Vastaus: 100 parasta
Mielenkiintoinen lista, täytyy sanoa. Joitain aika odottamattomia leffoja löytyy, ja jopa muutama, joita en itse olisi sinne laittanut. Noita odottamattomia, mutta hyviä:
Brazil
Todennäköisesti Terry Gilliamin nerokkain elokuva, todellista häröilyä suurelta osin ja vaikka olen nähnyt tämän kahteen kertaan niin olen kyllä ihan pihalla että mitä siinä oikein tapahtui. (Edelliskerrasta on jo ehkä kahdeksan vuotta, ehkä täytyy puhaltaa pölyt videoitten päältä ja katsoa että vieläkö kasetista irtoaa kuvaa.) Oikein hyvä valinta tälle listalle, hatunnosto raadille.
Finding Nemo
Tämän ilmestymisen aikaan Pixaria moitittiin mielikuvituksettomuudesta ja varman päälle pelaamisesta, mutta Nemo osoitti itselleni, että Pixar parantaa menoa kuin sika juoksua. Itse asiassa jopa niin johdonmukaisesti, että The Incredibles kuuluisi tälle listalle ennemmin kuin Finding Nemo, mutta en alkaisi tästä liikaa vänkäämään. Hyviä leffoja molemmat, ja kunhan jaksan, niin Incredbles-DVD:nkin kotio kannan.
Miller's Crossing
Yksi parhaita gangsterileffoja koskaan, ja se elokuva, jonka jälkeen lisäsin Coenin veljekset kestosuosikkieni listalle. Yllättävä tämä valinta on sikäli, että Coeneilta löytyisi paremminkin sekä yleisöä että kriitikoita kosiskelevia tuotoksia, ensimmäiseen sarjaan sopisi Raising Arizona ja Big Lebowski, jälkimmäiseen Fargo, Barton Fink ja Hudsucker Proxy. Itse pidin ihan sairaasti Intolerable Crueltysta, jossa Coenien perverssi huumori pääsee kukkimaan täysillä.
Ja mitä en itse olisi listalle ehkä laittanut:
Barry Lyndon
Kuten lähes kaikista Kubrickin leffoista, pidän tästä aivan mielettömästi. Siitä huolimatta Barry Lyndon ei ole Kubrickin parhaimmistoa, tälle listalle paremmin sopisivat 2001 Avaruusseikkailu, Kellopeliappelsiini tai vaikkapa Hohto, jotka kaikki ovat omalta osaltaan vaikuttaneet elokuvahistoriaan enemmän kuin Barry Lyndon.
Goodfellas
Oikein hyvä ja hauska mafia-tarina, mutta ei varsinaisesti tuo genreen mitään uutta. Toteustuskin on varsin mallikas, mutta ei riittävän erinomainen, jotta Goodfellasin voisi hyvällä omallatunnolla väittää lunastaneen paikkansa listalla. Rikostarinoista ansioituneempina pitäisin vaikkapa L.A.Confidentalia tai Usual Suspectsia, muita harkitsemisen arvoisia leffoja olisivat esim. Heat, Memento ja Leon, joita ei listalta löydy.
Pulp Fiction
Kaikesta rosoisuudestaan huolimatta Reservoir Dogs ansaitsisi olla Tarantinon edustaja. R.D. kuitenkin lanseerasi tarantinomaisen cooliuden ja sukkelan dialogin, minkä lisäksi väkivalta on Dogsissa silmittömämpää ja siloittelemattomampaa. Pulp Fiction on liian sliipattu ja särmätön.
Listalta löytyy myös omia ehdottomia suosikkejani, joista kannattaa mainita Dr. Strangelove, Lord of the Rings, Star Wars (se alkuperäinen retusoimaton versio), Hable con Ella (Puhu hänelle), Unforgiven ja Berliinin taivaan alla (Wings of Desire/Himmel über Berlin).
Ainahan tuollaisen listan kokoaminen on vaikeata, ja listoja tulee helposti yhtä monta kuin on kokoajia. Katsomisen arvoisia elokuvia on kuitenkin paljon enemmän kuin sata, enemmän kuin tuhat, jopa. Tuossa kuitenkin olisi yksi hyvä check-list elokuvista kiinnostuneelle, yhtään huonoa leffaa en siitä löytänyt.