Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assetto Corsa EVO

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Larzi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Larzi

Well-Known Member


Nimi: Assetto Corsa EVO
Kehittäjä: Kunos Simulazioni
Julkaisija: 505 Games
Alustat: PC, PS5, Xbox Series X/S
Lajityyppi: Kilpa-ajo / Simulaatio
Julkaisu: Early Access 16.1.2025 (PC), v1.0 Syksy 2025 (PC), Konsolit 2026?
Kotisivut: https://assettocorsa.gg/assetto-corsa-evo/
KonsoliFIN Pelisivu: *

Kuvaus by Kunos Simulazioni
Assetto Corsa EVO määrittelee uudelleen realismin käsitteen ja yhden kaikkien aikojen suosituimmista cross-platform-ajosimulaatioista. Kuten edeltäjänsä, Assetto Corsa EVO sisältää autoja eri luokista, jotka kattavat vuosien autohistorian: tuotantoautot, klassikot, hyperautot, prototyypit ja kilpa-autot. Ikonisin esitys auto- ja moottoriurheilumaailmasta. EVO erottuu huolellisesta huomiostaan jokaista ajoneuvoa kohtaan, joka on mallinnettu edistyneellä järjestelmällä, joka toistaa tarkasti mekaanisen, elektronisen ja aerodynaamisen suorituskyvyn. Tämä yksityiskohtien taso varmistaa entistä autenttisemman ja kiinnostavamman ajokokemuksen.

Lisäksi kilparadat on luotu äärimmäisen tarkasti Laserscan-tekniikan ansiosta, joka yhdessä uuden algoritmin kanssa, joka simuloi realistisesti asfaltin käyttäytymistä ja dynaamisia sääolosuhteita, tarjoaa kuljettajalle entistä tyydyttävämmän ja mukaansatempaavamman ajotavan.

KUNOS Simulazioni on kehittänyt uuden, erityisesti ajosimulaatioihin suunnitellun grafiikkamoottorin, joka takaa tuen VR-kuulokkeille ja kolminkertaisille näytöille sekä fotorealistiset yksityiskohdat. Assetto Corsa EVO on Kunos-tiimin omistautuminen moottoriurheilun harrastajille yhteisessä intohimossamme autoja, ajamista ja kilpaa kohtaan.

Sisältö
Early accessin ensimäisessä buildissa on mukana 20 autoa, 5 rataa ja rajoitetusti pelimuotoja. Määrät kasvavat julkaisuun mennessä noin 100 autoon ja vähintään 15 rataan. Kunos tavoittelee että pelissä olisi 6kk julkaisun jälkeen 20 rataa. Pelissä tulee olemaan mukana "rpg-tyylinen" uratila pelin sisäisellä economialla ja realistisesti mallinnettu 1600 neliökilometrin Open World -kartta Saksan Eifelin alueesta, jonka keskiössä on Nürburgin kylä. Open world kartasta erikseen lisää myöhemmin. Pelissä on mukana myös dynaaminen vuorokauden ajan vaihtelu ja sää (huom! ei talvikelejä). Sateella radoille muodostaa lätäköitä ja kuivan kelin ajolinja käyttäytyy realistisesti eli on liukkaampi märällä kelillä muuhun rataan verrattuna. Pelissä on mukana myös Driving Academy -niminen pelitila, jossa suoritetaan Gran Turismo -henkisesti erilaisia testejä. AI on uudelleen rakennettu ja sen pitäisi olla itseoppiva ja tilanteisiin adaptoituva. Se myös kuulemma oppii pelaajan käyttätymistä.

Peli tarjoaa mahdollisuuden valita autosi mielesi mukaan. Samasta autosta on tarjolla erilaisia moottorivaihtoehtoja ja teknisiä speksejä. “For each car, all the configurations and engines that you would find in any dealership will be available,”. “If your favorite car is sold both in petrol and diesel, for example, or in a version that has 17-inch wheels or a sunroof fitted, then it will also be the case in our game.” Showroomissa voit tarkastella auton nippeleitä ja nappeja lähemmin sisätiloja ja moottoritilaa myöten.

Kuten edeltäjänsä, niin myös EVO tukee modausta ja antaa pelaajille mahdollisuuden lisätä omia autojaan, ratojaan ja avoimen maailman karttoja. Tosin modit tulee jatkossa hyväksyttää Kunosin kautta. Modaustyökalut julkaistaan varsinaisen v1.0 julkaisun yhteydessä.

Early Access
Early accessiin hinnoittelu on nouseva ja hinta on ensin varsin edullinen. Hintaa nostetaan sitä mukaa, kun sisältöä lisätään peliin ja peli lähestyy julkaisuaan. Kaikki early access lisäsisältö on ilmaista, eikä lisämaksuja pyydetä. Aivan ensimmäisessä buildissa on mukana 20 autoa ja 5 rataa. Driving academy tehtäviä, harjoittelu ja pikakisat. Mm. moninpeliä ei ole aivan aluksi mukana. Ensimmäiset viisi rataa ovat:
  • Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari (Imola)
  • Brands Hatch
  • Laguna Seca
  • Mount Panorama
  • Suzuka

Eifel Open World Map
eifel.jpg
Monille varmasti pelin herkullisin uudistus on Eifelin avoimen maailman kartta. Sen on luotu tarkasti Saksan hallituksen LiDAR (Light Detection and Ranging) -datasta, josta on mallinnettu Eifelin alueen tiet, puut ja objektit 25 cm tarkkuudella. Datan on tuottanut BGK (Bundesamt fur Kartographie und Geodasie, or Federal Agency for Cartography and Geodesy). Kartan koko on n. 1600 neliökilometriä, joka neliön muotoisena alueena olisi 40x40km tai ympyrän halkaisijana n. 45 km. Kartta tuodaan early accessiin kesällä 2025 alkaen ensin asteittain ja on kokonaisuudessaan pelatavissa julkaisuversiossa.

Open World -kartan ominaisuuksia:
- Alue on mallinnettu Nürburgrin Nordschleifen ympäristöstä ja "nyrre" on suurin piirtein keskellä karttaa.
- Koko alue on pelaajan käytettävissä, eikä liikkumista ole rajoitettu. Pelaajalla on vapaus poistua varsinaiselta tieltä, tosin sorafysiikat eivät ole olleet pelin kehityksen keskiössä.
- Kartassa on pelaajille paljon tehtäviä ja eventtejä ja niitä lisätään päivityksillä. Se ei ole vain päämäärätöntä kruisailua.
- Kartta sisältää oikean maailman putiikkeja. Kunos on saanut yli 300 hakemusta liikkeiden omistajilta sisällyttääkseen juuri heidät peliin.
- Huoltoasemilla pelaaja joutuu tankkaamaan tai latamaan autoansa.
- Autokaupoista voi käydä ostamassa ostamassa uuden auton ja virityspajoilla voi käydä autoansa roplaamassa.
- Kartassa AI-liikennettä, mutta ei nopeusrajoituksia tai poliiseja.
- Kartan säämallinnus on yksinkertaistetumpi verrattuna varsinaisiin kilparatoihin (Sadevesi ei muodosta lätäköitä tai virtoja).

Päivittyvä auto- ja ratalista:
Abarth
• Abarth 695 Biposto

Alfa Romeo
• Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
• Alfa Romeo Giulia GTA Sprint
• Alfa Romeo Giulia GTAm
• Alfa Romeo Junior Veloce

Alpine
• Alpine A110S
• Alpine A290_ß

Audi
• Audi RS 3 Sportback (8Y)
• Audi RS 6

BMW
• BMW M2 (G87)
• BMW M2 Performance Package
• BMW M2 CS Racing
• BMW M4 CSL

Cadillac


Chevrolet
• Chevrolet Camaro ZL1
• Chevrolet Camaro ZL1 1LE

Ferrari
• Ferrari 296 GTB
• Ferrari 488 Challenge Evo
• Ferrari Daytona SP3
• Ferrari F40 Competitzione

Ford
• Ford Escort RS Cosworth
• Ford Fiesta ST (Mk8.5)

Honda
• Honda NSX Type R (NA1)
• Honda S2000

Hyundai
• Hyundai i20 N
• Hyundai i30 N
• Hyundai Elantra N TCR
• Hyundai IONIQ 5 N
• Hyundai N Vision 74

Lamborghini
• Lamborghini Huracán STO

Lancia
• Lancia Delta HF Integrale Evo

Lotus
• Lotus Emira
• Lotus Exige S3

Maserati


Mazda
• Mazda MX-5 Cup (ND)
• Mazda MX-5 Miata (NA)

McLaren
• McLaren 765LT

Mercedes-Benz
• Mercedes-Benz 190E 2.5 - 16 Evo II
• Mercedes-AMG GT2
• Mercedes-AMG GT 63 Coupé

Mini
• Rover Mini Cooper S (Mk.6)

Morgan
• Morgan Super 3

Porsche
• Porsche 911 Turbo 3.6 (964)
• Porsche 911 GT3 Cup (992)

Toyota
• Toyota GR86
• Toyota GR86 "Hakone Edition"
• Toyota GR86 "Trueno Edition"

Volkswagen
• Volkswagen Golf GTI (Mk.I)
• Volkswagen Golf GTI Clubsport (Mk.VIII)
• Volkswagen Golf R (Mk.VIII)
  • Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari (Imola)
  • Brands Hatch
  • Circiut of the Americas
  • Fuji Speedway
  • Laguna Seca
  • Mount Panorama
  • Nürburgring Nordschleife
  • Suzuka
  • Watkins Glen
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin heti Steamissa listaukseen talteen. Ainakin tässä vaiheessa kuulostaa hyvältä Gran Turismo tyyliset jutut ja avoin maailma
 


Nürburgring-kasvo Mischa Charoudin yhteistyössä Kunosin kanssa esitteli makupaloja Eifelistä parin viikon takaa. Kunos ei ole itse vielä virallisesti muuta pelikuvaa kartasta vielä näyttänyt.
 


Ekat early access autot julkaistu.

Toyota GR86
Ferrari 296 GTB
BMW M2 CS Racing
Abarth 695 Biposto
 
Viimeksi muokattu:


Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport
Alfa Romeo Giulia GTAm
Mazda MX5 ND Cup
Ford Escort RS Cosworth
 
Early accessin ensimmäisen autopaketin loput vekottimet julkistettiin tuossa viikonlopun aikana. Koko lista näyttää tältä:
  • Abarth 695 Biposto
  • Alfa Romeo Giulia GTAm
  • Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce
  • Alpine A110 S
  • Alpine A290β Concept
  • Audi RS3 Sportback
  • BMW M2 CS Racing
  • BMW M4 CSL
  • Chevrolet Camaro ZL1
  • Ferrari 296 GTB
  • Ferrari 488 Challenge Evo
  • Ford Escort RS Cosworth
  • Honda S2000
  • Hyundai i30 N Hatchback
  • Lotus Emira
  • Mazda MX-5 (ND) Cup
  • Mercedes-AMG GT2
  • Porsche 911 (992) GT3 Cup
  • Toyota GR86
  • Volkswagen Golf Mk 8 GTI Clubsport
Radat:
  • Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari (Imola)
  • Brands Hatch
  • Laguna Seca
  • Mount Panorama
  • Suzuka
Early access aukeaa torstaina, mutta hintaa tai road mappia ei ole vielä julkaistu.

Nettisivu päivittyi ja sieltä voi käydä kertaamassa sisältöä tai vaikka hakemassa rattisäädöt https://assettocorsa.gg/assetto-corsa-evo/
 
Hinnasta riippunee tuleeko napattua, kun ei toi asfaltin kiertäminen oikein itteeni iske.

Muistakaahan myös että toi early access on ainakin muutaman netti sivun mukaan PC only, konsoli versiot tulee sitten kun peli valmis.

 
Nyt on julkaistu Steamissa hintaan 32€. Vois ensin kuulla muiden pelaamista ja katsoa videoita kannattaako, onko hyvä?
 
Vähän ontuva alku, offline -tilassa vaan pyörii. Ilmeisesti noista syistä osa luvatuista ominaisuuksista puuttuu, eikä autojakaan ollut aluksi käytössä kuin muutama nuhapumppu. Äsken pääsi jo kuitenkin käsiksi kaikkiin luvattuihin autoihin, ja kun kaikki pelin asetukset sai raavittua kohdilleen, oli ajaminen varsinkin kilpureilla (erityisesti AMG GT2) todella hyvän tuntuista. Grafiikat vaikutti alkuun huonommilta kuin Competizionessa, mutta johtui ehkä osittain asetuksistakin. Pienen säätämisen jälkeen peli näyttää kyllä hyvältä, ja erityisesti valaistus vaikuttaa ottaneen selkeän askeleen eteenpäin. Kyllä tästä vielä hyvä tulee.
 
Muutaman kierroksen ajoin S2000:lla ja Golfilla. FFB tuntui erittäin hyvältä G29 ratilla. Pitää testailla huomenna lisää kun saavat pelin onlinetilaan.

Tässä muuten Road map:
1737061665293.png
 
Ostin tämän kun sen verran kiinnosti mitä youtubesta paria videota katselin. No se oli virhe. PS5 ohjain ei toimi pelissä. Jos ohjaimen kytkee tietokoneeseen niin auton kaasu huutaa vaan täysillä, mitään muuta ei tapahdu. Rattia ei mulla ole. Näppäimistöllä peli kyllä toimii mutta on aivan hirveä pelattava. Puoli tuntia riitti tätä. Ei kannata oikeasti tästä maksaa 32€, kyllä meni ne ihan hukkaan.
 
Ostin tämän kun sen verran kiinnosti mitä youtubesta paria videota katselin. No se oli virhe. PS5 ohjain ei toimi pelissä. Jos ohjaimen kytkee tietokoneeseen niin auton kaasu huutaa vaan täysillä, mitään muuta ei tapahdu. Rattia ei mulla ole. Näppäimistöllä peli kyllä toimii mutta on aivan hirveä pelattava. Puoli tuntia riitti tätä. Ei kannata oikeasti tästä maksaa 32€, kyllä meni ne ihan hukkaan.
Nii jos steamist ostit ja pelasit puol tuntii. Nii rahat saa takasin steam tuesta. Ja oletko säätäny sielt ohjaimen määritysvalikosta asetuksia?
 
Ostin tämän kun sen verran kiinnosti mitä youtubesta paria videota katselin. No se oli virhe. PS5 ohjain ei toimi pelissä. Jos ohjaimen kytkee tietokoneeseen niin auton kaasu huutaa vaan täysillä, mitään muuta ei tapahdu. Rattia ei mulla ole. Näppäimistöllä peli kyllä toimii mutta on aivan hirveä pelattava. Puoli tuntia riitti tätä. Ei kannata oikeasti tästä maksaa 32€, kyllä meni ne ihan hukkaan.
Kokeilithan controlseista kääntää kaasun toisinpäin? Aika monella ratillakin taitaa vaatia tuon operaation, sama kaasuun ja kytkimeen. E: Niin ja napit tarvii muutenkin varmaan mäppiä, ohjain kuin ohjain.
 
Kokeilin vielä ps5 ohjainta ja vaihdella asetuksia mutta ei sillä pysty pelaamaan. Ratilla ilmeisesti peliä pystyy pelaamaan, ainakin mitä youtubesta katsoin mutta kun itsellä ei sitä ole niin peli on pelikelvoton. Tein palautuspyynnön Steamiin ja yön aikana rahat palautettu. Täytyy joskus myöhemmin kattella kun saavat pelin pelattavaan kuntoon tai kun ps5 peli julkaistaan.
 
Mitä tossa seurannu, niin ollu ratillisillakin ihan hitokseen ongelmia. Ainakin Mozan ja Thrustmasterin kamoilla olevia tuttuja on antaneet raporttia että ei vaan toimi, sama mitä tekee. Mutta sitten on myös niitä ketkä on kyseisillä rateilla sanoneet että ainoa mitä on tarvinnut tehä, niin on kun on laittanut invertiksi kaasun/jarrun/kytkimen.

Aika jännä kyllä miten tollasia vikoja on. No early access on early access, niin eiköhän niitä korjata aika vauhdilla.

