Dragonfly
KonsoliFIN Alumni

@stammy tästä jo huomattikin, että Disc to Digital -keskustelu hukkuu fyysinen vs. digi -ketjuun. Keskustelua voisi jatkaa Xbox Series X -ketjussa, mutta toisaalta ehkä oma ketju olisi paikallaan niin tieto löytyisi paremmin, esimerkiksi tuettujen pelien osalta.
Microsoft esitteli uuden ominaisuuden Gamescomissa 2026. Disc to Digital tarkoittaa sitä, että tuetut pelilevyt voi laittaa Xbox konsoliin, jolloin käyttäjä saa lunastaa digitaalisen lisenssin samasta pelistä itselleen. Digitaalisen lisenssin mukana tulee kaikki digitaalisen pelin edut. Levyn ei tarvitse olla konsolin sisuksissa peliä pelatakseen, ja jos peli esimerkiksi tukee Xbox PlayAnywhere ominaisuutta, niin samaa peliä voi pelata PC:llä ja muilla tuetuilla laitteilla.
Nyt ensimmäisessä vaiheessa Disc to Digital tukee tuhansia Xbox Series X ja Xbox One pelejä ja lisää tulee ajan kanssa.
Virallinen julkistus:
https://news.xbox.com/en-us/2026/08/26/your-discs-now-also-digital/
XCT.live pyrkii pitämään kirjaa tuetuista peleistä:
Disc to Digital — XCT.live
Which Xbox One and Series X|S disc games convert to a digital licence — community-tested, no sign-in needed to read or add one.
Stammylta betavaiheen infoa:
Ajattelin, että boksin disc to digital - keskustelua voisi nyt jo siirtää yleisketjusta boksin omaan keskusteluun siltä osin kuin kyse ei ole yleisestä keskustelusta digi vs. fyysinen, vaan itse ominaisuuden käytöstä.
Pääsin itse nyt testaamaan ominaisuutta, kun sain Insider-tasoni päivitettyä betaksi.
Paljoa minulla ei levyjä enää ole, mutta ihan mukavasti noita nimikkeitä sai päivitettyä (pieni levyikoni pelin kuvakkeen alakulmassa). Erityisen positiivista oli, että nyt minulle päivittyi Mafia Series - versio, joka on sidottu One-version digiversion omistukseen. Aiemmin ilmoitettiin...
Pääsin itse nyt testaamaan ominaisuutta, kun sain Insider-tasoni päivitettyä betaksi.
Paljoa minulla ei levyjä enää ole, mutta ihan mukavasti noita nimikkeitä sai päivitettyä (pieni levyikoni pelin kuvakkeen alakulmassa). Erityisen positiivista oli, että nyt minulle päivittyi Mafia Series - versio, joka on sidottu One-version digiversion omistukseen. Aiemmin ilmoitettiin...
Disc to digitalin testailu jatkui vielä ja varmistui se, mitä netistäkin on lukenut: Ubisoftin mitkään pelit eivät taida tällä hetkellä tukea ominaisuutta. Aiemmin kerrotusti julkaisija saa päättää. Toivottavasti neuvottelut ovat tuolta osin vielä kesken, eivätkä päättyneet!
Sen sijaan Play Anywhere titteleistä Hogwart's Legacy ja Halo Wars 2 olivat digitoitavissa. J.Sunderlandin mainitsemin tavoin erityisesti Play Anywhere - tittelin levyt ovat kovaa valuuttaa. Nyt kun asiaa pohtii, niin jatkossa kirjastosta voi lainata myös PC-pelejä sillä oletuksella, että käytössä on digitointiin...
Sen sijaan Play Anywhere titteleistä Hogwart's Legacy ja Halo Wars 2 olivat digitoitavissa. J.Sunderlandin mainitsemin tavoin erityisesti Play Anywhere - tittelin levyt ovat kovaa valuuttaa. Nyt kun asiaa pohtii, niin jatkossa kirjastosta voi lainata myös PC-pelejä sillä oletuksella, että käytössä on digitointiin...
Niin kauan kuin pelilevyä ei luovuta toiselle henkilölle ja niin kauan kuin tämä ei laita levyä sisään toiseen Xboxiin, niin digitaalinen lisenssi pysyy pelaajan hallussa. Toisaalta, jos pelilevyä käyttää toisessa Xboxissa toisella käyttäjällä, niin alkuperäisen lisenssin käyttöoikeus häviää. Xbox ilmoittaa tästä seuraavasti: