Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alfred Hitchcock

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teemu Uotila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Teemu Uotila

New Member
Tämä postaukseni on hieman modifioitu versio toisaalle postaamastani aiheesta. Toivottavasti se hiukan herättää keskustelua ja mielipiteitä täällä.

Sanotaan ensiksi, että pidän Hitchin elokuvista - joistakin oikein paljon, mutta silti omasta mielestäni koen jotkin miehen elokuvista kovinkin yliarvostetuiksi. Tällaisia elokuvia ovat esim. Vertigo, Rear Window ja Psycho, mutta näihin palataan myöhemmin.

Aloitetaan käsittelemään vaikka miehen ensimmäisiä elokuvia. Number 17 on aikajanalla ensimmäinen Hitch-elokuva, jonka olen nähnyt, joten siitä on hyvä lähteä. Elokuva on monessakin kohtaa hieman kömpelö ja joskus jopa hieman puuduttava, mutta onnistuu silti jollain asteella viihdyttää.

Tästä päästäänkin sopivasti sitten miehen "voittoputken" alkuun. Man Who Knew Too Much, 39 Steps ja Sabotage ovat jokainen hyviä elokuvia, joiden parissa viihtyy kerta toisensa jälkeen. Tämän jälkeen Hitch siirtyi hieman seesteisempien elokuvien myötä (Lady Vanishes, Rebecca) jälleen tutulle ja turvalliselle raiteelle. Shadow of a Doubt ja Notorious ovat ehdottomasti miehen elokuvallisia kulmakiviä yhdessä Stragers on a Train, To Catch a Thief ja North by Northwestin kanssa.

Tästä pääsemminkin hyvin miehen ns. "arvostetuimpien" elokuvien pariin. Itselleni ei ole ikinä kolahtunut Rear Window nerokkuus. Elokuvassa ei sinänsä ole mitään vikaa, se on varsin nerokkaasti toteutettu paikoitellen ja joskus onnistuu jopa saavuttamaan jännittävän ilmapiirin - mutta että täydet viisi tähteä joka puolella ja sijoitus useallakin eri listalla varsin korkealle - herää kysymys miksi? Teennäinen ympäristö ja näyttelijäsuoritukset eivät ole parhaimmasta päästä, saati että jännistysmomentti pysyisi koko ajan vireillä.

Seuraavaaksi pääsemmekin miehen ehkä arvostetuimman elokuvan kimppuun - Vertigo. Jimmy Stewart tekee jälleen tutun ja turvallisen roolin, mutta ei mies mihinkään huimiin suorituksiin yllä. Paljastettakoon nyt vielä sekin, että en ole maailman suurin Jimmy-fani, mies on totaalisen yliarvostettu näyttelijä, jonka puunaamaisuudelle ei näy loppua (tämä käy loistavasti ilmi mm. It's a Wonderful Lifessa). Vertigo alkaa hidastempoisesti, eikä siinä mitään, tämä sopii joihin elokuviin, mutta ei omasta mielestäni tähän. Mielestäni elokuvassa keskitytään aivan liikaa Fergusonin "sairauteen" ja alleviivataan miehen heikoutta oikein isolla tussilla. Tarinan kyllä voi ymmärtää over the obstacles -kehyksenä, mutta jostain syystä tämä ei vain minuun uppoa. Liiallinen paikallaan junnaaminen koituu elokuvan turmioksi pidemmän päälle, vaikkakin loppukohtaus on täyttä rautaa.

Vertigosta on hyvä siirtyä käsittelemään Psychoa. Mikä ihme tästä elokuvasta tekee niin mainion. Batesin hotelli? Elokuva on keskinkertainen jännitystekele, joka osoittaa hyvin jo Hitchin hiipumisen merkkejä, vaikkakin hän tämän jälkeen onnistui vielä kertaalleen Frenzyn kanssa. Psycho ei minun käsitysmaailmassani todellakaan enää tuonut mitään uutta ja innovatiivista jännityselokuviin saati elokuvahistoriaan. Karmaiseva suihkukohtaus on legendaarinen, mutta siihen se jääkin.

Tässäkin vaiheessa on unohdettu, että samaan aikaan ilmestynyt Peeping Tom on myös tasavertainen elokuva Psychon rinnalla, kovin monet vain tuntuvat unohtaneen tämän. Tietenkin tuolloin tarvittiin jotain nostamaan suurta ja ihanaa kauhugenreä, joten ajan myötä Hitchin Psycho on tuon merkkipaalun valloittanut, vaikka se olisi aivan yhtä hyvin voinut kuulua Powellin elokuvalle. Elokuva julkaistiin Psychoa aikaisemmin, se käsitteli samaa aihetta, se oli ohjaukseltaan yhtä taivaa, mutta silti se tunnutaan unholaan. Miksi näin? Peeping Tom on täysin tasavertainen Psychon rinnalla, jopa parempi. Eikä myöskään sovi unohtaa italialaisen ja ranskalaisen elokuvan vaikutusta kauhugenreen. Vaikkakin ensinmainitussa elokuvat yleensä käsittelivät hieman yliluonnollisia aiheita, niin silti pidän niiden vaikutusta ei-yliluonnollisten kauhuelokuvien kehitykseen kohtalaisen suurena. Psychon saavutuksiin (mm. Bavan Black Sunday:lla ja Clouzot'n Diaboliques:lla, Grevillen Hands of Orlac:lla yms.)

Strangers on a Train on minunkin henkilökohtainen suosikki Hitch-elokuvista, ja vie katsojan varsinaiselle jännitystripille. Tarinassa on sopivassa suhteessa kaikki jännityselementit ja ne pysyvät hyvin tasapainossa keskenään, kun taas esim. Rear Window nojaa aivan liikaa yhden paikan tunnelmointiin ja tähän elokuva kaatuukin sitten omasta mielestäni, sillä tarina ei enää riitä kantaan kaikkia tapahtumia. Kenties toisenlaisella käsikirjoituksella oltaisiin saatu enemmän irti, ja ainakin nyt päänäyttelijän vaihdoksella olisi ollut pelkästään positiivista vaikutusta.

Teennäisellä ympäristöllä en suinkaan tarkoittanut sitä, että lavasteet ovat huonot. Tuollaiset ratkaisut ovat joskus varsin toimivia, kuten esim. Das Kabinett des Doktor Caligari -elokuvassa, jota en osaakaan kuvitella ilman hienon unimaisia lavasteita. Rear Windowin teennäisellä ympäristöllä tarkoita yli-idolisoitua urbaaniyhteisöä, joka tuntuu toimivan kuin yhden mielen alla, eikä pihapiiristä löydy tarpeeksi versaliteettia (tämä siis jälleen minun mielipiteeni).

Kameraliikkeistäkään en nyt menisi aivan liiallisuuksia sanomaan. Useissa kohdin kohtaukset on toteuttu hyvin, mutta tietyissä tilanteissa olisin kaivannut hieman erilaista lähestymistapaa (esim. kohtauksessa, jossa Jeff lähettää naikkosen tutkimaan asuntoa, ja tarkkailee tapahtumia objektiivin läpi.) Ja on tähän nyt pakko vielä sanoa, mikä ihme tarkoitus sillä alun helikopterilla on? Sen lisäksi tietenkin, että se luo enemmän "pahvimaisuutta" maisemakuvaan. Tämä on yksi elokuvan ongelmista. Sen luoma "liian täydellinen" yhteisö kuvataan täysin karamellivärein erottuneena osana muusta yhteiskunnasta. Se vieraannuttaa katsojaa elokuvasta.
 
Vastaus: Alfred Hitchcock, yliarvostettu ohjaaja vai mestari?

Vertigo onkin juuri hyvä tarkastelun kohde, kun syvennytään Hitchin elokuviin. Osa voi pitää Vertigoa kylmänä ja jollain tapaa kovinkin etäisenä elokuvana, koska se ei kosketa hahmoillaan. Itse kuulun tähän kategoriaan. Teknisesti elokuva on toteutettu taidokkaasti, mutta minusta siltä puuttuu se sielu.

Hitch on aiemminkin paneutunut ihmismieltä riivaamiin ongelmiin ja niiden seuraamuuksiin, mutta Vertigossa hän tekee sen minun mielestäni liian alleviivaten. Vähempi tunkeutuminen ihmismieleen olisi riittänyt. Itseäni ei Vertigossa niinkään häirinnyt sen kevyen komediallisuuden puutu, vaan pikemminkin aivan liian tosikkomainen suhtauminen asiaan. Ehkä suurin kompastukivi elokuvassa kuitenkin on sen näyttelijät. Jimmysta olen jo sanottavani sanonut, ei Novakin suorituksessa ole mitään moitittavaa, mutta kovin kyyninen ja sisäänpäin suuntautunut hän minun mielestäni oli elokuvassa, eikä saanut hahmoon sopivaa ulottuvuutta. Elokuvan dialogikaan ei myös ole sieltä parhaimmasta päästä. Paljon parempaa ollaan nähty miehen aikaisemmissa elokuvissa. Ei silti, että dialogia huonoa olisi, mutta se ei vedä verbaalisuudellaan vertoja esim. Strangers on a Trainille tai North by Northwestille. Suuri ongelma onkin yhdistää "heppoinen" dialogi hidastempoiseen elokuvaan - ja tässä Hitch minun mielestäni kaatuu. Hänen tarinansa ei pidä itseään kasassa koko keston aikaa.

Elokuvassa onkin loppujen lopuksi kyse kontrollista. Siitä kuinka pakkomielteinen etsivä haluaa kontrolloida ympäristöään - tuhoisin seurauksin. Tässä illuusion luomisessa kuvastuukin ehkä enemmän Hitchin oma persoona kuin Fergusonin. Näiden pakkohalujen ja psyykkisten ongelmien käsittely on elokuvan teemana hyvä, ja vaikka niihin paneudutaan tietyllä intensiivisyydellä, niin omalla kohdallani se ampuu ylitse reilusti. Tämä tosin johtuu suurilta osin siitä, että koen Jimmyn torpedoivan elokuvan päähahmon kohtuu hyvin.

Tietynlainen yliluonnollisuus elokuvassa on ehkä liikaa, kun suhteuttaa sen teemaan ja mielihalujen ohjaamiseen, mutta toimii tämä asetelma silti jollain asteella. Elokuvassa on kyllä potentiaali, mutta se ei tarjoa katsojalle sentään niin monikerroksellista tarinaa kuin olisin halunnut sen tarjoavan. Hitchcock tunnetaan jännityksen mestarina, mutta Vertigoon hän ei sisällyttänyt mitään näistä. Elokuva on mysteeri ja jollain tapaa myös unimaisen utuinen - mutta että jännittävä - ei missään vaiheessa. Eihän elokuvan tosin tarvitsekaan olla mitään jännityksen vuoristorataa, mutta olisin odottanut enemmän sitä "tunnetta" tämän kohdalla.

Herrmannin ansioita Hitch-elokuvissa ei kyllä käy kieltäminen. Mies on toistuvasti tehnyt onnistuneita scoreja, joita kuuntelee ilomielen. Wrong Man ja Psycho omaavat molemmat erinomaiset scoret, mutta parhain omasta mielestäni löytyy NbNW:sta. Vertigo sen sijaan jättää tälläkin osa-alueella toivomisen varaa.

Nyt ei kuitenkaan pidä käsittää, että vihaisin Vertigoa. Vertigo on kohtalainen elokuva, jonka jaksaa katsoa aina aika ajoin, mutta elämää suurempaa matkaa ihmismieleen se ei - ainakaan minulle - tarjoa.

Miksi tämä vuodatus näistä kolmesta elokuvasta? Siksi että en pysty käsittämään, että miksi niitä arvotetaan näinkin korkealla, kun mieheltä löytyy puolitusinaa parempiakin elokuvia. En nyt sano sitä, että elokuvat olisivat huonoja, ne ovat keskinkertaisia, joiden katseluarvo pysyy ennallaan, mutta se ei tee elokuvaa silti paremmaksi. Hitch alkoi omasta mielestäni polkea aivan liikaa paikallaan näiden elokuvien parissa. "Jännityksen mestari", totta, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Elokuvat eivät onnistuneet ainakaan omalla kohdalla saavuttamaan sitä samanlaista tunnetta kuin esimerkiksi Strangers on a Train, Saboteur tai Notorious, joista jokainen on todellinen klassikko. Tämän takia en ymmärräkään aina täysin, että miksi juuri esim. Rear Windowta arvostetaan sen tunnelman takia, tai Psychoa sen jännittävyyden takia, koska sitä ne eivät onnistuneet tuottamaan - ainakaan minulle. Sen takia toivonkin, että joku hieman valottaisi, miksi juuri nämä elokuvat herättävät niinkin voimakkaita tunteita. Tämä on hieman samantyyppinen ongelma kuin se, että en mitenkään pysty ikinä ymmärtämään Shawshank Redemptionin "hyvyyttä", sillä elokuva on varsin neutraali minun mielestäni. Joten haluaisinkin kuulla eri näkemyksiä näistä elokuvista, ja mieluusti niitä perustelujakin, jotta niihin voi jotain vastatakin.

Sen jälkeen kun homma alkaa näinkin pahasti toistaa itseään, niin on syytä kenties mietti genren vaihdosta. Nämä eivät tuoneet enää mitään uutta saati innovatiivista genreensä, eivätkä onnistuneet luomaan samanlaista tunnelmaa kuin Hitchin aiemmat elokuvat, näin ainakin minun kohdallani. Hitchiltä löytyy monia klassikoita, mutta nämä kolme "arvostetuin" eivät sinne minun mielestäni kuulu. North by Northwestissa Hitch onnistui hakemaan hieman vaihtelua elokuviinsa, ja miksi näin? Kiitos kuuluu jännityselokuvan alalajin muutoksesta, siirryttiin lokalisoidusta jännityspaikasta kohti avarampia vesiä, tuoden mukaan tarinaan suurempi kirjo erilaisia ihmisiä ja tapahtumapaikkoja.

Miehen vaikutusta jännitysgenreen ei käy kieltäminen, ja miehen elokuvat ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta olleet hyviä ellei jopa erinomaisia, joten siitä täydet krediitit Hitchille, onhan hän yksi parhaimmista elokuvaohjaajista.

Tänne voi tietenkin vuodattaa muutkin, jos siltä tuntuu, mutta jotenkin tunnen olevan se marginaalisempi joukko, joka ei liiemmin arvosta tätä kovaa kolmikkoa. Ja luonnollisesti keskustelua miehen muistakin elokuvista ja niiden paremmuudesta/huonoudesta on tervetullut lisä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alfred Hitchcock, yliarvostettu ohjaaja vai mestari?

Hyvä kirjoitus tuossa ylhäällä.

Ja sitten asiaan: sanotaan nyt alkuun heti se oleellinen. Mielestäni Alfred "jännityksen mestari" Hitchcock on hirmuisen yli-arvostettu ohjaaja. Ja jos takerrutaan tuohon "jännityksen mestari" sanontaan, niin minä en kyllä millään jaksa ymmärtää ymmärtää, mikä ihme niissä miehen elokuvissa on niin erikoisen jännittävää. Esim. tämä joidenkin parjaama ns. musiikkivideo-ohjaaja M. Night Shyamala luo elokuviinsa tunnelman, joka on jännitykseltään (ja kaikkilla muillakin osa-alueilla) jokseenkin ylivertaista Hitchockin elokuviin.

Okei, myönnetään, että en ole nähnyt kuin, neljä Hitchin elokuvaa (Rope, Rear Window, Birds, Frenzy). Niistä yksi on ollut hyvä (Rear), yksi ok (Rope), ja kaksi muuta vähän heikompia. Erityisesti Frenzyssa ei toiminut juuri mikään. "Tylsä" on ensimmäinen sana mikä tuosta leffasta tulee yht'äkkiä mieleen. Rear Window on kyllä kaikin puolin toimiva elokuva, mutta ei senkään vahvuus ole mitenkään jännitys, vaan ennemminkin puhdas draama. Vaikka Hitchcockin elokuvia "aina" jokin murha onkin tapahtumien pyörittäjänä, niin mielestäni ne ovat enemmänkin puhdasta draamaa lievällä mysteerivireellä. Se, että alkutekstien kohdalla lukee "directed by Alfred Hitchcock" ei tee elokuvasta vielä jännityselokuvaa.

Lopuksi noitten näkemieni Hichien pogot:

Birds 2½ / 5
Frenzy 1½ - 2- / 5
Rear Window 4 / 5
Rope: 3 / 5
 
Vastaus: Alfred Hitchcock, yliarvostettu ohjaaja vai mestari?

Kyllä minä kallistun sen mestarin puoleen. Hitchcock on onnistunut tuomaan elokuviinsa sellaisen kujeilevan tunnelman, joka saa minut palaamaan kerta toisensa jälkeen miehen elokuvien pariin. Pienoinen liukuhihnatuotanto Hitchin töistä paistaa kyllä läpi, mutta miehen uralta löytyy sellainen kasa unohtumattomia elokuvia, että eiköhän mies ole tittelinsä ansainnut.

Ja sitten niihin elokuviin. Rear Window on ehdottomasti yksi omia suosikki-Hitchejäni. Rear Window on eräänlainen "hang around"-elokuva, jossa katsoja pääsee upottatumaan täysin (yli-)idyllisen naapuruston arkeen. Eihän elokuva varsinaisesti mikään shokeeraavan jännittävä ole, mutta kyllä minä kiemurtelin useaan otteeseen penkissäni. Kuvaus on lukittu upeasti yhteen huoneeseen ja katsojakin tuntee olevansa alati ahdingossa. Franz Waxmanin upea score saa elokuvan soljumaan saumattomasti eteenpäin, luoden erittäin ehjän kokonaisuuden. Kerta kaikkisen nautittava elokuva!

Vertigo, ah. Uppoaa jälleen kerran täysin omaan makuuni. Toisin kun Uotilan, minun mielestäni elokuva on erittäin jännittävä, jopa aavemaisen hyytävä. Kyllä Vertigo saa aina oman sydämeni pomppimaan. Hitchi on mielestäni upeasti maalannut jännitysefektit maisemiksi (elokuva on myös San Fransiscon kaupunkikuvauksena upea). Taulut, joet, metsä-, kappeli- ja kaupunkimaisemat saavat kaikki Herrmannin musiikin turvin erittäin hyytävän sävyn.

Hitchille ominainen huumori ja tietty leikittely puuttuu elokuvasta täysin, mutta samalla se saa aikaan erittäin vaikuttavan ja jopa ahdistavan tunnelman. Olen kyllä samaa mieltä Teemun kanssa siitä, että Fergusonin "sairautta" alleviivataan hieman liikaa, hieman samantapaisesti kuin Spellbound innostui leikittelemään omilla psykoanalyyseillaan. Tosin maailma oli vuonna 1945 kovin erilainen paikka.

Ja mitä James Stewartiin ja hänen näyttelijäkykyihinsä tulee, joudun ehkä kallistumaan lopulta Teemun mielipiteeseen. Pidin miestä ennen kerta kaikkisen viihdyttävänä näyttelijänä, joka on mukavan arkinen 'jokamies'. Oman aikansa Kevin Spacey. Edellispäivänä katsottuani jälleen Vertigon, täytyy myöntää, että miehen "hätääntyneet silmät"-maneerit alkoivat hitusen kyllästyttämään. Rear Windowissa mies on mielestäni tyylilleen sopivassa roolissa (tosin vain Hollywoodissa Stewartin näköinen pappa voi saada Crace Kellyn kaltaisen sulokasvon), mutta Vertigossa mies tuntui olevan hieman pökkelömäinen. Saa nähdä kuinka miehen muut elokuvat tulevat uusintakatseluja kestämään.

Hieman varhaisemmasta tuotannosta Rebecca ja Spellbound ovat molemmat viihdyttäviä jännäreitä, mutta Notorious-elokuvan ylivertaisuutta en taas itse ole ikinä ymmärtänyt. Toki olen katsonut elokuvan vain kerran ja siitäkin on hieman aikaan, mutta itselleni jäi elokuvasta kovin keskinkertainen maku. Elokuvan loppukohtaus on toki intensiivisyydessään loistava päätös elokuvalle, mutta muuten Notorious tuntui melko tavanomaiselta ja jopa hätäilevältä. Täytyy kuitenkin katsoa tämä pätkä uudestaan.

Strangers on a Train on ehdottomasti Vertigon ja Rear Windowin ohella yksi suosikeistani. Elokuvan juoni, dialogi ja eritoten Robert Walkerin roolisuoritus kyhäävät kokoon sellaisen elokuvakokemuksen, josta harvoin saa nauttia. Ensiluokkaista viihdettä.

Ensiluokkaista viihdettä on myös North by Northwest, mutta toisaalta elokuva tuntuukin olevan pelkästään viihdettä, eikä tarjoa samanlaista unenomaista mysteeriä kuin esimerkiksi Vertigo. North by Northwest on kuitenkin selvästi suurieleisempi ja massiivisempi elokuva Hitchiltä ja naulitsee seikkailumaisen tunnelmansa turvin koko kestonsa ajaksi katsojan visusti penkkiin. Äärimmäisen viihdyttävä, mutta en osaa laskea suosikkeihini.

The Trouble with Harry taas tiivistää loistavasti yhden Hitchcockin elokuvien tunnusmerkeistä, mustan huumorin, yhteen pakettiin. Se kujeilu ja ilkikurisuus, jolla Hitch välillä tarkastelee murhaa, on hyvin nautittavaa. Trouble with Harryssa koko hommahan heitetään täysin leikiksi, mutta silti ihan viihdyttävä pätkä.

Uusimmista olen nähnyt ainoastaan Frenzyn, joka oli mielestäni varsin hyvä, vaikkakaan ei tavoittanut enää sellaista tunnelmaa, mihin vanhemmat elokuvat yltävät. Jälleen kerran osuvaa kaupunkikuvausta ja tarpeeksi piinaavaa menoa viihdyttävän elokuvakokemuksen turvaamiseksi. Tämäkin teos pitäisi kyllä katsastaa uusiksi.

Kaiken kaikkiaan pidän erittäin paljon Hitchcockin elokuvista. Miehen (usein loistavan Bernard Herrmannin kanssa) luoma tyyli on jotain, josta on vain aika ajoin pakko päästä nauttimaan. Miehen intohimoinen suhtautuminen murhaan on jo itsessään kiehtovaa ja Hithcock on uransa aikana löytänyt jopa yllättävän monta eri näkökulmaa aiheen tarkastelemiseen.

"Murhalle pitäisi antaa oikeanlaatuista tunnustusta, niin kuin mille tahansa yhteiskunnalliselle toiminnalle." - Alfred Hitchcock

PS. loistava threadi Teemu!
 
Vastaus: Alfred Hitchcock, yliarvostettu ohjaaja vai mestari?

Miten vastata asiallisesti kirjoitukseen, jossa elämää suuremmat taideteokset rytätään "ihan hyväksi viihteeksi" ja rinnastetaan jopa Peeping Tomiin. Yritän parhaani, mutta Joukon viestiä en halua edes kommentoida, itseasiassa teen parhaani unohtaakseni että koskaan luin sitä. Tuosta kirjoituksesta keskustellaan naamatusten FilmiFIN:in ylläpidon tapaamisessa, aivan varmasti. :D

Minun on pakko todeta, että yhtään aidosti huonoa Hitchcock-leffaa en ole ikinä nähnyt. Huonoimmat näkemäni putoaisivat ehkä kolmeen tähteen. Tietenkin on myönnettävä, että Hitchcock oli häikäilemätön populisti, joka osasi paitsi jännityksen luomisen elokuvissa myös markkinointijipot, ollen silläkin saralla vuosikymmeniä aikaansa edellä.

Siitä huolimatta Rear Window, Psycho ja Vertigo ovat kaikki viiden tähden elokuvia ja ovat kestäneet ajan hammasta hämmästyttävän hyvin. Samalle tasolle nostaisin myös Strangers on a Train:in ja North by Northwest:in, unohtamatta Dial M for Murder:ia, jonka suurin ongelma on siinä, että on vaikea uskoa että kukaan heteroseksuaalisesti suuntautunut mies haluaisi päästä eroon Grace Kellyn näköisestä vaimosta.

Rear Window: taitavasti Hitchcock saa elokuvan katsojat kiedottua mukaan kieroon tirkistelypeliin. Kukapa kerrostaloasuja ei joskus olisi salaa vilkuillut naapurin ikkunasta sisään, vaikka moista toimintaa mielessään paheksuukin. Tässä elokuvassa Hitchcock vie pelin vielä pidemmälle. Elokuvan murhamysteeri kukaties ei ole sieltä omaperäisimmästä päästä, mutta sehän jää elokuvassa loppujen lopuksi lähes sivuseikaksi. Yhdyn joskus esitettyyn kommenttiin, että epäuskottavinta tässä elokuvassa on se, että James Stewartin näköinen mies on saanut pyydystettyä Grace Kellyn tyttöystäväkseen ja vieläpä pistää hanttiin suhteen vakiinnuttamisen suhteen.

Vertigo: minusta Stewartin sairautta ei suinkaan korostetaa liikaa, sillä sehän on koko elokuvan McGuffin. Muutenkin elokuva on kaikessa unomaisessa painajaismaisuudessaan mitä omalaatuisin elämys.

Psychon suhteen yhdyn jostakin lukemaani näkemykseen: on vaikea kuvitella modernia jännityselokuvaa ilman Psychoa. Elokuva oli tiennäyttäjä niin monella rintamalla, että sen merkitystä on mahdotonta yliarvostaa. Siinä missä Peeping Tom jäi ilmestyessään brittiläisten taideharrastajien ja muiden intellektuellien kulttifilmiksi keräsi Psycho salit täyteen mainstream-yleisöä. Elokuvan merkittävin saavutus ei suinkaan ole "se suihkukohtaus", ei edes Anthony Perkinsin pukeminen naisen vaatteisiin, vaan tapa, jolla katsojalta vedetään matto jalkojen alta useaan otteeseen ennen loppuratkaisua. Tietenkään tässä ei 90-luvun elokuvien parissa varttuneelle ole mitään uutta, sillä samoja ideoita on sittemmin varastettu satoja kertoja toinen toistaan tohelompien yrittäjien toimesta.

Lievästi offtopic:
Onko muuten kukaan koskaan kiinnittänyt huomiota sellaiseen pikku sattumaan (?), että Strangers on a Train:in Guy Haynes ja Dial M for Murder:in Tony Vendice ovat tenniksen pelaajia? Kierommassa mielessä voisi vilahtaa ajatus, että Guy Haynes on lopulta ottanut opikseen Bruno Anthonyn opeista...

Tapaus James Stewart: mielipiteille ei voi mitään, mutta minusta James Stewart onnistuu vähintään hyvin kaikissa Hitch-elokuvissa, joissa esiintyy. Eihän mies mikään suuri mestarinäyttelijä koskaan ollut, mutta jollain tavalla hän on mies paikallaan noissa rooleissa. Vaikkakaan Hitchin miesnäyttelijöistä kukaan ei yltänyt aivan Cary Grantin tasolle, jollakin tavalla Hitchcockin ja Grantin ajatusmaailmat kulkivat samoja latuja.
 
Vastaus: Alfred Hitchcock, yliarvostettu ohjaaja vai mestari?

No niin, mentiin suututtamaan kylän vanhin. ;)

Jari Tomppo sanoi:
Miten vastata asiallisesti kirjoitukseen, jossa elämää suuremmat taideteokset rytätään "ihan hyväksi viihteeksi" ja rinnastetaan jopa Peeping Tomiin.

Eivätkö korkeatasoiset mestariteokset voi palvella myös elokuvan yleisintä tavoitetta, viihdyttämistä? Mielestäni loistavat elokuvat voivat olla häkellyttävän monitasoisuuden (esim. Taksikuski) ohella myös äärimmäisen viihdyttäviä (esim. Kwai-joen silta). Esimerkiksi North by Northwest on sen verran vauhdikasta viihdettä, että pätkä pesee helposti maailmanpyörän ja vuoristoradankin, elokuva, jota katsoessani haluan nauttia ison läjän pop cornia ja laittaa lentolasit päähän tunnelman maksimoimiseksi. Ei se silti vie elokuvalta sen taiteellisia ansioita.
 
Vastaus: Alfred Hitchcock, yliarvostettu ohjaaja vai mestari?

Ilmaisin itseäni epäselvästi. Alfred Hitchcockin mestariteokset ovat nimenomaan äärimmäisen viihdyttävää katsottavaa. Sensijaan Peeping Tom on kaikkea muuta kuin viihdyttävä elokuva, jolla toki on taiteelliset ansionsa. Jätetään nyt kuitenkin tämä vertailu, sillä se on suhteellisen kaukaa haettua. PT on pienten piirien kulttileffa, kun taas Psychon ovat nähneet kutakuinkin kaikki, useimmat vielä moneen kertaan.
 
Ylös Bottom