Mitä nyt on tullu katottua tossa striimejä, niin ei taida kyllä ittelle iskeä. Sen verran geneerisen oloista ampäri radan kiertoa näyttää olevan.
Kahtellaan sitten myöhemmin kun saa jonkun delsua pursuavan version keyssiltä kympillä muutaman vuoden päästä.
 
Mitä tossa seurannu, niin ollu ratillisillakin ihan hitokseen ongelmia. Ainakin Mozan ja Thrustmasterin kamoilla olevia tuttuja on antaneet raporttia että ei vaan toimi, sama mitä tekee. Mutta sitten on myös niitä ketkä on kyseisillä rateilla sanoneet että ainoa mitä on tarvinnut tehä, niin on kun on laittanut invertiksi kaasun/jarrun/kytkimen.

Aika jännä kyllä miten tollasia vikoja on. No early access on early access, niin eiköhän niitä korjata aika vauhdilla.

Mitä nyt on tullu katottua tossa striimejä, niin ei taida kyllä ittelle iskeä. Sen verran geneerisen oloista ampäri radan kiertoa näyttää olevan.
Kahtellaan sitten myöhemmin kun saa jonkun delsua pursuavan version keyssiltä kympillä muutaman vuoden päästä.
Kyl sä ostat sen pelin, viimeistään kun tulee se avoin maailma siihen. Pitäähän mulla olla joku joka kattoo mun takavaloja.

Itsellä Mozan vehkeet ja piti laittaa kaasu/jarru invertiksi sekä kässäri myös ja muutenkin piti mapata kaikki asetukset ratille itse. Uskois että ohjaimella on ihan sama.
 
Kyl sä ostat sen pelin, viimeistään kun tulee se avoin maailma siihen. Pitäähän mulla olla joku joka kattoo mun takavaloja.

Itsellä Mozan vehkeet ja piti laittaa kaasu/jarru invertiksi sekä kässäri myös ja muutenkin piti mapata kaikki asetukset ratille itse. Uskois että ohjaimella on ihan sama.
Mä en oikein sitä avointa mualimaa tossa hahmota, mikä sen idea niinku on olevinaan. Ajellaan ympäriinsa ja käydään jossain paikallisissa firmoissa ostoksilla, tai niin ainakin yhellä tuubi videolla sitä avattiin. En mää jaksa sun perävaloja kattella, ajat kuitenkin jollain rumalla kinnerillä, niin särkee silmiä semmosia kattella.. :D

Sie taidat olla yks niitä harvoja kellä toimi ilman isompaa värkkäämistä. Parin discokannun keskustelua kun lueskeli, niin siel on ollu ihan helkutisti probleemaa.
 
Nyt pitää kumminkin muistaa että kyseessä on Early Access versio pelistä. Versionumerokin v0.1 eli aika aplhaa tässä pelataan. Ehkä ennen kesää voi jo kutsua betaksi. Älkää ostako early access peliä jos luulette saavanne 32€ saavanne täysin valmiin pelin, tai ette halua millään tavalla osallistua pelin testaamiseen. Tässä esimerkiksi mitä pelintekijät haluavat early accessiltä:
1737200556808.png

Itsekään en ole kovin innostunut bugiraportoinnista, mutta toivottavasti jollain tapaa pystyvät käyttämään minunkin pelaamisesta saatua dataa pelin hyväksi. Itse ostin early accessin 32€ sijoituksena, koska siinä on hyvät mahdollisuudet saada syksynä erittäin hyvä 60€ peli puoleen hintaan. Kehittäjätiimi on osoittanut erittäin hyvää tukea aikaisemmillekin tuotoksilleen ja tässä pelissä on oikein lupaavat visiot sekä itseäni kiinnostava kontentti. Muistutan että Assetto Corsa Competizionen early accessin ensimmäinen buildi sisälsi yhden auton ja yhden radan, eli kyllä tässä hyvin sisältöä ja tässä vaiheessa saa.

Eniten olen kiinnostunut siitä open world mapista, koska oikean maailman mallintaminen peleissä on ollut itselle jostain syystä kiehtovaa. Ainakin siihen luvattu kehittäjä suusta paljon sisältöä ja pelillisiä ominaisuuksia (tehtäviä ja eventtejä). Ei siis pitäisi olla pelkkää fiilistelyä ja cruisinkia luvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom