Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FleeingNevada

Toimitus
Kingdom%20Come%20Deliverance%20II_Logo_Render_01_STG13v1.jpg


Nimi: Kingdom Come: Deliverance II
Kehittäjä: Warhorse Studios
Julkaisija: Plaion, Deep Silver
Alustat: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC/Windows
Lajityyppi: Roolipeli
Julkaisu: 4.2.2025
Kotisivut: https://www.kingdomcomerpg.com/
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/kingdom-come-deliverance-ii

A thrilling story-driven action RPG, with a rich open world, set in 15th-century Medieval Europe. Experience the ultimate medieval adventure - through the eyes of young Henry - as you embark on a journey of epic proportions.

Koska Kingdom Comen jatko-osa on ihan näillä näppäimillä tulossa, niin laitetaan sille pystyyn ihan oman viestiketju. Kävin tustustumassa tähän viime syksynä Gamescomissa, jolloin ainakin fiilikset olivat positiiviset. Arvostelu on tällä hetkellä työn alla.


 
Viimeksi muokattu:
Tämä on itselleni varmasti tämän vuoden odotetuin peli. Pelasin ykkösen läpi viime vuonna ja pidin siitä todella paljon. Silloin jo pelin pelattuani kirjoitin tänne, että Warhorsella oli hieno visio, jota he eivät täysin pystyneet toteuttamaan, mutta nyt jatko-osassa heillä on kaikki edellytykset tehdä jotain todella mahtavaa.

Ykkösessä isona ongelmana olivat bugit ja peli oli julkaisussa todella rikkinäinen. Nythän arvostelukopiot on lähetetty jo monta viikkoa ennen pelin julkaisua jakoon, joten voisi ainakin kuvitella tämän lupaavan hyvää.

Tässä Skill Upin mietteitä 20 tunnin pelailun jälkeen:

 
Peli lievästi kiinnostaa, mutta tieto siitä et taistelu ei pahemmin ole muuttunut sitten ekan pelin, on aika meh. Onhan siinä suuntia vähemmän, mutta en oo innostunut sitten yhtään. Tiirikointi taitaa olla vaikeempaa kuin edellisessä, mikä kuulostaa kyllä huonolta, ei innosta yhtään niiden tattien lähes mahdoton pyörittely + et se on vaikeempaa. Tallennussysteemikään ei nappaa yhtään, en ymmärrä miksei peliä voi koska vaan lopettaa, siinä on vaan rajallinen määrä jotain Savior Schnappseja (joka ei muuten realismia oo nähnytkään). Toivottavasti edes exitsave olisi, sitä ei KCD julkkarissa muuten ollut. Jokainen kehittäjä sais ottaa mallia FromSoftin tallennussysteemistä. Sais olla myös täysin itse määriteltävät näppäimet ja joitain esteettömyysasetuksia, mutta taitaa olla turha toive.

Muuten kyllä peli kiinnostaa, mutta taitanee jäädä alelaari kamaksi, kun en kuuttakymppiä viitti maksaa jos ei oo ihan mieleeni. Vaikuttaa työläältä niinkuin edellinen, jota en 10h pidempään jaksanut pelata. Ostan EHKÄ tulevaisuudessa alennuksesta.
 
Peli lievästi kiinnostaa, mutta tieto siitä et taistelu ei pahemmin ole muuttunut sitten ekan pelin, on aika meh. Onhan siinä suuntia vähemmän, mutta en oo innostunut sitten yhtään. Tiirikointi taitaa olla vaikeempaa kuin edellisessä, mikä kuulostaa kyllä huonolta, ei innosta yhtään niiden tattien lähes mahdoton pyörittely + et se on vaikeempaa. Tallennussysteemikään ei nappaa yhtään, en ymmärrä miksei peliä voi koska vaan lopettaa, siinä on vaan rajallinen määrä jotain Savior Schnappseja (joka ei muuten realismia oo nähnytkään). Toivottavasti edes exitsave olisi, sitä ei KCD julkkarissa muuten ollut. Jokainen kehittäjä sais ottaa mallia FromSoftin tallennussysteemistä. Sais olla myös täysin itse määriteltävät näppäimet ja joitain esteettömyysasetuksia, mutta taitaa olla turha toive.
Näistä tulee laajasti juttua arvostelussa ja ovat vahvasti myös itsellä mielessä. Save and quit löytyy tätä nykyä, mutta se on aika laiha lohtu näin laajassa roolipelissä.

Siitä toki hatunnosto, että tekijät vetävät täysin omaa linjaansa alusta loppuun. Se onko se sitten oikea linja voidaan olla montaa eri mieltä.
 
Peli lievästi kiinnostaa, mutta tieto siitä et taistelu ei pahemmin ole muuttunut sitten ekan pelin, on aika meh. Onhan siinä suuntia vähemmän, mutta en oo innostunut sitten yhtään. Tiirikointi taitaa olla vaikeempaa kuin edellisessä, mikä kuulostaa kyllä huonolta, ei innosta yhtään niiden tattien lähes mahdoton pyörittely + et se on vaikeempaa. Tallennussysteemikään ei nappaa yhtään, en ymmärrä miksei peliä voi koska vaan lopettaa, siinä on vaan rajallinen määrä jotain Savior Schnappseja (joka ei muuten realismia oo nähnytkään). Toivottavasti edes exitsave olisi, sitä ei KCD julkkarissa muuten ollut. Jokainen kehittäjä sais ottaa mallia FromSoftin tallennussysteemistä. Sais olla myös täysin itse määriteltävät näppäimet ja joitain esteettömyysasetuksia, mutta taitaa olla turha toive.

Muuten kyllä peli kiinnostaa, mutta taitanee jäädä alelaari kamaksi, kun en kuuttakymppiä viitti maksaa jos ei oo ihan mieleeni. Vaikuttaa työläältä niinkuin edellinen, jota en 10h pidempään jaksanut pelata. Ostan EHKÄ tulevaisuudessa alennuksesta.
Kuulostaa siltä, ettei näin ruuhkavuosien keskellä elävälle tuo peli ei yksinkertaisesti sovi. Minulta oli mennyt aivan ohi, että ykkösessä oli myös tuollaisia erikoisempia asioita. Taitaa sen pelaaminen jäädä ainakin toistaiseksi.
 
Tuo tallennussysteemi on kyllä harmillinen juttu. Ymmärrän mitä tuolla haetaan takaa, mutta kyllä se omien kokemuksien perusteella useammin johtaa täysin turhaan peliajan hukkaamiseen, kuin "merkityksellisiin" pelihetkiin..

PC puolella tuo tulee olemaan varmasti ensimmäinen modi jonka peli saa, joten siellä puolella asian voi korjata sillä. Jossain preview videossa kerrottiin myös, että noita Savior Schnapseja olisi saatavilla runsaammin mitä ykkösessä, eli ongelman ei pitäisi olla niin paha. Tietysti hyvillä checkpointeilla ja automaattisilla tallennuksilla tuotakin ongelmaa voidaan vähentää.
 
Tuo tallennussysteemi on kyllä harmillinen juttu. Ymmärrän mitä tuolla haetaan takaa, mutta kyllä se omien kokemuksien perusteella useammin johtaa täysin turhaan peliajan hukkaamiseen, kuin "merkityksellisiin" pelihetkiin..

PC puolella tuo tulee olemaan varmasti ensimmäinen modi jonka peli saa, joten siellä puolella asian voi korjata sillä. Jossain preview videossa kerrottiin myös, että noita Savior Schnapseja olisi saatavilla runsaammin mitä ykkösessä, eli ongelman ei pitäisi olla niin paha. Tietysti hyvillä checkpointeilla ja automaattisilla tallennuksilla tuotakin ongelmaa voidaan vähentää.
Mä kyllä periaatteessa diggaan et pelin tallennussysteemi pakottaa vähän ajattelemaan et mitä riskejä kannattaa ottaa ja mitä ei ihan vaan sen puolesta kun herkästi on tilanteita jossa menee tunti (tai ehkä enemmänkin tunteja) edistymistä hukkaan jos haukkaakin liian ison palan. Liian monessa pelissä voi joko pausen kautta tallentaa samantien, tai painaa vaan f5 ja käydä kokeilemassa ilman seurauksia. Mut tiedän itteni myös sen verran hyvin et mulla menee herkästi peli kiinni jos varttikin menee uusiks ja sit se vaan jää jonnekkin ö-mappiin odottamaan parempia aikoja, koska nykypelien tallennusjärjestelmät on sen verran armollisia et kovin paljoa ei joudu asioita tekemään uusiks.

Periaatteessa myös arvostan sitä et tohon ei ainakaan ilman modeja oo annettu mitään helpotusta ja kehittäjät pysyny siinä alkuperäsessä visiossaan ja pelaaja joko mukautuu siihen tai sit lähtee vaikka potkimaan pihalle kiviä.

En siis tiedä onko kakkosessa sama systeemi vai ei. Mulla jäi ykkönen kesken alkutekijöihinsä melkeenpä ku ei vaan ollu aikaa, et se pitäs melkeen käynnistellä uusiks ja kattoa et minkälainen homma.
 
Mä kyllä periaatteessa diggaan et pelin tallennussysteemi pakottaa vähän ajattelemaan et mitä riskejä kannattaa ottaa ja mitä ei ihan vaan sen puolesta kun herkästi on tilanteita jossa menee tunti (tai ehkä enemmänkin tunteja) edistymistä hukkaan jos haukkaakin liian ison palan. Liian monessa pelissä voi joko pausen kautta tallentaa samantien, tai painaa vaan f5 ja käydä kokeilemassa ilman seurauksia. Mut tiedän itteni myös sen verran hyvin et mulla menee herkästi peli kiinni jos varttikin menee uusiks ja sit se vaan jää jonnekkin ö-mappiin odottamaan parempia aikoja, koska nykypelien tallennusjärjestelmät on sen verran armollisia et kovin paljoa ei joudu asioita tekemään uusiks.

Periaatteessa myös arvostan sitä et tohon ei ainakaan ilman modeja oo annettu mitään helpotusta ja kehittäjät pysyny siinä alkuperäsessä visiossaan ja pelaaja joko mukautuu siihen tai sit lähtee vaikka potkimaan pihalle kiviä.

En siis tiedä onko kakkosessa sama systeemi vai ei. Mulla jäi ykkönen kesken alkutekijöihinsä melkeenpä ku ei vaan ollu aikaa, et se pitäs melkeen käynnistellä uusiks ja kattoa et minkälainen homma.
Minun mielestäni jokaisessa pelissä pitäisi olla Souls tyylinen tallennusjärjestelmä. Eli edistyminen ei mene hukkaan, mutta ei voi savescammata.
 
Itse taas tykkään tuosta save hommelista. Jos et pidä huolta, et peli on savetettu ja kuolet. Niin kyllä tän tapasissa pelissä se on rokkoa ja kyysoppaa. Kyl ykköseski tuli unohettua useamminki savetus ja sit sai kärsiä koko mies. Mutta ei se peli-iloa viennyt. Ja jokaiseen lauantai illan tansseihin ei pidä ryhtyä. Mutta meitä on moneen junaan ja on kiva lueskella, mitä toisia ihmisiä "ärsyttää" pelissä. Uskon että pelintekijät ovat onnistuneet silloin kyseisessä pelissä.
 
Ykkösessä ongelmana oli se, että pelissä oli niin paljon bugeja, että jouduin useamman kerran lataamaan edellisen tallennuksen vain siitä syystä, että tehtävä bugasi, enkä päässyt etenemään. Tuota kun tapahtuu tarpeeksi monta kertaa, niin varmasti alkaa monella pinna kiristymään.

Eri asia on tietysti se, että lähdet esimerkiksi vaikeaan taisteluun tallentamatta ensin ja kuolema korjaa. Tätä juuri tarkoitin sillä, että ajatuksena tuo idea on hyvä. Haluat pysyä hengissä, harkitset päätöksiäsi ja tämä toteuttaa hyvin pelin pyrkimystä realismiin, mutta käytännössä kun oikeasti pelaat peliä, niin omalla kohdallani useammin se vain aiheutti harmaita hiuksia bugien yms. takia, eikä palvele sitä tarkoitusta mikä pelintekijöillä on ollut. Toivottavasti tässä pelissä bugeja ei juuri olisi, niin silloinhan tämäkin systeemi toimii huomattavasti paremmin.
 
Ykkösessä ongelmana oli se, että pelissä oli niin paljon bugeja, että jouduin useamman kerran lataamaan edellisen tallennuksen vain siitä syystä, että tehtävä bugasi, enkä päässyt etenemään. Tuota kun tapahtuu tarpeeksi monta kertaa, niin varmasti alkaa monella pinna kiristymään.

Toivottavasti tässä pelissä bugeja ei juuri olisi, niin silloinhan tämäkin systeemi toimii huomattavasti paremmin.
Niin siis joo, tähänhän menis itellä kiinnostus heti ja peli odottamaan parempaa huomista. Saa olla todella hyvä peli kyseessä et etenemistä estävien bugien kanssa rupeen painimaan tai tekemään asioita uusiks bugien takia.

Mutta en lähtis odottamaan tästä bugitonta julkasua. Eurojankkia kyseessä kuitenkin niin jos oikeasti fiksusti korttinsa pelaisi niin odottelisi sen kuukauden pari ja lähtis sitten kokeilemaan kun muutamat patchit on tulleet. Ellei sit maailmankirjat oo menny sekasin ja eurooppalainen studio julkaisee ison roolipelin jossa ei ole paljoa bugeja. Valitettavasti ei sekään pari kk aina kyllä riitä, mä esimerkiks odottelen Stalker 2 parsimista kasaan vieläkin, ja uskon odottavani vielä hetken.
 
En ole ensimmäistä osaa ikiä pelannut, mutta ihan mielenkiinnolla olen odottanut kuitenkin tätä. Täytyy nyt katsoa arvosteluja, mutta näillä näkymin jää ostamatta jo pelkästään tuollaisen tallennusjärjestelmän takia. Itselle menee asiat liian ärsyttäväksi, jos joudun keräämään samat asiat uudestaan ja käymään samat dialogit. Sillä ei ole mitään tekemistä haasteen kanssa. Manual saveja ei kaipaa mihinkään peliin, mutta autosavet kiitos nykypäivänä joka peliin siten ettei edistymistä liikaa voi menettää.

Kuten jo sanottukin niin Fromin tapa tässäkin asiassa on just täydellinen.
 
Save and quit löytyy tätä nykyä.
Hyvä juttu. Onhan tämä parempi kuin ei mitään. Peli on julkasussa varmasti buginen, et jos se vaikka kaatuu yllättäen, niin tää ei kyllä siihen auta. FromSoftin pelejä pystyy jatkamaan samasta kohtaa jos peli kaatuu, tulee vaan ilmotus et peliä ei sammutettu oikein yms. Sit jos kuolema korjaa, nii sit luonnollisesti joutuu kauempaa lähtemään.
Siitä toki hatunnosto, että tekijät vetävät täysin omaa linjaansa alusta loppuun. Se onko se sitten oikea linja voidaan olla montaa eri mieltä.
Kyllä joo, mut kylhän esim. elokuvat ja musiikin voi koska vaan lopettaa/keskeyttää, nii onhan se nyt naurettavaa jos joissain peleissä on niin rajoittunut tallennussysteemi ettei keskeyttäminen onnistu menettämättä etenemistä pelissä. Tämmönen vain pelkästään turhauttaa.
 

Tuli hieman sivusilmällä seurailtua tuota striimiä ja täytyy sanoa, että pelissä on kyllä tunnelma ja miljööt kohdillaan. Pelkästään kohtaus jossa Henry ja Hans istuvat pöydän ääressä, jossain pienessä kyläpahasessa ja linnut visertävät taustalla. Kaikesta huokuu kaikki se autenttisuus ja rakkaus, joka tekijöillä on ollut tätä maailmaa ja aikakautta kohtaan.

Striimin loppupuolella yksi tekijöistä nosti myös erikseen esille, että pelissä on runsaasti Savior Schnappseja saatavilla. Jos oikein tulkitsin, niin ongelmaa ei pitäisi tulla sen suhteen, että et voi tallentaa silloin kun haluat. Kunhan vain muistaa juoda niitä taisin väliajoin.
 
PC versiossa on onneksi se hyvä puoli että todennäköisesti ensimmäisen tunnin aikana tulee unlimited Scnaps modi, joka on myöskin suosituin modi ekassa osassa, eli save anywhere modi, itelle tuo on tosiaan must have modi, kun en tykkää yhtään siitä että Saveja rajoitetaan. eli aika pommin varmasti tulee asennettua tuo modi heti kun mahdollista. jos siis se scnapsien tiukkuus osoittautuu ongelmaksi
 
Viimeksi muokattu:
Palasin ensimmäisen osan pariin vielä hetkeksi kun jatko-osa saapuu aivan pian. Ihmettelen sakin kritiikkiä savetuksista ja tiirikoinnista. Ensinnäkin, noita saviour schnnapseja pystyy itse tekemään helposti; alkemia on hyödyllinen tässä. Tiirikointi taas on aivan tajuttoman helppoa kunhan siinä kehittyy. Ja mitä enemmän sitä harrastaa, sitä paremmaksi tulee. Muistan kuinka kirosin jousiammuntaa, ei tullut mitään, mutta kun aikani metsästin, kävin ampumassa radalla, sekin muuttui helpoksi. Tässä pelissä tuo on mielestäni pelin suola; kehitytään tekemällä.

Jatko-osassa tietenkin olettaisi Henryn jo olevan aika ammattilainen näissä, että mielenkiinnolla odotan miten tuo hahmon kehitys siinä toteutettu.
 
Eipä tuo talletus ollut itsellekään 1 osassa ongelma kun lisäsivät päivityksellä save and quit toiminnon, tuli jonkun verran käytettyä tuota kun tiesi että tulee tiukka paikka. Tämä on itselle vuosikausiin semmoinen peli että uskallan jopa ennakkotilata, ollu ennakot sen verran positiivisia että ei pitäis olla kovin buginen ja peli vaikuttaa muutenkin rullaavan hyvin.
 
Ihmettelen sakin kritiikkiä savetuksista.
Nii mäki ihmettelen tyyppejä, jotka kehuvat kankeaa tallennusjärjestelmää, mutta meitä on moneksi.
Tiirikointi taas on aivan tajuttoman helppoa kunhan siinä kehittyy.
Se voi olla sulle tajuttoman helppoa, mut ei mulle. Sit mun peukalot eivät fyysisesti liiku kovin hyvin, nii kaikenlainen tattien veivailu vaan vituttaa, eikä mitään esteettömyysasetuksia.

Nyt mäkin sanon niin, et Sekiro on ihan tajuttoman helppo peli, ei tarvii kun Deflectiä painaa kun vihu lyö. :D
 
Ylös Bottom