Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Apua Ubuntun kanssa

Heipähei!

Minulla on Acerin läppäri ja olen tähän asentanut alkuperäisen Windows 7:n rinnalle Linux Ubuntun. Viime syksynä olin päivittämässä Ubuntua uuteen versioon ja tämä tappoi Ubuntun täysin. Nyt tilanne on se, että kone ei enää jaksa pyörittää Winukkaa tarpeeksi hyvin ja haluaisin suorittaa seuraavat toimenpiteet:
- Tyhjentää kovalevyni täysin. Eli sekä Windowsin, että Ubuntun
- Asentaa täysin puhtaalle pöydälle Ubuntun uudestaan
Olen viettänyt koko illan googlettamalla tuloksetta tai sitten olen vain huono. Olen melko vasta-alkaja tällaisessa joten rautalangasta saa vääntää :)

Jos modet katsovat tarpeelliseksi lukittaa tai siirtää tämän turhana ketjuna niin be my guest! En keksinyt muuta paikkaa.
 
Vastaus: Apua Ubuntun kanssa

Mikäli kiintolevyn saa tyhjentää kokonaan, se onnistuu Ubuntun asennusvelhossa valitsemalla Levytilan valmistelu -vaiheessa "Tyhjennä ja käytä koko levyä". Tässä Ubuntu Suomen viralliset, suomenkieliset ja kuvilla varustetut ohjeet tuohon asentamiseen: Asentaminen - Ubuntu Suomi

Jos haluat asentaa sen Windowsin vielä siihen rinnalle, suosittelen asentamaan sen ensin jonka jälkeen vasta Ubuntu, olen todennut sen helpommaksi keinoksi joskaan en ole sitä viime aikoina testannut.

Edit: Ja jos lontoo taipuu niin lisää kaikennäköistä vinkkiä löytää esim. täältä: https://help.ubuntu.com/
 
Vastaus: Apua Ubuntun kanssa

Okei nyt on tarvetta lisäavulle. Hoidin asennuksen siihen asti kunnes käskee poistamaan asennus cd:n koneesta ja painamaan enteriä. Tein näin ja kone sammui... ei käynnistynyt uudestaan joten käynnistin itse. Heitti normaalisti Acerin logon jonka jälkeen jumittui mustaan näyttöön jonka yläkulmassa vilkkuu tuo valkoinen viiva. Mitä teen? :S olisi mukava saada pikaisesti toimimaan koska pitäisi saada kouluduunit tehtyä :)
 
Vastaus: Apua Ubuntun kanssa

Ensinnäkin kehotan rekisteröitymään Ubuntu Suomen - foorumeille. Ovat minua useaan otteeseen auttaneet niin Ubuntun, kuin Mintinkin kanssa (suosittelen kokeilemaan Minttiä, jos pidät Ubuntusta).

Toisekseen Google on todella, todella tärkeä työväline Linuxin kanssa aloitellessa. Itse olen sekoillut Ubuntusta ihan Archiin (älä koske tähän, jos olet aloittelija) asti noin kolmen vuoden ajan ja kyllä edelleen tarvitsen googlea aina välillä.

Sitten itse asiaan; Itselläni tapahtui täsmälleen sama ongelma, kun ekaa kertaa boottasin Ubuntuun. Löysin siihen lopulta ratkaisuksi, että irrota kaikki USB-laitteet. Toimi! Todellinen ihmeratkaisu! Googlasin nyt äkkiseltään ja näytti ainakin täällä parilla hepulla toimineen sama jippo. Jos ei toimi, ehdotan tosiaan googlaamaan itse tarkemmin tai siirtymään Ubuntu Suomen puolelle. (Ilmoita toki myös, jos jippo toimi. Joku muu voi hyötyä tästä ketjusta myöhemmin.)

Voi myös olla yksinkertaisesti helpompaa ja nopeampaa asentaa uusiksi. Jos on joku mennyt asennuksessa ketuilleen, voi sen korjaus olla aika vaikeaa.
 
Vastaus: Apua Ubuntun kanssa

Tulin siis kolmannen asennuskerran jälkeen vasta apua ruinaamaan :D
Mutta niin, ongelma hoitui lopulta sillä että nappasin nettipiuhan irti ja asensin offline-tilassa. Ubuntu käynnistyi normaalisti ja asensin sitten itse ajurit sun muut. Ajan myötä kaiketi selviää onko kaikki tarpeellinen asennettuna kun en ole ihan varma :D Kiitos yrityksestä! :)
 
Vastaus: Apua Ubuntun kanssa

No hyvä, että selvisi :) Itseä tässä pelottaa asentaa Archia, kun viimeksi sen asentamiseen meni koko yö :cool: Ja pitipä kyllä hieman kikkailla, että sain wlanin toimimaan Mintissäkään (sen verta uusi nettikortti, ettei löytynyt ajureita suoraan). Noh kai hyvän vuoksi pitää vähän kärsiäkkin :rolleyes:
 
Vastaus: Apua Ubuntun kanssa

Ubuntun/Kubuntun asennuksessa on pakko olla jotain vikaa, tuo nimittäin kusee mulla lähes 100% varmuudella jos ei pidä nettipiuhaa irti. Ubuntu serverissä ei tosin tätä ongelmaa ole...
 
Ylös Bottom