Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Blogit. Mitä löytyy ja mistä.

Jarmo Hänninen

New Member
Eli keräillään kasaan mielenkiintoisia blogeja, joita seuraatte tai hyvällä omalla tunnolla pystytte suosittelemaan muiden luettavaksi.

Foorumilainen Grasshopper on pistänyt pystyyn kissansa Audreyn blogin, joka vähäisestä (at the moment) viestimäärästään huolimatta vaikuttaa sisällönsä puolesta todella lupaavalta.

Minullakin oli blogi joskus (Paavi varmaan haluaisi lukea sitä ;) ), mutta enpä siitä muista enää mitään :o

Vastaus: Blogit. Mitä löytyy ja mistä.

blogi
Weblog on päiväkirjamainen tai muutoin kronologisessa järjestyksessä julkaistu sivusto, jossa merkinnät ovat omaan elämään läheisesti liittyviä tai kirjoittajaa muuten kiinnostavia aiheita. Weblog poikkeaa tavallisesta "kotisivusta" siinä, että sisältö päivittyy koko ajan, usein nopeallakin tempolla. Asiat ilmaistaan sellaisena kuin kirjoittaja itse ne kokee.

Knight sanoi:
Näitä on ihan liikaa. Joka raosta tunkee.
Internet on siitä kiva, että jokainen saa itse päättää mitä lukee. Omalla blogilistallani on kolmisenkymmentä blogia, joista kaikkia tulee säännnöllisen epäsäännöllisesti seurattua. Parhautta on etenkin "ei sinutella" .

feldon sanoi:
Internet on siitä kiva, että jokainen saa itse päättää mitä lukee. Omalla blogilistallani on kolmisenkymmentä blogia, joista kaikkia tulee säännnöllisen epäsäännöllisesti seurattua. Parhautta on etenkin "ei sinutella" .
Täältä myös ääni ei sinutella -blogille. Tuo kannattaa lukaista alusta asti, että pääsee juonikuvioista perille.

Huomasin vasta nyt miten näppärä tuollainen RSS Feedreader on. Eihän sitä enää selainta tarvii avatakaan, kun feedreader tarkistaa automaattisesti onko mitään uutta blogeissa, uutissivustoissa ja keskustelualueilla.

Samalla huomasin senkin, että tuo Microsoftin ilmainen spaces-blogipalvelu toimii ihan hienosti RSS:n avulla. Kuvatkin näkyy. Jos jotakuta kiinnostaa testata miltä mun blogi näyttää RSS:nä niin tässä linkki: http://spaces.msn.com/members/prisonerfin/feed.rss

Mitäs ohjelmia tänä päivänä tarvitaan kunnollisen blogin vääntämiseen ? Ei ihan huvittaisi alkaa vääntämään notepadilla alusta alkaen html:ää, joten jotain helpompiakin tapoja on varmasti olemassa ?

Wordpress on ilmeisesti yksi suhteellisen suosittu ohjelma, jolla saa aikaiseksi suhteellisen helposti suhteellisen toimivia sivuja ? Kö ? Mitäs muuta siihen tarvitaan kylkiäiseksi ? Joku SQL-ohjelma tyyliin Microsoftin Access ? Sisältö ja palvelin olisi periaatteessa valmiina, mutta nyt se pitäisi saada ulos jollain tavalla järkevään tyyliin...

Itse olen joskus 5 vuotta sitten viimeksi käpistellyt ohjelmoinnin sekä tietokantojen kanssa, joten olen aika ilosesti ulkona tänä päivänä ohjelmoinnista (vaihdoin alaa nääs :o )... Eli sanoo sitä, että rautalangasta kiitos...

Baron sanoi:
Ei ihan huvittaisi alkaa vääntämään notepadilla alusta alkaen html:ää, joten jotain helpompiakin tapoja on varmasti olemassa ?

Kaikkein helpoimmalla tietysti pääset, jos käytät jotain valmiin avaimet käteen -paketin tarjoavaa ilmaispalvelua. Nykyisin on tarjolla yllättävän laadukkaitakin maksuttomia vaihtoehtoja, joita käyttämällä välttyy siis kokonaan blogisoftan asennukselta oman palvelimen ylläpitämiseltä. Esimerkkeinä toimikoot vaikkapa juuri Wordpress.com ja Blogger.com. Lisäpalveluista joutuu sitten maksamaan ihan rahaa, mutta ilmankin pärjää.

Jos taas kuitenkin haluat itse ylläpitää omaa blogiasennustasi, Wordpress on varsin suosittu ratkaisu tälläkin saralla. Wordpress.orgista saat ilmaiseksi wvalmiin asennuspaketin ja ohjeet.

Baron sanoi:
Mitäs ohjelmia tänä päivänä tarvitaan kunnollisen blogin vääntämiseen ? Ei ihan huvittaisi alkaa vääntämään notepadilla alusta alkaen html:ää, joten jotain helpompiakin tapoja on varmasti olemassa ?

Itse suosittelisin Joomlaa, tuohon kun on tarvittaessa helppoa rakentaa lisää sivustoa ympärille...

Mä olen käyttänyt Bloggeria, Word Pressiä ja Pivottia. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolet. Pivot ei vaadi edes tietokantaa omalle palvelimelle. Blogger on Googlen suosittu palvelu ja siitä on helppo startata...

Eikös se vuodatus.net ole kans ihan suosittu?

Prisoner sanoi:
Eikös se vuodatus.net ole kans ihan suosittu?
On se aika suosittu + se on vielä suomalainen. Sinne on aika helppo tehdä blogi.

edit: sigussa on mun blogin linkki

Ylös Bottom