Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assetto Corsa EVO

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Larzi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt kun on pari iltaa kerennyt tutustumaan tähän tekeleeseen, niin täytyy sanoa että on kyllä todella hyvä ajettava. Omaan makuun parempi ja luonnollisempi ajotuntuma kuin kummassakaan aikaisemmassa Assetto Corsassa. Se miten eri tavalla eri autot käyttäytyvät, on tehty paremmin kuin missään muussa pelaamassani simussa. Tuntuu melkein kuin joka autolla olisi sielu. GTI Golf on sivistynyt ja smooth, ja hieman tunnottomasta ohjauksesta huolimatta erittäin miellyttävä ajettava. MX5 Cup on terhakka rataherhiläinen. Camaro on tyypillisenä muskeliautona raskas, mutta tehokas ja erittäin "tail happy", kun taas Lotus Emira suorastaan liimautuu tiehen. Etuvetoinen sähköauto Alfa Romeo Junior menee mutkissa helposti suoraan jos kaasua innostuu antamaan liikaa, mutta Audi RS3 suorastaan pureutuu asfalttiin nelivedon voimin. Yms. yms.

Paljonhan tässä on early access pelinä puutteita, mutta se tärkein on timanttia, ja vahvalle pohjalle on hyvä rakentaa.
 
Minusta Assetto Corsassa on varsinkin ratilla kaikkein intuitiivisin ajettavuus kaikista autopeleistä, joten aika lupaavaa, jos jatko-osassa se vielä paranee. Intuitiivisella tarkoitan sitä, että auto tuntuu käyttäytyvän juuri niin kuin ajaisi oikealla autolla. Jossain simussa ajaminen voi olla hienommin mallinnettua, mutta siitä tulee helposti vaikeampaa kuin oikealla autolla ajamisesta. Toivottavasti tuossa EVO:ssa pätee myös sama, että ajaminen ei ole vaikeampaa kuin mitä se on oikeassa elämässä.
 
Tuli äsken huvin vuoksi testattua ohjaimella(dualsensellä) ja hyvin toimi kunhan bindasi napit ja katsoi että steam input on päällä.
Kokeilin eilen hetkisen ps5-ohjainta. Kiitos Sebben neuvojen pelitti hienosti oletusasetuksilla. Ajaminen on TC1 päällä miellyttävää ja loogista. Vähän nopeammaksi sitä pitää vielä seuraavalla kerralla säätää. Sitten aloin säätämään bindingseja, mutta se ei oikein mennyt putkeen. Ensinnäkin ohjainprofiileja peliasetuksissa on liuta ja Dualsensen alta muuttammalla ei toiminut oikein mikään, kun taas Xinput controllerin alta alkoi pelittämään. Sain vaihdenapit haluamiini kohtiin, mutta sitten hukkui käsijarru (toimi vielä oletuksilla) vaikka se oli bindattu uuteen nappiin. Look aroundia koitin oikeaan tattiin saada, mutta ei onnistunut ja look back vilauttaa kuvakulmaa 0,001s ajan (sen verran että juuri ja juuri hahmottaa audin etu-umpioiden vilahduksen kuvassa) vaikka nappia pitäisi pohjassa. Sitten onnistuin saamaan hätävilkut päälle jos käyn ajon aikana menussa, enkä saa niitä kytkettyä pois vaikka niillekin on oma nappi bindattu. Tarvitsen kyllä tyhmille tarkoitetun guiden näihin eri asioiden säätämisiin. Viimeksi minulla on ollut peli-pc windows xp:n aikoina.

Sen pari kertaa mitä olen pelin käynnistänyt, niin voin sanoa että ajotuntuma erittäin hyvä vanhalla g29-ratilla ja dual sense-ohjaimella. Äänet ovat oikein maittavat, vaikka jotkut kaikuominaisuudet tuntuvat ylimitoitetulta. Grafiikat ovat upeat, mutta optimoinnissa on vielä parannettavaa. Itse ajamiseen, autojen säätämiseen, sääilmiöhin yms. en ole ole kummoisesti kerinnyt perehtyä kun kaikki aika on mennyt edellä mainittuun säätämiseen. Lisäksi peli on edelleen offline only tilassa, joten ainoat toimivat pelimuodot ovat practice ja quick race. Driving academy, lisenssitestit yms. asiat ovat tällä hetkellä pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Tää nappi piti muuttaa muistaakseni constant -tyyppiseksi oikealta valikosta. Kieltämättä vähän monimutkaiseksi menee pelkkä nappien bindailu.
Kiitos! Joo mielestäni kävin ne kaikki vaihtoehdot läpi, mutta varmaan skippasin tämän sitten. Pitää jatkaa testailuja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tää nyt napattua ja vähän yllätyin, se ajaminen ittessään on aika hyvän tuntusta. Ainakin niissä muutamassa kinnerissä millä ajelin. G923 ruoria pitää toisin vähän ehkä hieroa, sen tuntuma ei ollu ihan semmonen ku haluisin sen olevan, mutta se saattaa johtua vaan siitä ettei kyseisessä kapistuksessa oo niitä nyyttoneita riittävästi.. :D

Summa summarum: Tässä on potentiaalia aika reippaasti. Ainakin ittelle maistuu paremmin kun esim ACC.
 
Pienen hiljaiselon jälkeen patchia pukkasi pari päivää sitten. Tarkemmat tiedot: https://assettocorsa.gg/assetto-corsa-evo-release-0.2/



Ja lyhyesti...
Radat
Circuit Of The Americas - GP and National layouts
Donington Park Circuit - GP and National layouts

Autot
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
Lotus Exige V6 Cup
Honda NSX-R (92R)
Maserati GT2
Mazda Miata (MX-5) NA
Porsche 911 Turbo 3.6 (964)

Uusi päivitetty Road Map:
1746791800000.png

Huomioita:
- Free Roamin ensimmäinen vaihe on siirretty vasta julkaisun alkuun
- Multiplayerin avaamista siirretty askeleen pidemmälle
- Käyttäjäpalautteeseen vastaten modaus on tuotu EA ohjelmaan mukaan. Aikaisemmin moditoolit oli tarkoitus vapauttaa vasta julkaisun yhteydessä.
- Väli content dropit on poistettu
- Fall 2025 merkintä on poistettu v1.0 kohdalta

Kovasti on ollut spekulaatiota, että näinköhän pysyvät alkuperäisessa aikataulussaan ja v1.0 olisi julki alkusyksystä. Early accessista on tullut paljon palautetta käyttäjiltä ja pelinkehittäjät ovat viime kuukausina keskittyneet näihin asioihin, joka on viivastyttänyt EA:n päivitystahtia ja muuttanut joitakin prioriteettejä EA Road Mapissa.

Edit. Viralliset kommentit julkaisuajankohdasta:
“We’ve removed ‘Fall 2025’ as the expected release window for version 1.0 from our road map, because we’re currently assessing whether the major changes already implemented — along with the ambitious updates still to come — will allow us to stay within that timeframe,” said studio Co-founder and Executive Manager, Marco Massarutto, to Traxion.

“We prefer to announce a concrete release date for version 1.0 only when we can do so with confidence.”
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom