimoduulin vaihto kun onnistuu todella helposti ja vaivattomasti ihan ilman mitään työkalujakaan. Tiedä häntä, tutkimattomia ovat Dulasensen ja Sonyn tiet. Olen nyt sitten vain tyytyväinen uudesta ohjaimesta.