Aloittelin itsekin tämän vähän aikaa sitten, reilu 12 tuntia pelattu ja varmaan jossain puolen välin tai vähän yli paikkeilla mennää. En ole mitään teknisiä ongelmia havainnut, normi PS5 käytössä. Voi olla että en vain kiinnitä isosti huomiota tuollaisiin asioihin.
Peli on maistunut yllättävän hyvin ja ei ole niin huono mitä arvostelut on antanut ymmärtää. Periaatteessa tämä on aika yksinkertainen peli, semi avoimia alueita, fetch questeja ja kepoista keskinkertaista tarinaa. Taistelu ei ole erityisen syvällistä tai haastavaa mutta se on hauskaa ja hyvin toteutettua action mäiskettä. Aseita on harmillisen vähän ja combot samanlaisia. Eri itemejä ja kerättävää löytyy runsaasti heti alusta lähtien, joten sopivan buildin saa muodostettua vaivattomasti ja eri mahdollisuuksia on. Vihollis tyypit on vähän yksitoikkoisia ja design geneeristä. Maailma itsessään on erikoinen yhdistelmä fantasiaa ja scifiä, raunioisessa aavikko dystopiassa. Mutta se on varsin kaunis ja siitä pidän, tykkään tuosta fiiliksestä kirkkaalla aavikolla tutkia raunioita.
Vaikka keräily ja questit on sitä hyvinkin geneeristä mitä kaikki pelit on pullollaan, Atlas Fallen arvostaa pelaajan aikaa (tää lause taisi olla jossa arvostelussakin mainittu?), sandglide elikkä hiekan päällä sprinttaaminen liikuttaa hahmoa hyper nopeasti eteenpäin ja käytössä on tuplahyppy sekä air glide, joka paranee mitä pidemmälle etenee. Näin ollen tutkiminen, hiekalla rullaaminen ja hyppiminen ympäriinsä yms. on jotenkin tosi vaivatonta, nopeaa, toimivaa ja mukavaa puuhaa. Siitä suuret pisteet.
Co-oppia en ole testannut ja tuskin testaan. Ilmeisesti AF ei ole hirveän pitkä peli, mutta jos tämän tuohon n. 20 tuntiin menee läpi niin ihan mukava kokemus on ollut. Oikeasti todella monen pelin etu olisi että ne ei olisi liian täyteen sullottu tavaraa, lyhyemmässä kestossa toimisi huomattavasti paremmin. Atlas Fallenissa tämä on tajuttu eikä peliä ole paisutettu turhaan. Modernien God of Warien vaikute on aika selkeä mutta olen itse nauttinut tästä jo nyt huomattavasti enemmän kuin 2018 vuoden God of Warista, se jotenkin tylsistytti jatkuvasti ja oli hidas etenemisessä ja tarinaa pitkitettiin turhaan (tästä syystä Ragnarök jäi hankkimatta). Atlas Fallenissa tulee täysin päinvastainen fiilis.
Yhtä kaikki, ei tämä sisällä varsinaisesti mitään ihmeellistä mutta oikein mukavaa pelattavaa. Olisi tässä potentiaalia isommilla resursseilla rakentaa parempi ja monipuolisempi peli tässä miljöössä. Tiedä sitten mitä Deck13 on seuraavana työstämässä, itse toivoisin Surge 3 sillä olen tykännyt kovasti noista aiemmista peleistä. Tämä lafka tekee monia yksittäisiä asioita todella hyvin vaikka kokonaisuudet kaipaa hiomista.