Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Civilization VI

Tuosta saa vaikutelman että vain yksi dlc voi olla käytössä kerrallaan, mutta Reddit kyselyn mukaan jos valitsee Gathering Stormin niin sitten molemmat dlct on mukana. Valitsin Gathering Storm säännöt.
Gathering Stormin valinta tarkoittaa, että kaikki aiempi sisältö on käytössä.
Frontier pass tosiaan aiheutti tosi paljon ongelmia ja osalle pelaajista myös sen, ettei tallennukset toimi. Nuo eri ongelmat ovat kuitenkin niin satunnaisia eivätkä näy kaikille, että vähän pelottaa, kauanko niiden korjaaminen kestää. Civ 6 on aika buginen ollut koko ajan ja jokaisessa päivityksessä tulee yleensä uusia bugeja.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on taas viime päivinä tullut pelattua Civ 6:sta urakalla, tosin PC:llä ja täytyy sanoa, että puutteista ja bugeista huolimatta peli on yksi pahiten koukuttavista peleistä ikinä. Pitäisi varmaan alkaa kirjoittamaan tarinoita siitä, mitä kaikkea älytöntä ja hauskaa yksittäisissä peleissä voi sattua. Tänäänkin lahjoitin rahaa luonnonkatastrofista kärsiville kongolaisille, jotta saisin diplomaattiseen voittoon tarvittavia pisteitä ja myin sitten bensaa samalle kansalle, jonka he ostivat juuri minulta tulleilla luonnonsuojelurahoilla. Samaan aikaan lähetin toisen kansan maille lähetyssaarnaajia tarkoituksena tappaa ne omat lähetyssaarnaajat kamikaze-tyyliin uskonnollisissa väittelyissä, jotta saisin lisättyä turismia, kun minun lähetyssaarnaajilla on marttyyriominaisuus, joka tarkoittaa, että kuollessaan heiltä jää muistoesine, jonka voi laittaa kirkkoon esille ja se houkuttelee turisteja paikalle. Näistä peleistä tulee ihan uskomattoman hauskoja ja outoja tarinoita ja usein päätyy tekemään ihan järjettömiä asioita jonkin bonuksen tai edun vuoksi. Kutonen ei ole tosiaan sarjan realistisin osa, mutta pelinä se on hyvin viihteellinen ja sitä voi pelata rennolla otteella tai sukeltaa loputtomiin syvyyksiin laskemaan excelillä parhaita hyötysuhteita eri hankinnoille. Nyt kun täysimittaisen civilizationin saa kerrankin myös konsoleille, kannattaa kokeilla, iskeekö pelisarjan viehätys. Harmi vain, että peli on niin buginen ja epävakaa, mutta tuollaisenakin se on jotain, jolle ei löydy helposti vastinetta.
 
Mun kahden kuukauden tauko Civilizationin parissa on ohi. Parin päivityksen jälkeen poistin rikkinäiset tallennukset ja jatkoin eteenpäin. Nyt tallennukset eivät ole enää korruptoituneet.

2020091212315100-e1a7a9ju2.jpg

Tässä on mun päämanner. Muskettisoturit turvaavat kaupunkeja ja nyt olen ruvennut saamaan ensimmäisiä jalkaväen yksikköjä, jotka siis tarvitsevat öljyä. Shedet tuottaa ensimmäisiä tankkeja, joiden on tarkoitus korvata ratsuväki. Australialaisten Sydney meni ihan vahingossa mun hallintaan. Porukka rupesi kapinoimaan siellä ja vaati liittymistä Egyptiin. (Mulla on siis Egypti). Kuulostaa ihan Putinin selitykseltä.

2020091212320700-e1a799j3p.jpg

Tässä on luonnonvaroiltaan rikas itämanner, jossa oli alunperin vain kaksi kaupunkivaltiota ja muuten maa oli asumaton. Rakensin siirtokuntia sinne. Nekhenin lähettyvillä on paljon öljyesiintymiä. Olen juuri kehittämässä muovia, jossa tulee mukana mahdollisuus rakentaa öljynporauslauttoja.

2020091212325100-e1a7gqjc2.jpg

Sen lisäksi että alan hyödyntämään öljyesiintymiä, saan suurmieheksi Rockefellerin, jonka avulla saa kolme öljyyksikköä per vuoro. Siellä on seuraavana tulossa Alvar Aalto 13 vuoron kuluttua.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa tuli pelailtua CIV6 ja raapaistua pelin pintaa syvemmältä. CIV6 AI jyrää jo Settler vaikeustasolla. Olen lukenut vinkkejä esim. ruoan tärkeyteen pelin alussa. Yleensä olen tehnyt 3-4 kaupunkia ihan siitä syystä että en ehdi pienellä kartalla tekemään settlereitä enempää kunnes maa on vallattu. Kuvia kun katselen teillä on kaupunkeja huomattavasti enemmän? Onko jotain ohjetta paljonko kaupunkeja olisi hyvä olla tai pakko olla voittoon? Muita hyviä vinkkejä?

Innostuksissa ostin Rise and Fall / Gathering Storm laajennuksen alesta. Oli melkoinen ihmetys ja yllätys kun standard säännöillä laajennuksen mukana uudet kansat eivät olleet käytössä. Pelissä on todellakin ihmeellisiä bugeja. Ilman laajennuksia luotaessa uutta peliä voit valita Rooseveltin (joka pitää ostaa erikseen storesta) ja peli kaatuu siitä syystä. Muutoin ei toistaiseksi itsellä kaatumisia.
 
Yleensä olen tehnyt 3-4 kaupunkia ihan siitä syystä että en ehdi pienellä kartalla tekemään settlereitä enempää kunnes maa on vallattu. Kuvia kun katselen teillä on kaupunkeja huomattavasti enemmän? Onko jotain ohjetta paljonko kaupunkeja olisi hyvä olla tai pakko olla voittoon? Muita hyviä vinkkejä?

Ai sulla on pieni kartta? Riippuu varmaan paljon kartan koosta mikä määrä kaupunkeja on paljon tai vähän. Mulla on standard / keskikokoinen. Mulla kävi tuon itämantereen kanssa hyvä tuuri kun se on kaukana muista valtioista, eikä niiden uudisraivaajat kerenneet sinne ennen minua. Mulla on warlord vaikeustaso.
 
Civ6:ssa pitää miettiä taktiikka eri tavalla kuin aiemmissa peleissä. Pääkaupungin sijoittaminen on ratkaisevin asia. Pääkaupunki pitää olla paikassa, jossa se on heti aluksi tuottava. Yksi vakioratkaisu on rakentaa kaupunki plains hills ruutuun tai jonkin bonusresurssin päälle. Ympärillä pitää olla myös ainakin kaksi tavallista tuottoisampaa heksaa. Heti alussa kannattaa panostaa armeijaan. Buildereita ei kannata rakentaa kovin aikaisin yleensä. Jos tekee alussa scoutin tai pari, saa kartan tutkittua nopeammin ja osaa sitten sijoittaa kaupungit paremmin. Scouttien jälkeen kannattaa rakentaa jo ehkä yksi linkomies ja sitten ensimmäinen settleri, jonka jälkeen vielä pari linkomiestä lisää. Sitten ehkä toinen settleri. Muut kaupungit eivät tuota alussa juuri mitään, joten pääkaupunki on ylivoimaisesti tärkein. Kannattaa siis miettiä, mitä siellä rakentaa. Sotilasyksiköitä kannattaa olla vähintään se 4-5, ehkä enemmän, jos on käynyt usein niin, että muut aloittavat sodan sinua vastaan. Se johtuu siitä, että muut pitävät sinua heikkona ja helppona kohteena valloitukselle. CIV6:n tekoäly ei osaa sotia, eli ongelmana ei ole se, että tietokonevastustajat ovat liian hyviä. Ongelma on siinä, että teet jotain sellaista, joka ei ole pelissä järkevää menestymisen kannalta. Aiemmissa osissa armeijan rakentaminen ei ole ollut yhtä tärkeää. Yleisimmät virheet ovat, että alkaa parantaa kaupungin ympäristöä buildereilla liian aikaisin tai ei rakenna tarpeeksi yksiköitä. Edes nopea laajentuminen ei ole niin tärkeää.

Kolmella kaupungillakin pärjää jo ihan hyvin vaikka koko pelin ajan, jos ne on hyvin sijoitettuja. Riippuu paljon siitäkin, millaista voittoa hakee. Jos opettelee sotimaan, kaupunkien valtaaminen on tässä melko helppoa. Sotiminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä, pelin voi voittaa helposti sotimatta lainkaan, kunhan pitää huolen puolustuksesta.
 
2020091712561100-e1a7qckjw.jpg

Vuonna 1969 neuvonantaja varoittaa ilmastonmuutoksesta ja kehoittaa rakentamaan rantavalleja.

2020092412560400-e1a7fqj2r.jpg


2020092412562400-e1a71mjtw.jpg

Tässä on ilmastoraportti joskus 2020 luvulla. Ilmasto on lämmennyt 2,4 astetta sitten antiikin aikojen ja mun Egypti on suurin kasvihuonepäästöjen aiheuttaja. Australia tulee kakkosena. Mielenkiintoisesti ilmastonmuutos on lisännyt kuivuutta vain prosentin, mutta merenpinta on jo noussut 1,5 metriä? Keksin juuri tekniikan, jolla saadaan ilmakehästä talteen hiilidioksia, moni kaupunki on jo asian kimpussa.
 
Kertokaapa miksi puolustuksessa olevat sotilaat ns. katoavat kaupungeista ilman sotimista? Menee valtavasti resursseja pitää edes yksi yksikkö per kaupunki. Luulin jo hetken että yksiköt tarvitsevat kultaa (tuotanto oli miinuksella). Eipä sekään auttanut.

Settler tasolla edelleen 100-0 turpaan. Jotakin aivan periaatteellista puuttuu tai en ymmärrä :)
 
Kertokaapa miksi puolustuksessa olevat sotilaat ns. katoavat kaupungeista ilman sotimista? Menee valtavasti resursseja pitää edes yksi yksikkö per kaupunki. Luulin jo hetken että yksiköt tarvitsevat kultaa (tuotanto oli miinuksella). Eipä sekään auttanut.
Kyllä nuo yksiköt voivat kadota, mikäli eivät rahavarat riitä niitä tukemaan (kirstu nollassa ja tulot miinuksella).

Kannattaa kokeilla rukata policy cardeja. Noilla saa vuorossakin huomattavia muutoksia kassavirtaan.

Toinen on jos yksiköitä on aivan liikaa voi kustannukset kasvaa liian isoiksi. Ja onhan buildereillä muokattu kaupunkien ympäristöt tuottamaan paremmin?
 
Kannattaa myös tsekkaa raportteja. Switchillä taisi olla y-nappi. Siellä kerrotaan kaikki tärkeimmät mitä tapahtui kun odottaa omaa vuoroa.
 
En nyt ihan hahmota tuota ongelmaa. Alussa yksiköillä ei ole ylläpitokustannuksia tai ne ovat hyvin pienet. Yleensä muut kansat hyökkäävät kimppuun juuri pelin alussa. Silloin ei pitäisi rahat loppua yksiköiden vuoksi. Melko pian saa sellaisen kortin, jolla saa yhden kullan pois yksikköjen ylläpidosta vuorossa, silloin jousimiehet muuttuvat ilmaisiksi. Jousimiehet ovat tarpeeksi hyviä tosi pitkälle pitämään kaupungit suojattuina, varsinkin jos rakentaa rajakaupunkeihin muurit. Pitää olla aika iso armeija tai todella heikko tuotanto, että rahat loppuisivat armeijan ylläpidon vuoksi. Ehkä ongelma on siinä, ettei talouden mekaniikka ole hallussa?
 
Jousimiehet ovat tarpeeksi hyviä tosi pitkälle pitämään kaupungit suojattuina, varsinkin jos rakentaa rajakaupunkeihin muurit. Pitää olla aika iso armeija tai todella heikko tuotanto, että rahat loppuisivat armeijan ylläpidon vuoksi.
Itse pelaan pelin alun usein vähän epäortodoksisesti ja skippaan slingerit hyvin pitkälle. Teknologiaa tutkitaan siten, että matkalla Jousimiehiin ei juuri harha-askeleita oteta. Ja vasta kun saadaan archereita, aletaan rakentamaan sotilasyksiköitä. Silloinkin resepti on 1/kaupunki ja korkeintaan pari liikkuvaa poliisia.

Toimii vielä ainakin normaalilla ja napsua vaikeammalla. Kone pysyy omalla tontillaan kiltisti.
 
No ei slingereistä ole taistelussa kovin paljon hyötyä muuta kuin alussa kaupunkien puolustamiseen joissakin tilanteissa ja kartan tutkimiseen. Niillä saa kuitenkin boostattua jousimiesten keksimistä, kun tappaa yhden yksikön slingerillä. Se onnistuu yleensä barbaareja vastaan. Slingereitä kannattaa tehdä kolme, koska silloin kun upgradettaa ne archereiksi, saa boostin Machineryyn. Ne on myös erittäin edullista kustannusten kannalta korottaa jousimiehiksi. Itsekään en enää aina tee slingereitä niin paljon, mutta aloittelevalle pelaajalle ne ovat tosi hyödyllisiä. https://civilization.fandom.com/wiki/Slinger_(Civ6)
 
Pitää seuraavalla kerralla pitää saldo ainakin plussalla. Tavoite oli teknologiavoitto ja en ole rehellisesti panostanut yhtään kultaan.

Tuleeko yksiköiden upgradet muuten kuin kullalla?
 
Tuleeko yksiköiden upgradet muuten kuin kullalla?

Kullalla, tai sitten voi rakentaa uuden yksikön.

2020092617365700-e1a7f5jov.jpg

Viimeisestä aikakaudesta tuli kultainen aikakausi! Jee!

2020092620080400-e1a7wxjvw.jpg

Mitä tuo neuvonantaja selittää? Loppuiko peli?

2020092620113500-e1a7pejpb.jpg

Kyse taisi olla tästä. Ilmastonmuutos on saavuttanut maksimitason. En kuitenkaan menettänyt yhtään kaupunkia vaikka merenpinta on noussut 3,5 metriä. Varmaan rantavallien ansiota. Turhaan tein hiilidioksidin talteenottoa kun kuitenkin kävi näin.

2020092713384900-e1a7wbkyq.jpg


2020092713400200-e1a73sjcu.jpg

Lopulta koitti vuosi 2050 ja voitin pisteytysvoiton, koska kukaan ei saavuttanut muuta voittoa. Brasilialla oli lähellä diplomatiavoitto. Tähtäsin kulttuurivoittoon, mutta lopulta sain vain 3/4 tarvittavan määrän turismia. Yhteen 500 vuoron peliin kesti 45 tuntia Switchin laskurin mukaan!
 
Ylös Bottom