Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Chorus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KKorkki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

KKorkki

Toimitus
CHORUS-header.jpg

Nimi: Chorus
Kehittäjä: Fishlabs
Julkaisija: Deep Silver
Alustat: PC, PS4, PS5, Stadia, Xbox One, Xbox Series X/S
Lajityyppi: Toiminta
Julkaisu: 3.12.2021
Kotisivut: https://chorusthegame.com/
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/chorus

Take control of Nara, Legendary Ace pilot and her sentient ship Forsaken, on their path to redemption as you travel across the galaxy with one quest – take down The Circle and their oppressive regime and face-off with The Great Prophet, its mysterious leader.

Experience fast-paced, zero-G action as you upgrade Forsaken’s weapons and tech, discover the mysteries of Chorus' universe and unite resistance forces against the powerful scourge of The Circle. Become the ultimate living weapon as you master your powers to achieve your goal. The journey starts now, we rise as one.
 
Vaikuttaa poikkeuksellisen kiinnostavalta, harmi kun listalla on liikaa pelejä ja liian vähän aikaa niiden pelaamiseen. Mutta katsotaan jos joskus tulisi vastaan, tällaista tukisi rahallisestikin ihan mielellään!
 
Tämä on testissä PS Plus Extran kautta. Ja ei h*lvetti, tämähän on Horizon-pelit mutta avaruudessa. On omia dramaattisia ajatuksiaan kertova naispäähenkilö, on "mene kohteeseen"/"tuhoa ruudulla näkyvät markerit" - skannaa pelialue - kehitä aseita -pelattavuutta.

Okei, kohteisiin meneminen ja vihollisten tuhoaminen tapahtuu sentään avaruuslentelyn ja -räiskinnän kautta ja koska sitä on tehty videopeleissä vähemmän kuin perinteistä kolmannen persoonan toimintaa, niin annan tälle muuten AAA open world bullshitiin kallistuvalle teokselle kuitenkin mahdollisuuden. Ja toki tämä näyttää ihan hyvältä ja pelattavuus tuntuu toimivan kivasti jne., mutta nämä asiat eivät ole enää hetkeen olleet riittäviä syitä minkään pelin jatkamiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jahas, tälle sentään löytyy oma aihekin täältä vaikka muuten hyvin vähän juttua NÄIN LOISTAVASTA PELISTÄ!

Katselin Far: Lone Sailsin tarjousvinkkauksen ohessa myös muita tarjouspelejä PS Storesta ja muistelin että Chorus olisi etäisesti tuttu. Katselin että millainen peli + pikaisesti arvosanoja netistä ja pistin ostoon koska hinta niin halpa että ei kirpaise pahasti vaikka ei itselle iskisikään.

Vaan sepäs iski ihan täysillä! Milloinhan olisi pelannut viimeksi vastaavaa "täyden vapauden" 3D-peliä, tyyliin Descent tai ehkä G-Police? Hauska juttu muuten, voitin G-Policen pc:lle lähetettyäni pelivinkkejä Pelit-lehteen. Voi niitä aikoja kun niitäkin julkaistiin lehdessä. Netistä nekin hain, joten tuntui huijaamiselta mutta G-Police oli kova teos silloin.

Palataan Chorukseen. Peli tuntuu alun parin tunnin perusteella tarinaltaan ja tekemisiltään aika peruskamalta: tuolla on vihollisia, mene ja ammu. Se, missä peli taas loistaa on ulkoasu ja ohjattavuus. Peli näyttää ihan hiton hyvältä ja varsinkin oma alus on hiton hieno. Parasta on kuitenkin ohjattavuus, sillä en muista missään pelissä olleen näin loistavaa avaruustaistelua. Tässähän siis nimenomaan vauhti säilyy siihen suuntaan mihin menee, joten alusta voi kääntää vapaasti eri suuntaan tykittäen, mistä saadaan ihan helvetin siistejä ja tyydyttäviä taisteluita. Kysymys kuuluukin: miksei tämä ohjausmalli ole oletus avaruuspeleissä!? :O

Jos muuten menet nyt innoissasi peliä tuon ohjausmallin takia testaamaan, niin malta se pari tuntia pelata, saat sen ohjausmallin juonen kautta myöhemmin. Mikä on vähän pöljää, että se on joku erikoisuus eikä kaikki alukset pysty samaan, mutta silti. Peli oli kyllä omasta mielestä alussakin hauska ja viihdyttävä mutta homma nousee ohjauksen avauduttua ihan eri tasolle.

Normihinta on ilmeisest 25 euroa, alesta maksoin 5 euroa. Vitosella ihan ryöstöhinta näin viihdyttävän oloiselle pelille.

Onhan tuo täällä Konsolifinissäkin saanut 4/5. Saattoi jopa olla että jäi mieleen nimenomaan nimi täältä. Kiitos vain siitä. :)

Onhan tässä toki vähemmän toimiviakin juttuja. Pelin alussa ainakin höpötetään vähän turhan tiheään tahtiin. Peli myös käyttäytyy kuin pelaajalla olisi pidempi historia sen tai sitä edeltävän pelin kanssa. Sellaista peliä ei kuitenkaan ole mutta sellainen kuva tästä jää. Pelissä on esim. muistoja, joita voi katsella ja niissä on nimettyjä hahmoja, jotka eivät sano yhtään mitään: pitäisikö minun tietää ketä nämä ovat? Pitäisikö tämän kiinnostaa? Onko tämä merkittävää? Täytyykö nämä jotenkin painaa mieleen jatkoa varten?

Samoin pelin introvideon aikana jo mietin että onko kyse sittenkin jatko-osasta tai jopa pidemmän pelisarjan päätöksestä koska niin runsaasti asioita "kerrattiin" ennen kuin päästiin aluksen puikkoihin.

Tarinaa, sen rytmitystä tai avaamista pelaajalle olisi voinut siis hioa tai miettiä paremmin. Tosin pääjuoni on ollut ihan ymmärrettävä ja sen "ongelma" on lähinnä se, että tuntuu kuin hyppäisi mukaan kesken tarinaa. Maailmasta löytyvät muistot on ilmeisesti vain sivuseikka ja eräänlainen kerättävä, jolla maailmaa yritetään laajentaa, tai jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaanpas nyt kun tullut pelitunteja hieman lisää, sillä eihän peli nyt niin loistava ole mitä ehdin hehkuttaa. Tosin aika lailla kaikki ensivaikutelmassa silti pitää myös paikkansa.

Pelin lentely ja taistelu on yhä ihan parasta MUTTA tähän alkoi tulemaan sellaisia vastuksia, joihin tarvitsee tietyn aseen pärjätäkseen niitä vastaan. Senkin jälkeen tuntuu että ne kestävät iskua ihan hitosti ja usein tämän kaverit ehtii sitten ampua pelaajan aluksen paskaksi kun sitä yhtä alkaa tähtäilemään. Eli ehkä liian "Doom Eternaliksi" mennyt meno.

Yhä ajatuksena tykkään siitä että erilaisiin vastuksiin pitää olla eri aseita mutta kun niilläkin homma kestää liian kauan. Samoin miinanlaskijat tunkee niitä miinoja sellaiseen tahtiin ja leveykseen että jos yhtään lähemmäs yrittää niin osumaa tulee. Jäänyt myös vähän epäselväksi että kumpia pitää tuhota ensin jos vihulla on sekä suojat että panssarit. Olettaisi että suojat ensin mutta usein tuntuu ettei niille pysty mitään ja sitten yhtäkkiä ne onkin sillä pois päältä?

Parhaita taisteluita ovat isommat alukset, joista pitää hajottaa moottoreita, tykkitorneja ja lopulta ydin. Ja tässä pitää usein lentää niiden sisälle ja läpi, mikä on ihan hiton siistiä. Ajatuksena vähän sama kuin Shadow of the Colossuksen "mitä hittoa, näiden päälle voi kiivetä hakkaamaan". Enemmän näitä ja vähemmän pieniä aluksia, jotka vaativat kokoonsa nähden ihan liikaa aikaa ja vaivaa. Perusöttiäiset on ihan ok koska ne saa ammuttua tyydyttävän nopeasti palasiksi.

Tarina on yhä keskivertoa tasoa mutta näyttely ja animaatio kohta jo myötähäpeää aiheuttavaa. Varsinkin ääninäyttelyssä on jokin outo "kaiku" (eli missä ääni tuntuu olevan), joka ei tunnu sopivan pelin paikkaan. Päähahmon jatkuva kuiskuttelu on myös sellainen, jonka olisi voinut tehdä jotenkin vähemmän häiritsevästi. Varsinkin jos kyse on ns. ajatusäänestä.

Tarinaa seuraan kyllä ihan mielenkiinnolla mutta silti välivideoiden kohdalla on usein olo että voisiko mennä jo takaisin lentelyyn.

Tämä voi tästä jatkua joko tympeämpään suuntaan tai parantua vaikka kuinka paljon, lähinnä riippuen siitä millaisia vastuksia ja taisteluita peli jatkossa eteen työntää.
 
Nyt kun pelikokemustani muistelen, niin itsellänikin taisi kestää hetki tajuta, että hetkonen: näitähän pitää ampua ohjuksilla, muuten ei tapahdu paskaakaan. Vastan tämän jälkeen homma lähti luistamaan.

Se päähenkilön angstailu ja loputon huikailu taisi juippia monia. Itseäni ei, aika harvinaista, että tällaiselle toimintapelillä yritetään luoda vakavan tummasävyistä juonta!
 
Ylös Bottom