Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Burnout (4) Revenge

Vastaus: Burnout (4) Revenge

Kyllähän minä olen tuota peliä jo julkaisupäivästä asti netissäkin jonkun verran tahkonnut... Eli olisihan sitä seuraa tarjolla.

Broidi eilen soitteli, että peli murmuttaa (valittaa) jostain päällä olevasta palomuurista, vaikka kone olisi neliporttisessa modeemissa kiinni yksisteen, eikä modeemissa kyllä ole minkäänlaisia palomuuria päällänsä. Vai muistaako kenties modeemi tietokoneen palomuuriasetukset (kone on ykkösportissa yleensä kiinni) ja jos pleikan pistää kiinni tuohon porttiin jossa tietokone on ollut ni sitten siinä on haamuna jäänyt jotain tietokoneen softapalomuurin asetuksia - vai onko vika yhteydentarjoajassa?

Yhteys on Soneran ADSL (512)

Minulla valittaa aivan samaa vaikka kiinteän palomuurin portit pitäisi olla auki ja softapalomuurien ei mun mielestä pitäisi vaikuttaa PS2:lla pelaamiseen.

Jarmo Hänninen sanoi:
Broidi eilen soitteli, että peli murmuttaa (valittaa) jostain päällä olevasta palomuurista, vaikka kone olisi neliporttisessa modeemissa kiinni yksisteen, eikä modeemissa kyllä ole minkäänlaisia palomuuria päällänsä. Vai muistaako kenties modeemi tietokoneen palomuuriasetukset (kone on ykkösportissa yleensä kiinni) ja jos pleikan pistää kiinni tuohon porttiin jossa tietokone on ollut ni sitten siinä on haamuna jäänyt jotain tietokoneen softapalomuurin asetuksia - vai onko vika yhteydentarjoajassa?

Yhteys on Soneran ADSL (512)

En ole mikään PC guru, mutta sen olen käsittänyt että itse modeemeissä (Osassa siis) on palomuurit sisällä. Ja sitä ohjataan PC:n kautta. Ja jos muuri päällä niin on sama vaikka Pleikkari olisi yksinään modeemissa kiinni.

Tuossa kun oltiin muutamia viikkoja sitten Tampereen suunnalla pelaamassa, niin jouduimme tiputtamaan modeemin palomuurin pois päältä, että saimme pleikkarin verkkoon.

Varmuudeksi otimme ensin ulos menevän piuhan pois modeemista. Sitten PC:llä sammutettiin palomuuri kokonaan. Tämän jälkeen PC suljettiin ja sitten modeemi verkkoon. Ettei missään välissä olisi kerennyt tulemaan ikäviä vieraita suojaamattomaan koneeseen. Tämän jälkeen pleikkari meni heittämässä verkkoon.

Muuten hyvä, mutta tuossa Soneran yhteyden "mukana" tulleessa Telewellissä ei ole minkäänlaista palomuuria. Niin ainakin laatikko väittää... tai siis ei väitä, vaan siitä ei ole mitään mainintaa.

Mulla on Telewell TW-EA1000 neliporttinen modeemi jossa on kiinteä palomuuri, ja pidän yleensä sitä pois päältä koska on Nortonikin. Ja silti heittää herjaa että se ja se portti on kiinni. No avasin vielä portit joista se valitti ja vieläkin se valittaa että portti 3658 on suljettu ja et ehkä saa yhteyttä muihin pelaajiin.

Haa!

Ilmeisesti homma pelittää niin (ainakin omalla kohdalla), että muuttaa "reitittimen" asetuksista kohdan routed kohdaksi bridged, jolloin laitteessa ei ole enää NAT- ja DHCP-ominaisuudet päällä. Homma eteni siihen saakka, että ei enää valittanut palomuureista mitään. . . taisi olla vaan EA:n servereillä melkoista Burnout ryysistä kun ei mahtunut pelaamaan - kehotti yrittämään myöhemmin uudelleen. Jostain syystä ilmeisesti ei tuo peli DHCP-jutuista diggaile... NATtia ei motukasta löyty - se on vissi.

Vaikka Jarmo jo näköjään ratkaisi ongelman, niin postaan tämän kirjoitetun kumminkin.
Jarmo Hänninen sanoi:
Muuten hyvä, mutta tuossa Soneran yhteyden "mukana" tulleessa Telewellissä ei ole minkäänlaista palomuuria. Niin ainakin laatikko väittää... tai siis ei väitä, vaan siitä ei ole mitään mainintaa.
Olen ihan pahvi palomuuri asioissa, mutta:
Jos siinä on (niin kuin näköjään oli) NAT päällä, eli modeemi on reitittävässä tilassa.

Nat:sta löysin nopeesti vain tämän selityksen:
Mikä on NAT ja mistä lyhenne muodostuu, mitä tarkoittaa?

NAT lyhenne tulee sanoista (Network Address Translation) on eräänlainen ”palomuuri” tai osoitteenmuunnos, joka suojaa käyttäjän koneita. NAT mahdollistaa että tietokoneet sen takana eivät näy julkisesti Internetiin päin. Ts. tietokone ”piiloutuu” NATin oman IP:n taakse. Julkinen IP–osoite ei ole enää julkinen. NAT on käytössä joissakin ADSL–päätelaite merkeissä oletuksena. Jos sinulle NAT aiheuttaa ongelmia, käänny ADSL–päätelaitteen myyjän/maahantuojan puoleen. HUOM! NAT vaikuttaa oman IP–osoitteen näkymiseen Internetissä.

Jos oot saman modeemin kanssa tietokoneen kanssa netissä, niin näät ipconfig:n avulla oletko NAT:n takana vai ei.
Eli:
Miten tarkistan koneeltani saadun IP-osoitteen?

Windows 98/SE/ME -käyttöjärjestelmät:

Valitse Käynnistä-valikko > Suorita > kirjoita command > kirjoita ipconfig Paina Enter -painiketta. Kohdasta IP –osoite löytyy saatu IP.

Windows 2000/XP -käyttöjärjestelmät:

Valitse Käynnistä-valikko> Suorita > Kirjoita cmd > kirjoita ipconfig Paina Enter -painiketta. Kohdasta IP –osoite löytyy saatu IP.

Jos se osoite on: 80-alkuinen, silloin laite on sillatussa tilassa, tällöin NAT-ominaisuus ei ole laitteessa päällä.
Ja jos se on 192-alkuinen IP-osoite, silloin laite on reitittävässä tilassa ja NAT-ominaisuus on päällä.

Lähteet:
http://www.telewell.fi/tuotteet/kysymyksia/sillattu_reititetty_tila.shtml
http://www.mtv3.fi/liittymat/ukk.shtml

Tuon Telewell TW-EA1000 modeeminkin saa näköjään siihen tilaan että
2 porttia on reitittävässä tilassa (NAT päällä, palomuuri voi olla päällä tai pois.)
2 porttia on sillatussa tilassa, (NAT pois päältä, ja palomuuri on pois päältä ja sitä ei edes saa päälle.)
Tai 3 porttia on reitittävässä tilassa ja 1 sillatussa.

Lähde:
http://www.telewell.fi/tuotteet/tw_ea1000/ea1000_paivitys.shtml

Näyttää tuossa meikäläisen TW-EA501-mallissakin olevan palomuuri (tai siis NAT). Motukan paketti ei vaan siitä mainitse mitään
:rolleyes:

Ylös Bottom