Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Beyond Good and Evil (2003)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Jotain Michel Ancelin loistavan tunnelmallisesta ja omaperäisestä teoksesta kertoo, että sitä varten on aikoinaan PS2-puolelle perustettu ketju ponnettomalla avauksella ja vain muutamalla vastauksella. Jälkeenpäin Beyond Good and Evil on kuitenkin kerännyt tunnustusta, ja sen jatko-osaa odotellaan innolla, vaikka toiveet on moneen otteeseen jo melkein haudattu.

Itse pelasin BGaE:n silloin, kun PS2 oli vielä nuori (ainakin omassa käytössäni). Muistan siitä lähinnä surumielisyyden, satumaisen grafiikan, päähenkilöiden keskinäisen rakkauden, poliittiset taustaväreet ja valokuvien räpsimisen. Peli kuvastaa Ubisoftin skaalan laajuutta, eikä tällaista tuotosta helposti uskoisi muiden julkaisijoiden tuottavankaan.

Koska Beyond Good and Evil ansaitsee vielä ainakin yhden huippuhetken, ottaa KonsoliFIN Podcastin posse teoksen käsittelyyn ja lopputulos on kuunneltavissa 7.8. klo 09:00 alkaen. Jaksossa kuullaan Jyrin, Danielan, FelisLeon ja Tuhoisan Mursun ääniä. Mitä itse muistat pelistä? Onko ikävä? Onko niin ikävä, että poimit sen XBLA:sta tai PSN-storesta tai mahdollisesti jopa läheisen pelikaupan käytettyjen pelien hyllystä PS2:lle? Jaa muistosi ja mietteesi tässä ketjussa. Älä anna tämän helmen vaipua kokonaan unholaan!

Tueksi:
PS2-version arvostelu
Xbox-version arvostelu
HD-remake
 
Vastaus: Beyond Good and Evil (2003)

Ei siitä mihinkään pääse, ranskalaiset vaan osaa. Beyond Good & Evil on yksi niitä rakkaita klassikoita, joiden kohtalona oli painua markkinavoimien kannalta unohduksiin mutta jotka sekä saivat että ansaitsivat Psychonautsin tavoin pienimuotoisen kulttimaineen. Erinomaiset henkilöhahmot, elävän värikäs maailma, hyvä tarina ja ennen kaikkea asenne olla rohkeasti oma itsensä ilman mitään sen kummempaa kikkailua tai tarvetta todistella mitään. Yksi tyylipuhtaimmista kolmannen persoonan seikkailuista vielä tänäkin päivänä!

Peli löytyy sekä PS2-versiona hyllystä että remakena storesta eikä se jälkimmäisen osalta ollut vuosien varrella menettänyt charmiaan oikeastaan lainkaan...

...

...paitsi sen h**vetin p**keleen s**tanan voi j**alauta paavin k**sa (anteeksi) kameran osalta. Jos mikään voi muuten niin eheässä pelissä olla pielessä niin sen tarjoamat kamerakontrollit. Nykyisen jo standardiksi muodostuneen kahden vaihtoehdon sijaan tarjolla on vain yksi, jonka tietenkin pitää olla Väärin™ ja jonka vuoksi koko seikkailu pitää kokea joko kameran vaaka- tai pystyakselin reagoidessa juuri päinvastoin mitä selkäydin vinkkaa. Jos mitään olisin HD-versioon kaivannut niin korjausta tuohon mutta kun ei niin ei :mad:
 
Vastaus: Beyond Good and Evil (2003)

Satuin pari viikkoa sitten lataamaan pelin demon storesta pari viikkoa sitten ja kokeilin sitten eilen illalla demoa kastikkeen innoittamana. Ihan lupaavalta peliltä vaikuttaa, vaikka graafisesti tuo ei enää nykystandardeilla ole ja nuo mainitut kamerakulmat tulivat jo alussa esille. Samoin keskustelut käydään läpi hieman oudosti ilman ääninäyttelyä, mutta lienen kai liian hyvään tottunut. Joka tapauksessa lataukseen taitaa mennä.

Puheista päätellen tämä pelipuolen Viivi ja Wagner näyttäisi olevan niitä pelejä, jotka koukuttavat hyvällä tarinalla ja kiinnostavilla henkilöillä, eli ovatko juuri edellä mainitut puolet ne, jotka teidät jo pelin pelanneet saivat vakuuttuneeksi siitä, että kyseessä on klassikkotapaus? Entä jatko-osa, onko sille tarvetta ja minkälaisen siitä haluaisitte?
 
Vastaus: Beyond Good and Evil (2003)

Miekin pelin Live Arcadesta ostin ennen muinoin, mutta pelaamisessa olen päässyt lähinnä rapsuttamaan pintaa kuin kissanpennun leuanalusta konsanaan. Ulkoasuhan pelissä ei mikään herkullinen ollut missään nimessä, ja kameran vaikeudet tulivat minullekin heti alkuun selväksi. "Teräväpiirtopäivitys" ei erityisen laadukkaalta vaikuttanut tuon päivittämisen osalta. Pelistä kuitenkin huomaa tuon Ancel-henkisyyden maailman osalta, on sellaista samanlaista hullunkurisuutta ja mielikuvituksellisuutta maailmassa. Ehkä tuota joskus vielä jaksaa jatkaa.
 
Vastaus: Beyond Good and Evil (2003)

Puheista päätellen tämä pelipuolen Viivi ja Wagner näyttäisi olevan niitä pelejä, jotka koukuttavat hyvällä tarinalla ja kiinnostavilla henkilöillä, eli ovatko juuri edellä mainitut puolet ne, jotka teidät jo pelin pelanneet saivat vakuuttuneeksi siitä, että kyseessä on klassikkotapaus? Entä jatko-osa, onko sille tarvetta ja minkälaisen siitä haluaisitte?
Podcastin kannalta myöhässä eikä sitä kuuntelemaankaan ole vielä ehtinyt, joten saattaa sisältää päällekkäistä mutustelua mutta nimenomaan henkilöhahmojen tärkeyttä pelimaailma tuntuu vähän väheksyvän. Beyond Good & Evil oli tuossa suhteessa aikanaan yhtä loistava kuin vaikkapa yhtälailla limboon jäänyt Enslaved: Odyssey to the West tai kokolailla pienempään limboon jäänyt Uncharted-sarja. BG&E:n kohdalla miellytti erityisesti sen vähän erilainen lähestymistapa. Jade ja Pey'j eivät olleet niinkään perinteisiä sankareita kuin isojen tapahtumien keskelle tahtomattaan joutuvia pieniä ihmisiä. Mielipidekysymys kuten tavallista mutta itse innostun aina peleistä, joissa ei olla se kaikkitietävä, kaikkitaitava ammattilainen, joka kylmän tunteettomasti ja tehokkaasti raivaa tiensä minne nyt sitten sattuukin olemaan menossa.

Toisaalta ehkäpä tuohon kulttimaineeseen vaikuttaa yhtälailla myös se, että sitä jatko-osaa tosiaan odotellaan vielä tänäkin päivänä. Aikanaan BG&E kosketti ja on jäänyt mieleen ehkä juuri sen vuoksi, että sitä ei kaupallistettu ja pakotettu vuosipäivitysmuottiin, jossa meno väkisinkin laimenee mitä kauemmin julkaisija rahalehmäänsä lypsää. Ei se ehkä ajatus ollut mutta osa BG&E:n tenhosta kumpuaa varmasti nimenomaan siitä syystä, ettei enempää tarjottu ja sen maailma jäi ns. puhtaaksi.
 
Ylös Bottom