Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Nimi: Fortnite
Genre: Selviytyminen, 2-4 pelaajalle
Julkaisija: Epic Games
Julkaisu 25. heinäkuuta 2017
Alustat: PlayStation 4, Nintendo Switch, Microsoft Windows, Xbox One, Mac OS
Kehittäjät: Epic Games, People Can Fly
Kotisivu: https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/home
Twitter: https://twitter.com/fortnitegame
Muuta: Yhteiset pelit PS4 <> PC-pelaajien välillä


Paluu keräilytalouteen käy mutkattomasti pakon edessä.

 
Viimeksi muokattu:
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Mikäli et ole pelannut peliä aikaisemmin, ovat ensimmäiset kysymykset juuri sinulle. Kysymykset on kirjoittanut KonsoliFINin toimituksen jäsen ja niitä päivitetään ajan kanssa. Kiitokset Nisupullalle tämän viestin palstatilasta!

Storm-joukot ovat vallanneet maapallon ja sankarijoukkojen tehtävänä on pysäyttää ne.

Kartta-alueita on kaikkiaan neljä ja jokainen niistä sisältää kymmeniä päätehtäviä. Puhutaan sadoista pelitunneista, mikäli aiot pelata kaikki alueet läpi.

Kyllä. Peliä voi pelata 1-4 pelaajaa. Valtaosin peli on tarkoitettu pelattavaksi usealla pelaajalla, etenkin vaikeustason kasvaessa ja useampaa kohdetta suojeltaessa. Joskus myös aikaraja (vain tietyissä tehtävätyypeissä) voi tulla vastaan yksin pelatessa.

Viimeisin virallinen tieto Epic Gamesilta on "vuoden 2018 aikana". Huhut ovat lupailleet "loppukesää 2018", mutta varmistusta ei ole saatu.

Helppo keskivertopelaajalle, kokemattomammille haastetta voi hieman olla ennen kuin peli tulee tutummaksi. Ensimmäisen kartan viholliset ovat levelillä 1-19. Pelaaja kehittyy vihollisia nopeammin ja löydettävät aseet ovat tehtävien keskimääräistä vaikeustasoa parempia. Vihollisjoukkoja tulee niin vähän, että tehtävät ovat pelkkiä suupaloja joukkueena edes kohtalaisesti pelaavalle porukalle. Haasteena voi kokeilla pelata soolona, mutta yhteistyön voima on merkittävä tässä pelissä. Toisen kartan vaatimustaso on 20-40, kolmannessa 40-70 ja neljännessä 70-100. Mitä tahansa auki olevaa tehtävää voi pelata uudestaan ja uudestaan hahmon kehittämiseksi. Vasta kolmannessa kartassa, eli Canny Valleyssa alkaa olla enemmän haastetta.

Pääkohteen etsimisen lisäksi kartalta löytyy useita sivutehtäviä. Näitä ovat esimerkiksi selviytyjien pelastaminen storm-joukoilta, vihollisten encampment-leirien tuhoaminen, tutka-asemien rakentaminen, radiomastojen pystyttäminen, Siphon-koneiston aktivointi ja suojaaminen, "Trollin murjominen", Anomaly-kukan sirpaleiden kerääminen ja Storm-arkkujen aktivoiminen. Tyypillisesti päätehtävissä rakennetaan puolustusmuuri ja ansoja kohteen ympärille ja suojellaan sitä tehtävän vaatiman ajan verran. Lisäksi kartalta löytyy useita kerättäviä arkkuja, joita kannattaa tutkia kaikenlaisen lootin löytämiseksi. Pääsääntönä on aina "tutki ennen kuin tuhoat!".

Niitä on riittänyt alusta asti, vaikka useita onkin saatu korjattua. Lista tyypillisimmistä ongelmista:

- Kun toinen pelaaja liittyy serverille, peli lagaa usean sekunnin ajan. Lagipiikkejä esiintyy joskus, mutta eivät onneksi yhtä pahoina kuin toisen pelaajan liittyessä.

- Päivityksiä on tullut viime kesästä asti arviolta n. 20-25 kpl. Lähes joka kerta Epic Games on onnistunut rikkomaan jotakin aiemmin hyvin toiminutta ja ongelmiin on julkaistu päivityksen korjaava patchi uudistusten jälkeen.

- Lagia esiintyy päivän vaihtuessa pelin sisällä (ei niin pahasti kuin ennen, paranemaan päin)

- Vihollisia on saattanut ilmestyä maan sisään. Erityisen haitallinen tehtävässä, jossa tuhotaan vihollisen leirejä, sillä kaikki viholliset pitää teurastaa. Tämä on onneksi erittäin harvinainen bugi. Tähänkin löytyy ensiapu: Poistu Encampmentin alueelta tarpeeksi kauas. Se keskeyttää operaation ja sitten uusi yritys.

- Joskus harvoin viholliset jäävät juoksemaan paikallaan ja teleporttaavat sitten useita ruutuja eteenpäin.

- Sivutehtävässä "radioantennin pystytys" (Collect the Antenna) olevaa radiomastoa ei ole voinut aktivoida tai paikalle tullut selviytyjä (tehtävän toimeksiantaja) ei ole ilmaantunut paikalle. Ilmaan rakennettavan tukipalan hajottaminen ja uudelleenasennus on toiminut hyvänä ensiapuna tälle bugille.

- Pelin päävalikossa esiintyy jatkuvasti muutaman sekunnin lagipiikkejä. Joskus ristiohjain ei toimi valikossa, käytä tattiohjaimia.

- Uusimpana riesana (kirjattu 2.5.) pelaajia on pudonnut pois kesken ottelun ja samaan syssyyn Fortnite on kaatunut.

Ensimmäiset n. 40-50 tuntia ovat mukavaa aikaa. V-bucksien hankkiminen on helpompaa ja nopeampaa alussa ja tarinatehtävissä dominointi on vaivatonta. Kerääminen on nastaa puuhaa ja kykypuuhun saa laittaa mukavan paljon pisteitä. Kaikki on uutta ja kiinnostavaa.

Ajan kanssa tehtävät alkavat hieman toistamaan itseään. Vaikeustason noustessa haaste tuo uutta mielenkiintoa peliin ja erilaiset teemat piristävät tehtäväketjuillaan viikoksi-pariksi kerrallaan. Kolmannessa kartassa tehtäväkiertoon tulee pari uutta päätehtävää. Kyllästyttää ja kiinnostaa vuoron perään. Ei ole polttavaa janoa pelata, mutta toimii vähän kerrallaan. Hyvä ja pelattava peli, mutta edelleen early access. Ja syystä.

Näitä näkee silloin tällöin ja niihin on rakennettu pitkiä tapahtumaketjuja. Tehtävät eivät kuitenkaan poikkea tavanomaisista ja ne ovat tyypillisesti "tutki, etsi, kerää, rakenna, selviydy, suojele" -osastoa. Tapahtumakartat ovat sentään erilaisia ja kiinnostavia.

Tapoja on useita. Tässä lista.

- Kirjaudu joka päivä Save the Worldiin (vuorokausi vaihtuu klo 03 Suomen aikaa), saat kirjautumisbonuksen. Noin kerran viikossa peli antaa V-buckseja. Määrä on tavallisesti 50-150, mutta joskus harvoin tarjolla on isompia potteja — jopa 300, 500 tai 800 yhdellä kerralla. Palkinnot paranevat ajan kanssa. Edit: Viimeisin ja tähän mennessä suurin potti tuli päivän 336 kohdalla, 1000 V-bucksia.

- Vuorokauden vaihtuessa saat yhden päivittäisen tehtävän. Suorittamalla sen tienaat 50 V-bucksia. Päivittäisiä tehtäviä voi olla enintään kolme aktiivisena, jonka jälkeen uudet tehtävät menevät hukkaan. Yhden tehtävän voi vaihtaa toiseen satunnaiseen tehtävään kerran vuorokaudessa.

- Kun etenet tarinapelissä, saat silloin tällöin kotitukikohtasi puolustustehtävän. Sen suorittamalla tienaat 50, 100 tai 150 V-bucksia. Määrä vaihtelee vaikeustason mukaan. Jokaisessa kartassa on kymmenen SSD (Storm Shield Defence) -tehtävää.

- Pelin päävalikossa on Quests-välilehti. Sen alta näet päivittäiset tehtävät, event-tehtävät, sankaritehtävät, sivutehtävät ja haasteet. Kaikkia näitä kannattaa pelata eteenpäin, sillä jokaisesta tienaa silloin tällöin 30-100 V-bucksia. Tyypillisesti haasteet ovat esim. "pelasta 40 ihmistä", "tapa 30 mist-hirviötä" tai "kerää 20 näytettä tietyn vihollistyypin ruumiista".

- Kun täytät päävalikosta löytyvää keräilykirjaa (collection book), saat silloin tällöin palkintoina V-buckseja. Ole erittäin varovainen, ettet arkistoi sinne parhaita aseita, sankareita tai selviytyjiä, joten harkitse tarkkaan ennen kuin lisäät sinne mitään! Mahdolliset kopiot voi turvallisin mielin arkistoida, mutta ainakin aseiden kohdalla kannattaa tarkistaa erilaiset perkit, mikäli aseet ovat samaa tasoa. Keräilykirjaan voi arkistoida myös esim. teema-hahmoja ja ansoja. Asiaa ei voi liiaksi korostaa, joten väännetään rautalangasta — et voi käyttää mitään, minkä olet arkistoinut keräilykirjaan. Keräilykirja näyttää palkinnot parin seuraavan levelin ajalta. EDIT: Päivityksen myötä keräilykirjasta voi hankkia tietyt piirustukset takaisin käyttämällä V-buckseja.

- Joskus kartalta löytyy hälytystehtäviä (tunnistat ne violetista sumusta niiden ympärillä), joissa on tarjolla V-buckseja. Määrät ovat yleensä pieniä, 15-45 kerrallaan. Tähän on suurena apuna Fortniten ladattava puhelinsofta, jolla voi nopeasti tarkistaa palkinnot ja niiden säilyvyysajat eri alueiden hälytyksistä. Softan voi ladata Google Play -kaupasta ja sen nimi on "Fortnite Companion".

Lyhyesti tiivistettynä tienaat pelkillä sisäänkirjautumisilla ja päivittäisen tehtävän tekemällä jo noin 1750-2500 V-bucksia kuukaudessa, riippuen kirjautumisbonuksen suuruudesta. Tarinapelin eteneminen mahdollistaa suuremmat tulot. Huomaa, että alussa V-buckseja jaetaan anteliaammin eri paikoista, mutta vähäiselläkin pelaamisella (noin tunti päivässä) voi tienata ainakin sen 1750 V-bucksia kuukaudessa.

Hahmoluokkia ovat Sotilas, Ninja, Rakentaja (Constructor) ja Outlander, jolle ei oikein keksi sopivaa suomennosta. Jokaisella on omat erityistaitonsa ja niitä voi olla kerrallaan käytössä kaikkiaan kolme.

Ninja käyttää Shuriken-tähtiä, vahingoittavaa savua, vihollisjoukkoja läpäisevää Dragonslash-pyyhkäisyä ja tainnuttavaa Crescent-potkua. Tuplahypyt ovat vakiona jokaisella Ninjalla. Ninja on hahmoista selvästi nopein ja tuplahyppyä voi käyttää myös nopeaan etenemiseen korkeiden hyppyjen ohella. Ninja on taistelukentän "glass cannon", joka tekee paljon vahinkoa vihollisiin. Lähitaisteluun pohjautuvien superkykyjen vuoksi osumia tulee kohtalaisen paljon, joten vihollisten teurastaminen oikeassa järjestyksessä on avainasemassa.

Sotilaan kykyjä ovat ajan kanssa latautuvat kranaatit, maahan iskettävä voimakas shokkiaalto, Sotahuuto (War Cry) taitojen boostaamiseen ja viisi sekuntia kestävä erittäin tehokas minigun loputtomilla panoksilla. Varjopuolena minigunissa on todella pitkä latautumisaika. Sotilaalla on hyvä terveys, mutta kohtalaisen pieni suoja. Nopeudessa Sotilas on keskitasoa.

Rakentaja on puolustuksen vahvin lenkki. Tärkeimpänä kykynä toimii Base, joka vahvistaa ja korjaa automaattisesti rakennettuja paloja tietyn säteen sisällä. Rakentamiseen vaaditaan vähemmän materiaalia kuin muilla hahmoilla. Plasmapulssi-kyky asettaa maahan sähkökentän, joka vahingoittaa vihollisia. Bull Rush, eli "härkähyökkäys" on kätevä etenkin suurikokoisten vihollisten jyräämiseen. Viimeisenä Decoy, vihollisia houkutteleva nukke, joka on erittäin kätevä suurien vihollisjoukkojen pysäyttämiseen. Sotilaan shokkiaalto ja/tai kranaatit tai Ninjan dragonslash ovat tämän kyvyn parhaat kaverit. Rakentaja on tankki, joka omaa suurimman terveyden ja suojakentän. Liikkuminen on hitaahkoa.

Outlander on loottaaja. Anti-Material Charge -kyvyllä on lootatessa kätevää iskeä paljon vahinkoa esimerkiksi autoihin. Lisäksi se soveltuu vihollisten lyömiseen. Pienemmät kaatuvat maahan iskun myötä. Outlanderilla on kyky nähdä esimerkiksi arkut maan läpi tarpeeksi lähellä oltaessa. Outlanderilla on uniikki taito poimia kykypalloja kartalle sirotelluista pallon muotoisista asemista. Sinisten pallojen avulla voi aktivoida kaksi kykyä. Ensimmäinen on Teddykarhu-konekivääripesäke, joka kääntyy vihollisten suuntaan ja ampuu niitä tauotta parhaimmillaan n. 35 sekunnin ajan (aika määräytyy kykypuun ja hahmon tason mukaan). Teddy ei ole kovin tehokas, mutta heikentää vihollisia mukavasti. Soveltuu parhaiten heikompien vihollislaumojen kontrollointiin.

Toinen Outlanderin kyky on lyhyempi, mutta tehokkaampi salamakenttä, joka iskee kaikkia ohikulkevia vihollisia muutaman metrin säteellä nopeassa tahdissa. Pinkit pallot ovat loottilaamoja, jotka voi murjoa kuin espanjalaisen pinatan rakennusmateriaalien saamiseksi. Laaman hajottaminen kokonaan antaa muutaman harvinaisemman esineen. Totaalinen hajottaminen ei onnistu yksin, sillä laama haihtuu varsin pian. Huomaa, että laama on aina vuorossa ennen sinisiä palloja, eikä Teddyä tai salamakenttää voi aktivoida ennen laaman käyttämistä. Palloja voi olla varastossa maksimissaan kolme.

Phase Shift -kyvyllä voi siirtyä lyhyen matkan pikavauhtia. Kätevä kyky tilanteista pakenemiseen.

Helpoin tapa on mennä päävalikossa Loot-välilehteen ja ostaa laamoja V-buckseilla. Yksi laama maksaa 100 V-bucksia. Tarjolla on peruslaamoja, event-rahalla ostettavia erikoislaamoja ja kolmantena ryhmänä "tarjoukset", jossa on esimerkiksi kolme laamaa 225 V-bucksin hinnalla. Tarjouksia kannattaa seurata, sillä joskus niissä on esimerkiksi lyömäaseita, sankareita, selviytyjiä tai kaukoaseita sisältävä paketti jollakin hinnalla. Varmin sijoitus legendaaristen piirustusten saamiseksi on Trollilaama, joka maksaa 500 yksikköä, mutta se muuttuu aina kultaiseksi ja sisältää tavallisesti 1-2 legendaarista korttia + 1-2 epic-tason korttia. Myös tavallinen, 100 yksikköä maksava laama voi muuttua ensin hopeiseksi ja edelleen kultaiseksi, mutta se on harvinaista. Varovasti arvioiden sadassa laamassa on n. 5-10 kultaista laamaa ja 15-20 hopeista laamaa.

Silloin tällöin tarjolla on event-tehtäväsarjoja, joista voi saada lisää varusteita ja ihmisiä. Joskus harvoin myös tavallisten tarinatehtävien palkintoina on ollut rare- ja epic-tason piirustuksia. Päätehtäviä ja etenkin hälytystehtäviä suorittamalla tienaa yleensä myös storm-seteleitä, joilla voi ostaa isoja erikoislaamoja. Erikoislaamat eivät päivity, mutta sisältävät usein paljon palkintoja ja joskus myös legendary-tason kortteja.

Kultaharkot ja kuparikolikot toimivat pelin sisäisen kaupan valuuttana. Kauppa löytyy menemällä Loot-välilehdelle ja painamalla R2, jolloin kaupan ostettavat kortit tulevat esiin. Vasemmalla ovat pitempään myynnissä olevat event-kortit ja oikealla noin viikon välein päivittyvät kortit. Molemmista löytää selviytyjiä, sankareita, aseita, ansoja ja erilaisia päivitystarvikkeita. Kultaharkkoja tienaa tekemällä päätehtäviä, kuparirahat kertyvät yleensä vain event- ja haastetehtävistä.

Joukkueen jäsenten taidot kertaantuvat (boostaantuvat) toisten pelaajien arvojen myötä ja tehtävät ovat helpompia. Joukkuetovereille voi myös jakaa boostikolikoita, jonka etuna myös oma xp-boosti kasvaa 5% jokaisesta boostatusta pelaajasta. Henkilökohtaiset boostikolikot ovat erikseen ja ne nostavat xp-saalista 30%.

Toisille loottaaminen on valtavan tärkeä asia, kun taas toiset haluaisivat tehdä päätehtävän heti. Tyypillisintä tämä on silloin, kun joku on tullut noutamaan vain hälytystehtävän bonusta ja loottaaminen ei maistu. Tarvikkeiden ja ansojen kanssa kitsastelu on joskus tyypillistä. Typerää kinaa aiheuttaa puolustettavan tukikohdan rakentaminen "oikealla tyylillä". Idioottimaisimpiin tempauksiin taas kuuluvat esimerkiksi oman tukikohdan seinien tuhoaminen tai puolustuksen jättäminen tyystin toisten harteille, kun vihollisen hyökkäysvuoro alkaa. Suoranaista sabotointia (esimerkiksi puolustusseiniä tuhoamalla) on ollut onneksi vain pari kertaa. Epic Gamesille voi kätevästi ilmoittaa pelaajia pelin sisäisellä palautejärjestelmällä options-painikkeen feedback-toiminnon avulla. Muista ottaa nimi ylös jos kohtaat kyseisiä urpoja.

Teemana on myös "nopeat syövät hitaat", eli harvinaisimmat materiaalit saatetaan kerätä maastosta ensimmäisen kymmenen minuutin aikana ja kohteelle puolustusta rakentavalle tai sivutehtäviä tekevälle (joukkueen eteen ajattelevalle) pelaajalle jää vain rippeet muiden jäljiltä. Loottiarkut ovat joka kerta satunnaisissa paikossa, mutta tarkkasilmäiset pelaajat löytävät ne ensin.

Tärkeimpänä joukkuepelin etuna on haastetehtävien kertyminen koko joukkueelle (mikäli tehtävä on aktiivisena). Jos esimerkiksi arkussa majaileva Mimic-monsteri lahdataan toisen pelaajan toimesta tai joku toinen pelaaja löytää maasta Storm-joukkojen kaatuneen monsterin näytteen, niin ne kirjataan tehtävää suorittavan pelaajan tilille. Chatin kautta voi esimerkiksi vinkata kaverille paloauton hajottamisesta jos sellainen kuuluu päivän haasteeseen. Jos mainittu paloautotehtävä sattuu olemaan useammalla pelaajalla, niin kaikki saavat suorituksen. Suoritusten kirjaamiseen vaaditaan päätehtävän onnistuminen, joten keskeyttäminen nollaa kaiken muun paitsi kentältä lootatut materiaalit. Valitettavasti niitäkin näkee, jotka tulevat vain viemään kaiken arvokkaan ja häipyvät sen jälkeen, päätehtävästä välittämättä. Fiksut pelaajat käyttävät optionsin takaa löytyvää partyn private-asetusta, jolloin saa oman, henkilökohtaisen kartan putsattavakseen.

Tämä on niitä villityksiä, joihin ei pidä missään nimessä ryhtyä. Se ei ensinnäkään ole pelin sisäinen ominaisuus ja perustuu täysin luottamukseen. Luottamusta käytetään jatkuvasti väärin ja pelaajat varastavat toisiltaan minkä ehtivät, mikäli joku erehtyy pudottamaan valikostaan jotakin maahan. Epic Games saa varmasti paljon ilmoituksia "scammereista", jotka eivät pidä lupauksiaan, mutta ei ole tiedossa rangaistaanko tästä. Pelin päävalikossa näkyvä general-chatti on silti jatkuvasti täynnä Trade-viestejä ja niiden aikaansaamaa kiroilua ja valitusta, jopa uhkailua. Huijaustapoja on monia, mutta en rupea niitä tässä esittelemään. Yhden kuitenkin mainitsen - jotkut valittavat (lue: kerjäävät) chatissa, että heidät "scammattiin" ja kaipaavat apua aseiden muodossa — älkää uskoko, haluavat vain ilmaisia aseita.

Itse toki harrastan silloin tällöin lahjoituksia ja annan (itselleni turhia) aseita pois, sillä heikommalle pelaajalle ne voivat olla aarteita. Toki turhatkin aseet voi purkaa, sillä niistä saa hieman materiaaleja (n. 10%) takaisin, mutta en halua olla itsekäs. Tietyille pelikavereille toki teen mielelläni aseita materiaaleja vastaan, mutta vaihtokauppaa en harrasta koskaan (scammausmahdollisuuden vuoksi). Myös lahjoituksilla on tarkoituksensa, sillä inventaariossa on rajallinen määrä slotteja ja oman Storm Shieldin varastoon ei mahdu paljoa. SS-varasto on ennemminkin "pahan päivän vara".

Aloitetaan heikoimmista. Puolen metrin mittainen Midget liikkuu nopeasti ja yleensä pienessä laumassa. Pikku riiviö loikkii monen metrin mittaisia hyppyjä ja vahingoittaa pelaajia hyppäämällä näiden päälle. Vaihtoehtoisesti otukset pyrkivät saartamaan pelaajan ja hakkaamaan nyrkeillä jalkoihin. Vahinkoa ei tule paljoa, mutta tämän pirulaisen tärkein tehtävä on estää pelaajan suojaa palautumasta, sillä jokainen osuma aloittaa "laskurin" alusta (suoja lähtee palautumaan hahmosta riippuen n. 10 sekunnissa). Midget kuolee helposti, helppo saalis sankareiden erikoiskyvyille. Suhteellisen vaikea osua nopeutensa ja kokonsa vuoksi. Nopeille melee-aseille helppoa kauraa.

Reilun metrin mittainen Husk kävelee hitaahkosti ja tekee kohtalaista vahinkoa. Midget hyökkää peräti neljä kertaa kahdessa sekunnissa, tämä vain kerran kahdessa sekunnissa. Ei osaa hypätä, liikkuu toisinaan suurina laumoina. Taistelukentän heikko maalitaulu aseesta riippumatta.

Beehive-Head on pelin ärsyttävimpiä otuksia. Mehiläispesää päässään kuskaava Husk komentaa mehiläisiä pelaajien kimppuun. Surinaneulat jäävät pyörimään samaan kohtaan pitemmäksi aikaa, vahingoittaen alueelle osuvia pelaajia. Mehiläispyörre kattaa yhden "rakennuspalikan" alueen. Tämäkin otus pitää huolen siitä, ettei suoja pääse latautumaan, sillä pistot vahingoittavat pelaajaa usean sekunnin ajan mehiläispilvestä poistumisen jälkeenkin. Mehiläispesän voi ampua pois päästä. Vastaava otus kuin Husk, erona vain mehiläispesä. Pyri olemaan ylempänä, sillä mehiläiset lentävät vain vaakasuoraan. Tarkat kaukoaseet ovat avainasemassa, sillä mehiläiset pörräävät Beehive-Headin ympärillä, vaikka se ei "ampuisi".

Lobbers eli suomalaisittain Nuppi-Iirikset ovat taistelukentän mortar-joukkoja. Nämä pirut pysyvät etäällä ja pommittavat niin basea kuin pelaajiakin, vieläpä aikamoisella tarkkuudella. Ammukset pystyy tuhoamaan ilmasta, mutta helpommalla pääsee, kun päästää tämän kirotun otuksen hengiltä. Lobberin ammus saa aikaan myrkkypilven, joka pysyy paikallaan hetken aikaa.

Husky Husk on lihava zombie, joka kestää osumaa huomattavasti enemmän. Kävelyvauhtia etenevällä otuksella on voimakkaat iskut ja yksi tällainen tekee paljon vahinkoa esimerkiksi seinille. Puolustuksen muurinmurtaja. Pyrkivät pääsemään kohteelle heikompien Storm-joukkojen seassa. Haulikot ovat parhaita näitä vastaan.

Chrome Husk on äskettäin kartalle ilmestynyt vihollistyyppi. Otus on Husky Huskia isompi ja luotien aikaansaamasta metelistä päätellen tämä kolinakalle on robotti. Päässä hohtavat tulipunaiset silmät. Chrome Husk kestää osumaa saman verran kuin Husky Husk, mutta energiamittarin tyhjennyttyä se kellahtaa kontalleen vetämään happea ja nousee uudestaan. Kestää monta kaatoa ennen noutaja vie tämän örvelön paremmille metsästysmaille. Otus on altis pääosumille suuren kallonsa ansiosta.

Pitchers eli "syöttäjät", baseball-termi. Zombie-pitcher heittelee pelaajia luilla matkan päästä. Pyrkivät usein sivulle, näkökentän ulkopuolelle. Eivät kestä paljoa, mutta ovat alituisena riesana ja taustatukena muille vihulaisille. Heittävät juuri siihen kohtaan, jossa pelaaja on heittoliikkeen alkaessa, joten hidas heitto on helppo väistää pienellä sivuliikkeellä. Eivät tee paljoa vahinkoa. Luu lentää kauas, joten sen osuessa tukikohdan seinään saadaan jatkuvasti varoitusviestejä oman tiimin Ray-tiedotusbotilta. Peruskauraa taistelukentillä, kaikki aseet sopivat.

Sploders on vastaava kuin Husky Husk, mutta nämä kantavat propaanitankkeja hartioillaan. Propaanitankin sytyttäminen ampumalla on tehokas tapa pysäyttää tämä otus ja räjähdys vahingoittaa myös lähellä olevia Storm-joukkoja. Jos ammut Splodersia, niin yritä viimeistellä se vauhdilla ennen kuin se heittää propaanitankin ja tekee massiivista tuhoa tukikohdallesi. Ansat ovat parhaita näitä vastaan, sillä Sploder ei heitä propaanitankkia ottaessaan osumaa ansoista. Sploder heittää tankin ollessaan n. 2-3 ruudun päässä kohteestaan. Maahan pudonnutta propaanitankkia voi ampua tai lyödä, jolloin se räjähtää pian. Kätevä "maamiina" vihollisia vastaan. Huomaa, että jos olet auttamassa Storm Shieldin omistajaa kotibasen puolustuksessa, niin propaanitankkia ei voi tuhota ilman editointioikeuksia.

Blaster on raivostuttavan tehokas vihollinen ja tunnetaan myös nimellä Laserpena. Murahdus tarkoittaa samaa kuin "varo!". Ensimmäinen lasersäde on yleensä kohdistuslaukaus, mutta seuraavat osuvat takuuvarmasti ilman esteitä ja tekevät paljon vahinkoa. Kaiken lisäksi säteen kantomatka on varsin pitkä. Ampuessaan Blasterit ojentavat päänsä eteen, joka mahdollistaa pääosumat helpommin. Blaster keskeyttää ampumisen, mikäli sitä ammutaan tarpeeksi päähän.

Huomaa, että tietyt laseraseet eivät keskeytä ampumista. Rakentajan Bull Rush tai Ninjan Crescent Kick tainnuttavat Blasterin. Joskus Blastereita saattaa olla useita samaan aikaan (esim. Encampmenttia tyhjennettäessä) ja ne pudottavat pelaajan kanveesiin hyvinkin nopeasti ilman suojaa. Yläpuolelta ampuessa Blaster on vaarallisimmillaan, sillä pelaajan pitää olla aivan kallion vieressä välttyäkseen osumilta. Yksi selkeä heikkous Blasterilla on - se on hidas liikkumaan ja huono tuhoamaan seiniä. Nopealiikkeinen ninja voi kiertää Blasterin selkään rakentamalla nopeasti ja se jää mottiin pitkäksi aikaa. Burstikiväärit ja snaipperit ovat parasta lääkettä tätä otusta vastaan. Lähempää suositellaan nopeaa pistoolia tai haulikkoa. Tähtää aina päähän, jos olet vaarassa joutua laserin ampumaksi.

Flingersit ovat hauskoja vihollisia. Ne teleporttaavat omia joukkojaan hyppysiinsä ja linkoavat näitä pitkillä kaarilla puolustuslinjojen taakse. Luoteja ne kestävät mielettömän määrän ja juoksevat kaiken lisäksi pelkurimaisesti karkuun, kun niitä koettaa lähestyä. Heitot ovat pitkiä, joten nämä "katapultit" pysyttelevät aina kaukana. Yksi selvä heikkous Flingereillä on — mikä tahansa lyömäase. Esimerkiksi 3-4 miekaniskua teurastaa Flingerin hetkessä. Myös Ninjan Shurikenit tekevät kohtalaista vahinkoa jos lähelle ei pääse.

Mimic on tuttu Dark Souls -peleistä. Mimic asustaa arkussa ja antaa arkkua avaavalle pari varoitusääntä puolivälissä "tutkimista". Kun "etsintä" on valmis, Mimic ryntää pelaajan kimppuun ja tekee puremalla kovaa vahinkoa. Otus ei ole kovin nopea, mutta se kestää paljon osumaa. Mimic antaa tuhoutuessaan hyvän loottisaaliin. Mimicin saa helposti tuhottua ampumalla esimeriksi aidan tai auton päältä.

Smasher on vihollisen hyökkäysvaunu, joka tekee massiivista vahinkoa seinille ja muille esteille. Smasherin huutaessa ja silmien leimutessa se ottaa spurtin ja jyrää suoraviivaisesti kohti. Ryntäys on pitkä ja tielle osuvat pelaajat ottavat paljon vahinkoa. Smasher heiluttaa toisessa kädessään (jotakin epämääräistä) möykkyä, jolla se murjoo seiniä tai pelaajia. Jokaisen spurtin jälkeen Smasher vetää henkeä noin viiden sekunnin ajan. Smasheria ei voi ampua päähän selkäpuolelta, sillä muhkeat hartiat suojaavat sitä. Rakentajan Bull Rush, Outlanderin Anti-Material Charge tai Ninjan Crescent Kick ovat omiaan pysäyttämään Smasherin edes hetkeksi, kun kyvyt osaa ajoittaa oikein. Tuli-elementillä kuorrutettu Smasher on tavallista paljon pahempi, sillä se kestää vielä enemmän osumaa. Tällöin energia- ja vesiaseet ovat parhaita. Todella huonolla tuurilla Tuli-Smasher voi olla tiettyjen tasojen Epic Boss, jolloin se kestää käsittämättömän määrän hyökkäyksiä. Tavallisesti paras taktiikka tällaisen varalle on antaa Smasherin riehua rauhassa ja keskittyä vain muihin vihollisiin jos tulivoima ei riitä. Smasher on siitä erikoinen vihollinen, että se on pelkästään tienraivaajan roolissa ja ei pysty vahingoittamaan pääkohdetta. Sama pätee myös kaikkiin Epic Bosseihin.

Vinkki: Leiki härkätaistelijaa Ninjalla ja yritä ärsyttää Smasher ryntäämään ampumalla sitä. Jos olet kartan tai kuopan reunalla, niin tuplahyppää oikealla ajoituksella Smasherin yli, jolloin se juoksee kuolemaansa tai jää kuoppaan jumiin. Muista huutaa OLÉ!

Taker. Tämä lentävä otus on vaarallinen. Sen kirkunasta ei voi erehtyä. Pelaajasi huutaa usein "watch out for your souls!" tai "Taker on the loose!" jos Taker riehuu ympärillä. Olio ei ole kovin kestävä, mutta tekee melkoisesti vahinkoa syöksymällä ilmasta pelaajien kimppuun. Taker pystyy keskeyttämään hyökkäyksellään joitakin sankareiden superkykyjä, jolloin ne menevät hukkaan. Ninjan Shuriken-sarja on omiaan pysäyttämään Takerin, sen aloittaessa syöksyään. Takerin pystyy tainnuttamaan Crescent-potkulla, mutta osuminen on vaikeaa. Tehokas pumppuhaulikko toimii myös mainiosti, vaikka se ei välttämättä viimeistele kertalaakista. Karkuun juokseminen ei ole koskaan huono vaihtoehto tämän otuksen hyökätessä.

Hyökkäyksensä jälkeen Taker on pari sekuntia paikallaan, sitten se siirtyy sivulle muutaman metrin verran. "Sivuttaislennon" jälkeinen aika on paras sauma ampua Taker hengiltä. Taker osaa kulkea aineettomasti seinien läpi, tosin seinät hidastavat sitä hieman. Kokematon pelaaja rakentaa itselleen helposti surmanloukun, mikäli yrittää suojautua seinien sisään. Fiksuimmat laittavat ansan rakentamaansa koppiin ja häipyvät ovesta, jolloin Taker jää ansojen uhriksi. Huomaa, että Save the Worldissa ei voi laittaa esim. lattiapiikkejä seiniin tai kattoon, kuten Battle Royalessa.

Epic Boss. Jos tehtävän kohdalla lukee "chance of Epic Boss" niin se tulee aina. Kyseisen otuksen tunnistaa minimapissa liikkuvasta pääkallosta ja kirkkaasta väristä. Tärkeintä EB:n hoitelemisessa on mennä sen lähelle ja lukea sen heikkoudet ja vahvuudet yläpuolelle tulevasta tekstistä. Jos yksi ominaisuuksista on "trap vulnerable", niin otusta voi vahingoittaa vain ansojen avulla. EB on aina vaikea listiä ja siihen vaaditaan tiimin tukea. EB käy pelaajien kimppuun ja tuhoaa seiniä, mutta ei pysty vahingoittamaan pääkohdetta. EB voi ilmestyä joko Huskyna, Husky Huskyna tai Smasherina.

Useimmissa tehtävissä on 20 minuutin aikaraja. Muutama tehtävä ei sisällä varsinaista aikarajaa ja näissä loottamiseen käytetään tavallisesti paljon aikaa. Noin tunnin kuluttua peli ilmoittaa, että "paha myrsky on lähestymässä, sinulla on kaksi (pelin sisäistä) päivää aikaa". Maksimiaikaa ei ole koskaan tullut mitattua, mutta arviolta se on n. 80-90 minuuttia. Jos päätehtävää ei ole siihen mennessä suoritettu, merkitään se epäonnistuneeksi.

Save the Worldissa on kaksi eri kykypuutaulukkoa, joita kehitetään tutkimuspisteillä (research points) ja ns. sankaripisteillä. Sankaripisteitä saa lisää joka kerta, kun peliaulan ylälaidassa ja tehtävän päätteeksi näkyvä kokemusmittari täyttyy. Tutkimuspisteet kertyvät koko ajan itsestään ja ne pitää käydä lunastamassa tietyin väliajoin. Alussa kertymisnopeus on 54 pistettä tunnissa ja varastoon mahtuu 1065 kappaletta. Myöhemmin pisteitä alkaa kertyä nopeammin ja varastotila suurenee, mutta kyvyt maksavat samalla enemmän. Jos tutkimuspisteitä ei nouda, niin uusia ei kerry ennen niiden tyhjentämistä. Kun saat yhden kykypuun täyteen, niin seuraava ryhmä kasvattaa varaston kokoa ja kertymisnopeutta. Sankaripisteitä voi olla varastossa kuinka monta tahansa ja käyttöä niille tulee seuraavan kykypuun auetessa. Suosituksena kannattaa alussa avata mahdollisimman monta reppua ja SS-varastoa kasvattavia kykyjä, sillä tila on jatkuvasti kortilla.

Selviytyjille on oma kokemusmittarinsa. Kokemuspisteitä saa suorittamalla tarinatehtäviä, lähettämällä eläkkeelle heikompia selviytyjiä ja palkkioina laamoista. Selviytyjiä pääset asettamaan squads-välilehdestä, kunhan saat ensin slotteja auki niille. Jokainen selviytyjä boostaa käytössä olevaa sankariasi oman levelinsä mukaan. Kannattaa yrittää asetella tavalliset selviytyjät slottausbonuksen mukaisesti ja "mätsäämään" johtajien persoonallisuuksien kanssa, silloin niistä on eniten hyötyä sankariasi ajatellen. Yritä saada kerättyä mahdollisimman paljon ihmisiä, niin saat enemmän valinnanvaraa ja parhaat taidot irti. Selviytyjien päivittäminen ei välttämättä alussa kannata, koska pienestä porukasta ei löydy tarpeeksi toisiinsa "mätsääviä" persoonia. Lisätilan ostoa varastoon kannattaa harkita silloin tällöin. Kymmenen slottia maksaa kaupassa 250 kultaharkkoa ja niitä on myynnissä silloin tällöin.

Aseiden päivittämiseen tarvitset schematic-xp:tä. Tehtävien ja laamojen avulla saat sitä lisää ja heikompien aseiden piirustukset kannattaa kierrättää. Keskity alussa 2-3 tasoosi nähden hyvän aseen kehittämiseen ja kun saat parempia piirustuksia käyttöösi, voit kierrättää vanhat ja saada niiden virittelyyn kuluneista tarvikkeista valtaosan takaisin. Myös kehityspisteet palautuvat käyttöösi. En suosittele kovin alussa aseiden siirtämistä keräilykirjaan, sillä tällöin menetät myös schematic-pisteet ja uusien aseiden kehittäminen hidastuu huomattavasti.

Valikossasi on joitakin pysyviä varusteita, jotka ovat tasolla yksi. Näille et mahda mitään, sillä aloitustavaroita ei voi poistaa. Alun tutoriaalien jälkeen ne pitää vain unohtaa ja niellä ärsytyksensä, kun vievät turhaan tilaa valikostasi. Suositeltava combo asevalinnoiksi (kolmeen slottiin) on melee-ase, jokin nopea keskipitkän matkan ase ja esimerkiksi haulikko lähitaisteluun. Melee-aseita kannattaa suosia alussa, sillä ne kestävät huomattavasti pitempään ajan hammasta. Jokainen ammuttu laukaus kuluttaa aseitasi, mutta vaikkapa miekka heikkenee vain osumasta viholliseen. Lähtökohtaisesti kannattaa käyttää heikompia aseita liian vahvojen tykkien sijaan, sillä tarvitset parasta kalustoasi vaikeammissa tehtävissä. Toki tilanne on aivan erilainen jos pystyt rakentamaan parempia vempaimia omilla piirustuksillasi ja löydät helposti materiaaleja niihin.

Aseita viritellään kymmenen tasoa kerrallaan ja ne päivitetään tämän jälkeen evolve-toiminnolla. Huomaa, että näet uudet materiaalivaatimukset juuri ennen kuin hyväksyt evolve-päivityksen. Evolven jälkeen voit taas nostaa aseesi tasoa schematic-pisteillä kymmenen tason verran. Mikäli evolvea ei ole mahdollista tehdä, näet alla punaisen tekstin, jossa ilmoitetaan, ettet ole avannut kyseistä "nodea" kykypuustasi. Tässä kohtaa voit kuitenkin tarkkailla mitä materiaaleja aseesi vie "evolvaamisen" jälkeen.

Erilaisia aseita on hurja määrä, joten niiden kirjoittaminen merkitsisi aikamoista urakkaa, mutta tässä lista perkeistä, joita aseissa voi olla. Rare-tasolla niitä on kolme, epic-tasolla neljä ja legendaryssa viisi (aukeavat yksi kerrallaan aseiden levelin mukaan, kun kehität pyssyjäsi). Jos aseen piirustuksessa on kaksi samaa perkkiä, esim. Crit chance +14% ja Crit chance +21%, niin nämä lasketaan yhteen. Eri ominaisuudet sopivat paremmin tietyn tyyppisille aseille, mutta eniten aseista saa irti, kun niissä on mahdollisimman paljon vahinkoa ja parhaimmillaan myös jokin elementti. Elementtejä ovat nature, tuli, vesi ja energia. Joissakin aseissa on affliction damage, joka tarkoittaa vihollisen ottavan vahinkoa kuusi sekuntia vielä osuman jälkeenkin.

Jos ajatellaan ihanteellista legendary-tason rynnäkkökivääriä, niin Crit chance (kriittisen osuman todennäköisyys) on aivan ehdoton. Se voi olla 14% - 28% ja se lasketaan aseen omaan CC-lukemaan mukaan. Damage eli vaurio on heikoimmillaan +10%, keskitasolla +15% ja parhaimmillaan +20%. Jos aseessa on myös Crit damage, niin kriittisistä osumista alkaa olla paljon hyötyä. Crit damage voi olla väliltä +45%... +90%. Kaksi muuta perkkiä voivat olla esim. damage + 10% (energy) + affliction damage, jolloin puhutaan jo todella kovan luokan aseesta. Haulikkoon parempi voi olla esimerkiksi nopeampi lataus ja/tai isompi lipas, konekivääriin taas jokin elementti + vakautta ja vahinkoa, burstiase tai snaipperi kovilla headshot-arvoilla. Mutta yleisesti ottaen enemmän vahinkoa, nopeammin vihollisista eroon.

Energia puree kaikkiin viholliselementteihin hyvin, mutta mikä tahansa elementeistä auttaa. Tuli on heikko vettä vastaan, mutta tekee hyvin vahinkoa naturea, eli luonnollisia vihollisia vastaan. Tuli myös polttaa vihollisia kuuden sekunnin ajan osuman jälkeen. Vesielementti on vahva tulta vastaan, mutta heikko luonnollisia vihollisia ammuttaessa. Nature taas puree veteen tehokkaasti, mutta on heikko tulta vastaan. Vihollisten elementtityypit tunnistaa niiden väristä. Tummansinisiä mist-monstereita ei pidä sekoittaa vaaleansiniseen vesielementtiviholliseen.

Kun valitset tehtävän ja ruutuun tulee "käskynjako", paina X. Tarinan edetessä saat auki gadget-varusteita, joita voi olla mukana kaksi kerrallaan. Alla lista:

Adrenaline rush - parantaa hahmosi ja kaikkien lähellä olevien pelaajien terveyttä ison määrän yhdessä hujauksessa. Latautuu kolmessa minuutissa. Päivitettynä parantaa ensin ison määrän energiaa ja jatkaa parantamista ajan kanssa.

Air Strike - pudottaa pommikuorman parissa sekunnissa valitsemaasi kohtaan. Pitkä kantama.

Banner - Vahvistaa pelaajien rakentamia seiniä 30 sekunnin ajan ja korjaa osumaa ottaneita seiniä. Päivitettävissä neljä kertaa.

Hover Turret - lentävä droidi, joka ampuu näkemiään vihollisia ilmasta. Erittäin tehokas apuri etenkin päivitettynä (kykypuun kautta). Aluksi mukana on yksi droidi, myöhemmin kaksi. Yksi droidi latautuu kolmessa minuutissa.

Proximity Mine - Miina. Päivitettävissä neljään otteeseen.

Supply drop - varustelaatikko. Antaa puuta, tiiltä ja metallia ja satunnaisia esineitä. Pudotettavissa viiden ja puolen minuutin välein. Pudotetut tavarat voidaan poimia kenen tahansa pelaajan toimesta.

Slow Field - vähentää vihollisten liikkuvuutta huomattavasti. Päivtettynä saa lisää tehokkuutta, kuten isomman vaikutusalueen, suuremman hidastuksen ja pidemmän keston.

Teleporter - Käytössä kaksi teleporttia, joiden välillä ihmispelaajat voivat liikkua. Teleporttien paikkaa voi vaihtaa.

Kannattaa tutustua expedition squads -toimintoon välilehden squads alta. Kun avaat käyttöösi rekkoja, veneitä ja helikoptereita, voit lähettää porukkaa tuomaan sinulle tarvikkeita. Mitä vahvempi porukka, sitä suurempi todennäköisyys onnistua. Kannattaa pyrkiä 100% onnistumiseen jos käytössäsi on tarpeeksi hyviä sankareita. Matkaa varten tarvitaan miehistöksi ihmisiä, joita pelastat tehtävistä.

Haluatko liikkua nopeammin? Rakenna itsellesi liitolauta. Saat sen käyttöön, kun keräät kymmenen osaa. Saat niitä avoautoista, joilla on kultainen kehys.

Eikö kohde meinaa löytyä, vaikka sen kuva on minimapissa aivan kohdallasi? Katso minimappia tarkkaan, näet pienen nuolen. Siitä tiedät, onko kohde ylä- tai alapuolellasi.

Tavallisten palikoiden rakentaminen on helppoa, mutta esimerkiksi kierreportaat, kapeat portaat, 90 asteen kulman portaat ja koholla olevat kattopalat on hyvä hallita. Oma kotibase on tähän paras paikka. Koeta poistaa editointi-toiminnolla eri paloista osia ja näet palat myös erikoisemmissa muodoissaan. Lyhyesti tiivistettynä - näpäytä ympyrää ja pääset rakennustilaan. Paina sitten ympyrä pohjaan ja näet valitun palan editointitilassa. R2:sta näpäyttämällä voit lisätä tai poistaa paloja. Jos editoimasi pala on punainen, sitä ei ole olemassa. R2:sta voi myös pitää pohjassa ja liu'uttaa nopeasti palojen päällä. Erilaisia portaita rakennettaessa R2 pitää olla koko ajan pohjassa ja portaiden muoto pitää piirtää muottiin.

Ärsyttävätkö Smasherit, jotka runnovat koko ajan tukikohtasi seiniä? Rakenna pyramidi kohteen suojaksi. Kun Smasher käyttää tehokkainta hyökkäystään, eli ryntäystä, se juoksee pyramidin yli. Pyramidin saat aikaan, kun laitat neljä ylöspäin menevää leveää porraspalaa risteyksen muotoon ja käytät koholla olevia kattopaloja editoituna kulmiin. Helpommin pyramidin saa aikaan laittamalla kahdeksan koholla olevaa kattopalaa neliön muotoon kohteen ympärille ja editoi niistä oikeanlaiset palaset.

Pyramidi on oivallinen rakennusmuoto etenkin Atlaksia puolustettaessa, sillä Atlasta ei voi ympäröidä aivan kohteen luota suorilla paloilla, kattoa lukuun ottamatta.

Luolastot ovat tärkeimpiä paikkoja erikoisimpien loottien löytämiseksi (arkkujen ohella). Tutki ne aina huolella. Hiiltä löydät eniten, kupari ja quartz-kristalli ovat yleisimpiä Stonewoodissa. Myös rough orea löytää usein ja epic-tason silver on kysyttyä tavaraa. Mineraalien yläpuolella näkyy tähtirivi, se kertoo materiaalin harvinaisuuden. Tähtiä voi olla 1-6. Mitä paremmaksi päivität aseitasi ja ansojasi, sitä parempaa materiaalia tarvitset. Menemällä materiaalin kohdalle, antaa peli vinkin niiden tyypillisimmistä löytöpaikoista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Itse ajattelin suosiolla odottaa että early access loppuu ja pelistä tulee free to play valmistuessaan joskus ensi vuoden puolella, näyttää lupaavalta mutta tarvitsee vielä hiomista joissain ominaisuuksissaan. Mutta jos pelin kehitystä haluaa tukea toki sen voi ostaa ja kokeilla millainen se on.
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Itse ajattelin suosiolla odottaa että early access loppuu ja pelistä tulee free to play valmistuessaan joskus ensi vuoden puolella, näyttää lupaavalta mutta tarvitsee vielä hiomista joissain ominaisuuksissaan. Mutta jos pelin kehitystä haluaa tukea toki sen voi ostaa ja kokeilla millainen se on.

Kyllä. Ilmaispeliksi siirtyy tällä tiedolla jossain vaiheessa 2018.

Ostin Standard Founders Packin, joka oli halvin 39,95 €:

The Standard Founder’s Pack includes:
  • Game Access
  • 4 Exclusive In-Game Banner Icons
  • 6 Daily Loot Pinata Packs
  • Exclusive Founder’s Loot Pinata Pack
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Tasolle 14 pelailtu, ja täytyy sanoa että vieläkään valikot ja hahmon ominaisuuksien parantaminen ei ole hanskassa. Erilaisia aseita on tullut useita kymmeniä, mutta ei ole mitään hajua miten ne saadaan käyttöön. Aluksi pelasin rynkyllä, mutta jossain vaiheessa aseeni on muuttunut kertalaukauksia jakavaan malliin.
Googlettelin hieman, ja muillakin on hankaluuksia ymmärtää pelimekaniikkaa, esim. Squads-tab, jonka sisältä löytyy ukkeleita. Internet kertoi että sinun pitää näitä ukkeleita asettaa sloteihin, että Oman hahmon puolustus paranee. Minä en huomaa missää eroa...

Hieman luettavaa niille, jotka painivat samojen asioiden kanssa: https://nerdburglars.net/docs/fortnite-beginners-guide/understanding-the-homebase-menu/
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Kiitokset ketjun avaamisesta!

Muutama ilta mennyt tämän parissa ja vaikuttaa mukavalta peliltä. Moninpeli on toiminut hyvin ja tarvittaessa voi pelata myös soolona, kun laittaa ryhmän lukituksi. Yhteisöstä löytyy helposti täysi ryhmä ja se onkin tarpeen vaikeampien tasojen kanssa. Soolona on tullut tehtyä pari tehtävää, mutta jo kolmostason vihollisten kanssa oli aikamoinen työ selvitä, kun en panostanut tarpeeksi ansojen rakentamiseen ja lopussa meinasi käydä kylmät Atlaksen kanssa, kun vahinkoa oli tullut jo 50%. Kahdeksan minuutin aika puolustuksessa tuntui tuolloin todella pitkältä.

Aseiden kanssa en ole oppinut toimimaan. Kun yksi hajoaa, niin toinen tulee tilalle, mutta mistä voisi valita niitä itse ja onko korjaaminen mahdollista? Tsekkaanpa Kojon laittaman linkin - noin, luettu. Tuo oli uusi juttu, että aseet voisi siirtää eräänlaiseen "keräilykirjaan" osiksi purkamisen sijaan.

Itse peli on mukavaa loottaamista ja keräämistä. Haastetta toki toivon myöhemmässä vaiheessa, sillä kartalta löytyy vihollisia jopa tasojen 75-100 väliltä. Siinä kohtaa seinästä lentävät tikarit ja lattiapiikit ovat taatusti lelukamaa. Tällä hetkellä päähahmoni on tasolla 12.

Oikeastaan ainoa juttu, mitä en ole vielä sisäistänyt, on rakentaminen. Eräässä tehtävässä piti rakentaa eräänlainen tähystystorni, kun kävin kaverin pelissä katsomassa, mutta en saanut sitä valmiiksi. Ne kirotut portaat... ei vain ymmärrä. Ehkä tuon ajan kanssa oppii.

Saa laittaa kutsuja peleihin, jos sattuu olemaan partyssa tilaa.

EDIT: Aseita voi näköjään muokata tehtävän aikana menemällä aseosioon ja sieltä voi vaihtaa pikavalintaslottien valintoja. Tämä on tarpeen etenkin silloin, kun jokin ase hajoaa ja peli ei laita esim. hajonneen haulikon tilalle vastaavaa asetta jos valikossa ei ole toista haulikkoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Joko olette oppineet hallitsemaan aseet :)

Katsoin hetken Nisun pelaamista, niin hakulla tähtää resursseja "louhiessa" ilmestyvään "maalitauluun. Louhii tällöin esim kiven nopeammin tai hajoittaa väärään paikkaan laitetun seinän. Vai tarkoituksella hakkasit seinää samaan kohtaan koko ajan. Tämä aukeaa taitopuun toisessa slotissa. Ja rekennuspalikoita muokatesssa nappi pohjaan ja liikutat haluttejen kohtien yli. Ei tarvite yksitellen valita.

Aseiden kanssa en ole oppinut toimimaan. Kun yksi hajoaa, niin toinen tulee tilalle, mutta mistä voisi valita niitä itse ja onko korjaaminen mahdollista?

Joka aseella on oma kestävyys(palkki aseen kuvakkeessa + numeroina tiedoissa), se kun loppuu ase hajoaa. Pääset vaihtamaan asetta ohjaimen keskilevyä päinamalla, jolloin näet hahmon repun tavarat. L2/L1 napeilla oikeaan välilehteen ja valitset aseen minkä haluat. Hajonneiden tilalle voi tehdä uusia aseita. Samassa valikossa on vasemmalla crafting -lista tehtävistä aseista ja tieto onko tarvittavat materiaalit. Jos tavarat löytyy, uusi ase tekoon. Näitä reseptejä taas hallitaan pelin päävalikoissa, joissa niiden tasoja saa nostettua. Tällöin valmistuu tehtävässä kovemmilla arvoilla olevia aseita. Reseptit löytyvät Armory -valikosta kohdasta schematics.

Hahmon reppuun, jossa valmiit aseet ovat pääsee käsiksi vain tehtävien aikana. Ja reseptoihin vain pelin päävalikoissa. Niin ja ansat toimivat samalla tavalla.


Tsekkaanpa Kojon laittaman linkin - noin, luettu. Tuo oli uusi juttu, että aseet voisi siirtää eräänlaiseen "keräilykirjaan" osiksi purkamisen sijaan.

Et tosiaan pura aseta, vaan noita reseptejä. Keräilykirjaan kannattaa taittaa tupla kappaleet tai sellaiset mitä ei aijo käyttää.


Googlettelin hieman, ja muillakin on hankaluuksia ymmärtää pelimekaniikkaa, esim. Squads-tab, jonka sisältä löytyy ukkeleita. Internet kertoi että sinun pitää näitä ukkeleita asettaa sloteihin, että Oman hahmon puolustus paranee. Minä en huomaa missää eroa...

Squads välilehti. Niin Survival Squads puolella ukkelit tuovat lisää pisteitä F.O.R.T statseille. Eli Fortitude, Offense, Resistance ja Tech arvoihin. Näetkin heti etusivulta, paljon tämän hetken ukkelit tuovat bonusta. Kokonais tilanne näkyy Heroas välilehdellä ja L -tatilla saa tarkempia arvoja täällä. Lisäksi Survival hahmot tuovat erilaisia bonuksia, kun hahmojen Työt, persoonallisuudet jne sovivat yksiin. Näiden ukkeleiden tasoja voi myös nostattaa ja vaikuttaa päävalikossa vasemmalla ylhäällä näkyvään tasoosi. Numeron alla mittaripalkki seuraavaan tasoo ja nousee/laskee sen mukaan miten ukkoja täällä vaihtelet.




Defender Squads ukkelit taas eivät taida sinällään vaikuttaa mihinkään arvoihin, en ole ainakaan vielä hokannut jos vaikuttavat. Mutta nämä ukot saa mukaan tehtäviin ja HomeBasen puolustukseen. Tarvitset ensin lattian, sitten ansavalikosta "ansa" Defender Post lattian palaselle. Tämän jälkeen voit valita täällä olevan ukon tähän. Lisäksi sinun pitää tiputtaa repusta ase + panoksia ukkelin käyttöön, että voi osallistua räiskintään. Tästä tuli muistaakseni ihan tehtävä, kuten melkeimpä kaikista asioista mitä tähän kirjottelin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Katsoin hetken Nisun pelaamista, niin hakulla tähtää resursseja "louhiessa" ilmestyvään "maalitauluun. Louhii tällöin esim kiven nopeammin tai hajoittaa väärään paikkaan laitetun seinän. Vai tarkoituksella hakkasit seinää samaan kohtaan koko ajan. Tämä aukeaa taitopuun toisessa slotissa. Ja rekennuspalikoita muokatesssa nappi pohjaan ja liikutat haluttejen kohtien yli. Ei tarvite yksitellen valita.

Hyvä tietää. Tuli aloitettua täysin tyhjästä, joten kaikki tuli uutena vastaan.

Pelattiin neljästeen, joista kaksi oli mukana PC:llä. Tätä varten olisi pitänyt asentaa tietokoneelle Game Launcher ja linkittää PSN-tunnus sitä kautta. En kuitenkaan tätä tehnyt, riitti kun joku PS4-pelaajista oli näin tehnyt ja herrarodun PC-väki saatiin mukaan yhteisiin peleihin. Toimi mutkattomasti. Kävin erikseen antamassa luvan muille rakentaa tukikohtaani. Laneissa kun oltiin, kävi yhteiset keskustelut luontevasti naapuriin ilman ohjelmistoja.

Tässä Assemblysta käsin PS4:lla striimattu neljän pelaajan yhteistyö, kaksi pelasi PS4:lla ja kaksi PC:llä:
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Päivä päivältä peli tulee tutummaksi. Loottiajoneuvot ovat jatkuvasti tien päällä, kykypuiden ajan kanssa latautuvat krediitit käyn tyhjentämässä pari kertaa päivässä ja siinä sivussa tulee tehtyä muutama tehtävä loottien keräämiseksi. Selviytyjiä on kertynyt toista sataa, sankareita tullut lisää ja oman basen puolustustaso on nostettu neljään.

Tekoälyn älykkäästä tavasta löytää puolustuksen heikot kohdat ansaitsee ehdottomasti krediittiä pelitekijöiden suuntaan, sillä yksikin heikko kohta huomataan. Pahimmillaan viholliset ovat onnistuneet kiertämään jopa koko puolustuksen kiipeämällä rinteitä pitkin ja pudottautumalla suoraan kohteensa viereen. Ansat toki auttavat tässä, mutta aika usein vihollinen pyrkii kiertämään ne tai sitten niistä ei ole juurikaan hyötyä ison mörön juostessa läpi. Lisäksi riesana ovat esteiden yli hyppivät pienemmät otukset tai kohdetta kauempaa pommittavat Storm-hahmot.

Yhtäkään tehtävää en ole vielä onnistunut tyrimään, mutta muutaman kerran se on ollut suht lähellä. Taistoon ei vain voi lähteä liian heppoisella ammusmäärällä tai tyystin ilman ansoja, vaikka joskus pelkät matalat esteet ovat riittäneet. Ilmaisku on toki usein ollut korvaamaton apu vihollisten harventamisessa, mutta sitäkin voi käyttää yleensä vain 1-2 kertaa pitkän cooldownin vuoksi.

Tehtävien nopeusbonuksista ei muuten kannata liikaa piitata, sillä nopeampi läpäiseminen antaa vain boostia paremmalle loottiarkulle onnistuneen tehtävän jälkeen. Paljon enemmän varusteita saat kerättyä tutkimalla paikat huolella ja tuhoamalla kaiken eteen tulevan. Etenkin luoteja ja ansoja rakennettaessa raaka-aineista on jatkuvasti pulaa, varsinkin hiiltä ja rautapultteja tarvitsee paljon. Samaten duct tapea, jota saa onneksi valmistettua myös itse - mutta siihenkin tarvitaan materiaaleja, joita ei ole niin paljoa saatavilla.

Aseista sellainen lisäys ylläolevaan XShavan viestiin, että niitä voi rakentaa vain tehtävien aikana. Ja on aina parempi kierrättää ase, ennen kuin se hajoaa lopullisesti. Alussa peli jakoi varsin hyvällä tahdilla aseita varastoon, mutta itse rakennettuina aseiden kestävyyspalkki on tapissa käytettyjen aseiden huonomman kestävyyden sijaan.

Soolonakin tämä on varsin kivaa, mutta paljon hauskempaa porukalla.
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Fortnite liittyy mukaan Battle Royal-perheeseen. Puhdas 100-pelaajan selviytymistaistelu verkossa.

 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Battle Royale moodi julkaistaan 26.päivä ja se on free to play.

[video=youtube;2gUtfBmw86Y]https://www.youtube.com/watch?v=2gUtfBmw86Y[/video]
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

PS4- ja Xbox One- pelaajat olivat päässeet vahingossa maistelemaan ristiinpelaamista Battle Royalen muodossa.

https://www.livegamers.fi/misc/news.php?shownum=12892

Gameindustry.bizin artikkelissa Epic vahvistaa, että kyse oli vahingosta:

http://www.gamesindustry.biz/articl...ss-platform-play-between-xbox-and-playstation

Jotenkin vain tuntuu, että tämä oli tahallinen "vahinko" ja pelinkehittäjän tapa näpäyttää Sonya.

Epicillä ei taidettu sulattaa kaikkia Sonyn globaalista myynnistä ja markkinoinnista vastaavan Jim Ryanin kesällä Eurogamerille antamia kommentteja crossplayn rajoittamisesta. Huippukohtana haastattelussa klassinen "ajattelemme lapsia" -argumentti. (http://www.eurogamer.net/articles/2...-cross-play-with-xbox-one-and-nintendo-switch) :rolleyes:
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Eikös tämän Battle Royale-moodin pitäisi tänään tulla pleikkarillekin ilmaisena? Pitääköhän olla tuo perus Fortnite ladattuna, vai onkohan erillinen pelinsä, kellään tietoa?
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Eikös tämän Battle Royale-moodin pitäisi tänään tulla pleikkarillekin ilmaisena? Pitääköhän olla tuo perus Fortnite ladattuna, vai onkohan erillinen pelinsä, kellään tietoa?

Ilmainen ja ei tarvitse perus Fortniteä.
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Nyt ilmeisesti pääsisi pelaamaan Fortnite Battle Royalea. Lataa ja päivitä ilmainen versio pelistä, niin pitäisi toimia!
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Nyt ilmeisesti pääsisi pelaamaan Fortnite Battle Royalea. Lataa ja päivitä ilmainen versio pelistä, niin pitäisi toimia!

Jep, näyttäisi servut olevan kunnossa :)
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Tuota Battle Royalea ei taida vielä löytyä boxin puolelta ilmaisena kun storessa lukee "Ei myydä erikseen"?
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Tuota Battle Royalea ei taida vielä löytyä boxin puolelta ilmaisena kun storessa lukee "Ei myydä erikseen"?

Jos boksin storessa on se ilmaisena ladattava Fortnite, niin lataa se ja toi Battle Royale tulee siihen päivityksenä.
 
Vastaus: Fortnite - Kerää, rakenna ja puolusta tiesi voittoon!

Tuota Battle Royalea ei taida vielä löytyä boxin puolelta ilmaisena kun storessa lukee "Ei myydä erikseen"?

Twitteriin kirjoittivat että muutaman tunnin sisällä tulee boxillekin.
 
Ylös Bottom