Aloitetaan heikoimmista. Puolen metrin mittainen Midget liikkuu nopeasti ja yleensä pienessä laumassa. Pikku riiviö loikkii monen metrin mittaisia hyppyjä ja vahingoittaa pelaajia hyppäämällä näiden päälle. Vaihtoehtoisesti otukset pyrkivät saartamaan pelaajan ja hakkaamaan nyrkeillä jalkoihin. Vahinkoa ei tule paljoa, mutta tämän pirulaisen tärkein tehtävä on estää pelaajan suojaa palautumasta, sillä jokainen osuma aloittaa "laskurin" alusta (suoja lähtee palautumaan hahmosta riippuen n. 10 sekunnissa). Midget kuolee helposti, helppo saalis sankareiden erikoiskyvyille. Suhteellisen vaikea osua nopeutensa ja kokonsa vuoksi. Nopeille melee-aseille helppoa kauraa.
Reilun metrin mittainen Husk kävelee hitaahkosti ja tekee kohtalaista vahinkoa. Midget hyökkää peräti neljä kertaa kahdessa sekunnissa, tämä vain kerran kahdessa sekunnissa. Ei osaa hypätä, liikkuu toisinaan suurina laumoina. Taistelukentän heikko maalitaulu aseesta riippumatta.
Beehive-Head on pelin ärsyttävimpiä otuksia. Mehiläispesää päässään kuskaava Husk komentaa mehiläisiä pelaajien kimppuun. Surinaneulat jäävät pyörimään samaan kohtaan pitemmäksi aikaa, vahingoittaen alueelle osuvia pelaajia. Mehiläispyörre kattaa yhden "rakennuspalikan" alueen. Tämäkin otus pitää huolen siitä, ettei suoja pääse latautumaan, sillä pistot vahingoittavat pelaajaa usean sekunnin ajan mehiläispilvestä poistumisen jälkeenkin. Mehiläispesän voi ampua pois päästä. Vastaava otus kuin Husk, erona vain mehiläispesä. Pyri olemaan ylempänä, sillä mehiläiset lentävät vain vaakasuoraan. Tarkat kaukoaseet ovat avainasemassa, sillä mehiläiset pörräävät Beehive-Headin ympärillä, vaikka se ei "ampuisi".
Lobbers eli suomalaisittain Nuppi-Iirikset ovat taistelukentän mortar-joukkoja. Nämä pirut pysyvät etäällä ja pommittavat niin basea kuin pelaajiakin, vieläpä aikamoisella tarkkuudella. Ammukset pystyy tuhoamaan ilmasta, mutta helpommalla pääsee, kun päästää tämän kirotun otuksen hengiltä. Lobberin ammus saa aikaan myrkkypilven, joka pysyy paikallaan hetken aikaa.
Husky Husk on lihava zombie, joka kestää osumaa huomattavasti enemmän. Kävelyvauhtia etenevällä otuksella on voimakkaat iskut ja yksi tällainen tekee paljon vahinkoa esimerkiksi seinille. Puolustuksen muurinmurtaja. Pyrkivät pääsemään kohteelle heikompien Storm-joukkojen seassa. Haulikot ovat parhaita näitä vastaan.
Chrome Husk on äskettäin kartalle ilmestynyt vihollistyyppi. Otus on Husky Huskia isompi ja luotien aikaansaamasta metelistä päätellen tämä kolinakalle on robotti. Päässä hohtavat tulipunaiset silmät. Chrome Husk kestää osumaa saman verran kuin Husky Husk, mutta energiamittarin tyhjennyttyä se kellahtaa kontalleen vetämään happea ja nousee uudestaan. Kestää monta kaatoa ennen noutaja vie tämän örvelön paremmille metsästysmaille. Otus on altis pääosumille suuren kallonsa ansiosta.
Pitchers eli "syöttäjät", baseball-termi. Zombie-pitcher heittelee pelaajia luilla matkan päästä. Pyrkivät usein sivulle, näkökentän ulkopuolelle. Eivät kestä paljoa, mutta ovat alituisena riesana ja taustatukena muille vihulaisille. Heittävät juuri siihen kohtaan, jossa pelaaja on heittoliikkeen alkaessa, joten hidas heitto on helppo väistää pienellä sivuliikkeellä. Eivät tee paljoa vahinkoa. Luu lentää kauas, joten sen osuessa tukikohdan seinään saadaan jatkuvasti varoitusviestejä oman tiimin Ray-tiedotusbotilta. Peruskauraa taistelukentillä, kaikki aseet sopivat.
Sploders on vastaava kuin Husky Husk, mutta nämä kantavat propaanitankkeja hartioillaan. Propaanitankin sytyttäminen ampumalla on tehokas tapa pysäyttää tämä otus ja räjähdys vahingoittaa myös lähellä olevia Storm-joukkoja. Jos ammut Splodersia, niin yritä viimeistellä se vauhdilla ennen kuin se heittää propaanitankin ja tekee massiivista tuhoa tukikohdallesi. Ansat ovat parhaita näitä vastaan, sillä Sploder ei heitä propaanitankkia ottaessaan osumaa ansoista. Sploder heittää tankin ollessaan n. 2-3 ruudun päässä kohteestaan. Maahan pudonnutta propaanitankkia voi ampua tai lyödä, jolloin se räjähtää pian. Kätevä "maamiina" vihollisia vastaan. Huomaa, että jos olet auttamassa Storm Shieldin omistajaa kotibasen puolustuksessa, niin propaanitankkia ei voi tuhota ilman editointioikeuksia.
Blaster on raivostuttavan tehokas vihollinen ja tunnetaan myös nimellä Laserpena. Murahdus tarkoittaa samaa kuin "varo!". Ensimmäinen lasersäde on yleensä kohdistuslaukaus, mutta seuraavat osuvat takuuvarmasti ilman esteitä ja tekevät paljon vahinkoa. Kaiken lisäksi säteen kantomatka on varsin pitkä. Ampuessaan Blasterit ojentavat päänsä eteen, joka mahdollistaa pääosumat helpommin. Blaster keskeyttää ampumisen, mikäli sitä ammutaan tarpeeksi päähän.
Huomaa, että tietyt laseraseet eivät keskeytä ampumista. Rakentajan Bull Rush tai Ninjan Crescent Kick tainnuttavat Blasterin. Joskus Blastereita saattaa olla useita samaan aikaan (esim. Encampmenttia tyhjennettäessä) ja ne pudottavat pelaajan kanveesiin hyvinkin nopeasti ilman suojaa. Yläpuolelta ampuessa Blaster on vaarallisimmillaan, sillä pelaajan pitää olla aivan kallion vieressä välttyäkseen osumilta. Yksi selkeä heikkous Blasterilla on - se on hidas liikkumaan ja huono tuhoamaan seiniä. Nopealiikkeinen ninja voi kiertää Blasterin selkään rakentamalla nopeasti ja se jää mottiin pitkäksi aikaa. Burstikiväärit ja snaipperit ovat parasta lääkettä tätä otusta vastaan. Lähempää suositellaan nopeaa pistoolia tai haulikkoa. Tähtää aina päähän, jos olet vaarassa joutua laserin ampumaksi.
Flingersit ovat hauskoja vihollisia. Ne teleporttaavat omia joukkojaan hyppysiinsä ja linkoavat näitä pitkillä kaarilla puolustuslinjojen taakse. Luoteja ne kestävät mielettömän määrän ja juoksevat kaiken lisäksi pelkurimaisesti karkuun, kun niitä koettaa lähestyä. Heitot ovat pitkiä, joten nämä "katapultit" pysyttelevät aina kaukana. Yksi selvä heikkous Flingereillä on — mikä tahansa lyömäase. Esimerkiksi 3-4 miekaniskua teurastaa Flingerin hetkessä. Myös Ninjan Shurikenit tekevät kohtalaista vahinkoa jos lähelle ei pääse.
Mimic on tuttu Dark Souls -peleistä. Mimic asustaa arkussa ja antaa arkkua avaavalle pari varoitusääntä puolivälissä "tutkimista". Kun "etsintä" on valmis, Mimic ryntää pelaajan kimppuun ja tekee puremalla kovaa vahinkoa. Otus ei ole kovin nopea, mutta se kestää paljon osumaa. Mimic antaa tuhoutuessaan hyvän loottisaaliin. Mimicin saa helposti tuhottua ampumalla esimeriksi aidan tai auton päältä.
Smasher on vihollisen hyökkäysvaunu, joka tekee massiivista vahinkoa seinille ja muille esteille. Smasherin huutaessa ja silmien leimutessa se ottaa spurtin ja jyrää suoraviivaisesti kohti. Ryntäys on pitkä ja tielle osuvat pelaajat ottavat paljon vahinkoa. Smasher heiluttaa toisessa kädessään (jotakin epämääräistä) möykkyä, jolla se murjoo seiniä tai pelaajia. Jokaisen spurtin jälkeen Smasher vetää henkeä noin viiden sekunnin ajan. Smasheria ei voi ampua päähän selkäpuolelta, sillä muhkeat hartiat suojaavat sitä. Rakentajan Bull Rush, Outlanderin Anti-Material Charge tai Ninjan Crescent Kick ovat omiaan pysäyttämään Smasherin edes hetkeksi, kun kyvyt osaa ajoittaa oikein. Tuli-elementillä kuorrutettu Smasher on tavallista paljon pahempi, sillä se kestää vielä enemmän osumaa. Tällöin energia- ja vesiaseet ovat parhaita. Todella huonolla tuurilla Tuli-Smasher voi olla tiettyjen tasojen Epic Boss, jolloin se kestää käsittämättömän määrän hyökkäyksiä. Tavallisesti paras taktiikka tällaisen varalle on antaa Smasherin riehua rauhassa ja keskittyä vain muihin vihollisiin jos tulivoima ei riitä. Smasher on siitä erikoinen vihollinen, että se on pelkästään tienraivaajan roolissa ja ei pysty vahingoittamaan pääkohdetta. Sama pätee myös kaikkiin Epic Bosseihin.
Vinkki: Leiki härkätaistelijaa Ninjalla ja yritä ärsyttää Smasher ryntäämään ampumalla sitä. Jos olet kartan tai kuopan reunalla, niin tuplahyppää oikealla ajoituksella Smasherin yli, jolloin se juoksee kuolemaansa tai jää kuoppaan jumiin. Muista huutaa OLÉ!
Taker. Tämä lentävä otus on vaarallinen. Sen kirkunasta ei voi erehtyä. Pelaajasi huutaa usein "watch out for your souls!" tai "Taker on the loose!" jos Taker riehuu ympärillä. Olio ei ole kovin kestävä, mutta tekee melkoisesti vahinkoa syöksymällä ilmasta pelaajien kimppuun. Taker pystyy keskeyttämään hyökkäyksellään joitakin sankareiden superkykyjä, jolloin ne menevät hukkaan. Ninjan Shuriken-sarja on omiaan pysäyttämään Takerin, sen aloittaessa syöksyään. Takerin pystyy tainnuttamaan Crescent-potkulla, mutta osuminen on vaikeaa. Tehokas pumppuhaulikko toimii myös mainiosti, vaikka se ei välttämättä viimeistele kertalaakista. Karkuun juokseminen ei ole koskaan huono vaihtoehto tämän otuksen hyökätessä.
Hyökkäyksensä jälkeen Taker on pari sekuntia paikallaan, sitten se siirtyy sivulle muutaman metrin verran. "Sivuttaislennon" jälkeinen aika on paras sauma ampua Taker hengiltä. Taker osaa kulkea aineettomasti seinien läpi, tosin seinät hidastavat sitä hieman. Kokematon pelaaja rakentaa itselleen helposti surmanloukun, mikäli yrittää suojautua seinien sisään. Fiksuimmat laittavat ansan rakentamaansa koppiin ja häipyvät ovesta, jolloin Taker jää ansojen uhriksi. Huomaa, että Save the Worldissa ei voi laittaa esim. lattiapiikkejä seiniin tai kattoon, kuten Battle Royalessa.
Epic Boss. Jos tehtävän kohdalla lukee "chance of Epic Boss" niin se tulee aina. Kyseisen otuksen tunnistaa minimapissa liikkuvasta pääkallosta ja kirkkaasta väristä. Tärkeintä EB:n hoitelemisessa on mennä sen lähelle ja lukea sen heikkoudet ja vahvuudet yläpuolelle tulevasta tekstistä. Jos yksi ominaisuuksista on "trap vulnerable", niin otusta voi vahingoittaa vain ansojen avulla. EB on aina vaikea listiä ja siihen vaaditaan tiimin tukea. EB käy pelaajien kimppuun ja tuhoaa seiniä, mutta ei pysty vahingoittamaan pääkohdetta. EB voi ilmestyä joko Huskyna, Husky Huskyna tai Smasherina.