Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sitäkään en ikinä ole tajunnut että pelien aiheissa ei saisi kuin vain hypettää peliä ja pelin ostamiseen tai maksamiseen liittyvät asiat ei muka kuulu peliin - vaikka tuo kyseinen maksu on nimenomaan tuon pelin maksu eikä toistu identtisenä missään muualla (koska siellä on toisen pelin omat ekstransa ja lisänsä).
Tämä on kieltämättä vähän erikoista, mikäli peliin tai sen julkaisutapaan liittyen ei saisi esittää kritiikkiä. Ymmärrän toki perusajatuksen siitä, että "pidetään homma positiivisena", mutta tarkoittaako se muka oikeasti sitä, että pitää vaan hurrata kaikille typeryyksillekin? Toivottavasti ei.

Tietenkin homma menee niin, että ihmiset tekevät erilaisia valintoja. Ja joskus valintojen tekemisestä keskustellaan niin, että se ottaa vähän enemmän henkilökohtaisesti päähän. Hyvä esimerkki on vaikkapa fyysiset julkaisut, joiden on kerrottu olevan turhaa muoviroskaa ja ties mitä muuta vielä. Eihän sellainen kommentti paljoa fyysisten julkaisujen nimeen vannovan mieltä lämmitä, mutta ihmiset ajattelevat asioista eri tavoin.

Aina keskustelu pitää hajottaa johonkin "sopivampaan" aiheeseen sen sijaan että se löytyisi sieltä, minne se oikeasti kuuluukin, eli kyseisen pelin keskusteluun.
Tässä on varmaan se ongelman ydin oikeasti. Keskustelu olisi hyvä aloittaa siellä ketjussa, mistä se ajatus lähtee, mutta jossain vaiheessa se pitäisi siirtää siihen omaan keskusteluunsa. Sen rajan vetäminen vain on tavalliselle keskustelijalle usein aika vaikeaa. Vaikka keskustelun siirtäisi toiseen ketjuun, osa saattaa kuitenkin vielä kommentoida siihen entiseen. Ja silloin tapahtuu juurikin tätä keskustelun hajoamista.

Eikä tämä ole edes pelkästään tähän aiheeseen liittyvän ketjun ongelma. Jos katsoo vaikka muita tuoreita esimerkkejä: PS5-ketjussa voivotellaan sitä, kun ei voi pelata kuin Xbox-ohjaimella, vaikkei sitä Pleikkaria edes oikeastaan pelaa. PS6-ketju puolestaan pitää sisällään pitkän keskustelun siitä, että PS5-ohjaimen akku ei kestä. Ei esimerkiksi näiden keskusteluiden osalta tunnu ketään haittaavan, että keskustelu ei ole ihan sitä otsikon mukaista ydintä. Muita esimerkkejä löytyy aika nopealla palstan selaamisella lisääkin.

Ja oletko koskaan miettinyt miksi olet jatkuvasti tällaisten vääntöjen keskipisteessä?
Tämä on kysymys, jonka aika moni muukin kirjoittaja saisi esittää itselleen. En usko että olen ainoa, joka voisi piirtää tämän foorumin kirjoittajien välisistä suhteista oman karttansa. Olettaisin että tämäkin tosin kuuluu nettikirjoitteluun, jossa on pieni piiri vakiokirjoittajia.

Tässä vielä viestisi mihin jengi reagoi. Ihan oikeasti pitää ihmetellä miksi porukka suuttui? Eikö omaa mielipidettä tosiaankaan pysty ilmaisemaan vähemmän kärkkäästi ja vähemmän muita arvostellen?
Näin puolittain ulkopuolisena vastaan tähän. Luin tuon lainaamasi viestin useampaan kertaan oooiiiikeeeeeiiiiiin hitaasti ja ajatuksella, enkä löytänyt siitä mitään, jossa vinoiltaisiin yhdellekään käyttäjälle suoraan. Kolme erillistä ja hyvää pointtia hintapolitiikasta ja 'rahan arvosta versus muutaman päivän pelaaminen'.

Erittäin hyvä pointti ja kummastelu siitä, onko järkeä maksaa 20 euroa extraa, että pääsee pari päivää aikaisemmin pelaamaan remake/remaster yksinpeliä. Järkeä erityisesti isossa kuvassa, kun ajatellaan pelialan (hinta)kehitystä. Pointit ja asian nostaminen esille mielestäni hyvä. Enemmänkin olisin huolissani siitä, kuinka pahasti tuntui menevän osalla ihon alle, kun asia otettiin esille ja keskutelun aiheeksi. Peliala seuraa kuluttajakäyttäytymistä ja jos annetaan signaali, että 'löysää rahaa' on, niin sitä enemmän tulevaisuudessa julkaisijat ja kehittäjät kyllä keksivät rahastaa 'hätähousuilta' ylimääräistä.

Luin tuon lainaamasi viestin useampaan kertaan oooiiiikeeeeeiiiiiin hitaasti ja ajatuksella, enkä löytänyt siitä mitään, jossa vinoiltaisiin yhdellekään käyttäjälle suoraan.
Luetko myös minun kommenttini aiheesta oooiiuikkkeeeeeiiinn hitaasti. Sanoin nimenomaan, että ei sillä ole mitään merkitystä mainitseeko ketään käyttäjää nimeltä, kun viesti on tuollainen. Siinä oli monta tyyppiä, jotka oli tuon rahan maksanut niin kyllähän siinä ihan suoraan noiden tyyppien ostokäyttäytymistä arvosteltiin, ei siinä nimiä enään tarvitse käyttää. Tämä on juuri tämä tyyli mitä moni käyttää ja sitten ihmetellään, kun muut kommentoi suoraan henkilöä.

Enemmänkin olisin huolissani siitä, kuinka pahasti tuntui menevän osalla ihon alle, kun asia otettiin esille ja keskutelun aiheeksi.
Jos olisit ollut yksi noista ostajista, et ihmettelisi yhtään. Nyt tosin on helppo ihmetellä, kun kaikki, jotka sinut tuntevat täältä, tietävät, ettet osta yhtään MS:n mistään hinnasta. Sen verran on vahvat sinilasit päässä, jonka olet itsekin myöntänyt moneen otteeseen.

Jos olisit ollut yksi noista ostajista, et ihmettelisi yhtään. Nyt tosin on helppo ihmetellä, kun kaikki, jotka sinut tuntevat täältä, tietävät, ettet osta yhtään MS:n mistään hinnasta. Sen verran on vahvat sinilasit päässä, jonka olet itsekin myöntänyt moneen otteeseen.
Olen muutaman Deluxen uusista peleistä joskus ostanut ja todennut täällä ainakin muutamasta, että nyt tuli vähän hövelisti käytettyä ylimääräistä rahaa, joten tiedostan kyllä noissa tilanteissa itsekin sen, että meni ylimääräistä 'turhaan'. Ymmärrän siis, jos joku haluaa asiaa ihmetellä ja kysyä "Miksi ostit?".

Kyseessä ei myöskään ole mikään Sony vs Microsoft-kysymys. Jos Sony/Naughty Dog/tms. julkaisisi vastaavanlaisen remaken/remasteroinnin jostakin oikeasti wanhasta yksinpelistä ja tekisi sen samanlaisella hintakokeilulla, niin kyllä minä siinäkin tilanteessa ääneen ihmettelisin, että onko suoranaista järkeä maksaa yhdestä ylimääräisestä peliviikonlopusta tuollaisen pelin kohdalla 20 euroa ylimääräistä.

Hypoteettinen esimerkki: Julkaistaan hypermagea remasterointi/remake Crash Bandicooteista tai Metal Gear Solideista ja hinnoitellaan ne samalla tavalla kuin tämä Halo, niin kyllä minä ääneen ihmettelisin, että tarvitseeko ja kannattaako oikeasti maksaa 20 euroa ylimääräistä muutamasta extrapäivästä. Sanoisin siinäkin tilanteessa ihan suoraan, että tikulla tökitään jäätä ja verkot ovat vesillä testinä, kuinka monella on niin kova kiire, ettei pysty odottamaan paria päivää pidempään, vaikka kyseessä ovatkin ne tarinoiltaan täysin samat pelit.

Olen muutaman Deluxen uusista peleistä joskus ostanut ja todennut täällä ainakin muutamasta, että nyt tuli vähän hövelisti käytettyä ylimääräistä rahaa, joten tiedostan kyllä noissa tilanteissa itsekin sen, että meni ylimääräistä 'turhaan'. Ymmärrän siis, jos joku haluaa asiaa ihmetellä ja kysyä "Miksi ostit?".

Kyseessä ei myöskään ole mikään Sony vs Microsoft-kysymys. Jos Sony/Naughty Dog/tms. julkaisisi vastaavanlaisen remaken/remasteroinnin jostakin oikeasti wanhasta yksinpelistä ja tekisi sen samanlaisella hintakokeilulla, niin kyllä minä siinäkin tilanteessa ääneen ihmettelisin, että onko suoranaista järkeä maksaa yhdestä ylimääräisestä peliviikonlopusta tuollaisen pelin kohdalla 20 euroa ylimääräistä.

Hypoteettinen esimerkki: Julkaistaan hypermagea remasterointi/remake Crash Bandicooteista tai Metal Gear Solideista ja hinnoitellaan ne samalla tavalla kuin tämä Halo, niin kyllä minä ääneen ihmettelisin, että tarvitseeko ja kannattaako oikeasti maksaa 20 euroa ylimääräistä muutamasta extrapäivästä. Sanoisin siinäkin tilanteessa ihan suoraan, että tikulla tökitään jäätä ja verkot ovat vesillä testinä, kuinka monella on niin kova kiire, ettei pysty odottamaan paria päivää pidempään, vaikka kyseessä ovatkin ne tarinoiltaan täysin samat pelit.
Aivan varmasti. :D

Tekoälyhän laittaa linkit mistä se poimii nuo tiedot. Olisko nyt niin että lähteissä on nuo virheet. Itse nykyään käytän vain teköälyä hakuihin, niin ei tarvitse sadalla eri sivustolla käydä evästeiden kanssa tappeleen. Paljon nopeampaa ja helpompaa, ihmiskunta on kehittynyt juurikin näistä syista.
Muuhun en tekoälyä tarvitse. Internetti on täynnä virheitä. Ihmisten tarvii opetella kayttään kriittistä ajattelua että ei usko kaikkea mitä internetissä suolletaan. Toivon että ei sivusto jää ihan retroaikaan vaan menee eteenpäin niinkuin muutkin. Tekoäly moderaattori olis tätä päivää :D
Käytin juuri Googlea kun etsin pelejä mitkä muistuttaisivat Supernatural-sarjaa. Laitoin siihen hakuun vaatimuksiksi "Avoin maailma, yksinpeli, alustat Xbox ja Steam". Tarjosi minulle Days Gonea. Löytyy kuulemma Xboxille ja Steamille. Tekoäly voi olla joissain tapauksissa hyödyllinen, mutta en ikinä antaisi mm. moderaattorin hommia sellaiselle. Ja kun nyt miettii esim. kuinka Google käyttää nykyään vain tekoälyä, se tuottaa enemmän haittaa ja vaivaa kuin helpottaa asioita. Koska sitten pitää käydä läpi juuri tuollaiset esimerkin kaltaiset sonnat ja se vie aikaa.

Kyllähän se näyttää hyvältä firman tilaisuuksissa, kun mainitaan tekoälypalveluiden käytön nousseen niin ja niin monta prosenttia. Ei nyt kuitenkaan mainita sitä, että nämä ominaisuudet ovat oletuksena päällä ja tuottavat usein täyttä puutaheinää. Aika selvästi näkyy esimerkiksi se, että tekoäly-yhteenvetoihin tulee ikään kuin faktana väitteitä Reddit-ketjuista. Itse kyllästyin tuohon ominaisuuteen todella nopeasti, varsinkin kun ottaa huomioon tuonkin ominaisuuden vaatimat resurssit.

Suosittelen vahvasti tutustumaan muihin hakukoneisiin, joita on tarjolla ilman tekoälyä. Esimerkiksi DuckDuckGo tarjoaa suoran osoitteen tekoälyttömään versioon hakukoneestaan. Mikäli haluaa hakea Googlen hakukoneella muuten minimoimalla kytkökset kyseiseen puljuun, esimerkiksi Startpage on kelvollinen vaihtoehto. Kuten aina, kannattaa tutustua itsenäisesti tarkemmin näiden käyttöehtoihin ym. ennen suositusten uskomista.

Ihan sama se on kohdistitko kehenkään. Oletko tosiaan noin kujalla, ettet ymmärrä, että tottakai tuo tuntuu toisten arvostelulta ja vittuilulta jos on itse maksanut tuon 20€ tässä tapauksessa tuosta ja sitten sinä tulet huutelemaan, että ”Kylläpä on typerää ja eihän tuossa ole mitään 20€ arvoista, kaikkeen sitä ihmiset rahaansa tuhlaa, ompa typerää!”? Tämänkin asian olisi voinut ilmaista ihan vain siten, että ”Minä en henkilökohtaisesti kokenut tuota 20 lisäeuron arvoiseksi” ja that’s it. Ja mitä väliä vaikkei kaikki sinulle suuttunut? Eikö pitäisi olla suht iso merkki, että ei ollu fiksuiten ilmaistu asia, kun useampi kuitenkin hermostui. Ja oletko koskaan miettinyt miksi olet jatkuvasti tällaisten vääntöjen keskipisteessä?
En kirjoittanut yhtä kärkkäästi kuten esimerkissä annat ymmärtää, joten pointiltasi menee jo sen kautta pohja. Mitä tulee siihen, että kun kritisoi jotain, niin sillä on tykkääjiä, niin eikö aina ole näin että on mahdollisuus loukata jotain? Kysyin ja ihmettelin jo aiemmin että miten tuo asia pitäisi sitten tehdä ettei loukkaa pyhää hype-yhteyttä keskustelussa. Yhtä lailla toisessa aiheessa se olisi loukannut niitä, jotka tuon 20 euroa olisivat maksaneet.

Eikä minun pointtini ollut omat kulutusvalintani, joten tuo sinun ehdotuksesi ei toimi. Minä mietin asiaa laajemmin kuin itseni, parin nimimerkin tai Konsolifinin foorumin osalta.

Enkä minä koe olevani "jatkuvasti tällaisten vääntöjen keskipisteessä". Olen itse asiassa huomannut että sinä olet niissä vakiona myös - siis ilman että itse olen edes mukana. Useaan otteeseen olen myös ihmetellyt reaktioitasi muiden juttuihin mutta en ole nähnyt aiheelliseksi nostaa sitä esille. Nyt ehkä voi koska asian nostit esille.

Tässä vielä viestisi mihin jengi reagoi. Ihan oikeasti pitää ihmetellä miksi porukka suuttui? Eikö omaa mielipidettä tosiaankaan pysty ilmaisemaan vähemmän kärkkäästi ja vähemmän muita arvostellen?
Hyvä kun nostit tuon, sillä tuohan oli asiallinen viesti. Mistä kohtaa piti loukkaantua? Kyllä tuossa pitää henkilökohtaisesti herne nokkiin vetää kun suurin osa viestistä oli ihan yleistä ihmettelyä ostokäyttäytymisistä yms.

Niin, kun peliä hypetettiin liikaa, piti vähän dropata tunnelmaa ja viedä keskustelu johonkin Martta-kerhon säästöjaaritteluun, mikä ei itse peliä koske. Aika usein tällaista tapahtuu niiden pelien kohdalla, joista olisin itse kiinnostunut kuulemaan nimenomaan peliin liittyviä kokemuksia ja asiasisältöjä.
Uskotko oikeasti että jaksaisi tarkoituksella seurata että missä hype nousee liikaa ja heittäisin jäitä kehiin? Ihan oikeasti nyt. Minulle pelien ja pelaamisen hinta sun muut vastaavat on aina olleet aihe, johon tartun. Tässä kohtaa vielä tiukemmin koska mielestäni hinta ja saatava tuote ei oikein kohtaa, kun vähemmästäkin on valitettu jne.

Outoa myös periaatteessa ihmetellä sitä että olen aktiivinen keskusteluissa, joissa on keskustelua. Minä kun katson yleensä aina uusimmat viestit vähänkin kiinnostavista aiheista ja lukaisen ne läpi. Itse peliin en ole sanonut muuta kuin että ei tällä hetkellä innosta mutta en epäile etteikö olisi laadukasta pelattavaa. Yhtä lailla kuin TLOU:n remaket, täytyi toki myös ihmetellä uusioversion tarvetta mutta en ole pitkään aikaan tuonne kirjoitellut yhtään mitään lannistavaa tai muutakaan viestiä koska ei ole ollut aihetta. Tuo 20 euron ekstra oli aihe, johon koin omaavani sanottavaa.

Varmaan foorumin luonne ei sovi sellaiseen, että jaettaisiin kokemuksia peleistä eikä niinkään kritisoitaisi ostoskäyttäytymistä varsinkaan sellaisissa peleissä, joita ei itse välttämättä ole kiinnostunut edes hankkimaan tai pelaamaan?
Itse taas koen että jos aihe on vaikka Halo, niin keskustellaan siihen peliin liittyvistä asioista. Jos pelissä on early access, jossa on lisäkamaa ja jolla on hinta, niin siitä on ihan loogista keskustella aiheen alla. Vai pitäisikö warthogilla ajelut siirtää vaikka jatkossa ajopeleihin ja räiskintäkohdat räiskintäpeleistä keskusteluun?

Toki tuollainen hinta- ja ostohommeli on järkevä jossain kohtaa siirtää parempaan paikkaan, varsinkin jos se koskee muitakin pelejä mutta ei sitä aina voi aloittaessa tietää että tuleeko edes mitään keskustelua mitä jatkaa. Nytkin keskustellaan vain siitä keskustelusta eikä sen aiheesta.

Kovasti kuitenkin on monta viestiä ketjussa vaikka ei edes innosta. Tällainen sisältö on mielestäni paskaa ja pilaa keskustelujen tasoa. En aio vastata mihinkään tekstiseinään aiheesta.
Huoh ja häh? Niin, ei tosiaan ole kiinnostanut ostaa ja on ihmetyttänyt remakejen tarve (muistakin peleistä) sekä vaikka tuo hinta lisähommassa. Yhtä lailla minua ei välttämättä kiinnosta politiikka yleisesti mutta joku yksittäinen asia sieltä sitten kiinnostaakin.

Puhut myös keskustelun tasosta samalla kun lopetat lauseen siihen ettet aio lukea toisen viestiä.

Sanoin nimenomaan, että ei sillä ole mitään merkitystä mainitseeko ketään käyttäjää nimeltä, kun viesti on tuollainen. Siinä oli monta tyyppiä, jotka oli tuon rahan maksanut niin kyllähän siinä ihan suoraan noiden tyyppien ostokäyttäytymistä arvosteltiin, ei siinä nimiä enään tarvitse käyttää. Tämä on juuri tämä tyyli mitä moni käyttää ja sitten ihmetellään, kun muut kommentoi suoraan henkilöä.
Oikeasti tylyjä viestejä väittäisin löytyvän jopa enemmän sinulta kuin minulta, varsinkin keskustelun aloittavassa viestissä. Muistaakseni jossain kohtaa vielä ikään kuin ylpeilit että voi hyvinkin vittuilla jos vastapuoli on sen arvoinen - tai jotain tuon kaltaista. Minä en koe että tuo lainaamasi viestini varsinkaan olisi erityisen "tuollainen" ollut.

Ja onko se hankala hoksata etten ihmetellyt sinänsä henkilökohtaisuutta vaan sitä, että oliko päästä vedetyt Prisman (what?) aleostokseni jotenkin asiaan liittyvä aihe? Minä voin kyllä sellaisesta puhua, varsinkin jos se olisi totta, mutta sitten ei kannata puhua siitä Halo-keskustelun alla.

Minä kyllä tajuan että viestistäni pahoitettiin mieli mutta onko siis mielestäni hyvä jatkaa hommaa menemällä ihan eri väittelyyn ja vääntää sitten siitä? Sitäkö oikeasti kaipaat? :D

Huoh. Lisää henkilökohtaisuuksia ja oletuksia, joita ei kannattaisi aiheisiin tuoda mukaan. Eiköhän 20 euroa parista lisäpäivästä ole sama konsepti, oli alusta ja peli mikä tahansa. Pöljää vedota johonkin leireihin, jotta MS-vihaajana vain sen kohdalla asiaa kritisoi mutta ei, jos jonkun TLOU:n tuhannessa remakessa tulee vastaava.

Käytin juuri Googlea kun etsin pelejä mitkä muistuttaisivat Supernatural-sarjaa. Laitoin siihen hakuun vaatimuksiksi "Avoin maailma, yksinpeli, alustat Xbox ja Steam"
Älkää kyselkö näin ympäripyöreitä. Jos tuo tekoäly ei ollut nähnyt kyseistä sarjaa ;) Kyllähän tuo nyt hakee hyvin normi haut.

kysyin miten hoitaa unettomuutta?

Unettomuuden hoidossa ensisijaisia ovat lääkkeettömät menetelmät ja elintapojen muuttaminen. Pitkäaikaisen unettomuuden tehokkain hoitomuoto on kognitiivinen käyttäytymisterapia unettomuuteen (CBT-I). Lääkehoitoa käytetään yleensä vain lyhytaikaisesti ja muiden hoitomuotojen tukena. [1, 2, 3]
Seuraavat lääkkeettömät menetelmät ja itsehoidon askeleet auttavat unettomuuden selättämisessä.

Säännöllinen vuorokausirytmi
  • Herätysaika: Nouse ylös samaan aikaan joka aamu, myös viikonloppuina.
  • Nukkumaanmeno: Mene sänkyyn vain silloin, kun olet unelias.
  • Päiväunet: Vältä pitkiä päiväunia. Pidä ne tarvittaessa alle 20 minuutissa. [1, 2]

Elintavat ja ravinto
  • Kofeiini: Älä nauti kahvia, teetä tai energiajuomia enää kello 15:n jälkeen.
  • Alkoholi: Vältä alkoholia iltaisin, sillä se heikentää unen laatua.
  • Iltapala: Älä mene nälkäisenä nukkumaan, mutta vältä raskaita aterioita kello 19 jälkeen.
  • Liikunta: Harrasta säännöllistä liikuntaa, mutta ajoita se aamuun tai iltapäivään. [1, 2, 3]
Makuuhuone ja iltarutiinit
  • Älylaitteet: Sulje puhelin, tietokone ja televisio vähintään tunti ennen nukkumaanmenoa.
  • Valaistus: Vietä aamuvalossa aikaa ja hämärrä kodin valaistus illalla.
  • Ympäristö: Pidä makuuhuone viileänä, hiljaisena ja pimeänä.
  • 15 minuutin sääntö: Jos et saa unta, nouse sängystä. Mene toiseen huoneeseen ja tee jotain rauhoittavaa, kunnes olet taas unelias

Tekoälytilan keskustelu: Miten hoitaa unettomuutta

Miten hoitaa unettomuutta
Unettomuuden hoidossa ensisijaisia ovat lääkkeettömät menetelmät ja elintapojen muuttaminen. Pitkäaikaisen unettomuuden tehokkain hoitomuoto on kognitiivinen käyttäytymisterapia unettomuuteen (CBT-I). Lääkehoitoa käytetään yleensä vain lyhytaikaisesti ja muiden hoitomuotojen tukena. [1, 2, 3]
Seuraavat lääkkeettömät menetelmät ja itsehoidon askeleet auttavat unettomuuden selättämisessä.

Säännöllinen vuorokausirytmi
  • Herätysaika: Nouse ylös samaan aikaan joka aamu, myös viikonloppuina.
  • Nukkumaanmeno: Mene sänkyyn vain silloin, kun olet unelias.
  • Päiväunet: Vältä pitkiä päiväunia. Pidä ne tarvittaessa alle 20 minuutissa. [1, 2]
Elintavat ja ravinto
  • Kofeiini: Älä nauti kahvia, teetä tai energiajuomia enää kello 15:n jälkeen.
  • Alkoholi: Vältä alkoholia iltaisin, sillä se heikentää unen laatua.
  • Iltapala: Älä mene nälkäisenä nukkumaan, mutta vältä raskaita aterioita kello 19 jälkeen.
  • Liikunta: Harrasta säännöllistä liikuntaa, mutta ajoita se aamuun tai iltapäivään. [1, 2, 3]
Makuuhuone ja iltarutiinit
  • Älylaitteet: Sulje puhelin, tietokone ja televisio vähintään tunti ennen nukkumaanmenoa.
  • Valaistus: Vietä aamuvalossa aikaa ja hämärrä kodin valaistus illalla.
  • Ympäristö: Pidä makuuhuone viileänä, hiljaisena ja pimeänä.
  • 15 minuutin sääntö: Jos et saa unta, nouse sängystä. Mene toiseen huoneeseen ja tee jotain rauhoittavaa, kunnes olet taas unelias. [1, 2, 3, 4, 5, 6]
Ammattilaisen tarjoama apu
Jos itsehoito ei auta, lääkäri tai psykologi voi auttaa unettomuuden syyn selvittämisessä. Suomessa on saatavilla tehokasta apua: [1, 2]
Minkä tyyppisestä unettomuudesta kärsit eniten?
  • Onko sinulla vaikeuksia nukahtaa illalla?
  • Heräiletkö kesken yön tai liian aikaisin aamulla?
  • Onko kyseessä lyhytkestoinen stressi vai pitkään jatkunut ongelma?
Tämä teksti annetaan vain tiedotustarkoituksessa. Jos tarvitset terveydellisiä neuvoja tai diagnooseja, ota yhteyttä asiantuntijaan. Tekoälyn antamat vastaukset voivat sisältää virheitä. Lue lisää
11 sivustoa
  • Miten unettomuutta hoidetaan? - Mielenterveystalo.fi
    Ammattilaiselta saatava apu. Unettomuuden hoidossa käytetään usein psykososiaalisia hoitoja. Psykososiaaliset hoidot perustuvat tu...
    Mielenterveystalo.fi
  • Unettomuus vaivaa välillä meitä kaikkia - Käypä hoito
    15.2.2016 — Tarvittaessa unettomuutta voidaan hoitaa kognitiivis-behavioraalisilla (psykoterapeuttisilla) hoitomenetelmillä ja jopa lyhytkesto...
    Kaypahoito.fi
  • Unettomuus - Terveyskirjasto
    18.6.2026 — Terveyskirjaston sisältö * Mielen sairaudet (psykiatria) * Unihäiriöt. * Unettomuus. Unettomuus * Yleistä * Vuorokausirytmi ja une...
    Terveyskirjasto
Näytä kaikki

entäs masennus
Masennuksen hoidossa tehokkainta on psykoterapian ja lääkehoidon yhdistelmä, mutta hoitomuoto valitaan aina masennuksen vaikeusasteen mukaan. Lievää masennusta voidaan hoitaa pelkillä lääkkeettömillä menetelmillä ja itsehoidolla. Keskivaikeassa ja vaikeassa masennuksessa ammattilaisapu on välttämätöntä. [1, 2, 3, 4]
Virallisen Unettomuuden Käypä hoito -suosituksen mukaisesti masennusta hoidetaan seuraavilla tavoilla: [1]

1. Ammattilaisen tarjoama hoito
  • Psykoterapia: Kognitiivinen käyttäytymisterapia (CBT) ja interpersonaalinen psykoterapia auttavat muuttamaan haitallisia ajatusmalleja.
  • Lääkehoito: Masennuslääkkeitä (kuten SSRI-lääkkeitä) käytetään korjaamaan aivojen välittäjäaineiden epätasapainoa keskivaikeassa ja vaikeassa masennuksessa.
  • Nettiterapia: Lääkärin lähetteellä toimiva Mielenterveystalon masennuksen nettiterapia tarjoaa tukea arkeen kotoa käsin. [1, 2, 3, 4]
2. Itsehoito ja arjen rutiinit
  • Aktiivisuus: Masennus vetää puoleensa passiivisuutta. Tee asioita, jotka ovat ennen tuottaneet iloa, vaikka ne eivät juuri nyt tuntuisi miltään. [1, 2]
  • Liikunta: Säännöllisellä kuntoilulla on tutkimusten mukaan suora masennusoireita lievittävä vaikutus. [1, 2]
  • Omahoito-ohjelmat: Maksuton Mielenterveystalon masennuksen omahoito-ohjelma tarjoaa työkaluja omien ajatusten ja tunteiden havainnointiin ilman diagnoosia. [1]
3. Masennuksen vaikeusasteet ja hoitolinjat
VaikeusasteTyypilliset oireetEnsisijainen hoito
Lievä masennusAlakuloisuus, väsymys, arki sujuu vielä vaivoin.Itsehoito, seuranta, nettiterapia tai lyhytpsykoterapia.
Keskivaikea masennusToimintakyky kärsii selvästi, vaikeus aloittaa asioita.Psykoterapia, masennuslääkkeet tai molemmat yhdessä.
Vaikea masennusVoimakas uupumus, syyllisyys, toivottomuus, vaikeat unihäiriöt.Tiivis ammattilaisen tuki, lääkehoito, joskus neuromodulaatio (esim. sähköhoito).
Epäiletkö itselläsi tai läheiselläsi masennusta, vai haluatko tietoa yleisellä tasolla? Jos kyse on omasta tilanteestasi, auttaisi tietää:
  • Onko oireisiin liittynyt selkeää syytä, kuten kriisiä tai stressiä?
  • Onko asioista keskusteltu jo lääkärin tai muun ammattilaisen kanssa?
Tämä teksti annetaan vain tiedotustarkoituksessa. Jos tarvitset terveydellisiä neuvoja tai diagnooseja, ota yhteyttä asiantuntijaan. Tekoälyn antamat vastaukset voivat sisältää virheitä. Lue lisää
12 sivustoa
  • Masennustila eli depressio - Terveyskirjasto
    26.8.2025 — Masennus on tavallinen mielenterveyden häiriö, josta kärsii tälläkin hetkellä noin 6 % väestöstä. Masennustilassa ihmisen tavanoma...
    Terveyskirjasto
  • Masennus eli depressio – oireet, hoito ja diagnoosi | Mehiläinen
    11.7.2024 — Masennus eli depressio on yleinen mielenterveyden häiriö, joka vaikuttaa noin viiteen prosenttiin ihmisistä jossain vaiheessa eläm...
    Mehiläinen
  • Keinoja masennuksesta toipumiseen - MIELI ry
    Kun masennus todetaan ensimmäistä kertaa, on häiriöstä kärsivä usein kokenut yhden tai useamman traumaattisen elämäntapahtuman, ku...
    MIELI ry
Näytä kaikki

