Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Airport Simulator 2019

Omenanraato

Well-Known Member
Alustat: PS4, PC, Xbox One.
Julkaisu: 15.8.2018
Genre: Simulaatio/managerointi
Pelimuoto: Yksinpeli
Kehittäjä: Toplitz Productions
Julkaisija: Toplitz Productions


Tälläinen peli ilmestynyt, 29,90e hintaan.
Pleikalle ostin storesta kun olin ensin YouTubesta käynyt pari videota katsomassa.

Storeen ilmestyy kaiken maailman pökäleitä nykyisin, kuten ne palomiespelit. FireFighter ja sen rinnakkaisosat ja saman firman rakennustyömaapeli. Sen firman peli on karmeinta kuraa ikinä.

Tämä vaikutti siltä, ettei niin kuraa ole. Odotukset oli sellaiset että tämä on muiden mittapuulla 5/10 peli.
Tunnustan et yllätyin positiivisesti.

Toki kaasu/jarru on on/off ja kahden sekunnin viiveellä molempiin suuntiin. Ei vain tässä pelissä niin ärsytä, kun ei ole kauheasti merkitystä.
Fysiikka on kämästä, mut eipä silläkään ole tässä merkitystä.

Luulin et tässä hallinnoidaan kenttää jostain SimCityn kuvakulmasta ja lisäksi mahdollisuus on ajella itse.
Mutta ei!
Ei tässä omisteta kenttää, eikä todellakaan hallita koko kenttää.

Tässä ollaan ensin yhden miehen firma joka suorittaa jokaisen tehtävän itse. On kyse sitten ajamisesta, korjauksesta, tai tankkauksesta. Kulkuneuvot vuokrataan ja ne on ihan ikäloppuja huonokuntoisia romuja.

Rahaa tulee siitä, että saa koneen ilmaan, tai otettua kentälle vastaan.
Rahalla ostetaan/vuokrataan ajoneuvoja ja palkataan työntekijöitä.

Kokoajan on vino pino halukkaita duunareita ja kolmella eri tähti luokituksella näytetään kuskin taitoja, eri välineet vaatii eri juttuja.
Duunareille maksetaan toki palkkaa ja niillä on myös eri aloituspäivät. Joku voi aloittaa työt heti, joku kuukauden päästä. Siinä voi sit pohtia miten paljon haluaa maksaa ja koska tarvitsee työntekijän.

Duunarin voi pistää myös huoltohalliin, tai bensa-asemalle töihin, jotta niillä ei tarvitse itse päivystää. Ajoneuvot tulee myös yöksi pistää halliin, tai säätila huonontaa niiden kuntoa. Tosin päivälläkin on syytä ajella suojaan, koska lentokoneet ja AI törmäilee herkästi ja sit on moottori rikki, jonka korjaus kestä jopa pari päivää.
Kaiken lisäksi duunarit kehittyy samoin kuin pelaaja ja joka levelistä tulee yksi upgradepiste jolla kehittää ukon osa-alueita.

Huoltohallin, bensapumpun jne systeemejä voi myös kehittää paremmiksi, tai lisätä vaikka toinen slotti työntekijälle.
Myöhemmin pelissä avautuu lisää juttuja vielä.

Tehtävinä ei ole pelkästään matkustajien ja laukkujen kuljetusta, tai koneen tankkausta.
Portaat ajetaan koneen kylkeen ja säädetään oikealle korkeudelle, sanoin catering ja laukkujen lastausajoneuvot.
Näiden lisäksi koneen nokkapyörään on oma auto jolla kone siirretään kentällä, on ”follow me” auto jolla opastetaan oikeaan ruutuun, on paloautoa, turva-autoa jne. Jokaista löytyy myös myynnistä monta eri yksilöä eri kuntoisena ja hintaisena.

Yhden koneen tehtävät voi olla 9-11 kohtaisia jopa, joten siinä saa työmiehiä käskyttää jatkuvasti ja itse ajella myös mitä haluaa.


Kaiken kaikkiaan peli yllätti postiivisesti monipuolisuudellaan. Onhan tää selvästi pienen firman pienen budjetin peli. Moninpaikoin kämänen ja buginenkin osittain. Pieniä typeryyksiä täynnä ja osittain pidetään liikaa kädestä kiinni, eikä säätövaihtoehtoja ole. Mutta ei tämä 30e liian kallis ole, jos tälläisistä pitää. Viimeistään 10-15e tarjouksesta todella hyvä.

Teen viikonloppuna varmaan jonkun videon myös ja laitan tänne.
 
Tänään pelailin aika paljon lisää ja sain jo ostettua kalustoa ja kehitettyä niitä, lisäksi sain auki muunmuassa ne terminaalin ”portit” mitkä ajetaan koneen kylkeen kiinni, jotta matkustajat voi kävellä suoraan terminaaliin.

Ongelma oli vain siinä, että ensin bugitti se matkatavaroiden lastausauto, jäi jumittamaan työntekijällä, että itse tehtynä. Lopulta otin ne ostopalveluina suoraan.

Sen jälkeen bugas huoltohalli. Autot sai sinne, mutta niitä ei korjattu, eikä niitä enää saanut ajoon mitenkään.
Oli pakko aloittaa uusi peli. Eli bugeja piisaa ja tän tyyppiset pelit tuskin pätsiä tulee saamaan..
 
Mä kans kattelin tästä videonpätkiä, jotka kaikki esitteli pelin bugeja. Vaikutti kyllä todella heikkolaatuiselta.
 
Tämä on sitä osastoa, jossa jo ostaessa tietää pelin grafiikan, ajomallin ja bugit. Eli lähtökohtaisesti jo tyypillinen muutaman miehen saksalainen pelitalo, joka suoltaa ulos simua simun perään.

Siinä genressä tämä on yllättävän onnistunut teos..jos nuo pari pelaamisen estävää bugia edes korjattais. Muutoin on ollut virkistävän monipuolinen tekele.

Tässä esittely.
 
Minähän tätä koitin sit useamman kerran pelata ja sama bugi esti aina pelaamisen lähes heti tutoriaalin jälkeen.

Lopulta meni hermo ja vaikka olin useamman tunnin peliä pelannut, niin ajallisesti pelissä en ollut tosiaan tutoriaalia pidemmälle päässyt. Taistellut vain bugeja vastaan.

Pistin Sonyn suomenkieliseen tukeen postia. Luonnollisesti tiedätte vastauksen. ”Sen jälkeen kun lataus on aloitettu, ei voida rahoja palauttaa”

Kerroin ettei Sony voi myydä kauppapaikallaan tuotetta mikä on niin rikki, ettei sitä voi pelata. Vähän sama kuin myisi leffan missä näkee alkutekstit.
Vastaus oli kieltävä. Käskettiin ottaa yhteys pelin tekijään. Kolmea eri lähestymistapaa yritin tuloksetta.

Odotin viikon ja pistin taas Sonylle viestiä ettei ne aio vastata..
Tämän jälkeen tuleekin englanniksi viestiä Sonyltä missä kysellään taas et mikä ongelma.
Sit taas suomeksi ja lopulta sanoin, että onkohan tälläinen kuluttaja-asiamiehen mielestä myös ok. Sanoin myös, että PS3:sta asti olen viisinumeroisen summan pistänyt storeen ja tämä on ensimmäinen niin paha pökäle, että nyt ihan oikeasti haluan rahat takaisin. Luulisi olevan tällä rahankäytöllä teille aika pieni tappio palauttaa 30e, vaikka olenkin peliä pelannut useamman tunnin..

Taas tuli englanniksi viestiä, että laita kuva bugista...miten ottaa kuva bugista etten pysty valitsemaan tiettyjä kuvakkeita? :p
Otin sit kuvan, editoin siihen nuolia ja tekstiä missä selitin taas samat kuin jo useaan spostiin erikseen. Otin myös videon minkä lähetin heille.

Taas meni pari päivää ja tuli viesti taas suomeksi. Asiaa tutkitaan ja palataan.
Ei ole mitään kuulunut.
Mutta selailin äsken Storea ja peli osui silmiin 29,95e hintaan...hetkonen onko ne poistanut pelin ja lisännyt uusiksi esim korjatun version? Pääsisinkö vihdoin pelaamaan tätä kunnolla?

Ehei, minulle ei olla Sonyltä kuitattu mitään, mutta lompakkoon oli ilmestynyt tänään lisää rahaa. Menin katsomaan ostoshistoriaa, ei merkintöjä. Latausjonoon -> Peliä ei näy siellä.
Spostista kävin sit katsomassa ostopäivän ja ostoshistoriasta löytyi yksi tapahtuma..0e ostos. Klikkasin auki ja todentotta. Sony on hyvittänyt ostoksen takaisin.

Buginen peli jota ei voi pelata saa olla edelleen storessa myynnissä, mutta rehellisesti sanottuna...ei vois vähempää kiinnostaa. Mä sain rahani takaisin vastoin Sonyn käyttöehtoja ja mun ei tarvi tähän pökäleeseen enää koskea.

Tarinani ei liity mitenkään peliin, mutta laitan tämän tähän siksi, että te muut ymmärrätte olla ostamatta tätä peliä missään tilanteessa. Googlella selvisi myös, että sama vika on kaikilla alustoilla, joten älkää laittako 30euroa siihen.

Ja jos koette tulleenne huijatuksi, älkää luovuttako edes isojen firmojen käyttöehtojen edessä!
Liitteenä vielä kuvankaappaus ostoshistoriasta:

B1C8C201-25B9-46E3-B12B-AD88D846B634.png

Edit: se unohtui sanoa, että viimeisemmän Sonyn viestin jälkeen kehittäjä vastasi spostiin. Vastaus oli lyhykäisyydessään ”pahoittelemme ettet ole tyytyväinen tuotteeseemme”, eli ei luvanneet edes korjata sitä. :D
 
No nyt tuli Sonyltä vastaus. En ymmärrä miten ongelmaa ei ole pystytty toistamaan, kun Google on samasta asiasta valituksia täynnä jokaiselta alustalta..

Thanks for contacting PlayStation Support.

I've been looking into your case for you. Thanks for your patience whilst I did so.

Although we cannot discard an issue at your end (given that other users are not reporting problems with this title), I have refunded this purchase back to your wallet now as appropriate troubleshooting has been tested with no luck (and the publisher was unable to help you further).
 
Ylös Bottom