Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Käytät vanhentunutta selainta. Kyseinen selain ei pakosti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Nimi: Citizen Sleeper 2: Starward Vector Kehittäjä: Jump over the age Julkaisija: Fellow Traveller Alustat: PC, Xbox Series X & S, Nintendo, Switch, PlayStation 5 Lajityyppi: Roolipeli Julkaisu: 31.1.2025 Kotisivut: https://www.fellowtraveller.games/citizen-sleeper-2-starward-vector KonsoliFIN Pelisivu: <linkitä tähän https://www.konsolifin.net/pelit -listasta löytyvä pelin sivu tai jätä tyhjäksi, jos peliä ei tuolta vielä löydy>
"A dice-driven RPG, in a human and heartfelt sci-fi world. You are an escaped android, with a malfunctioning body, a price on your head and no memory of your past. Get a ship, find a crew, and take on contracts while you navigate across the Starward Belt."
Ensimmäinen Citizen Sleeper säväytti tarinavetoisena skifiseikkailuna. Ylläolevan virallisen kuvauksen kaksi ensimmäistä virkettä kuvaa ensimmäistä osaakin ja positiivisten arvioiden (Metacritic ja OpenCritic) mukaan kakkonen on more-the-same.
Uusi Citizen Sleeper 2 julkaistiin tänään. Ensimmäisten arvioiden mukaan peli jatkaa vahvasti ykkösen viitoittamalla tiellä. Ykkösosalla ei ollut omaa ketjua, joten kommentoidaan siten tähän pikaisesti just läpäistyn ykkösosan tunnelmia. Näistä voinee ekstrapoloida josko kakkonen kiinnostelisi.
Tein CS1:sen ensipuraisun yhteydessä vähän vallattoman rinnastuksen erinomaiseen Disco Elysiumiin. Onhan näissä peleissä kiistatta samankaltaisuuksia: tarinavetoisuus (tekstiseinää pukkaa), roolipelielementit nopanheittoineen ja jännät sivuhahmot. Erojakin on: Citizen Sleeper on ehta skifi-seikkailu, pelaajahahmoa ei ohjata lainkaan ja lopuksi tarina ja maailma eivät ole yhtä omaperäisen eksentrisiä kuten DE:ssä.
Pari plussaa ja miinusta CS1:sestä:
+ Tarina on hyvin kirjoitettu. Pitää ollakin, sillä luettavaa on runsaasti.
+ Tarina on mielenkiintoinen ja kaappaa mukaansa. Protagonistin amnesia on vähän väsynyt juonen lähtökohta, mutta silti syväjäästä heräävän tietoisen androidin historia ja tulevaisuus kiinnostavat. Androidin rakentanut firma haluaa saada omaisuutensa takaisin tai edes vetää töpselin seinästä lopullisesti. Tästä saadaan mainio compelling reason to act heti alkuun. Tarina pysyy hyvin kasassa maltillisen 7 tunnin kestonsa.
+ Nopanheittovetoinen mekaanikka on ihan oivaltava. Kierroksen (vrt. päivän) alkuun heitetään setti noppia sen mukaan paljonko 'droidissa on virtaa. Näitä noppia voi sitten sijoittaa erinäisiin haasteisiin. Valittu noppaluku lisää tai vähentää todennäköisyyksiä. Mekaniikka ohjaa valitsemaan kierroksen tärkeimmät tehtävät ensin.
+ Roolipelivetoisesti valitaan 'droidille omat osaamisalueet ja niitä kehitetään tarinan edetessä. Mun Sleeper osasi operoida kyberavaruudessa.
+ Lokaationa liikutaan vähän ränsistymään päässeen avaruusaseman ja tämän taustalla sykkivän cyberavaruuden välillä. Tästä neurovelho/System Shock -koukusta tulee lisää pisteitä.
+ Tykkään tarinassa esiintyvien hahmojen piirrostyylistä. Tsekkaa vaikka ketjun aloituskuva. Voi kun osaisin piirtää yhtä hyvin.
+ Ambientti skifi-tunnelmointi toimii taustamusana ihan kivasti.
- Itse videopelaaminen on kiistatta vähän köykäistä. Pelissä ei nähdä lainkaan omaa pelihahmoa toisin kuin melkein kaikissa mahdollisissa muissa peleissä aina Pac-Manista lähtien! Avaruusasemalta vain valitaan seuraava vierailtava lokaatio ja siellä on yleensä pari vaihtoehtoa mitä voi tehdä.
- Vaikka periaatteessa tarinavetoinen roolipeli mahdollistaisi rönsyilevän tarinan, niin pääjuoni taitaa olla kaikille pelaajille aika samanlainen. Vähän tuntuu hukatulta mahdollisuudelta. Ihan loppuratkaisuun sentäs pystyi vaikuttamaan melkoisesti. Sain varmaan ihan kivan finaalin omalle 'droidilleni.
- Onhan sitä luettavaa melkoisesti. Paikoin tulee mieleen vanhat kasarin seikkailukirjat (jos menet itään, siirry sivulle 80). Peli on enemmän interaktiivinen kirja kuin perinteinen videopelipeli.
Jahka jäljittimestä pääsee eroon, niin tuli keinotekoisen hanurin alla sammuu. Sen jälkeen päädyin viljelemään sieniä, kun en oikein tiennyt mitä muutakaan olisin puuhastellut.
- Myönnettäköön, että tämä peli ei kutitellut sisäistä pientä graffahuoraani, vaikka olikin ihan kivan omaperäinen esillelaitto.
Annetaan pelille 4/5 noppaa. Pelaan kakkososan erittäin mielelläni.
Kuvakaappaukset eivät tee tälle pelille oikein oikeutta, niin tässä linkki ykkösosan julkistusvideoon: