Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

200-300 viritinvahvistin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Therussu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Therussu

Member
Moro!

Olen tässä ajatellut päivittää tuon vahvistimeni vähän nykyaikaisempaan ja sattui silmään tuo netanttilan joku halpis JVC RX-5062. Voiko noin halpa laite oikeasti toimia? Tarkoitus olisi laittaa nyt kiinni tornit, keskiääni ja aktiivisubi, mutta myöhemmin myös takakaiuttimet = 5.1. Vahvistimessa saisi olla siis subwoofer out sekä useita audio in liitäntöjä. Tuosta netanttilan vahvistimen tiedoista nyt ei saa selkoa mutta jos tuo on todella huono, niin saa ehdotella muitakin tuohon hintaluokkaan sopivia.

Vastaus: 200-300 viritinvahvistin?

Moro!
Olen tässä ajatellut päivittää tuon vahvistimeni vähän nykyaikaisempaan ja sattui silmään tuo netanttilan joku halpis JVC RX-5062. Voiko noin halpa laite oikeasti toimia? Tarkoitus olisi laittaa nyt kiinni tornit, keskiääni ja aktiivisubi, mutta myöhemmin myös takakaiuttimet = 5.1. Vahvistimessa saisi olla siis subwoofer out sekä useita audio in liitäntöjä. Tuosta netanttilan vahvistimen tiedoista nyt ei saa selkoa mutta jos tuo on todella huono, niin saa ehdotella muitakin tuohon hintaluokkaan sopivia.

Jos pistät googleen tuon mallinimen niin ekana listalla on jvc:n sivu jossa on käyttöohje jonka voit ladata. Sieltä näkee muutaman asian ainakin mitä kannattaa harkita:
+ hinta
+ dts-dekooderi
+ liitännät etupaneelissa
+ subbarin saa pois päältä suoraan napista edestä
- tuossa on vain 2 digitaalista tuloa, toinen koaksiaali ja toinen optinen
- tuossa on vain 2 video-sisääntuloa (tai siis kolme, jos lasketaan edessä oleva mukaan)
- video-sisääntulot ovat vain komposiittia

Sinuna miettisin että mitä laitteita tuohon on tulossa, aiotko kierrättää kuvaa, ja kauanko meinaat tuolla pärjätä.

-> Jos meinaat liittää useamman konsolin optisella kaapelilla (PS2/3, XO...) tarvitset useamman kuin yhden optisen sisääntulon. Dvd-soittimissa on usein tuo koaksiaali jota voi sitten käyttää optisen sijaan.

-> Jos ajattelit joskus kierrättää kuvaa, niin suosittelen että virivahvarissa olisi komponenttiliitännät. Minimissään s-videot, tai sit mielellään hdmi, mutta noita on vaikea saada tuohon budjettiin, s-video voisi onnistua.

-> Virivahvarit ei mene oikeastaan miksikään vuosien varrella, juuri möin oman 5v vanhan Pioneerin (VSX-...) pois parilla sataa ja ostin uuden Onkyon (TX-SR605). Tuossa vanhassa oli s-video kuvalle, monta optista jne...

Lyhkäisyydessään minun mielipiteeni on, että jos meinaat tökätä vain yhden konsolin tai dvd:n, etkä kierrätä kuvaa, etkä aio lähitulevaisuudessa tehdä muita päivityksiä laitteistoon, niin tuolla pärjää varmaan ihan hyvin. Säästyneet rahat sijoitat ensi tilassa niihin takakajareihin, tuovat todella paljon lisää.

Jos meinaat kiinnittää useamman vehkeen optisella piuhalla, tai kierrättää kuvaa, suosittelen katsomaan käytettyjä. Huuto.netistä, nettivaraosasta jne varmasti löytyy käytettyjä, monet ostavat tällä hetkellä uusia jotta saavat hdmillä uuden pleikan/XOn kiinni, jolloin näitä vanhempia missä s-video/komponentti sekä paremmat liitännät löytyy kohtuuhinnoilla.

Jos haluat ostaa kuitenkin uuden, Saksasta saa halvalla, ja Suomesta kannattaa kytätä tarjouksia. Ja vielä helpompaa on jos menet liikkeeseen ja pyydät pakettitarjouksen vahvarista ja kajareista, ja sen jälkeen pyydät siitä tiukan hinnan.

Toivottavasti edes jotain apua tästä pitkästä sepustuksesta :)

Ai niin, merkeistä vielä. Oman kokemuksen pohjalta sanoisin että Pioneer ja Onkyo ovat hyviä. Netistä luetun perusteella myös Yamahat ovat hyviä. Eksoottisemmat merkit ovatkin sitten jo usein joko halpis kamaa tai sitten reilusti laadukkaampaa eli hintavampaa.

Monipuoisempi ja todennäköisesti parempi olisi ProCaster AV-4330, edesmenneen HIFI-lehden testivoittaja. Löytyy esim. Verkkokaupasta ja hintaa alle sen 300e. Suosittelen, omien kokemuksienkin puolesta.

Masi: Tarkoitukseni ei ole kierrättää kuvaa, vaan ääntä. Koska jos haluaisin esim. ps3 kuvaa, tarvitsisin hdmi vahvistimen ja hinta pompsahtaa samantien +500e. Tarkoitus olisi laittaa PS3 & digiboksi -> vahvistin -> 5.1.

Thunderi: Olisin jo tuon käynyt ostamassa, mutta kun verkkokaupan sivuilla lukee että 1-3kk päästä tulossa lisää.

Voisiko joku selventää mitä nuo käsitteet tarkoittavat: "2 digitaalista tuloa, toinen koaksiaali ja toinen optinen" Eli siis kumpi noista on se vanha kunnon RCA vai onko kumpikaan? :confused:

Masi: Tarkoitukseni ei ole kierrättää kuvaa, vaan ääntä. Koska jos haluaisin esim. ps3 kuvaa, tarvitsisin hdmi vahvistimen ja hinta pompsahtaa samantien +500e. Tarkoitus olisi laittaa PS3 & digiboksi -> vahvistin -> 5.1.

Thunderi: Olisin jo tuon käynyt ostamassa, mutta kun verkkokaupan sivuilla lukee että 1-3kk päästä tulossa lisää.

Voisiko joku selventää mitä nuo käsitteet tarkoittavat: "2 digitaalista tuloa, toinen koaksiaali ja toinen optinen" Eli siis kumpi noista on se vanha kunnon RCA vai onko kumpikaan? :confused:

Hmm, pikaisesti selasin verkkokauppa.com myydyimpien laitteiden listaa, niin siellä on esim myös tämä sony jossa on hdmi, komponentti, 2 optista jne hintaan 229e. Vaikka siinä saattaisi kestää tuon 2-5 viikkoa, niin minä olisin ainakin valmis sen odottamaan. Ja kun katsoo noita toimituksia, niin ei välttämättä kestä kuitenkaan montaa viikkoa...

Tuo digitaalitulo tarkoittaa että signaali tulee digitaalisessa muodossa. Optinen on varmaan tuttu, mutta tuo koaksiaali on muistaakseni toiselta nimeltä AC-3 tjsp. Kuitenkin, sama informaatio siinä menee koaksiaalikaapelissa kuin optisessa. Tämä tarkoittaa että laitteessa pitää olla tuollainen, joissain digibokseissa ja dvd-soittimista se löytyy. Se mikä tuossa saattaa hämätä on se että siinä on RCA-liitin. RCA kun on vain liitintyyppi. Silloin kuin puhutaan noista perus-stereo-audio-tuloista, niin siellä on RCA-liittimet myös, punainen ja valkoinen. Noitahan tuossa alkuperäisessä viestissa olleessa mallissa on tietenkin monet.

Silti suosittelisin kyllä tuota Sonya tuohon hintaan, jos et procasteria jaksa odottaa. Ja toisaalta, onhan tuossa hdmi, vaikka uskoisin että se ei osaa ottaa ääntä, mutta kuvan osaa kierrättää. Eli äänet pitäisi silti vetää pleikalta esim optisella. Tuosta pitäisi myös varmistaa osaako konvertoida muita tuloja esim hdmi-tuloon. Epäilen. Mutta silti :)

mortsa!

täällä olis kans yks ongelmanuori..elikkä ostin tossa äskettäin 5.1 kaiuttimet itelleni..nyt tarttis löytää siis se vahvari vielä..mulla on siis noi kajarit, sit 40 tuumanen telkku ja pleikka kolmonen..ja käytännössä ainut käyttötarkotus olis et saisin pelkästään telkun ja pleikan äänet ulos..ei mitää muuta (läppäri tietty olis iha kiva liittää välillä et sais pumpattua musaa ulos mut se liitin taitaa löytyä kaikista vahvareista)..katon leffatkin pleikkarilla, nii ei oo ylimääräsiä dvd- tai blue ray soittimia..

vahvistimiin ja niiden nykyvaatimuksiin en oo enää vuosiin perehtyny ku ei oo ollu tarvetta, eli en tiiä mitää mistää vahvistimien "hdmi-tarpeista" tms :(

elikkä siis, kaikki muut mulla on hyvässä kuosissa, mut yks elementti puuttuu vielä..osaako siis joku sanoo et mistä saisin tarvitsemani laitteen? hintaluokkaa on vähä paha alkaa heittämään ku en noiden hinnoistaka oikei mitää tiiä mut jos esim otsikon mukasella ~200 eurolla sais jotai nii olis iha kunkkua! mä en TIETÄÄKSENI tarvii mitää miljoonaa hdmi-paikkaa vahvariin, tai mitää sellasia..optisen piuhan jo omistan ja sillä ajattelin sen pleikkarin lyödä kiinni..onko hyvä vaihtoehto? tarviinko jotai muuta? pitääkö olla esim se hdmi-johto vielä telkun ja vahvarin välillä jos haluan kuunnella esim. televisiosta tulevaa leffaa kajareiden kautta? mulle on ihan sama mistä mä laitteeni hommaan, eikä haittaa vaikka joutuisin venaa jotai muutaman viikon toimitusaikoja, koska tällä ei onneks tässä tapauksessa oo nii kiire.. :)

toivottavasti joku sai selvää mun novellistani ja iso kiitos jos joku näkee vaivaa auttamiseen! :)

mortsa!

täällä olis kans yks ongelmanuori..elikkä ostin tossa äskettäin 5.1 kaiuttimet itelleni..nyt tarttis löytää siis se vahvari vielä..mulla on siis noi kajarit, sit 40 tuumanen telkku ja pleikka kolmonen..ja käytännössä ainut käyttötarkotus olis et saisin pelkästään telkun ja pleikan äänet ulos..ei mitää muuta (läppäri tietty olis iha kiva liittää välillä et sais pumpattua musaa ulos mut se liitin taitaa löytyä kaikista vahvareista)..katon leffatkin pleikkarilla, nii ei oo ylimääräsiä dvd- tai blue ray soittimia..

vahvistimiin ja niiden nykyvaatimuksiin en oo enää vuosiin perehtyny ku ei oo ollu tarvetta, eli en tiiä mitää mistää vahvistimien "hdmi-tarpeista" tms :(

elikkä siis, kaikki muut mulla on hyvässä kuosissa, mut yks elementti puuttuu vielä..osaako siis joku sanoo et mistä saisin tarvitsemani laitteen? hintaluokkaa on vähä paha alkaa heittämään ku en noiden hinnoistaka oikei mitää tiiä mut jos esim otsikon mukasella ~200 eurolla sais jotai nii olis iha kunkkua! mä en TIETÄÄKSENI tarvii mitää miljoonaa hdmi-paikkaa vahvariin, tai mitää sellasia..optisen piuhan jo omistan ja sillä ajattelin sen pleikkarin lyödä kiinni..onko hyvä vaihtoehto? tarviinko jotai muuta? pitääkö olla esim se hdmi-johto vielä telkun ja vahvarin välillä jos haluan kuunnella esim. televisiosta tulevaa leffaa kajareiden kautta? mulle on ihan sama mistä mä laitteeni hommaan, eikä haittaa vaikka joutuisin venaa jotai muutaman viikon toimitusaikoja, koska tällä ei onneks tässä tapauksessa oo nii kiire.. :)

toivottavasti joku sai selvää mun novellistani ja iso kiitos jos joku näkee vaivaa auttamiseen! :)

vastaan osittain omaan viestiini..eli siis löysin jotai tälläsiä, osaako kukaa sanoo et onko noista mistää mihinkää? sony, onkyo, yamaha ja pioneer on kai ainaki merkkeinä iha ok?

Markantalo - Sony kotiteatterivahvistin
Markantalo - Onkyo TX-SR308 viritinvahvistin
Markantalo - Pioneer viritinvahvistin
Markantalo - Yamaha viritinvahvistin

pitääkö olla esim se hdmi-johto vielä telkun ja vahvarin välillä jos haluan kuunnella esim. televisiosta tulevaa leffaa kajareiden kautta?

Tähän tarvitset esim. optisen kaapelin telkun ja vahvistimen väliin (katso millainen äänen ulostulo on televisiossasi). PS3 kannattaa liittää hdmi-piuhalla vahvistimeen (siinä menee kuva ja ääni) ja vahvistin sitten hdmi:llä kiinni telkkuun. Tähän et tarvitse optista piuhaa.

Nuo edellä listaamasi vahvistimet ovat varmaan kaikki päteviä, pikaisella vilkaisulla ainakin Onkyo näytti hyvältä.

Voisin vielä ehdottaa Denon AVR-1610. Hommasin tuollaisen tammikuussa ja tyytyväinen olen ollut. Nyt näköjään hinnat on tullut uusien mallien myötä kivasti alaspäin. Denonin eduiksi voi listata että se käy viileänä (jotkut vahvistimet kuumenee kovasti) ja Denon osaa muuttaa analogisignaalin digitaaliseksi. Eli jos hommaat joskus esim. Wiin, niin voit liittää sen komponenttikaapelilla vahvistimeen, mutta vahvistimen ja telkun väliin riittää vain hdmi-piuha.

Tähän tarvitset esim. optisen kaapelin telkun ja vahvistimen väliin (katso millainen äänen ulostulo on televisiossasi). PS3 kannattaa liittää hdmi-piuhalla vahvistimeen (siinä menee kuva ja ääni) ja vahvistin sitten hdmi:llä kiinni telkkuun. Tähän et tarvitse optista piuhaa.

Nuo edellä listaamasi vahvistimet ovat varmaan kaikki päteviä, pikaisella vilkaisulla ainakin Onkyo näytti hyvältä.

Voisin vielä ehdottaa Denon AVR-1610. Hommasin tuollaisen tammikuussa ja tyytyväinen olen ollut. Nyt näköjään hinnat on tullut uusien mallien myötä kivasti alaspäin. Denonin eduiksi voi listata että se käy viileänä (jotkut vahvistimet kuumenee kovasti) ja Denon osaa muuttaa analogisignaalin digitaaliseksi. Eli jos hommaat joskus esim. Wiin, niin voit liittää sen komponenttikaapelilla vahvistimeen, mutta vahvistimen ja telkun väliin riittää vain hdmi-piuha.

eli tarkistan vielä ku tyhmälle saa vääntää rautalangasta :D
(telkkuna on muuten sitte sonyn kdl40w5500)
eli siis:

1. pleikkarista hdmi vahvariin, ja vahvarista hdmi telkkuun-->saan pleikkarista tulevast peli- ja leffaäänet?
2. vahvarin ja telkun väliin optinen piuha (löytyy jo kotoo) -->saan televisio-ohjelmien äänet vahvistimesta ulos? pleikkari ei siis liity tähän kohtaan mitenkä, vaan jos haluan kattoo kymppitonnin kotiteatterin kautta niin tarviin tän kaavion..?

sain onkyon tx-sr307 merkkisestä vahvarista tarjouksen hintaan 220e..onko ihan liikaa? pakettiin ostan mukaa harman kardonin kajarit ja subin (tiedän että on hyvät koska sain koekuunnella ne)..kerroin käyttötarpeeni myyjälle ja suositteli tota onkyoo siihe pakettiin mukaa..mut mitä mieltä muut? kokemuksia maybe?

1. pleikkarista hdmi vahvariin, ja vahvarista hdmi telkkuun-->saan pleikkarista tulevast peli- ja leffaäänet?
2. vahvarin ja telkun väliin optinen piuha (löytyy jo kotoo) -->saan televisio-ohjelmien äänet vahvistimesta ulos? pleikkari ei siis liity tähän kohtaan mitenkä, vaan jos haluan kattoo kymppitonnin kotiteatterin kautta niin tarviin tän kaavion..?

sain onkyon tx-sr307 merkkisestä vahvarista tarjouksen hintaan 220e..onko ihan liikaa? pakettiin ostan mukaa harman kardonin kajarit ja subin (tiedän että on hyvät koska sain koekuunnella ne)..kerroin käyttötarpeeni myyjälle ja suositteli tota onkyoo siihe pakettiin mukaa..mut mitä mieltä muut? kokemuksia maybe?
Yllä mainitut liitännät toimii ainakin tuossa mainitsemassani Denonissa. Mutta vaikutti siltä, että tuo Onkyo ei osaa napata ääniä hdmi-piuhasta. Eli tässä tapauksessa tarvitset vielä optisen piuhan pleikkarin ja Onkyon väliin.

Ylös Bottom