Entäs krapulaa
Krapulaan ei ole olemassa parantavaa lääkettä, vaan sen ainoa todellinen hoito on aika ja oireiden lievittäminen. Duodecim Terveyskirjaston mukaan krapula on elimistön lieväasteinen vieroitusoire ja kuormitustila alkoholin palamisen jäljiltä. [1, 2, 3, 4]
Oloa voi kohentaa ja kehon palautumista nopeuttaa seuraavilla täsmäkeinoilla:

Nesteytys ja ravinto
  • Elektrolyytit: Juo urheilujuomaa, apteekin nesteytysvalmisteita tai suolapitoista lientä tavallisen veden sijaan, sillä pelkkä vesi ei korjaa puuttuvia suoloja. [1]
  • Tasainen juominen: Nauti nesteitä pieninä hörppyinä pitkin päivää, jotta et ärsytä herkkää vatsaa. [1, 2]
  • Helppo ravinto: Syö hiilihydraattipitoista ja helposti sulavaa ruokaa (kuten banaania, kaurapuuroa tai paahtoleipää) verensokerin nostamiseksi. [1, 2]
Oireiden lääkitseminen
  • Päänsärky: Käytä tulehduskipulääkkeitä, kuten ibuprofeenia tai naprokseenia.
  • Vatsaoireet: Jos vatsasi on herkkä tai kärsit närästyksestä, parasetamoli ja haponestolääkkeet ovat tulehduskipulääkkeitä turvallisempi vaihtoehto.
  • Sydämen tykytys: Lepää rauhassa. Alkon asiantuntijat varoittavat, että urheilu krapulassa voi aiheuttaa vaarallisia rytmihäiriöitä. [1, 2, 3, 4]
Mitä pitää välttää?
  • Krapularyyppy: "Tasoittava" siirtää krapulaa vain eteenpäin, pidentää elimistön kuormitusta ja lisää riippuvuusriskiä.
  • Raskas urheilu: Sydän on krapulassa kovilla, joten raskaat treenit ovat hengenvaarallisia. Kevyt kävely raittiissa ilmassa riittää. [1, 2]

En kirjoittanut yhtä kärkkäästi kuten esimerkissä annat ymmärtää, joten pointiltasi menee jo sen kautta pohja. Mitä tulee siihen, että kun kritisoi jotain, niin sillä on tykkääjiä, niin eikö aina ole näin että on mahdollisuus loukata jotain? Kysyin ja ihmettelin jo aiemmin että miten tuo asia pitäisi sitten tehdä ettei loukkaa pyhää hype-yhteyttä keskustelussa. Yhtä lailla toisessa aiheessa se olisi loukannut niitä, jotka tuon 20 euroa olisivat maksaneet.

Eikä minun pointtini ollut omat kulutusvalintani, joten tuo sinun ehdotuksesi ei toimi. Minä mietin asiaa laajemmin kuin itseni, parin nimimerkin tai Konsolifinin foorumin osalta.

Enkä minä koe olevani "jatkuvasti tällaisten vääntöjen keskipisteessä". Olen itse asiassa huomannut että sinä olet niissä vakiona myös - siis ilman että itse olen edes mukana. Useaan otteeseen olen myös ihmetellyt reaktioitasi muiden juttuihin mutta en ole nähnyt aiheelliseksi nostaa sitä esille. Nyt ehkä voi koska asian nostit esille.

Hyvä kun nostit tuon, sillä tuohan oli asiallinen viesti. Mistä kohtaa piti loukkaantua? Kyllä tuossa pitää henkilökohtaisesti herne nokkiin vetää kun suurin osa viestistä oli ihan yleistä ihmettelyä ostokäyttäytymisistä yms.

Uskotko oikeasti että jaksaisi tarkoituksella seurata että missä hype nousee liikaa ja heittäisin jäitä kehiin? Ihan oikeasti nyt. Minulle pelien ja pelaamisen hinta sun muut vastaavat on aina olleet aihe, johon tartun. Tässä kohtaa vielä tiukemmin koska mielestäni hinta ja saatava tuote ei oikein kohtaa, kun vähemmästäkin on valitettu jne.

Outoa myös periaatteessa ihmetellä sitä että olen aktiivinen keskusteluissa, joissa on keskustelua. Minä kun katson yleensä aina uusimmat viestit vähänkin kiinnostavista aiheista ja lukaisen ne läpi. Itse peliin en ole sanonut muuta kuin että ei tällä hetkellä innosta mutta en epäile etteikö olisi laadukasta pelattavaa. Yhtä lailla kuin TLOU:n remaket, täytyi toki myös ihmetellä uusioversion tarvetta mutta en ole pitkään aikaan tuonne kirjoitellut yhtään mitään lannistavaa tai muutakaan viestiä koska ei ole ollut aihetta. Tuo 20 euron ekstra oli aihe, johon koin omaavani sanottavaa.

Itse taas koen että jos aihe on vaikka Halo, niin keskustellaan siihen peliin liittyvistä asioista. Jos pelissä on early access, jossa on lisäkamaa ja jolla on hinta, niin siitä on ihan loogista keskustella aiheen alla. Vai pitäisikö warthogilla ajelut siirtää vaikka jatkossa ajopeleihin ja räiskintäkohdat räiskintäpeleistä keskusteluun?

Toki tuollainen hinta- ja ostohommeli on järkevä jossain kohtaa siirtää parempaan paikkaan, varsinkin jos se koskee muitakin pelejä mutta ei sitä aina voi aloittaessa tietää että tuleeko edes mitään keskustelua mitä jatkaa. Nytkin keskustellaan vain siitä keskustelusta eikä sen aiheesta.

Huoh ja häh? Niin, ei tosiaan ole kiinnostanut ostaa ja on ihmetyttänyt remakejen tarve (muistakin peleistä) sekä vaikka tuo hinta lisähommassa. Yhtä lailla minua ei välttämättä kiinnosta politiikka yleisesti mutta joku yksittäinen asia sieltä sitten kiinnostaakin.

Puhut myös keskustelun tasosta samalla kun lopetat lauseen siihen ettet aio lukea toisen viestiä.

Oikeasti tylyjä viestejä väittäisin löytyvän jopa enemmän sinulta kuin minulta, varsinkin keskustelun aloittavassa viestissä. Muistaakseni jossain kohtaa vielä ikään kuin ylpeilit että voi hyvinkin vittuilla jos vastapuoli on sen arvoinen - tai jotain tuon kaltaista. Minä en koe että tuo lainaamasi viestini varsinkaan olisi erityisen "tuollainen" ollut.

Ja onko se hankala hoksata etten ihmetellyt sinänsä henkilökohtaisuutta vaan sitä, että oliko päästä vedetyt Prisman (what?) aleostokseni jotenkin asiaan liittyvä aihe? Minä voin kyllä sellaisesta puhua, varsinkin jos se olisi totta, mutta sitten ei kannata puhua siitä Halo-keskustelun alla.

Minä kyllä tajuan että viestistäni pahoitettiin mieli mutta onko siis mielestäni hyvä jatkaa hommaa menemällä ihan eri väittelyyn ja vääntää sitten siitä? Sitäkö oikeasti kaipaat? :D

Huoh. Lisää henkilökohtaisuuksia ja oletuksia, joita ei kannattaisi aiheisiin tuoda mukaan. Eiköhän 20 euroa parista lisäpäivästä ole sama konsepti, oli alusta ja peli mikä tahansa. Pöljää vedota johonkin leireihin, jotta MS-vihaajana vain sen kohdalla asiaa kritisoi mutta ei, jos jonkun TLOU:n tuhannessa remakessa tulee vastaava.
Ja samaa liirumlaarumia sivun täydeltä taas kerran. Omat sanottavani ole. Jo sanonut jos et noista tajua ja esimerkkiviestistäsi niin et tule tajuamaankaan vaikka kuinka sitä sinulle yritettäisiin tavata. Mutta tähän on tuttua ”ymmärtämättömyyttä” mitä sinulta on totuttu näkemään.
Huoh. Lisää henkilökohtaisuuksia ja oletuksia, joita ei kannattaisi aiheisiin tuoda mukaan.
Ihan yhtä paljon henkilökohtaisuuksia, kun sinun piilovittuilu/”ei yhtään”-henkilökohtaisuuksissasi.

Ja samaa liirumlaarumia sivun täydeltä taas kerran. Omat sanottavani ole. Jo sanonut jos et noista tajua ja esimerkkiviestistäsi niin et tule tajuamaankaan vaikka kuinka sitä sinulle yritettäisiin tavata. Mutta tähän on tuttua ”ymmärtämättömyyttä” mitä sinulta on totuttu näkemään.

Ihan yhtä paljon henkilökohtaisuuksia, kun sinun piilovittuilu/”ei yhtään”-henkilökohtaisuuksissasi.
No jokainen voinee päättää itse viestit lukemalla. Sinun tulkintasi (ja liirumlaarumisi) on sinun. Onneksi.

Tosi asiallista keskustelua muuten lytätä toisen ymmärrystä sekä viesti "liirumlaarumiksi" ja ikään kuin vihjata että itse on absoluuttisen oikeassa. Siitä huolimatta että useampi oli myös kanssani samaa mieltä asiasta sekä viestini tylyyden tasosta.

Ja kuten jo sanoin, niin olen useamman kerran kyllä ihmetellyt sinunkin viestiesi sävyä. En vain ole nostanut esille. Ja jos minä (jota sinäkin niin tylynä ilmeisesti pidät) ihmettelen sitä, niin sen pitää olla jo aika karkeaa tekstiä. Olkoonkin ettei itse asiaan ole merkitystä sillä, onko joku pahempi vai parempi.

Minä itse asiassa arvostan sinua kirjoittajana, minkä takia ne karummat viestit seassa on jääneet mieleen. Eikä ne siis yleensä ole olleet minulle osoitettuja, jolloin niitä ei ole kokenut mainitsemisen arvoisena mutta tykkäyksiä on pitänyt usein kyllä miettiä vaikka itse asiasta olisi saattanut olla samaa mieltä. Eli siis sama homma, mistä nyt minulle kirjoitat: viestin ja asian sävy ja tapa ilmaista sanottavansa.

Viimeksi muokattu:
Ja kuten jo sanoin, niin olen useamman kerran kyllä ihmetellyt sinunkin viestiesi sävyä. En vain ole nostanut esille. Ja jos minä (jota sinäkin niin tylynä ilmeisesti pidät) ihmettelen sitä, niin sen pitää olla jo aika karkeaa tekstiä. Olkoonkin ettei itse asiaan ole merkitystä sillä, onko joku pahempi vai parempi.
Se on ihan totta, että välistä tulee kirjoitettua tylympää tekstiä mutta minä kyllä pystyn sen myös tässä myöntämään. Sinä vain ihmettelet ja jaarittelet lisää, etkä näi siinä mitään vikaa vaikka useampi henkilö sinulle on tuosta samasta asiasta sanonut.

On muuten aika koomista, että sanot useamman tyypin olevan sinun kanssasi samaa mieltä viestistäsi ja käytät sitä jonain todisteena, että ei se silloin ollut rumasti kirjoitettu. No daaa, ei tietenkään heidän mielestään ollut, kun he olivat samaa mieltä kanssasi. :D Ehkä kannattaisi lukea niiden viestejä, jotka kokivat viestisi loukkaavaksi.

Mutta kuten sanoin, jos et näe viesteissäsi edelleenkään mitään vikaa niin eipä voi mitään.

Edit. Olen kyllä jo pitkään harkinnut lopettavani tämän foorumin lukemista ja tänne kirjoittelua, kun niin usein tämä on juurikin tällaista negatiivista paskaa ja jatkuvaa vääntöä, että rupeaa vaan sitten vituttamaan muutenkin. Itse kun kaipaan nimenomaan sitä, että voi hyvässä hengessä fiilistellä pelejä kanssa harrastajien kanssa ja lukea niistä kokemuksia jne mutta hyvin harvoin se täällä enään toteutuu vaan menee aina tähän samaan negatiivisiseen paskaan, muiden mieltymysten ihmettelyyn ja vänkäykseen.

Se on ihan totta, että välistä tulee kirjoitettua tylympää tekstiä mutta minä kyllä pystyn sen myös tässä myöntämään. Sinä vain ihmettelet ja jaarittelet lisää, etkä näi siinä mitään vikaa vaikka useampi henkilö sinulle on tuosta samasta asiasta sanonut.
En ole väittänyt etteikö minunkin teksteissäni kärkevyyttä löytyisi mutta esimerkkiviesti ei sitä mielestäni kyllä ollut. Mielensä siitä voi toki pahoittaa mutta se onnistuu vähemmälläkin. Siinä ei myöskään todellakaan ollut sellaista sävyä, millä itse viestiä kuvailit, joten se sävy syntyy lähinnä tulkinnan kautta lukijan päässä.

Ja mikä ihmeen "jaarittelet lisää"? Minä jatkan keskusteluja niin kauan kuin se jatkuu. Itsekin jatkat tässä vastaavalla tavalla? Onko vain minun osallistumiseni "ihmettelyä" ja "jaarittelua" kun sinä olet puhtaasti asiallisesti kommentoiva kirjoittaja? Minä kyllä koen että tässä molemmat kirjoittaa samalla tapaa omat kantansa asiaan ja sitä on ihan turha määritellä jaaritteluksi tai liirumlaarumiksi, mikä vain lisää vastakkainasettelua ja aggressiota kirjoittajien välillä.

Väitän jopa että pyrin välttämään henkilökohtaisuuksia ja muita epäoleellisuuksia aina kun pystyn.

On muuten aika koomista, että sanot useamman tyypin olevan sinun kanssasi samaa mieltä viestistäsi ja käytät sitä jonain todisteena, että ei se silloin ollut rumasti kirjoitettu. No daaa, ei tietenkään heidän mielestään ollut, kun he olivat samaa mieltä kanssasi. :D Ehkä kannattaisi lukea niiden viestejä, jotka kokivat viestisi loukkaavaksi.
Niin, yhtä lailla kuin sinä käytät esimerkkinä heitä, jotka loukkaantuivat? Siksi kirjoitin, että ehkä jokainen voi päättää itse kohdaltaan.

Ja edelleen, jos joku sanoo että Duke Nukem Forever on paska peli, niin joku siitä tykkäävä voi loukkaantua. Onko sanoja väärässä ja olisiko se pitänyt jättää sanomatta? Aina löytyy syitä loukkaantua ja jos joka mielipiteen ja asian kanssa miettisi että "loukkaantuukohan joku", niin aika vähän voisi mihinkään kantaa ottaa.

Mutta kuten sanoin, jos et näe viesteissäsi edelleenkään mitään vikaa niin eipä voi mitään.
En nähnyt siinä viestissä mitä lainasin. Jopa yllätyin asiasta, sillä en itse sinne asti kelannut vaan menin oletuksella että siellä olisi ollut jotain karumpaa. Sait minut siis jo vakuuttumaan hetkeksi siitä että kirjoitin jotain karumpaa, mitä siellä tosiasiassa - ja sinun väännelmässä - olikaan.

Keskustelu tosin saattoi myöhemmin mennä karummaksi mutta tuo nimenomainen viesti oli tosiaan mielestäni ihan asiallinen. Ehkä ns. heikoilla jäillä kun ottaa huomioon mihin se on kirjoitettu ja missä tilanteessa mutta kuten sanoin, niin varsinkin siinä mielessä hyvinkin varovaisesti lopulta asiaan kantaa ottava eikä mitenkään typeriksi ketään haukkuva, kuten viestiä kuvailit.

Edit. Olen kyllä jo pitkään harkinnut lopettavani tämän foorumin lukemista ja tänne kirjoittelua, kun niin usein tämä on juurikin tällaista negatiivista paskaa ja jatkuvaa vääntöä, että rupeaa vaan sitten vituttamaan muutenkin. Itse kun kaipaan nimenomaan sitä, että voi hyvässä hengessä fiilistellä pelejä kanssa harrastajien kanssa ja lukea niistä kokemuksia jne mutta hyvin harvoin se täällä enään toteutuu vaan menee aina tähän samaan negatiivisiseen paskaan, muiden mieltymysten ihmettelyyn ja vänkäykseen.
Älä anna mennä ihon alle :) Ja aina on optio blokata persona non-gratat

Siinä ei myöskään todellakaan ollut sellaista sävyä, millä itse viestiä kuvailit, joten se sävy syntyy lähinnä tulkinnan kautta lukijan päässä.
Kyllä oli ja ei syntynyt.

Ja edelleen, jos joku sanoo että Duke Nukem Forever on paska peli, niin joku siitä tykkäävä voi loukkaantua.
Voi hyvä luoja oikeasti. Onkohan PIKKUSEN eri asia sanoa peliä paskaksi vs sanoa, että kyllä on muuten tyhmää ja järjetöntä maksaa extraa, että saa pelata aiemmin. Etkö tosiaan huomaa eroa noiden kahden välillä? Anna mun kaikki kestää…

Keskustelu tosin saattoi myöhemmin mennä karummaksi mutta tuo nimenomainen viesti oli tosiaan mielestäni ihan asiallinen.
Ei ollut.

Itse kun kaipaan nimenomaan sitä, että voi hyvässä hengessä fiilistellä pelejä kanssa harrastajien kanssa ja lukea niistä kokemuksia jne mutta hyvin harvoin se täällä enään toteutuu vaan menee aina tähän samaan negatiivisiseen paskaan, muiden mieltymysten ihmettelyyn ja vänkäykseen.

Tähän nimenomaan tämä foorumi olisi hyvä perustua, mutta tosiaan osalle harrastuksen syvintä olemusta tuntuu olevan sen jankuttaminen mistä ei pidä, sen sijaan, että keskittyisi siihen mistä pitää. Ja sitten näitä jankutetaan ihan kaikissa eri yhteyksissä.

Ei se oikeen ole optio, usko pois olen kokeillut, silti näkee kaikki viestit mitä näille vastataan ja se homma vesittyykin sitten siinä.
No sitten vedät semmoisen mentaaliblokin päälle nimimerkeille kenelle haluat. Mutta älä nyt hyvä mies poistu täältä. Kaikenmaailman persoonia on maailma väärällään - mukaanlukien allekirjoittanut tietysti, ihminen kun olen. Joidenkin kanssa tulee hyvin juttuun ja joidenkin toisten kanssa ei yhtään.

Ylös Bottom